BAYER Anton 18.8.1768-11.5.1833: Porovnání verzí
(BAYER_Antonín_18.8.1768-11.5.1833) |
|||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 18.8.1768 | | datum narození = 18.8.1768 | ||
− | | místo narození = | + | | místo narození = Jedličná (č. o. Polevsko u Nového Boru) |
| datum úmrtí = 11.5.1833 | | datum úmrtí = 11.5.1833 | ||
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Praha |
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik | | povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | |||
+ | '''BAYER, Anton''' ''(též BEYER, Antonín), * 18. 8. 1768 Jedličná (č. o. Polevsko u Nového Boru), † 11. 5. 1833 Praha, malíř miniatur a portrétista'' | ||
+ | |||
+ | Pražskou výtvarnou akademii navštěvoval 1801 a v témže | ||
+ | roce se na Starém Městě oženil s Carolinou Wolfovou | ||
+ | (?1777–1832). Měl s ní dvě dcery Annu (1801–?) a Karolinu | ||
+ | (1803–?). V Praze byl činný patrně do 1808. Poté pracoval | ||
+ | často na mnoha místech habsburské monarchie. Mimo různá | ||
+ | šlechtická sídla působil 1821–23 v Pešti a kolem 1825 ve | ||
+ | Vídni. 1825–32 vystavoval pravidelně na pražských uměleckých | ||
+ | výstavách své portréty. V době manželčiny smrti bydlel | ||
+ | opět v Praze, kde také o rok později zemřel. | ||
+ | |||
+ | B. se věnoval zejména portrétní miniatuře, řada portrétů jsou | ||
+ | kvaše na slonovině, ale maloval i velké portrétní oleje. Jeho | ||
+ | tvorba v miniatuře navazovala zpočátku na českou rokokovou | ||
+ | tradici, o čemž svědčí např. červené tóny pleti a průsvitné | ||
+ | modravé stínování. Ve druhém desetiletí 19. století se v B. | ||
+ | práci uplatňovaly stále více vlivy nových trendů evropské | ||
+ | miniatury zprostředkované v Rakousku často vídeňskými | ||
+ | malíři, zejména Moritzem Michaelem Daffingerem. V mladších | ||
+ | portrétních miniaturách se objevují spíše průsvitnější | ||
+ | polotóny a měkčí práce se světlem. Dílo B. je zastoupeno | ||
+ | v mnoha galeriích, větší soubory vlastní NG a Uměleckoprůmyslové | ||
+ | muzeum v Praze, řada portrétů je v zámeckých | ||
+ | sbírkách. Z českých šlechtických rodů pracoval nejčastěji pro | ||
+ | rodiny Thun-Hohensteinů, Ledebur-Wichelnů a Nostitz-Rienecků. K vynikajícím portrétům patří např. skupinová | ||
+ | podobizna dětí hraběte Franze Thun-Hohensteina (1813) | ||
+ | umístěná v NG. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' A. Podlaha, Materiálie k slovníku umělců a uměleckých řemeslníků | ||
+ | v Čechách, in: Památky archeologické 18, 1916, s. 160 a 19, 1917, s. 200; | ||
+ | F. X. Jiřík, Miniatura a drobný portrét z českých a moravských sbírek, 1930, | ||
+ | s. 23n.; Toman 1, s. 45; J. N. Assmann, Portrétní miniatury 17.–19. století, | ||
+ | 1996, s. 15n.; Saur 12, s. 665. | ||
+ | |||
+ | Jitka Lněničková | ||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | [[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1768]] | [[Kategorie:1768]] | ||
+ | [[Kategorie:Jedličná]] | ||
[[Kategorie:1833]] | [[Kategorie:1833]] | ||
+ | [[Kategorie:Praha]] |
Verze z 11. 5. 2016, 11:12
Antonín BAYER | |
Narození | 18.8.1768 |
---|---|
Místo narození | Jedličná (č. o. Polevsko u Nového Boru) |
Úmrtí | 11.5.1833 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=40548 |
BAYER, Anton (též BEYER, Antonín), * 18. 8. 1768 Jedličná (č. o. Polevsko u Nového Boru), † 11. 5. 1833 Praha, malíř miniatur a portrétista
Pražskou výtvarnou akademii navštěvoval 1801 a v témže roce se na Starém Městě oženil s Carolinou Wolfovou (?1777–1832). Měl s ní dvě dcery Annu (1801–?) a Karolinu (1803–?). V Praze byl činný patrně do 1808. Poté pracoval často na mnoha místech habsburské monarchie. Mimo různá šlechtická sídla působil 1821–23 v Pešti a kolem 1825 ve Vídni. 1825–32 vystavoval pravidelně na pražských uměleckých výstavách své portréty. V době manželčiny smrti bydlel opět v Praze, kde také o rok později zemřel.
B. se věnoval zejména portrétní miniatuře, řada portrétů jsou kvaše na slonovině, ale maloval i velké portrétní oleje. Jeho tvorba v miniatuře navazovala zpočátku na českou rokokovou tradici, o čemž svědčí např. červené tóny pleti a průsvitné modravé stínování. Ve druhém desetiletí 19. století se v B. práci uplatňovaly stále více vlivy nových trendů evropské miniatury zprostředkované v Rakousku často vídeňskými malíři, zejména Moritzem Michaelem Daffingerem. V mladších portrétních miniaturách se objevují spíše průsvitnější polotóny a měkčí práce se světlem. Dílo B. je zastoupeno v mnoha galeriích, větší soubory vlastní NG a Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, řada portrétů je v zámeckých sbírkách. Z českých šlechtických rodů pracoval nejčastěji pro rodiny Thun-Hohensteinů, Ledebur-Wichelnů a Nostitz-Rienecků. K vynikajícím portrétům patří např. skupinová podobizna dětí hraběte Franze Thun-Hohensteina (1813) umístěná v NG.
L: A. Podlaha, Materiálie k slovníku umělců a uměleckých řemeslníků v Čechách, in: Památky archeologické 18, 1916, s. 160 a 19, 1917, s. 200; F. X. Jiřík, Miniatura a drobný portrét z českých a moravských sbírek, 1930, s. 23n.; Toman 1, s. 45; J. N. Assmann, Portrétní miniatury 17.–19. století, 1996, s. 15n.; Saur 12, s. 665.
Jitka Lněničková