AXMANN Josef 7.3.1793-9.11.1873: Porovnání verzí
(AXMANN_Josef_7.3.1793-9.11.1873) |
|||
Řádka 5: | Řádka 5: | ||
| místo narození = Brno | | místo narození = Brno | ||
| datum úmrtí = 9.11.1873 | | datum úmrtí = 9.11.1873 | ||
− | | místo úmrtí = Salcburk | + | | místo úmrtí = Salcburk (Rakousko) |
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik | | povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | |||
+ | '''AXMANN, Josef,''' ''* 7. 3. 1793 Brno, † 9. 11. 1873 Salcburk (Rakousko), mědirytec a ocelorytec, reprodukční grafik'' | ||
+ | |||
+ | Jeho výtvarný talent se projevil už na obecné škole; na gymnáziu | ||
+ | v Brně získal základy kresby a malby v hodinách malíře | ||
+ | Ignáce Weidlicha. 1810 odešel na malířskou Akademii do | ||
+ | Vídně, kde dva roky navštěvoval školu kreslení prof. Huberta | ||
+ | Maurera. 1812 obdržel stipendium moravského Zemského | ||
+ | výboru a studoval na Akademii dalších sedm let u prof. J. | ||
+ | Fischera a F. Cauciga. V technice mědirytiny se zdokonalil | ||
+ | u vídeňských mědirytců J. Blaschkeho a A. von Bartsche, | ||
+ | který ho také seznámil s císařskými grafickými sbírkami. | ||
+ | 1820–25 pobýval v Pešti, pak se přestěhoval do Vídně, kde | ||
+ | působil jako reprodukční rytec a ilustrátor. Pracoval také pro | ||
+ | Státní tiskárnu, pro niž vytvořil štoček první rakouské novinové | ||
+ | poštovní známky s hlavou Merkura (1851) a pro Národní | ||
+ | banku navrhl části bankovek. Zabýval se mědirytinou | ||
+ | a ocelorytinou, kombinovanou často s leptem. Je považován za nejvýznamnějšího rakouského mědirytce 19. století v reprodukční | ||
+ | grafice, která měla před vynálezem fotografie klíčovou | ||
+ | úlohu v ilustraci a rozšiřování uměleckých děl. 1829 | ||
+ | inovoval techniku leptu v zinku a mědi, zkoušel leptat i daguerrotypie. | ||
+ | Do grafické podoby dokonale převáděl nejen | ||
+ | kresby svých současníků, zejména Thomase Endera a Petera | ||
+ | Johanna Nepomuka Geigera, ale i malířská díla Raffaleova, | ||
+ | Rubensova, Veronesova a další renesanční a barokní mistry, | ||
+ | hlavně z císařské galerie ve vídeňském Belvederu. Prováděl | ||
+ | krajiny, žánrové scény, kostýmní výjevy a jako jeden z představitelů | ||
+ | vídeňského oficiálního akademismu také portrétoval | ||
+ | členy císařské rodiny (František Josef I. a Alžběta), osobnosti | ||
+ | z vysokých společenských kruhů, politického a kulturního | ||
+ | života. Z ilustrátorské práce jsou nejvýznamnější rytiny k dílům | ||
+ | jeho důvěrného přítele Adalberta Stiftera, ale ilustroval | ||
+ | i díla Schillerova, Goethova a dalších autorů. Podílel se na | ||
+ | řadě grafických alb s krajinami z různých koutů říše. Kromě | ||
+ | reprodukcí prováděl i rytiny podle vlastních návrhů. Od | ||
+ | 1866 žil v Salcburku u syna Ferdinanda, malíře historických | ||
+ | výjevů. Ten po A. smrti přenechal 329 otcových prací nově | ||
+ | založenému městskému muzeu v Brně (1904). A. vytvořil | ||
+ | přes 500 grafických listů a součástí jeho díla byly také kresby. | ||
+ | Je zastoupen mj. v Moravské galerii a Muzeu města Brna, ve | ||
+ | Vídni v Albertině a v Österreichische Nationalbibliothek. | ||
+ | |||
+ | '''D:''' J. Svobodová, Grafika J. A. 1793–1873. K dvoustému výročí umělcova | ||
+ | narození, katalog výstavy v Muzeu města Brna 1993, soupis brněnské kolekce. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' W. Schramm, Der berühmte mährische Kupferstecher J. A., in: Zeitschrift | ||
+ | des Vereines für die Geschichte Mährens und Schlesiens 2, 1898, sešit 3; | ||
+ | J. Leisching, Moderne mährische Graphik, 1905, s. 4; Saur 6, s. 26n.; DBE | ||
+ | 1, s. 229. | ||
+ | |||
+ | Hana Karkanová | ||
− | |||
− | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | [[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1793]] | [[Kategorie:1793]] | ||
[[Kategorie:Brno]] | [[Kategorie:Brno]] | ||
[[Kategorie:1873]] | [[Kategorie:1873]] | ||
[[Kategorie:Salcburk]] | [[Kategorie:Salcburk]] |
Verze z 1. 3. 2016, 14:18
Josef AXMANN | |
Narození | 7.3.1793 |
---|---|
Místo narození | Brno |
Úmrtí | 9.11.1873 |
Místo úmrtí | Salcburk (Rakousko) |
Povolání | 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39815 |
AXMANN, Josef, * 7. 3. 1793 Brno, † 9. 11. 1873 Salcburk (Rakousko), mědirytec a ocelorytec, reprodukční grafik
Jeho výtvarný talent se projevil už na obecné škole; na gymnáziu v Brně získal základy kresby a malby v hodinách malíře Ignáce Weidlicha. 1810 odešel na malířskou Akademii do Vídně, kde dva roky navštěvoval školu kreslení prof. Huberta Maurera. 1812 obdržel stipendium moravského Zemského výboru a studoval na Akademii dalších sedm let u prof. J. Fischera a F. Cauciga. V technice mědirytiny se zdokonalil u vídeňských mědirytců J. Blaschkeho a A. von Bartsche, který ho také seznámil s císařskými grafickými sbírkami. 1820–25 pobýval v Pešti, pak se přestěhoval do Vídně, kde působil jako reprodukční rytec a ilustrátor. Pracoval také pro Státní tiskárnu, pro niž vytvořil štoček první rakouské novinové poštovní známky s hlavou Merkura (1851) a pro Národní banku navrhl části bankovek. Zabýval se mědirytinou a ocelorytinou, kombinovanou často s leptem. Je považován za nejvýznamnějšího rakouského mědirytce 19. století v reprodukční grafice, která měla před vynálezem fotografie klíčovou úlohu v ilustraci a rozšiřování uměleckých děl. 1829 inovoval techniku leptu v zinku a mědi, zkoušel leptat i daguerrotypie. Do grafické podoby dokonale převáděl nejen kresby svých současníků, zejména Thomase Endera a Petera Johanna Nepomuka Geigera, ale i malířská díla Raffaleova, Rubensova, Veronesova a další renesanční a barokní mistry, hlavně z císařské galerie ve vídeňském Belvederu. Prováděl krajiny, žánrové scény, kostýmní výjevy a jako jeden z představitelů vídeňského oficiálního akademismu také portrétoval členy císařské rodiny (František Josef I. a Alžběta), osobnosti z vysokých společenských kruhů, politického a kulturního života. Z ilustrátorské práce jsou nejvýznamnější rytiny k dílům jeho důvěrného přítele Adalberta Stiftera, ale ilustroval i díla Schillerova, Goethova a dalších autorů. Podílel se na řadě grafických alb s krajinami z různých koutů říše. Kromě reprodukcí prováděl i rytiny podle vlastních návrhů. Od 1866 žil v Salcburku u syna Ferdinanda, malíře historických výjevů. Ten po A. smrti přenechal 329 otcových prací nově založenému městskému muzeu v Brně (1904). A. vytvořil přes 500 grafických listů a součástí jeho díla byly také kresby. Je zastoupen mj. v Moravské galerii a Muzeu města Brna, ve Vídni v Albertině a v Österreichische Nationalbibliothek.
D: J. Svobodová, Grafika J. A. 1793–1873. K dvoustému výročí umělcova narození, katalog výstavy v Muzeu města Brna 1993, soupis brněnské kolekce.
L: W. Schramm, Der berühmte mährische Kupferstecher J. A., in: Zeitschrift des Vereines für die Geschichte Mährens und Schlesiens 2, 1898, sešit 3; J. Leisching, Moderne mährische Graphik, 1905, s. 4; Saur 6, s. 26n.; DBE 1, s. 229.
Hana Karkanová