BAAR Jindřich Šimon 7.2.1869-24.10.1925: Porovnání verzí
(BAAR_Jindřich_Šimon_7.2.1869-24.10.1925) |
|||
Řádka 10: | Řádka 10: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | |||
+ | '''BAAR, Jindřich Šimon,''' ''* 7. 2. 1869 Klenčí pod Čerchovem, † 24. 10. 1925 Klenčí pod Čerchovem u Domažlic, římskokatolický kněz, spisovatel, představitel katolického modernismu'' | ||
+ | |||
+ | Pocházel z patriarchální rodiny chodských rolníků. 1888 maturoval | ||
+ | na českém klasickém gymnáziu v Domažlicích. Pod | ||
+ | vlivem svého strýce, lidového dramatika P. Josefa B. (1835 | ||
+ | až 1908), a populárního moravského „kukátkáře“ P. Václava | ||
+ | Kosmáka se rozhodl působit na vzdělávání selského lidu rodného | ||
+ | Chodska v nábožensko-obrodném a národním duchu. | ||
+ | Ve studiu filozofie mu zabránila finanční krize rodičů, proto | ||
+ | vystudoval bohosloveckou fakultu české univerzity v Praze | ||
+ | a nastoupil kněžskou dráhu. I když byl hluboce věřící, nikdy | ||
+ | se zcela neztotožnil s církevními postupy. Jako farář vědomě | ||
+ | navazoval na příklad Bernarda Bolzana a Augustina Smetany. | ||
+ | Za studií se těžce vyrovnával s kázeňským řádem v semináři. | ||
+ | Se svými spolužáky Sigismundem Bouškou, Františkem | ||
+ | Teplým či Karlem Dostálem-Lutinovem, kteří měli podobné | ||
+ | názory, pracoval v literárním spolku bohoslovců Růže Sušilova | ||
+ | a nedlouho mu také předsedal. Po vysvěcení byl 1892–93 kaplanem v Přimdě, 1893–95 ve Spáleném Poříčí u Blovic, | ||
+ | 1895–97 v Ořechu u Prahy a 1897–99 v Úněticích u Prahy. | ||
+ | Nato působil po deset let jako farář v Klobukách u Slaného, | ||
+ | kde se mj. spřátelil se slovenským básníkem, evangelíkem | ||
+ | Jánem Bottem (Ivanem Kraskem) a byl svědkem vzniku jeho | ||
+ | poezie i jeho niterně prožívaných lásek. V desetiletí 1909–19 | ||
+ | byl farářem v Ořechu. | ||
+ | |||
+ | V polovině 90. let se stal vedle S. Boušky a Xavera Dvořáka | ||
+ | nejvýznamnějším představitelem Katolické moderny v Čechách. | ||
+ | Skupina neměla jen umělecký program, nýbrž i společenský | ||
+ | a politický, a katolickou církev chtěla prostřednictvím | ||
+ | radikálních reforem přiblížit národu a lidovým vrstvám. | ||
+ | Rozvíjela obsahové teze početných encyklik papeže Lva XIII., | ||
+ | usilovala o bohoslužbu v národním jazyce, o autokefalitu, | ||
+ | o zdobrovolnění či zrušení celibátu apod. Mimoto se zasazovala | ||
+ | o angažovanost duchovních v politických, sociálních | ||
+ | a kulturních zápasech nikoli na základě vůle církevní hierarchie, | ||
+ | ale vlastního svědomí jednotlivce. S podobně smýšlejícími | ||
+ | druhy, k nimž dále patřil např. Bohumil Zahradník- | ||
+ | -Brodský, František Jan Kroiher, Alois Svojsík nebo František | ||
+ | Kašpar, spoluzakládal B. 1902 Zemskou jednotu katolického | ||
+ | duchovenstva jako organizační ústředí katolického modernismu | ||
+ | v Čechách. Protože nový papež Pius X. modernistické | ||
+ | hnutí zakázal, místodržitelský úřad vyšel vstříc přání pražského | ||
+ | arcibiskupství a Jednotu 1907 násilně rozpustil. Od 1906 | ||
+ | byl B. členem Spolku českých spisovatelů-beletristů Máj, | ||
+ | čímž posílil své vazby na světskou literaturu. Politicky organizován | ||
+ | nebyl, nejbližší mu bylo původní křesťansko-sociální | ||
+ | hnutí. Za války dával veřejně najevo nesouhlas s proválečným | ||
+ | a provídeňským postojem většiny církevní hierarchie. Jako | ||
+ | uznaný představitel rezistentního proudu v katolické církvi | ||
+ | byl 3. 9. 1918 zvolen předsedou přípravného výboru Jednoty | ||
+ | katolického duchovenstva československého, v jehož čele | ||
+ | vyjádřil 28. 10. odpoledne podporu československému státu. | ||
+ | Předsedou Jednoty byl od její první valné hromady 7. 11. | ||
+ | 1918 do 5. 2. 1919. Spolu s X. Dvořákem, F. Teplým, B. Zahradníkem- | ||
+ | Brodským, Františkem B. Vaňkem aj. nasadil | ||
+ | všechny síly, aby se uskutečnila reorganizace katolické církve | ||
+ | na území republiky. V programových spiscích a na stránkách | ||
+ | časopisů ''Archa'', ''Meditace'' a ''Kazatelna'' vyjádřil sumu svého | ||
+ | teologického i liturgického myšlení. Došel tu až na práh | ||
+ | náboženské reformace, o níž byl poučen též několika předválečnými | ||
+ | cestami do zahraničí (mj. do Belgie, Holandska, | ||
+ | Švýcarska). Po několikaměsíčním marném boji s vysokým | ||
+ | kněžstvem, intrikami i pomluvami a vyčerpán těžkou srdeční neurózou rezignoval spolu s X. Dvořákem na funkci, vzápětí | ||
+ | se dal penzionovat a odešel do svého rodiště. | ||
+ | |||
+ | Literární tvorbu zahájil B. tradicionálními verši, jimž zůstal | ||
+ | věrný po celý život a které shrnul třicátý svazek jeho | ||
+ | ''Sebraných'' ''spisů'' (''Básně'', 1934). Jejich vrcholem se stal cyklus | ||
+ | ''Bolestné'' ''Vánoce'' (1917), doplněný o pendant ''Radostné'' ''Vánoce'' | ||
+ | (1918). První prózy z 90. let tiskl časopisecky. Měly mravoličnou | ||
+ | tendenci, byť už do nich pronikly drsné realistické | ||
+ | tóny. Knižně debutoval románem ''Cestou'' ''křížovou'' (1900). | ||
+ | Podobně jako v několika dalších dílech apeloval i zde na | ||
+ | nápravu poměrů v katolické církvi tím, že jako první český | ||
+ | autor tyto problémy zveřejňoval. Zaměřoval se především na | ||
+ | konflikty venkovského duchovenstva s církevní i světskou | ||
+ | mocí a na neblahé důsledky nedobrovolného celibátu (''Farská'' | ||
+ | ''panička'', 1906, ''Farské'' ''historky'', 1908). Sociální cítění projevil | ||
+ | v prózách s realisticky pojatou venkovskou tematikou | ||
+ | (''Pro'' ''kravičku'', 1905, ''Páter'' ''Kodýtek'', 1912, ''Skřivánek'', 1912, | ||
+ | ''Hanče'', 1917, ''Holoubek'', 1921). Historický a etnografický | ||
+ | obraz Chodska vytvářel rozměrnými kronikami ''Jan'' ''Cimbura'' | ||
+ | (1906), ''Poslední'' ''rodu'' ''Sedmerova'' (1908), trilogií ''Poslední'' ''soud'' | ||
+ | (1913–19) a především plánovanou tetralogií ''Naše'' ''máma''. | ||
+ | Začal ji psát na penzi ve snaze představit proces modernizace | ||
+ | Chodska v předbřeznové a revoluční době 40. let 19. století. | ||
+ | Romány, zcela oproštěné od náboženského pietismu, mají | ||
+ | volnou kompozici, nesvázanou postavou hlavního hrdiny, | ||
+ | obsahují lyrická přírodní intermezza a věrný a přitom básnivý | ||
+ | popis sociálních změn i rozporů, přeměny selství, jeho oslavu | ||
+ | i kritiku. V trojici dokončených románových eposů ''Paní'' | ||
+ | ''komisarka'' (1923), kde vyjádřil svůj obdiv k B. Němcové, | ||
+ | ''Osmačtyřicátníci'' (1924) a ''Lůsy'' (1925) dosáhlo B. dílo vrcholu, | ||
+ | čtvrtý svazek ''Svatba'' zůstal ve fragmentu. Významná byla | ||
+ | B. sběratelská činnost a interpretace chodských pohádek, pro | ||
+ | děti napsal např. povídku ''Hanýžka'' ''a Martínek'' (1930). B. kázání | ||
+ | vydal ve čtyřech svazcích F. Teplý (1936–40). | ||
+ | |||
+ | '''D:''' H. Hudíková, J. Š. B. Personální bibliografie, 1975; J. Š. B., Sebrané spisy | ||
+ | beletristické, sv. 1–30, 1923–30. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' J. Skarlant (vyd.), B. památník, 1926; F. Teplý, Ze života J. Š. B., 1937; | ||
+ | J. Žáček, J. Š. B. Strážný duch Chodska, 1948; P. Křivský, J. Š. B. Literární | ||
+ | pozůstalost, 1976; OSND 1/1, s. 383; LČL 1, s. 101n.; B. Hofmeisterová, | ||
+ | Okouzlený milenec Chodska, 1988; P. Marek, České schisma. Příspěvek | ||
+ | k dějinám reformního hnutí katolického duchovenstva 1917–1924, 2000; | ||
+ | D. Frýdl, Reformní náboženské hnutí v počátcích Československé republiky. | ||
+ | Snaha o reformu katolicismu v Čechách a na Moravě, 2001; P. Marek, Český | ||
+ | katolicismus 1890–1914, 2003. | ||
+ | |||
+ | '''P:''' Muzeum J. Š. B. Klenčí pod Čerchovem; LA PNP Praha. | ||
+ | |||
+ | Martin Kučera | ||
− | |||
− | |||
[[Kategorie:B]] | [[Kategorie:B]] | ||
[[Kategorie:63- Spisovatel]] | [[Kategorie:63- Spisovatel]] | ||
[[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]] | [[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1869]] | [[Kategorie:1869]] | ||
− | [[Kategorie: | + | [[Kategorie:Klenčí pod Čerchovem]] |
[[Kategorie:1925]] | [[Kategorie:1925]] | ||
− | [[Kategorie: | + | [[Kategorie:Klenčí pod Čerchovem]] |
Verze z 15. 3. 2016, 12:06
Jindřich Šimon BAAR | |
Narození | 7.2.1869 |
---|---|
Místo narození | Klenčí pod Čerchovem |
Úmrtí | 24.10.1925 |
Místo úmrtí | Klenčí pod Čerchovem |
Povolání |
63- Spisovatel 49- Náboženský nebo církevní činitel |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39830 |
BAAR, Jindřich Šimon, * 7. 2. 1869 Klenčí pod Čerchovem, † 24. 10. 1925 Klenčí pod Čerchovem u Domažlic, římskokatolický kněz, spisovatel, představitel katolického modernismu
Pocházel z patriarchální rodiny chodských rolníků. 1888 maturoval na českém klasickém gymnáziu v Domažlicích. Pod vlivem svého strýce, lidového dramatika P. Josefa B. (1835 až 1908), a populárního moravského „kukátkáře“ P. Václava Kosmáka se rozhodl působit na vzdělávání selského lidu rodného Chodska v nábožensko-obrodném a národním duchu. Ve studiu filozofie mu zabránila finanční krize rodičů, proto vystudoval bohosloveckou fakultu české univerzity v Praze a nastoupil kněžskou dráhu. I když byl hluboce věřící, nikdy se zcela neztotožnil s církevními postupy. Jako farář vědomě navazoval na příklad Bernarda Bolzana a Augustina Smetany. Za studií se těžce vyrovnával s kázeňským řádem v semináři. Se svými spolužáky Sigismundem Bouškou, Františkem Teplým či Karlem Dostálem-Lutinovem, kteří měli podobné názory, pracoval v literárním spolku bohoslovců Růže Sušilova a nedlouho mu také předsedal. Po vysvěcení byl 1892–93 kaplanem v Přimdě, 1893–95 ve Spáleném Poříčí u Blovic, 1895–97 v Ořechu u Prahy a 1897–99 v Úněticích u Prahy. Nato působil po deset let jako farář v Klobukách u Slaného, kde se mj. spřátelil se slovenským básníkem, evangelíkem Jánem Bottem (Ivanem Kraskem) a byl svědkem vzniku jeho poezie i jeho niterně prožívaných lásek. V desetiletí 1909–19 byl farářem v Ořechu.
V polovině 90. let se stal vedle S. Boušky a Xavera Dvořáka nejvýznamnějším představitelem Katolické moderny v Čechách. Skupina neměla jen umělecký program, nýbrž i společenský a politický, a katolickou církev chtěla prostřednictvím radikálních reforem přiblížit národu a lidovým vrstvám. Rozvíjela obsahové teze početných encyklik papeže Lva XIII., usilovala o bohoslužbu v národním jazyce, o autokefalitu, o zdobrovolnění či zrušení celibátu apod. Mimoto se zasazovala o angažovanost duchovních v politických, sociálních a kulturních zápasech nikoli na základě vůle církevní hierarchie, ale vlastního svědomí jednotlivce. S podobně smýšlejícími druhy, k nimž dále patřil např. Bohumil Zahradník- -Brodský, František Jan Kroiher, Alois Svojsík nebo František Kašpar, spoluzakládal B. 1902 Zemskou jednotu katolického duchovenstva jako organizační ústředí katolického modernismu v Čechách. Protože nový papež Pius X. modernistické hnutí zakázal, místodržitelský úřad vyšel vstříc přání pražského arcibiskupství a Jednotu 1907 násilně rozpustil. Od 1906 byl B. členem Spolku českých spisovatelů-beletristů Máj, čímž posílil své vazby na světskou literaturu. Politicky organizován nebyl, nejbližší mu bylo původní křesťansko-sociální hnutí. Za války dával veřejně najevo nesouhlas s proválečným a provídeňským postojem většiny církevní hierarchie. Jako uznaný představitel rezistentního proudu v katolické církvi byl 3. 9. 1918 zvolen předsedou přípravného výboru Jednoty katolického duchovenstva československého, v jehož čele vyjádřil 28. 10. odpoledne podporu československému státu. Předsedou Jednoty byl od její první valné hromady 7. 11. 1918 do 5. 2. 1919. Spolu s X. Dvořákem, F. Teplým, B. Zahradníkem- Brodským, Františkem B. Vaňkem aj. nasadil všechny síly, aby se uskutečnila reorganizace katolické církve na území republiky. V programových spiscích a na stránkách časopisů Archa, Meditace a Kazatelna vyjádřil sumu svého teologického i liturgického myšlení. Došel tu až na práh náboženské reformace, o níž byl poučen též několika předválečnými cestami do zahraničí (mj. do Belgie, Holandska, Švýcarska). Po několikaměsíčním marném boji s vysokým kněžstvem, intrikami i pomluvami a vyčerpán těžkou srdeční neurózou rezignoval spolu s X. Dvořákem na funkci, vzápětí se dal penzionovat a odešel do svého rodiště.
Literární tvorbu zahájil B. tradicionálními verši, jimž zůstal věrný po celý život a které shrnul třicátý svazek jeho Sebraných spisů (Básně, 1934). Jejich vrcholem se stal cyklus Bolestné Vánoce (1917), doplněný o pendant Radostné Vánoce (1918). První prózy z 90. let tiskl časopisecky. Měly mravoličnou tendenci, byť už do nich pronikly drsné realistické tóny. Knižně debutoval románem Cestou křížovou (1900). Podobně jako v několika dalších dílech apeloval i zde na nápravu poměrů v katolické církvi tím, že jako první český autor tyto problémy zveřejňoval. Zaměřoval se především na konflikty venkovského duchovenstva s církevní i světskou mocí a na neblahé důsledky nedobrovolného celibátu (Farská panička, 1906, Farské historky, 1908). Sociální cítění projevil v prózách s realisticky pojatou venkovskou tematikou (Pro kravičku, 1905, Páter Kodýtek, 1912, Skřivánek, 1912, Hanče, 1917, Holoubek, 1921). Historický a etnografický obraz Chodska vytvářel rozměrnými kronikami Jan Cimbura (1906), Poslední rodu Sedmerova (1908), trilogií Poslední soud (1913–19) a především plánovanou tetralogií Naše máma. Začal ji psát na penzi ve snaze představit proces modernizace Chodska v předbřeznové a revoluční době 40. let 19. století. Romány, zcela oproštěné od náboženského pietismu, mají volnou kompozici, nesvázanou postavou hlavního hrdiny, obsahují lyrická přírodní intermezza a věrný a přitom básnivý popis sociálních změn i rozporů, přeměny selství, jeho oslavu i kritiku. V trojici dokončených románových eposů Paní komisarka (1923), kde vyjádřil svůj obdiv k B. Němcové, Osmačtyřicátníci (1924) a Lůsy (1925) dosáhlo B. dílo vrcholu, čtvrtý svazek Svatba zůstal ve fragmentu. Významná byla B. sběratelská činnost a interpretace chodských pohádek, pro děti napsal např. povídku Hanýžka a Martínek (1930). B. kázání vydal ve čtyřech svazcích F. Teplý (1936–40).
D: H. Hudíková, J. Š. B. Personální bibliografie, 1975; J. Š. B., Sebrané spisy beletristické, sv. 1–30, 1923–30.
L: J. Skarlant (vyd.), B. památník, 1926; F. Teplý, Ze života J. Š. B., 1937; J. Žáček, J. Š. B. Strážný duch Chodska, 1948; P. Křivský, J. Š. B. Literární pozůstalost, 1976; OSND 1/1, s. 383; LČL 1, s. 101n.; B. Hofmeisterová, Okouzlený milenec Chodska, 1988; P. Marek, České schisma. Příspěvek k dějinám reformního hnutí katolického duchovenstva 1917–1924, 2000; D. Frýdl, Reformní náboženské hnutí v počátcích Československé republiky. Snaha o reformu katolicismu v Čechách a na Moravě, 2001; P. Marek, Český katolicismus 1890–1914, 2003.
P: Muzeum J. Š. B. Klenčí pod Čerchovem; LA PNP Praha.
Martin Kučera