BALÍK Jaroslav 23.6.1924-17.10.1996: Porovnání verzí
(BALÍK_Jaroslav_23.6.1924-17.10.1996) |
|||
Řádka 9: | Řádka 9: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
− | + | '''BALÍK, Jaroslav,''' ''* 23. 6. 1924 Praha, † 17. 10. 1996 Praha, filmový režisér a scenárista'' | |
+ | |||
+ | Již od studentských let se zajímal o film. Po maturitě a abiturientském | ||
+ | kursu na vyšší průmyslové škole byl totálně | ||
+ | nasazen jako stavební dělník. 1947–52 vystudoval režii na | ||
+ | filmové fakultě AMU. Současně působil ve Filmovém studiu | ||
+ | Barrandov jako asistent režie a pomocný režisér u Karla | ||
+ | Steklého, Ivo Tomana a Vladimíra Borského. Stál u zrodu | ||
+ | Československé televize, kde později realizoval jeden ze svých | ||
+ | nejlepších snímků, poetický příběh starých lidí hledajících | ||
+ | nový vztah k životu ''Romeo a'' ''Julie'' ''na konci'' ''listopadu'' (1971). | ||
+ | Debutoval filmem ''Bomba'' (1957), dramatem o nálezu a zneškodnění | ||
+ | nevybuchlé letecké pumy, za který získal čestné | ||
+ | uznání na festivalu v Locarnu 1958. Druhý psychologický | ||
+ | film ''Zkouška'' ''pokračuje'' (1959) vykreslil přerod mladého | ||
+ | herce, úspěšného pro svůj konformní postoj. V duchu socialistického | ||
+ | realismu zfilmoval Fučíkovu ''Reportáž'' ''psanou na'' | ||
+ | ''oprátce'' (1961). I další tvorba souvisela s literaturou; většina | ||
+ | děl vznikla podle románových předloh nebo na scénáři spolupracoval | ||
+ | spisovatel, nejčastěji Jan Otčenášek. Předlohou | ||
+ | následujícího filmu byly dvě povídky Josefa Nesvadby – tragikomický | ||
+ | příběh z druhé světové války ''Blbec z'' ''Xeenemünde'' | ||
+ | a satirická groteska ''Tarzanova'' ''smrt'' (1962). Podle Josefa Kopty | ||
+ | natočil psychologický povídkový film z první světové války | ||
+ | ''Pět'' ''hříšníků'' (1964), poté filmovou veselohru ''Jak se'' ''krade'' ''milión'' | ||
+ | (1967). Ke komediálnímu žánru se sci-fi prvky se vrátil | ||
+ | ve filmu ''Slečna'' ''Golem'' (1972). Spolu s Otčenáškem adaptoval | ||
+ | psychologický román Jaroslava Havlíčka ''Ta třetí'' (1968). Podle | ||
+ | Otčenáškova románu natočil milostný příběh z poválečné | ||
+ | doby ''Milenci'' ''v roce'' ''jedna'' (1973), v němž konfrontoval psychologii | ||
+ | mladých lidí, kteří prožili válku v relativním bezpečí, | ||
+ | a těch, již se vrátili z koncentračních táborů. Ke komorním | ||
+ | psychologickým příběhům na širokém společenském pozadí | ||
+ | patřily snímky ze současnosti ''V každém'' ''pokoji'' ''žena'' (1974), | ||
+ | ''Zrcadlení'' (1977), ''Já jsem'' ''Stěna'' ''smrti'' (1978), ''Konečná'' ''stanice'' | ||
+ | (1981) a ''Experiment'' ''Eva'' (1985). Pozornost věnoval | ||
+ | i nedávné minulosti, např. v psychologickém dramatu ze | ||
+ | slovenských hor za druhé světové války ''Jeden'' ''stříbrný'' (1976, | ||
+ | hlavní cena na festivalu v Karlových Varech) podle románu | ||
+ | Zdeňka Pluhaře, vesnickou baladou ''Hordubal'' (1979) na motivy románu Karla Čapka, hudebním dramatem ''Rytmus'' | ||
+ | ''1934'' (1980) inspirovaným románem Václava Řezáče ''Černé'' | ||
+ | ''světlo'' a psychologicko-společenským filmem o moci peněz | ||
+ | ''Šílený'' ''kankán'' (1982). V období normalizace, kdy se stal místopředsedou | ||
+ | Svazu Československých dramatických umělců | ||
+ | (1977–89) a národním umělcem (1984), klesala úroveň B. | ||
+ | děl, která trpěla tendenčností a schematismem – např. adaptace | ||
+ | románu Stanislava Rudolfa ''Atomová'' ''katedrála'' (1984), | ||
+ | popis života stranických funkcionářů na socialistické stavbě. | ||
+ | Rozpačitě vyzněl i B. poslední, autobiograficky laděný snímek | ||
+ | ''Narozeniny'' ''režiséra'' ''Z. K.'' (1987), evokující počátky znárodněné | ||
+ | kinematografie. Věnoval se i pedagogické činnosti. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' J. Frühauf, J. B., 1984; FP, s. 23n.; alp, Padesátiny J. B., in: Kino 29, 1974, | ||
+ | č. 12, s. 11; L. Kazda, Ten, jehož srdce ví…, in: Rudé právo, 23. 6. 1984; | ||
+ | A. Bechtoldová, Čelem k životu, in: Kino 39, 1984, č. 12, s. 3; P. Melounek, | ||
+ | Svět nelítostných poznání, in: Scéna 9, 27. 6. 1984, č. 12–13, s. 11; | ||
+ | J. Frühauf, Film je život…, in: Film a doba 30, 1984, č. 6, s. 318n.; J. Jurka, | ||
+ | Domluvím se s každým, kdo má rád svou práci, in: Záběr 17, 11. 6. 1984, | ||
+ | s. 8; Z. Matějček, Aby člověk zůstal člověkem, in: Květy, 1984, č. 25; J. Novák, | ||
+ | Pohľad umelca, in: Film a divadlo 28, 1984, č. 16, s. 32; E. Zaoralová, | ||
+ | Prohloubit pohled na člověka, in: Film a doba 31, 1985, č. 3, s. 126n.; | ||
+ | F. Goldscheider, Z letopisů neradostných let (V.), in: Kino 45, 1990, č. 14, | ||
+ | s. 7. | ||
+ | |||
+ | Miloš Fikejz | ||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:85- Filmař nebo filmový podnikatel]] | [[Kategorie:85- Filmař nebo filmový podnikatel]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1924]] | [[Kategorie:1924]] | ||
[[Kategorie:Praha]] | [[Kategorie:Praha]] | ||
[[Kategorie:1996]] | [[Kategorie:1996]] | ||
[[Kategorie:Praha]] | [[Kategorie:Praha]] |
Verze z 29. 3. 2016, 12:41
Jaroslav BALÍK | |
Narození | 23.6.1924 |
---|---|
Místo narození | Praha |
Úmrtí | 17.10.1996 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 85- Filmař nebo filmový podnikatel |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=40042 |
BALÍK, Jaroslav, * 23. 6. 1924 Praha, † 17. 10. 1996 Praha, filmový režisér a scenárista
Již od studentských let se zajímal o film. Po maturitě a abiturientském kursu na vyšší průmyslové škole byl totálně nasazen jako stavební dělník. 1947–52 vystudoval režii na filmové fakultě AMU. Současně působil ve Filmovém studiu Barrandov jako asistent režie a pomocný režisér u Karla Steklého, Ivo Tomana a Vladimíra Borského. Stál u zrodu Československé televize, kde později realizoval jeden ze svých nejlepších snímků, poetický příběh starých lidí hledajících nový vztah k životu Romeo a Julie na konci listopadu (1971). Debutoval filmem Bomba (1957), dramatem o nálezu a zneškodnění nevybuchlé letecké pumy, za který získal čestné uznání na festivalu v Locarnu 1958. Druhý psychologický film Zkouška pokračuje (1959) vykreslil přerod mladého herce, úspěšného pro svůj konformní postoj. V duchu socialistického realismu zfilmoval Fučíkovu Reportáž psanou na oprátce (1961). I další tvorba souvisela s literaturou; většina děl vznikla podle románových předloh nebo na scénáři spolupracoval spisovatel, nejčastěji Jan Otčenášek. Předlohou následujícího filmu byly dvě povídky Josefa Nesvadby – tragikomický příběh z druhé světové války Blbec z Xeenemünde a satirická groteska Tarzanova smrt (1962). Podle Josefa Kopty natočil psychologický povídkový film z první světové války Pět hříšníků (1964), poté filmovou veselohru Jak se krade milión (1967). Ke komediálnímu žánru se sci-fi prvky se vrátil ve filmu Slečna Golem (1972). Spolu s Otčenáškem adaptoval psychologický román Jaroslava Havlíčka Ta třetí (1968). Podle Otčenáškova románu natočil milostný příběh z poválečné doby Milenci v roce jedna (1973), v němž konfrontoval psychologii mladých lidí, kteří prožili válku v relativním bezpečí, a těch, již se vrátili z koncentračních táborů. Ke komorním psychologickým příběhům na širokém společenském pozadí patřily snímky ze současnosti V každém pokoji žena (1974), Zrcadlení (1977), Já jsem Stěna smrti (1978), Konečná stanice (1981) a Experiment Eva (1985). Pozornost věnoval i nedávné minulosti, např. v psychologickém dramatu ze slovenských hor za druhé světové války Jeden stříbrný (1976, hlavní cena na festivalu v Karlových Varech) podle románu Zdeňka Pluhaře, vesnickou baladou Hordubal (1979) na motivy románu Karla Čapka, hudebním dramatem Rytmus 1934 (1980) inspirovaným románem Václava Řezáče Černé světlo a psychologicko-společenským filmem o moci peněz Šílený kankán (1982). V období normalizace, kdy se stal místopředsedou Svazu Československých dramatických umělců (1977–89) a národním umělcem (1984), klesala úroveň B. děl, která trpěla tendenčností a schematismem – např. adaptace románu Stanislava Rudolfa Atomová katedrála (1984), popis života stranických funkcionářů na socialistické stavbě. Rozpačitě vyzněl i B. poslední, autobiograficky laděný snímek Narozeniny režiséra Z. K. (1987), evokující počátky znárodněné kinematografie. Věnoval se i pedagogické činnosti.
L: J. Frühauf, J. B., 1984; FP, s. 23n.; alp, Padesátiny J. B., in: Kino 29, 1974, č. 12, s. 11; L. Kazda, Ten, jehož srdce ví…, in: Rudé právo, 23. 6. 1984; A. Bechtoldová, Čelem k životu, in: Kino 39, 1984, č. 12, s. 3; P. Melounek, Svět nelítostných poznání, in: Scéna 9, 27. 6. 1984, č. 12–13, s. 11; J. Frühauf, Film je život…, in: Film a doba 30, 1984, č. 6, s. 318n.; J. Jurka, Domluvím se s každým, kdo má rád svou práci, in: Záběr 17, 11. 6. 1984, s. 8; Z. Matějček, Aby člověk zůstal člověkem, in: Květy, 1984, č. 25; J. Novák, Pohľad umelca, in: Film a divadlo 28, 1984, č. 16, s. 32; E. Zaoralová, Prohloubit pohled na člověka, in: Film a doba 31, 1985, č. 3, s. 126n.; F. Goldscheider, Z letopisů neradostných let (V.), in: Kino 45, 1990, č. 14, s. 7.
Miloš Fikejz