BAYER Anton 18.8.1768-11.5.1833: Porovnání verzí

Z Personal
(BAYER_Antonín_18.8.1768-11.5.1833)
 
Řádka 3: Řádka 3:
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| datum narození = 18.8.1768
 
| datum narození = 18.8.1768
| místo narození =  
+
| místo narození = Jedličná (č. o. Polevsko u Nového Boru)
 
| datum úmrtí = 11.5.1833
 
| datum úmrtí = 11.5.1833
| místo úmrtí =  
+
| místo úmrtí = Praha
 
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
 
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Antonín BAYER
+
}}
 +
 
 +
'''BAYER, Anton''' ''(též BEYER, Antonín), * 18. 8. 1768 Jedličná (č. o. Polevsko u Nového Boru), † 11. 5. 1833 Praha, malíř miniatur a portrétista''
 +
 
 +
Pražskou výtvarnou akademii navštěvoval 1801 a v témže
 +
roce se na Starém Městě oženil s Carolinou Wolfovou
 +
(?1777–1832). Měl s ní dvě dcery Annu (1801–?) a Karolinu
 +
(1803–?). V Praze byl činný patrně do 1808. Poté pracoval
 +
často na mnoha místech habsburské monarchie. Mimo různá
 +
šlechtická sídla působil 1821–23 v Pešti a kolem 1825 ve
 +
Vídni. 1825–32 vystavoval pravidelně na pražských uměleckých
 +
výstavách své portréty. V době manželčiny smrti bydlel
 +
opět v Praze, kde také o rok později zemřel.
 +
 
 +
B. se věnoval zejména portrétní miniatuře, řada portrétů jsou
 +
kvaše na slonovině, ale maloval i velké portrétní oleje. Jeho
 +
tvorba v miniatuře navazovala zpočátku na českou rokokovou
 +
tradici, o čemž svědčí např. červené tóny pleti a průsvitné
 +
modravé stínování. Ve druhém desetiletí 19. století se v B.
 +
práci uplatňovaly stále více vlivy nových trendů evropské
 +
miniatury zprostředkované v Rakousku často vídeňskými
 +
malíři, zejména Moritzem Michaelem Daffingerem. V mladších
 +
portrétních miniaturách se objevují spíše průsvitnější
 +
polotóny a měkčí práce se světlem. Dílo B. je zastoupeno
 +
v mnoha galeriích, větší soubory vlastní NG a Uměleckoprůmyslové
 +
muzeum v Praze, řada portrétů je v zámeckých
 +
sbírkách. Z českých šlechtických rodů pracoval nejčastěji pro
 +
rodiny Thun-Hohensteinů, Ledebur-Wichelnů a Nostitz-Rienecků. K vynikajícím portrétům patří např. skupinová
 +
podobizna dětí hraběte Franze Thun-Hohensteina (1813)
 +
umístěná v NG.
 +
 
 +
'''L:''' A. Podlaha, Materiálie k slovníku umělců a uměleckých řemeslníků
 +
v Čechách, in: Památky archeologické 18, 1916, s. 160 a 19, 1917, s. 200;
 +
F. X. Jiřík, Miniatura a drobný portrét z českých a moravských sbírek, 1930,
 +
s. 23n.; Toman 1, s. 45; J. N. Assmann, Portrétní miniatury 17.–19. století,
 +
1996, s. 15n.; Saur 12, s. 665.
 +
 
 +
Jitka Lněničková
 +
 
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
 
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
 
 
[[Kategorie:1768]]
 
[[Kategorie:1768]]
 +
[[Kategorie:Jedličná]]
 
[[Kategorie:1833]]
 
[[Kategorie:1833]]
 +
[[Kategorie:Praha]]

Verze z 11. 5. 2016, 11:12

Antonín BAYER
Narození 18.8.1768
Místo narození Jedličná (č. o. Polevsko u Nového Boru)
Úmrtí 11.5.1833
Místo úmrtí Praha
Povolání 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=40548

BAYER, Anton (též BEYER, Antonín), * 18. 8. 1768 Jedličná (č. o. Polevsko u Nového Boru), † 11. 5. 1833 Praha, malíř miniatur a portrétista

Pražskou výtvarnou akademii navštěvoval 1801 a v témže roce se na Starém Městě oženil s Carolinou Wolfovou (?1777–1832). Měl s ní dvě dcery Annu (1801–?) a Karolinu (1803–?). V Praze byl činný patrně do 1808. Poté pracoval často na mnoha místech habsburské monarchie. Mimo různá šlechtická sídla působil 1821–23 v Pešti a kolem 1825 ve Vídni. 1825–32 vystavoval pravidelně na pražských uměleckých výstavách své portréty. V době manželčiny smrti bydlel opět v Praze, kde také o rok později zemřel.

B. se věnoval zejména portrétní miniatuře, řada portrétů jsou kvaše na slonovině, ale maloval i velké portrétní oleje. Jeho tvorba v miniatuře navazovala zpočátku na českou rokokovou tradici, o čemž svědčí např. červené tóny pleti a průsvitné modravé stínování. Ve druhém desetiletí 19. století se v B. práci uplatňovaly stále více vlivy nových trendů evropské miniatury zprostředkované v Rakousku často vídeňskými malíři, zejména Moritzem Michaelem Daffingerem. V mladších portrétních miniaturách se objevují spíše průsvitnější polotóny a měkčí práce se světlem. Dílo B. je zastoupeno v mnoha galeriích, větší soubory vlastní NG a Uměleckoprůmyslové muzeum v Praze, řada portrétů je v zámeckých sbírkách. Z českých šlechtických rodů pracoval nejčastěji pro rodiny Thun-Hohensteinů, Ledebur-Wichelnů a Nostitz-Rienecků. K vynikajícím portrétům patří např. skupinová podobizna dětí hraběte Franze Thun-Hohensteina (1813) umístěná v NG.

L: A. Podlaha, Materiálie k slovníku umělců a uměleckých řemeslníků v Čechách, in: Památky archeologické 18, 1916, s. 160 a 19, 1917, s. 200; F. X. Jiřík, Miniatura a drobný portrét z českých a moravských sbírek, 1930, s. 23n.; Toman 1, s. 45; J. N. Assmann, Portrétní miniatury 17.–19. století, 1996, s. 15n.; Saur 12, s. 665.

Jitka Lněničková