ČAPEK Josef Horymír 12.3.1860-1.8.1932: Porovnání verzí
(ČAPEK_Josef_Horymír_12.3.1860-1.8.1932) |
|||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 12.3.1860 | | datum narození = 12.3.1860 | ||
− | | místo narození = | + | | místo narození = Jestřebice u Votic |
| datum úmrtí = 1.8.1932 | | datum úmrtí = 1.8.1932 | ||
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Chicago (USA) |
| povolání = 77- Hudební skladatel | | povolání = 77- Hudební skladatel | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | '''ČAPEK, Josef Horymír''', ''* 12. 3. 1860 Jestřebice u Votic, † 1. 8. 1932 Chicago (USA), houslista, hudební skladatel, pedagog'' | ||
+ | |||
+ | V dětství odjel s otcem, klarinetistou Petrem Č. a jeho kapelou | ||
+ | do Milwaukee v USA, kde se učil hře na housle a vystupoval jako orchestrální hráč i sólista. Hudební vzdělání | ||
+ | si dodatečně doplnil 1880–82 na pražské konzervatoři, kde | ||
+ | absolvoval látku šesti ročníků. Hrál v orchestru při prvním | ||
+ | otevření Národního divadla 1881, seznámil se s B. Smetanou, | ||
+ | A. Dvořákem, K. Bendlem, Z. Fibichem a jinými českými | ||
+ | skladateli. Po 1883, kdy se do USA vrátil, tam pak jejich | ||
+ | díla šířil. V Milwaukee obnovil činnost Hlaholu a založil | ||
+ | pěvecký spolek Libuše, od 1884 učil houslové hře na tamější | ||
+ | hudební škole a od 1885 pak ve vlastním ústavu. Zároveň | ||
+ | byl primistou sdružení Mendelssohn Quintette Club (s nímž | ||
+ | provedl americké premiéry mj. Smetanova kvartetu ''Z mého'' | ||
+ | ''života'' a Dvořákova ''Smyčcového kvartetu op. 51'') a koncertním | ||
+ | mistrem Bachova symfonického orchestru (1885–88). Poté | ||
+ | působil v Chicagu mj. jako primista Thomas, později Chicago | ||
+ | Symphony Orchestra, byl kapelníkem orchestru na Světové | ||
+ | výstavě (1893) a dlouholetým dirigentem v Ludvíkově | ||
+ | českém divadle (1895–1920). S Josefem Vilémem pořádal | ||
+ | četné koncerty (1894–95). Od 1896 se stal předsedou Umělecké, | ||
+ | pak České besedy. Ve všech místech svého působení | ||
+ | všestranně pomáhal životu české menšiny. Zasloužil se mj. | ||
+ | o provedení a dirigoval americké premiéry Smetanovy předehry | ||
+ | k opeře ''Libuše'', celé ''Prodané nevěsty'' (Chicago 20. 8. | ||
+ | 1893), Dvořákovy předehry ''Můj domov'' a kantáty ''Svatební'' | ||
+ | ''košile'' (2. 12. 1895). Z Č. skladeb patřily k nejpopulárnějším | ||
+ | klavírní ''Batchelor’s Buton Gavotta'' (též v houslové úpravě), | ||
+ | houslové ''Mazurka na G struně'' a ''Furiant'', ''Ukolébavka'' a ''Valse'' | ||
+ | ''lente'' pro smyčcový orchestr, polka ''Zlatá Praha'' a předehra | ||
+ | ''Janošík'' pro symfonický orchestr, písně a scénické hudby. | ||
+ | V Chicagu vyučoval ve vlastní Chapek Music School, | ||
+ | na soukromých konzervatořích i na Chicago Conservatory | ||
+ | (1916–24). V pedagogické praxi používal metodu O. Ševčíka. | ||
+ | Vychoval několik set dobrých houslistů, mezi nimiž | ||
+ | vynikli např. Josef Jan Kovařík, A. Macek, Milan Lusk. Na | ||
+ | Chapek Music School vyučovala zpěv a klavír také Č. manželka | ||
+ | Augusta, roz. Haenelová, která, ač Američanka, své děti | ||
+ | vychovala jako Čechy. Syn, houslista Josef Eduard Č., vyučoval | ||
+ | na škole svého otce a po jeho smrti ji převzal. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' Č. Habart, Sedlčansko, Sedlecko a Voticko 2, 1928, s. 443n.; J. E. S. Vojan, | ||
+ | in: Nedělní Svornost, Chicago 24. 1. a 7. 8. 1932 (nekrology); Pazdírek | ||
+ | 1, s. 150; KSN 2, s. 427; HS 1, s. 178. | ||
+ | |||
+ | Mojmír Sobotka | ||
+ | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:77- Hudební skladatel]] | [[Kategorie:77- Hudební skladatel]] | ||
[[Kategorie:1860]] | [[Kategorie:1860]] | ||
+ | [[Kategorie:Jestřebice]] | ||
[[Kategorie:1932]] | [[Kategorie:1932]] | ||
+ | [[Kategorie:Chicago]] |
Verze z 18. 11. 2016, 17:00
Josef Horymír ČAPEK | |
Narození | 12.3.1860 |
---|---|
Místo narození | Jestřebice u Votic |
Úmrtí | 1.8.1932 |
Místo úmrtí | Chicago (USA) |
Povolání | 77- Hudební skladatel |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=44482 |
ČAPEK, Josef Horymír, * 12. 3. 1860 Jestřebice u Votic, † 1. 8. 1932 Chicago (USA), houslista, hudební skladatel, pedagog
V dětství odjel s otcem, klarinetistou Petrem Č. a jeho kapelou do Milwaukee v USA, kde se učil hře na housle a vystupoval jako orchestrální hráč i sólista. Hudební vzdělání si dodatečně doplnil 1880–82 na pražské konzervatoři, kde absolvoval látku šesti ročníků. Hrál v orchestru při prvním otevření Národního divadla 1881, seznámil se s B. Smetanou, A. Dvořákem, K. Bendlem, Z. Fibichem a jinými českými skladateli. Po 1883, kdy se do USA vrátil, tam pak jejich díla šířil. V Milwaukee obnovil činnost Hlaholu a založil pěvecký spolek Libuše, od 1884 učil houslové hře na tamější hudební škole a od 1885 pak ve vlastním ústavu. Zároveň byl primistou sdružení Mendelssohn Quintette Club (s nímž provedl americké premiéry mj. Smetanova kvartetu Z mého života a Dvořákova Smyčcového kvartetu op. 51) a koncertním mistrem Bachova symfonického orchestru (1885–88). Poté působil v Chicagu mj. jako primista Thomas, později Chicago Symphony Orchestra, byl kapelníkem orchestru na Světové výstavě (1893) a dlouholetým dirigentem v Ludvíkově českém divadle (1895–1920). S Josefem Vilémem pořádal četné koncerty (1894–95). Od 1896 se stal předsedou Umělecké, pak České besedy. Ve všech místech svého působení všestranně pomáhal životu české menšiny. Zasloužil se mj. o provedení a dirigoval americké premiéry Smetanovy předehry k opeře Libuše, celé Prodané nevěsty (Chicago 20. 8. 1893), Dvořákovy předehry Můj domov a kantáty Svatební košile (2. 12. 1895). Z Č. skladeb patřily k nejpopulárnějším klavírní Batchelor’s Buton Gavotta (též v houslové úpravě), houslové Mazurka na G struně a Furiant, Ukolébavka a Valse lente pro smyčcový orchestr, polka Zlatá Praha a předehra Janošík pro symfonický orchestr, písně a scénické hudby. V Chicagu vyučoval ve vlastní Chapek Music School, na soukromých konzervatořích i na Chicago Conservatory (1916–24). V pedagogické praxi používal metodu O. Ševčíka. Vychoval několik set dobrých houslistů, mezi nimiž vynikli např. Josef Jan Kovařík, A. Macek, Milan Lusk. Na Chapek Music School vyučovala zpěv a klavír také Č. manželka Augusta, roz. Haenelová, která, ač Američanka, své děti vychovala jako Čechy. Syn, houslista Josef Eduard Č., vyučoval na škole svého otce a po jeho smrti ji převzal.
L: Č. Habart, Sedlčansko, Sedlecko a Voticko 2, 1928, s. 443n.; J. E. S. Vojan, in: Nedělní Svornost, Chicago 24. 1. a 7. 8. 1932 (nekrology); Pazdírek 1, s. 150; KSN 2, s. 427; HS 1, s. 178.
Mojmír Sobotka