BALÍK Jaroslav 23.6.1924-17.10.1996: Porovnání verzí

Z Personal
(BALÍK_Jaroslav_23.6.1924-17.10.1996)
 
Řádka 9: Řádka 9:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jaroslav BALÍK
+
}}
  
== Literatura ==
+
'''BALÍK, Jaroslav,''' ''* 23. 6. 1924 Praha, † 17. 10. 1996 Praha, filmový režisér a scenárista''
 +
 
 +
Již od studentských let se zajímal o film. Po maturitě a abiturientském
 +
kursu na vyšší průmyslové škole byl totálně
 +
nasazen jako stavební dělník. 1947–52 vystudoval režii na
 +
filmové fakultě AMU. Současně působil ve Filmovém studiu
 +
Barrandov jako asistent režie a pomocný režisér u Karla
 +
Steklého, Ivo Tomana a Vladimíra Borského. Stál u zrodu
 +
Československé televize, kde později realizoval jeden ze svých
 +
nejlepších snímků, poetický příběh starých lidí hledajících
 +
nový vztah k životu ''Romeo a'' ''Julie'' ''na konci'' ''listopadu'' (1971).
 +
Debutoval filmem ''Bomba'' (1957), dramatem o nálezu a zneškodnění
 +
nevybuchlé letecké pumy, za který získal čestné
 +
uznání na festivalu v Locarnu 1958. Druhý psychologický
 +
film ''Zkouška'' ''pokračuje'' (1959) vykreslil přerod mladého
 +
herce, úspěšného pro svůj konformní postoj. V duchu socialistického
 +
realismu zfilmoval Fučíkovu ''Reportáž'' ''psanou na''
 +
''oprátce'' (1961). I další tvorba souvisela s literaturou; většina
 +
děl vznikla podle románových předloh nebo na scénáři spolupracoval
 +
spisovatel, nejčastěji Jan Otčenášek. Předlohou
 +
následujícího filmu byly dvě povídky Josefa Nesvadby – tragikomický
 +
příběh z druhé světové války ''Blbec z'' ''Xeenemünde''
 +
a satirická groteska ''Tarzanova'' ''smrt'' (1962). Podle Josefa Kopty
 +
natočil psychologický povídkový film z první světové války
 +
''Pět'' ''hříšníků'' (1964), poté filmovou veselohru ''Jak se'' ''krade'' ''milión''
 +
(1967). Ke komediálnímu žánru se sci-fi prvky se vrátil
 +
ve filmu ''Slečna'' ''Golem'' (1972). Spolu s Otčenáškem adaptoval
 +
psychologický román Jaroslava Havlíčka ''Ta třetí'' (1968). Podle
 +
Otčenáškova románu natočil milostný příběh z poválečné
 +
doby ''Milenci'' ''v roce'' ''jedna'' (1973), v němž konfrontoval psychologii
 +
mladých lidí, kteří prožili válku v relativním bezpečí,
 +
a těch, již se vrátili z koncentračních táborů. Ke komorním
 +
psychologickým příběhům na širokém společenském pozadí
 +
patřily snímky ze současnosti ''V každém'' ''pokoji'' ''žena'' (1974),
 +
''Zrcadlení'' (1977), ''Já jsem'' ''Stěna'' ''smrti'' (1978), ''Konečná'' ''stanice''
 +
(1981) a ''Experiment'' ''Eva'' (1985). Pozornost věnoval
 +
i nedávné minulosti, např. v psychologickém dramatu ze
 +
slovenských hor za druhé světové války ''Jeden'' ''stříbrný'' (1976,
 +
hlavní cena na festivalu v Karlových Varech) podle románu
 +
Zdeňka Pluhaře, vesnickou baladou ''Hordubal'' (1979) na motivy románu Karla Čapka, hudebním dramatem ''Rytmus''
 +
''1934'' (1980) inspirovaným románem Václava Řezáče ''Černé''
 +
''světlo'' a psychologicko-společenským filmem o moci peněz
 +
''Šílený'' ''kankán'' (1982). V období normalizace, kdy se stal místopředsedou
 +
Svazu Československých dramatických umělců
 +
(1977–89) a národním umělcem (1984), klesala úroveň B.
 +
děl, která trpěla tendenčností a schematismem – např. adaptace
 +
románu Stanislava Rudolfa ''Atomová'' ''katedrála'' (1984),
 +
popis života stranických funkcionářů na socialistické stavbě.
 +
Rozpačitě vyzněl i B. poslední, autobiograficky laděný snímek
 +
''Narozeniny'' ''režiséra'' ''Z. K.'' (1987), evokující počátky znárodněné
 +
kinematografie. Věnoval se i pedagogické činnosti.
 +
 
 +
'''L:''' J. Frühauf, J. B., 1984; FP, s. 23n.; alp, Padesátiny J. B., in: Kino 29, 1974,
 +
č. 12, s. 11; L. Kazda, Ten, jehož srdce ví…, in: Rudé právo, 23. 6. 1984;
 +
A. Bechtoldová, Čelem k životu, in: Kino 39, 1984, č. 12, s. 3; P. Melounek,
 +
Svět nelítostných poznání, in: Scéna 9, 27. 6. 1984, č. 12–13, s. 11;
 +
J. Frühauf, Film je život…, in: Film a doba 30, 1984, č. 6, s. 318n.; J. Jurka,
 +
Domluvím se s každým, kdo má rád svou práci, in: Záběr 17, 11. 6. 1984,
 +
s. 8; Z. Matějček, Aby člověk zůstal člověkem, in: Květy, 1984, č. 25; J. Novák,
 +
Pohľad umelca, in: Film a divadlo 28, 1984, č. 16, s. 32; E. Zaoralová,
 +
Prohloubit pohled na člověka, in: Film a doba 31, 1985, č. 3, s. 126n.;
 +
F. Goldscheider, Z letopisů neradostných let (V.), in: Kino 45, 1990, č. 14,
 +
s. 7.
 +
 
 +
Miloš Fikejz
 
      
 
      
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:85- Filmař nebo filmový podnikatel]]
 
[[Kategorie:85- Filmař nebo filmový podnikatel]]
 
 
[[Kategorie:1924]]
 
[[Kategorie:1924]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:1996]]
 
[[Kategorie:1996]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:Praha]]

Verze z 29. 3. 2016, 12:41

Jaroslav BALÍK
Narození 23.6.1924
Místo narození Praha
Úmrtí 17.10.1996
Místo úmrtí Praha
Povolání 85- Filmař nebo filmový podnikatel
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=40042

BALÍK, Jaroslav, * 23. 6. 1924 Praha, † 17. 10. 1996 Praha, filmový režisér a scenárista

Již od studentských let se zajímal o film. Po maturitě a abiturientském kursu na vyšší průmyslové škole byl totálně nasazen jako stavební dělník. 1947–52 vystudoval režii na filmové fakultě AMU. Současně působil ve Filmovém studiu Barrandov jako asistent režie a pomocný režisér u Karla Steklého, Ivo Tomana a Vladimíra Borského. Stál u zrodu Československé televize, kde později realizoval jeden ze svých nejlepších snímků, poetický příběh starých lidí hledajících nový vztah k životu Romeo a Julie na konci listopadu (1971). Debutoval filmem Bomba (1957), dramatem o nálezu a zneškodnění nevybuchlé letecké pumy, za který získal čestné uznání na festivalu v Locarnu 1958. Druhý psychologický film Zkouška pokračuje (1959) vykreslil přerod mladého herce, úspěšného pro svůj konformní postoj. V duchu socialistického realismu zfilmoval Fučíkovu Reportáž psanou na oprátce (1961). I další tvorba souvisela s literaturou; většina děl vznikla podle románových předloh nebo na scénáři spolupracoval spisovatel, nejčastěji Jan Otčenášek. Předlohou následujícího filmu byly dvě povídky Josefa Nesvadby – tragikomický příběh z druhé světové války Blbec z Xeenemünde a satirická groteska Tarzanova smrt (1962). Podle Josefa Kopty natočil psychologický povídkový film z první světové války Pět hříšníků (1964), poté filmovou veselohru Jak se krade milión (1967). Ke komediálnímu žánru se sci-fi prvky se vrátil ve filmu Slečna Golem (1972). Spolu s Otčenáškem adaptoval psychologický román Jaroslava Havlíčka Ta třetí (1968). Podle Otčenáškova románu natočil milostný příběh z poválečné doby Milenci v roce jedna (1973), v němž konfrontoval psychologii mladých lidí, kteří prožili válku v relativním bezpečí, a těch, již se vrátili z koncentračních táborů. Ke komorním psychologickým příběhům na širokém společenském pozadí patřily snímky ze současnosti V každém pokoji žena (1974), Zrcadlení (1977), Já jsem Stěna smrti (1978), Konečná stanice (1981) a Experiment Eva (1985). Pozornost věnoval i nedávné minulosti, např. v psychologickém dramatu ze slovenských hor za druhé světové války Jeden stříbrný (1976, hlavní cena na festivalu v Karlových Varech) podle románu Zdeňka Pluhaře, vesnickou baladou Hordubal (1979) na motivy románu Karla Čapka, hudebním dramatem Rytmus 1934 (1980) inspirovaným románem Václava Řezáče Černé světlo a psychologicko-společenským filmem o moci peněz Šílený kankán (1982). V období normalizace, kdy se stal místopředsedou Svazu Československých dramatických umělců (1977–89) a národním umělcem (1984), klesala úroveň B. děl, která trpěla tendenčností a schematismem – např. adaptace románu Stanislava Rudolfa Atomová katedrála (1984), popis života stranických funkcionářů na socialistické stavbě. Rozpačitě vyzněl i B. poslední, autobiograficky laděný snímek Narozeniny režiséra Z. K. (1987), evokující počátky znárodněné kinematografie. Věnoval se i pedagogické činnosti.

L: J. Frühauf, J. B., 1984; FP, s. 23n.; alp, Padesátiny J. B., in: Kino 29, 1974, č. 12, s. 11; L. Kazda, Ten, jehož srdce ví…, in: Rudé právo, 23. 6. 1984; A. Bechtoldová, Čelem k životu, in: Kino 39, 1984, č. 12, s. 3; P. Melounek, Svět nelítostných poznání, in: Scéna 9, 27. 6. 1984, č. 12–13, s. 11; J. Frühauf, Film je život…, in: Film a doba 30, 1984, č. 6, s. 318n.; J. Jurka, Domluvím se s každým, kdo má rád svou práci, in: Záběr 17, 11. 6. 1984, s. 8; Z. Matějček, Aby člověk zůstal člověkem, in: Květy, 1984, č. 25; J. Novák, Pohľad umelca, in: Film a divadlo 28, 1984, č. 16, s. 32; E. Zaoralová, Prohloubit pohled na člověka, in: Film a doba 31, 1985, č. 3, s. 126n.; F. Goldscheider, Z letopisů neradostných let (V.), in: Kino 45, 1990, č. 14, s. 7.

Miloš Fikejz