ADAMÍRA Jiří 2.4.1926-14.8.1993: Porovnání verzí

Z Personal
 
(Není zobrazeno 5 mezilehlých verzí od jednoho dalšího uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
 
| jméno = Jiří ADAMÍRA
 
| jméno = Jiří ADAMÍRA
| obrázek = No male portrait.png
+
| obrázek = Adamira Jiri portret.jpg
 
| datum narození = 2.4.1926
 
| datum narození = 2.4.1926
 
| místo narození = Dobrovice u Mladé Boleslavi
 
| místo narození = Dobrovice u Mladé Boleslavi
Řádka 9: Řádka 9:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
 +
| citace = Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 37
 
}}
 
}}
  
Řádka 23: Řádka 24:
 
pražského Realistického divadla (1962–90). Ztvárnil
 
pražského Realistického divadla (1962–90). Ztvárnil
 
psychologicky složité postavy her A. P. Čechova (Astrov
 
psychologicky složité postavy her A. P. Čechova (Astrov
v Strýčkovi Váňovi, Trigorin v Rackovi), dramatizovaných románech
+
v ''Strýčkovi'' ''Váňovi'', Trigorin v ''Rackovi''), dramatizovaných románech
F. M. Dostojevského (Ivan Karamazov v Brat řích
+
F. M. Dostojevského (Ivan Karamazov v ''Bratřích''
Karamazových, Svidrigajlov v Zločinu a trestu), hrách moderních
+
''Karamazových'', Svidrigajlov v ''Zločinu'' ''a trestu''), hrách moderních
autorů (Archie v Osbornově Komiku). Stejně úspěšně
+
autorů (Archie v Osbornově ''Komiku''). Stejně úspěšně
ztělesnil i žánrově různorodé role české klasiky – Lízala v Maryše
+
ztělesnil i žánrově různorodé role české klasiky – Lízala v ''Maryše''
bratří Mrštíků a Pelopa ve Vrchlického Námluvách Pelopových.
+
bratří Mrštíků a Pelopa ve Vrchlického ''Námluvách'' ''Pelopových''.
 
Jako člen činohry pražského Národního divadla (1990
 
Jako člen činohry pražského Národního divadla (1990
 
až 1993) zúročil herecké zkušenosti zejména v po stavách Serebjakova
 
až 1993) zúročil herecké zkušenosti zejména v po stavách Serebjakova
(A. P. Čechov, Strýček Váňa), Šamana (J. Topol, Sbohem
+
(A. P. Čechov, ''Strýček'' ''Váňa''), Šamana (J. Topol, ''Sbohem''
Sokrate) a Antigona (W. Shakespeare, Zimní pohádka).
+
''Sokrate'') a Antigona (W. Shakespeare, ''Zimní'' ''pohádka'').
 
Pojetím herecké tvorby představoval A. vyhraněný typ intelektuálního
 
Pojetím herecké tvorby představoval A. vyhraněný typ intelektuálního
 
herce. K prostředkům jeho nepatetického projevu
 
herce. K prostředkům jeho nepatetického projevu
Řádka 38: Řádka 39:
 
rovněž v rozhlase a v dabingu a jako recitátor v pořadech
 
rovněž v rozhlase a v dabingu a jako recitátor v pořadech
 
Lyry Pragensis a Violy. Významné herecké příležitosti mu
 
Lyry Pragensis a Violy. Významné herecké příležitosti mu
poskytl fi lm a televize (Pátý jezdec je strach, Oldřich a Božena,
+
poskytl film a televize (''Pátý'' ''jezdec'' ''je'' ''strach'', ''Oldřich'' ''a Božena'',
Příběh lásky a cti, Božská Ema, Konec starých časů, Modlitba
+
''Příběh'' ''lásky a'' ''cti'', ''Božská'' ''Ema'', ''Konec'' ''starých'' ''časů'', ''Modlitba''
pro Kateřinu Horowitzovou, Španělé v Praze, Byl jednou jeden
+
''pro'' ''Kateřinu'' ''Horowitzovou'', ''Španělé v'' ''Praze'', ''Byl'' ''jednou'' ''jeden''
dům, Putování Jana Ámose, Diplomat, Žena z Koryntu). Ve
+
''dům'', ''Putování'' ''Jana'' ''Ámose'', ''Diplomat'', ''Žena z'' ''Koryntu''). Ve
fi lmu uplatnil svou silnou individualitu i v detektivních žánrech
+
filmu uplatnil svou silnou individualitu i v detektivních žánrech
(Jeden z nich je vrah, Svědectví mrtvých očí), herecké
+
(''Jeden'' ''z nich'' ''je'' ''vrah,'' ''Svědectví'' ''mrtvých'' ''očí''), herecké
 
mistrovství prokázal ztvárněním vnitřně noblesních postav
 
mistrovství prokázal ztvárněním vnitřně noblesních postav
(např. policejní rada Korejs v seriálu Panoptikum města pražského),
+
(např. policejní rada Korejs v seriálu ''Panoptikum'' ''města'' ''pražského''),
 
které svou hlubokou lidskostí daly detektivním příběhům
 
které svou hlubokou lidskostí daly detektivním příběhům
 
nový rozměr.
 
nový rozměr.
Řádka 53: Řádka 54:
 
Zajíček, Herecké rozjímání J. A., in: Svobodné slovo, 7. 4. 1973, s. 7; FPH
 
Zajíček, Herecké rozjímání J. A., in: Svobodné slovo, 7. 4. 1973, s. 7; FPH
 
1, s. 9n.; B. Štěpánek, J. A., in: Televize 1991, č. 14, s. 26; Odešel pan herec,
 
1, s. 9n.; B. Štěpánek, J. A., in: Televize 1991, č. 14, s. 26; Odešel pan herec,
in: Svoboda, 18. 8. 1993.
+
in: Svoboda, 18. 8. 1993; [https://cs.wikipedia.org/wiki/Ji%C5%99%C3%AD_Adam%C3%ADra Wikipedie].
 +
 
 +
'''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/authorities/324764 Bibliografie dějin Českých zemí]
 +
 
  
 
Alice Dubská
 
Alice Dubská

Aktuální verze z 15. 8. 2023, 13:43

Jiří ADAMÍRA
Narození 2.4.1926
Místo narození Dobrovice u Mladé Boleslavi
Úmrtí 14.8.1993
Místo úmrtí Praha
Povolání 83- Divadelní interpret nebo herec
Citace Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 37
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=38822

ADAMÍRA, Jiří, * 2. 4. 1926 Dobrovice u Mladé Boleslavi, † 14. 8. 1993 Praha, herec

Gymnázium a průmyslovou školu vystudoval v Praze. Hereckou dráhu zahájil 1945 v pražském Divadle mladých pionýrů, poté přijal angažmá ve zlínském Městském divadle (1946–50) a ve Státním divadle v Ostravě (1950–62). Vytvořil desítky výrazných postav, zejména v klasickém repertoáru, např. Shakespearova Hamleta a Richarda III., Tylova Jana Husa. Uplatnil v nich jedinečné fyzické dispozice, na nichž rozvinul velký herecký talent. Po příchodu do Prahy patřil k protagonistům pražského Realistického divadla (1962–90). Ztvárnil psychologicky složité postavy her A. P. Čechova (Astrov v Strýčkovi Váňovi, Trigorin v Rackovi), dramatizovaných románech F. M. Dostojevského (Ivan Karamazov v Bratřích Karamazových, Svidrigajlov v Zločinu a trestu), hrách moderních autorů (Archie v Osbornově Komiku). Stejně úspěšně ztělesnil i žánrově různorodé role české klasiky – Lízala v Maryše bratří Mrštíků a Pelopa ve Vrchlického Námluvách Pelopových. Jako člen činohry pražského Národního divadla (1990 až 1993) zúročil herecké zkušenosti zejména v po stavách Serebjakova (A. P. Čechov, Strýček Váňa), Šamana (J. Topol, Sbohem Sokrate) a Antigona (W. Shakespeare, Zimní pohádka). Pojetím herecké tvorby představoval A. vyhraněný typ intelektuálního herce. K prostředkům jeho nepatetického projevu patřila ironie a sarkasmus. Hlasové dispozice uplatňoval rovněž v rozhlase a v dabingu a jako recitátor v pořadech Lyry Pragensis a Violy. Významné herecké příležitosti mu poskytl film a televize (Pátý jezdec je strach, Oldřich a Božena, Příběh lásky a cti, Božská Ema, Konec starých časů, Modlitba pro Kateřinu Horowitzovou, Španělé v Praze, Byl jednou jeden dům, Putování Jana Ámose, Diplomat, Žena z Koryntu). Ve filmu uplatnil svou silnou individualitu i v detektivních žánrech (Jeden z nich je vrah, Svědectví mrtvých očí), herecké mistrovství prokázal ztvárněním vnitřně noblesních postav (např. policejní rada Korejs v seriálu Panoptikum města pražského), které svou hlubokou lidskostí daly detektivním příběhům nový rozměr.

L: O. Popp, Jeden z předních nejen podle abecedy, in: Československá televize, 17. 10. 1966; J. Císař, Skutečnost snu, in: Divadlo 1966, 6, s. 16; K. Zajíček, Herecké rozjímání J. A., in: Svobodné slovo, 7. 4. 1973, s. 7; FPH 1, s. 9n.; B. Štěpánek, J. A., in: Televize 1991, č. 14, s. 26; Odešel pan herec, in: Svoboda, 18. 8. 1993; Wikipedie.

Ref: Bibliografie dějin Českých zemí


Alice Dubská