BAAR Jindřich Šimon 7.2.1869-24.10.1925: Porovnání verzí

Z Personal
(BAAR_Jindřich_Šimon_7.2.1869-24.10.1925)
 
Řádka 10: Řádka 10:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jindřich Šimon BAAR
+
}}
 +
 
 +
'''BAAR, Jindřich Šimon,''' ''* 7. 2. 1869 Klenčí pod Čerchovem, † 24. 10. 1925 Klenčí pod Čerchovem u Domažlic, římskokatolický kněz, spisovatel, představitel katolického modernismu''
 +
 
 +
Pocházel z patriarchální rodiny chodských rolníků. 1888 maturoval
 +
na českém klasickém gymnáziu v Domažlicích. Pod
 +
vlivem svého strýce, lidového dramatika P. Josefa B. (1835
 +
až 1908), a populárního moravského „kukátkáře“ P. Václava
 +
Kosmáka se rozhodl působit na vzdělávání selského lidu rodného
 +
Chodska v nábožensko-obrodném a národním duchu.
 +
Ve studiu filozofie mu zabránila finanční krize rodičů, proto
 +
vystudoval bohosloveckou fakultu české univerzity v Praze
 +
a nastoupil kněžskou dráhu. I když byl hluboce věřící, nikdy
 +
se zcela neztotožnil s církevními postupy. Jako farář vědomě
 +
navazoval na příklad Bernarda Bolzana a Augustina Smetany.
 +
Za studií se těžce vyrovnával s kázeňským řádem v semináři.
 +
Se svými spolužáky Sigismundem Bouškou, Františkem
 +
Teplým či Karlem Dostálem-Lutinovem, kteří měli podobné
 +
názory, pracoval v literárním spolku bohoslovců Růže Sušilova
 +
a nedlouho mu také předsedal. Po vysvěcení byl 1892–93 kaplanem v Přimdě, 1893–95 ve Spáleném Poříčí u Blovic,
 +
1895–97 v Ořechu u Prahy a 1897–99 v Úněticích u Prahy.
 +
Nato působil po deset let jako farář v Klobukách u Slaného,
 +
kde se mj. spřátelil se slovenským básníkem, evangelíkem
 +
Jánem Bottem (Ivanem Kraskem) a byl svědkem vzniku jeho
 +
poezie i jeho niterně prožívaných lásek. V desetiletí 1909–19
 +
byl farářem v Ořechu.
 +
 
 +
V polovině 90. let se stal vedle S. Boušky a Xavera Dvořáka
 +
nejvýznamnějším představitelem Katolické moderny v Čechách.
 +
Skupina neměla jen umělecký program, nýbrž i společenský
 +
a politický, a katolickou církev chtěla prostřednictvím
 +
radikálních reforem přiblížit národu a lidovým vrstvám.
 +
Rozvíjela obsahové teze početných encyklik papeže Lva XIII.,
 +
usilovala o bohoslužbu v národním jazyce, o autokefalitu,
 +
o zdobrovolnění či zrušení celibátu apod. Mimoto se zasazovala
 +
o angažovanost duchovních v politických, sociálních
 +
a kulturních zápasech nikoli na základě vůle církevní hierarchie,
 +
ale vlastního svědomí jednotlivce. S podobně smýšlejícími
 +
druhy, k nimž dále patřil např. Bohumil Zahradník-
 +
-Brodský, František Jan Kroiher, Alois Svojsík nebo František
 +
Kašpar, spoluzakládal B. 1902 Zemskou jednotu katolického
 +
duchovenstva jako organizační ústředí katolického modernismu
 +
v Čechách. Protože nový papež Pius X. modernistické
 +
hnutí zakázal, místodržitelský úřad vyšel vstříc přání pražského
 +
arcibiskupství a Jednotu 1907 násilně rozpustil. Od 1906
 +
byl B. členem Spolku českých spisovatelů-beletristů Máj,
 +
čímž posílil své vazby na světskou literaturu. Politicky organizován
 +
nebyl, nejbližší mu bylo původní křesťansko-sociální
 +
hnutí. Za války dával veřejně najevo nesouhlas s proválečným
 +
a provídeňským postojem většiny církevní hierarchie. Jako
 +
uznaný představitel rezistentního proudu v katolické církvi
 +
byl 3. 9. 1918 zvolen předsedou přípravného výboru Jednoty
 +
katolického duchovenstva československého, v jehož čele
 +
vyjádřil 28. 10. odpoledne podporu československému státu.
 +
Předsedou Jednoty byl od její první valné hromady 7. 11.
 +
1918 do 5. 2. 1919. Spolu s X. Dvořákem, F. Teplým, B. Zahradníkem-
 +
Brodským, Františkem B. Vaňkem aj. nasadil
 +
všechny síly, aby se uskutečnila reorganizace katolické církve
 +
na území republiky. V programových spiscích a na stránkách
 +
časopisů ''Archa'', ''Meditace'' a ''Kazatelna'' vyjádřil sumu svého
 +
teologického i liturgického myšlení. Došel tu až na práh
 +
náboženské reformace, o níž byl poučen též několika předválečnými
 +
cestami do zahraničí (mj. do Belgie, Holandska,
 +
Švýcarska). Po několikaměsíčním marném boji s vysokým
 +
kněžstvem, intrikami i pomluvami a vyčerpán těžkou srdeční neurózou rezignoval spolu s X. Dvořákem na funkci, vzápětí
 +
se dal penzionovat a odešel do svého rodiště.
 +
 
 +
Literární tvorbu zahájil B. tradicionálními verši, jimž zůstal
 +
věrný po celý život a které shrnul třicátý svazek jeho
 +
''Sebraných'' ''spisů'' (''Básně'', 1934). Jejich vrcholem se stal cyklus
 +
''Bolestné'' ''Vánoce'' (1917), doplněný o pendant ''Radostné'' ''Vánoce''
 +
(1918). První prózy z 90. let tiskl časopisecky. Měly mravoličnou
 +
tendenci, byť už do nich pronikly drsné realistické
 +
tóny. Knižně debutoval románem ''Cestou'' ''křížovou'' (1900).
 +
Podobně jako v několika dalších dílech apeloval i zde na
 +
nápravu poměrů v katolické církvi tím, že jako první český
 +
autor tyto problémy zveřejňoval. Zaměřoval se především na
 +
konflikty venkovského duchovenstva s církevní i světskou
 +
mocí a na neblahé důsledky nedobrovolného celibátu (''Farská''
 +
''panička'', 1906, ''Farské'' ''historky'', 1908). Sociální cítění projevil
 +
v prózách s realisticky pojatou venkovskou tematikou
 +
(''Pro'' ''kravičku'', 1905, ''Páter'' ''Kodýtek'', 1912, ''Skřivánek'', 1912,
 +
''Hanče'', 1917, ''Holoubek'', 1921). Historický a etnografický
 +
obraz Chodska vytvářel rozměrnými kronikami ''Jan'' ''Cimbura''
 +
(1906), ''Poslední'' ''rodu'' ''Sedmerova'' (1908), trilogií ''Poslední'' ''soud''
 +
(1913–19) a především plánovanou tetralogií ''Naše'' ''máma''.
 +
Začal ji psát na penzi ve snaze představit proces modernizace
 +
Chodska v předbřeznové a revoluční době 40. let 19. století.
 +
Romány, zcela oproštěné od náboženského pietismu, mají
 +
volnou kompozici, nesvázanou postavou hlavního hrdiny,
 +
obsahují lyrická přírodní intermezza a věrný a přitom básnivý
 +
popis sociálních změn i rozporů, přeměny selství, jeho oslavu
 +
i kritiku. V trojici dokončených románových eposů ''Paní''
 +
''komisarka'' (1923), kde vyjádřil svůj obdiv k B. Němcové,
 +
''Osmačtyřicátníci'' (1924) a ''Lůsy'' (1925) dosáhlo B. dílo vrcholu,
 +
čtvrtý svazek ''Svatba'' zůstal ve fragmentu. Významná byla
 +
B. sběratelská činnost a interpretace chodských pohádek, pro
 +
děti napsal např. povídku ''Hanýžka'' ''a Martínek'' (1930). B. kázání
 +
vydal ve čtyřech svazcích F. Teplý (1936–40).
 +
 
 +
'''D:''' H. Hudíková, J. Š. B. Personální bibliografie, 1975; J. Š. B., Sebrané spisy
 +
beletristické, sv. 1–30, 1923–30.
 +
 
 +
'''L:''' J. Skarlant (vyd.), B. památník, 1926; F. Teplý, Ze života J. Š. B., 1937;
 +
J. Žáček, J. Š. B. Strážný duch Chodska, 1948; P. Křivský, J. Š. B. Literární
 +
pozůstalost, 1976; OSND 1/1, s. 383; LČL 1, s. 101n.; B. Hofmeisterová,
 +
Okouzlený milenec Chodska, 1988; P. Marek, České schisma. Příspěvek
 +
k dějinám reformního hnutí katolického duchovenstva 1917–1924, 2000;
 +
D. Frýdl, Reformní náboženské hnutí v počátcích Československé republiky.
 +
Snaha o reformu katolicismu v Čechách a na Moravě, 2001; P. Marek, Český
 +
katolicismus 1890–1914, 2003.
 +
 
 +
'''P:''' Muzeum J. Š. B. Klenčí pod Čerchovem; LA PNP Praha.
 +
 
 +
Martin Kučera
  
== Literatura ==
 
  OSN 28, 76; ČBS, 19; ČS 19 r. 20,s, 12-16; RORST 14; KSN I, 370; ÖBL I, 40; PSN I, 149; OSN Dod I-1, 383; SČS 12; MČE I, 305; LČL I, 101; ČSHSOI I, Putna 304- 312;
 
 
[[Kategorie:B]]
 
[[Kategorie:B]]
 
[[Kategorie:63- Spisovatel]]
 
[[Kategorie:63- Spisovatel]]
 
[[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]]
 
[[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]]
 
 
[[Kategorie:1869]]
 
[[Kategorie:1869]]
[[Kategorie:Klenčí_pod_Čerchovem]]
+
[[Kategorie:Klenčí pod Čerchovem]]
 
[[Kategorie:1925]]
 
[[Kategorie:1925]]
[[Kategorie:Klenčí_pod_Čerchovem]]
+
[[Kategorie:Klenčí pod Čerchovem]]

Verze z 15. 3. 2016, 12:06

Jindřich Šimon BAAR
Narození 7.2.1869
Místo narození Klenčí pod Čerchovem
Úmrtí 24.10.1925
Místo úmrtí Klenčí pod Čerchovem
Povolání

63- Spisovatel

49- Náboženský nebo církevní činitel
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39830

BAAR, Jindřich Šimon, * 7. 2. 1869 Klenčí pod Čerchovem, † 24. 10. 1925 Klenčí pod Čerchovem u Domažlic, římskokatolický kněz, spisovatel, představitel katolického modernismu

Pocházel z patriarchální rodiny chodských rolníků. 1888 maturoval na českém klasickém gymnáziu v Domažlicích. Pod vlivem svého strýce, lidového dramatika P. Josefa B. (1835 až 1908), a populárního moravského „kukátkáře“ P. Václava Kosmáka se rozhodl působit na vzdělávání selského lidu rodného Chodska v nábožensko-obrodném a národním duchu. Ve studiu filozofie mu zabránila finanční krize rodičů, proto vystudoval bohosloveckou fakultu české univerzity v Praze a nastoupil kněžskou dráhu. I když byl hluboce věřící, nikdy se zcela neztotožnil s církevními postupy. Jako farář vědomě navazoval na příklad Bernarda Bolzana a Augustina Smetany. Za studií se těžce vyrovnával s kázeňským řádem v semináři. Se svými spolužáky Sigismundem Bouškou, Františkem Teplým či Karlem Dostálem-Lutinovem, kteří měli podobné názory, pracoval v literárním spolku bohoslovců Růže Sušilova a nedlouho mu také předsedal. Po vysvěcení byl 1892–93 kaplanem v Přimdě, 1893–95 ve Spáleném Poříčí u Blovic, 1895–97 v Ořechu u Prahy a 1897–99 v Úněticích u Prahy. Nato působil po deset let jako farář v Klobukách u Slaného, kde se mj. spřátelil se slovenským básníkem, evangelíkem Jánem Bottem (Ivanem Kraskem) a byl svědkem vzniku jeho poezie i jeho niterně prožívaných lásek. V desetiletí 1909–19 byl farářem v Ořechu.

V polovině 90. let se stal vedle S. Boušky a Xavera Dvořáka nejvýznamnějším představitelem Katolické moderny v Čechách. Skupina neměla jen umělecký program, nýbrž i společenský a politický, a katolickou církev chtěla prostřednictvím radikálních reforem přiblížit národu a lidovým vrstvám. Rozvíjela obsahové teze početných encyklik papeže Lva XIII., usilovala o bohoslužbu v národním jazyce, o autokefalitu, o zdobrovolnění či zrušení celibátu apod. Mimoto se zasazovala o angažovanost duchovních v politických, sociálních a kulturních zápasech nikoli na základě vůle církevní hierarchie, ale vlastního svědomí jednotlivce. S podobně smýšlejícími druhy, k nimž dále patřil např. Bohumil Zahradník- -Brodský, František Jan Kroiher, Alois Svojsík nebo František Kašpar, spoluzakládal B. 1902 Zemskou jednotu katolického duchovenstva jako organizační ústředí katolického modernismu v Čechách. Protože nový papež Pius X. modernistické hnutí zakázal, místodržitelský úřad vyšel vstříc přání pražského arcibiskupství a Jednotu 1907 násilně rozpustil. Od 1906 byl B. členem Spolku českých spisovatelů-beletristů Máj, čímž posílil své vazby na světskou literaturu. Politicky organizován nebyl, nejbližší mu bylo původní křesťansko-sociální hnutí. Za války dával veřejně najevo nesouhlas s proválečným a provídeňským postojem většiny církevní hierarchie. Jako uznaný představitel rezistentního proudu v katolické církvi byl 3. 9. 1918 zvolen předsedou přípravného výboru Jednoty katolického duchovenstva československého, v jehož čele vyjádřil 28. 10. odpoledne podporu československému státu. Předsedou Jednoty byl od její první valné hromady 7. 11. 1918 do 5. 2. 1919. Spolu s X. Dvořákem, F. Teplým, B. Zahradníkem- Brodským, Františkem B. Vaňkem aj. nasadil všechny síly, aby se uskutečnila reorganizace katolické církve na území republiky. V programových spiscích a na stránkách časopisů Archa, Meditace a Kazatelna vyjádřil sumu svého teologického i liturgického myšlení. Došel tu až na práh náboženské reformace, o níž byl poučen též několika předválečnými cestami do zahraničí (mj. do Belgie, Holandska, Švýcarska). Po několikaměsíčním marném boji s vysokým kněžstvem, intrikami i pomluvami a vyčerpán těžkou srdeční neurózou rezignoval spolu s X. Dvořákem na funkci, vzápětí se dal penzionovat a odešel do svého rodiště.

Literární tvorbu zahájil B. tradicionálními verši, jimž zůstal věrný po celý život a které shrnul třicátý svazek jeho Sebraných spisů (Básně, 1934). Jejich vrcholem se stal cyklus Bolestné Vánoce (1917), doplněný o pendant Radostné Vánoce (1918). První prózy z 90. let tiskl časopisecky. Měly mravoličnou tendenci, byť už do nich pronikly drsné realistické tóny. Knižně debutoval románem Cestou křížovou (1900). Podobně jako v několika dalších dílech apeloval i zde na nápravu poměrů v katolické církvi tím, že jako první český autor tyto problémy zveřejňoval. Zaměřoval se především na konflikty venkovského duchovenstva s církevní i světskou mocí a na neblahé důsledky nedobrovolného celibátu (Farská panička, 1906, Farské historky, 1908). Sociální cítění projevil v prózách s realisticky pojatou venkovskou tematikou (Pro kravičku, 1905, Páter Kodýtek, 1912, Skřivánek, 1912, Hanče, 1917, Holoubek, 1921). Historický a etnografický obraz Chodska vytvářel rozměrnými kronikami Jan Cimbura (1906), Poslední rodu Sedmerova (1908), trilogií Poslední soud (1913–19) a především plánovanou tetralogií Naše máma. Začal ji psát na penzi ve snaze představit proces modernizace Chodska v předbřeznové a revoluční době 40. let 19. století. Romány, zcela oproštěné od náboženského pietismu, mají volnou kompozici, nesvázanou postavou hlavního hrdiny, obsahují lyrická přírodní intermezza a věrný a přitom básnivý popis sociálních změn i rozporů, přeměny selství, jeho oslavu i kritiku. V trojici dokončených románových eposů Paní komisarka (1923), kde vyjádřil svůj obdiv k B. Němcové, Osmačtyřicátníci (1924) a Lůsy (1925) dosáhlo B. dílo vrcholu, čtvrtý svazek Svatba zůstal ve fragmentu. Významná byla B. sběratelská činnost a interpretace chodských pohádek, pro děti napsal např. povídku Hanýžka a Martínek (1930). B. kázání vydal ve čtyřech svazcích F. Teplý (1936–40).

D: H. Hudíková, J. Š. B. Personální bibliografie, 1975; J. Š. B., Sebrané spisy beletristické, sv. 1–30, 1923–30.

L: J. Skarlant (vyd.), B. památník, 1926; F. Teplý, Ze života J. Š. B., 1937; J. Žáček, J. Š. B. Strážný duch Chodska, 1948; P. Křivský, J. Š. B. Literární pozůstalost, 1976; OSND 1/1, s. 383; LČL 1, s. 101n.; B. Hofmeisterová, Okouzlený milenec Chodska, 1988; P. Marek, České schisma. Příspěvek k dějinám reformního hnutí katolického duchovenstva 1917–1924, 2000; D. Frýdl, Reformní náboženské hnutí v počátcích Československé republiky. Snaha o reformu katolicismu v Čechách a na Moravě, 2001; P. Marek, Český katolicismus 1890–1914, 2003.

P: Muzeum J. Š. B. Klenčí pod Čerchovem; LA PNP Praha.

Martin Kučera