ASCHENBRENNEROVÁ Blažena 23.8.1891-6.9.1975: Porovnání verzí
(ASCHENBRENNEROVÁ_Blažena_23.8.1891-6.9.1975) |
|||
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
| jméno = Blažena ASCHENBRENNEROVÁ | | jméno = Blažena ASCHENBRENNEROVÁ | ||
− | | obrázek = | + | | obrázek = Aschenbrennerova Blazena portret.jpg |
| datum narození = 23.8.1891 | | datum narození = 23.8.1891 | ||
− | | místo narození = | + | | místo narození = Praha |
| datum úmrtí = 6.9.1975 | | datum úmrtí = 6.9.1975 | ||
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Kutná Hora |
| povolání = 78- Hudební interpret | | povolání = 78- Hudební interpret | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | | citace = Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 130 |
+ | }} | ||
+ | |||
+ | '''ASCHENBRENNEROVÁ, Blažena''' ''(provd. Snopková),'' ''* 23. 8. 1891 Praha, † 6. 9. 1975 Kutná Hora, pěvkyně'' | ||
+ | |||
+ | Dcera pěvce Eduarda A., od 1923 provdaná Snopková. Vystudovala | ||
+ | zpěv u F. Pivody a O. Demartiniové-Minaříkové | ||
+ | v Brně. Jako subreta pohostinsky vystupovala ve Vídni | ||
+ | a v Linci. 1912 se neúspěšně pokusila získat angažmá v Národním | ||
+ | divadle v Praze v oboru lyrického sopránu (role | ||
+ | Markétky v opeře Ch. Gounoda ''Faust a'' ''Markétka''; Mignon | ||
+ | ve stejnojmenné opeře Ch. L. Thomase). Po čtyřletém angažmá | ||
+ | v chorvatském Osijeku nastoupila díky K. Kovařovicovi, | ||
+ | k jehož blízkým přátelům patřila, do Národního divadla. | ||
+ | Poprvé vystoupila v roli Antonie v Offenbachových ''Hoffmannových'' | ||
+ | ''povídkách'' 29. 8. 1916. Po 1920 přešla do souboru | ||
+ | O. Ostrčila a zůstala v angažmá do 1926, pak žila v soukromí. | ||
+ | V Národním divadle byla velmi zaměstnanou pěvkyní, | ||
+ | vytvořila mnoho postav, včetně titulních rolí, kvalitou však | ||
+ | nepřekročila průměr souboru. Vedle původního lyrického | ||
+ | oboru obsáhla později i mladodramatický. K jejím nejlepším | ||
+ | výkonům patřily postavy z českých oper: Jenůfa (L. Janáček: | ||
+ | ''Její'' ''pastorkyňa'' v prvním pražském nastudování 1916); Hipolyta | ||
+ | (J. Křička: ''Hipolyta'', 1917); Krasava (B. Smetana: ''Libuše'', | ||
+ | 1918); Dorla (K. Kovařovic: ''Psohlavci'', 1918); Beatrice | ||
+ | (Z. Fibich: ''Nevěsta'' ''messinská'', 1920); Eva (J. B. Foerster: ''Eva'', | ||
+ | 1922); Hanička (V. Novák: ''Lucerna'', 1923); Klára (J. B. Foerster: | ||
+ | ''Srdce'', 1923); Chocholka (L. Janáček: ''Příhody'' ''Lišky'' ''Bystroušky'', | ||
+ | 1925) ad. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' Z. Nejedlý, Opera Národního divadla od roku 1900 do převratu, Dějiny | ||
+ | Národního divadla 6, 1936, s. 251, 303, 329 (obr. jako Jenůfa); J. Němeček, | ||
+ | Opera Národního divadla v období Karla Kovařovice 1900–1920, 2, 1968 | ||
+ | (rejstřík); F. Pala – V. Pospíšil, Opera Národního divadla v období Otakara | ||
+ | Ostrčila 1–3 a 5 (rejstřík ve sv. 6), 1962–1989; ND a jeho předchůdci, | ||
+ | s. 13. | ||
+ | |||
+ | Jitka Ludvová | ||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:78- Hudební interpret]] | [[Kategorie:78- Hudební interpret]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1891]] | [[Kategorie:1891]] | ||
+ | [[Kategorie:Praha]] | ||
[[Kategorie:1975]] | [[Kategorie:1975]] | ||
+ | [[Kategorie:Kutná Hora]] |
Aktuální verze z 21. 9. 2019, 18:32
Blažena ASCHENBRENNEROVÁ | |
Narození | 23.8.1891 |
---|---|
Místo narození | Praha |
Úmrtí | 6.9.1975 |
Místo úmrtí | Kutná Hora |
Povolání | 78- Hudební interpret |
Citace | Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 130 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=58094 |
ASCHENBRENNEROVÁ, Blažena (provd. Snopková), * 23. 8. 1891 Praha, † 6. 9. 1975 Kutná Hora, pěvkyně
Dcera pěvce Eduarda A., od 1923 provdaná Snopková. Vystudovala zpěv u F. Pivody a O. Demartiniové-Minaříkové v Brně. Jako subreta pohostinsky vystupovala ve Vídni a v Linci. 1912 se neúspěšně pokusila získat angažmá v Národním divadle v Praze v oboru lyrického sopránu (role Markétky v opeře Ch. Gounoda Faust a Markétka; Mignon ve stejnojmenné opeře Ch. L. Thomase). Po čtyřletém angažmá v chorvatském Osijeku nastoupila díky K. Kovařovicovi, k jehož blízkým přátelům patřila, do Národního divadla. Poprvé vystoupila v roli Antonie v Offenbachových Hoffmannových povídkách 29. 8. 1916. Po 1920 přešla do souboru O. Ostrčila a zůstala v angažmá do 1926, pak žila v soukromí. V Národním divadle byla velmi zaměstnanou pěvkyní, vytvořila mnoho postav, včetně titulních rolí, kvalitou však nepřekročila průměr souboru. Vedle původního lyrického oboru obsáhla později i mladodramatický. K jejím nejlepším výkonům patřily postavy z českých oper: Jenůfa (L. Janáček: Její pastorkyňa v prvním pražském nastudování 1916); Hipolyta (J. Křička: Hipolyta, 1917); Krasava (B. Smetana: Libuše, 1918); Dorla (K. Kovařovic: Psohlavci, 1918); Beatrice (Z. Fibich: Nevěsta messinská, 1920); Eva (J. B. Foerster: Eva, 1922); Hanička (V. Novák: Lucerna, 1923); Klára (J. B. Foerster: Srdce, 1923); Chocholka (L. Janáček: Příhody Lišky Bystroušky, 1925) ad.
L: Z. Nejedlý, Opera Národního divadla od roku 1900 do převratu, Dějiny Národního divadla 6, 1936, s. 251, 303, 329 (obr. jako Jenůfa); J. Němeček, Opera Národního divadla v období Karla Kovařovice 1900–1920, 2, 1968 (rejstřík); F. Pala – V. Pospíšil, Opera Národního divadla v období Otakara Ostrčila 1–3 a 5 (rejstřík ve sv. 6), 1962–1989; ND a jeho předchůdci, s. 13.
Jitka Ludvová