BARTOŠ Augustin 29.2.1888-24.1.1969: Porovnání verzí

Z Personal
(BARTOŠ_Augustin_29.2.1888-24.1.1969)
 
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
 
| jméno = Augustin BARTOŠ
 
| jméno = Augustin BARTOŠ
| obrázek = No male portrait.png
+
| obrázek = Bartos Augustin portret.PNG
 
| datum narození = 29.2.1888
 
| datum narození = 29.2.1888
| místo narození =  
+
| místo narození = Červený Kostelec
 
| datum úmrtí = 24.1.1969
 
| datum úmrtí = 24.1.1969
| místo úmrtí =  
+
| místo úmrtí = Praha
 
| povolání = 61- Pedagog
 
| povolání = 61- Pedagog
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Augustin BARTOŠ
+
| citace = Biografický slovník českých zemí 2, Praha 2005, s. 240
 +
}}
 +
 
 +
'''BARTOŠ, Augustin,''' ''* 29. 2. 1888 Červený Kostelec, † 24. 1. 1969 Praha, vychovatel, defektolog, odborný publicista''
 +
 
 +
V mládí získal pedagogické vzdělání a celoživotně se věnoval
 +
problematice výchovy a vzdělávání. Už ve své první samostatné
 +
publikaci ''Papír'' ''ve zdobném'' ''kreslení'' (1914) se projevil
 +
jako průkopník nových pedagogických postupů. Od počátku
 +
dvacátých let 20. století, kdy česká veřejnost i učitelé zahájili
 +
diskusi o reformě školského systému v samostatné ČSR,
 +
stál B. na straně přívrženců tzv. volné školy, která odmítala
 +
výchovu jako prostředek násilného přizpůsobení dítěte požadavkům
 +
dospělých. V té době publikoval své nejúspěšnější
 +
knihy ''Dítě a'' ''práce'' (1920), ''Škola'' ''a práce'' (1. vyd. 1920, 2. vyd.
 +
1923), ''Z lásky'' (1924) a ''Dětská'' ''organizace'' (1926). Ve svých
 +
úvahách, které se opíraly o pedagogickou praxi, zdůrazňoval
 +
princip dobrovolnosti ve výchově. Velkou pozornost věnoval
 +
otázkám formování dětského kolektivu a významu dětské
 +
tvořivosti pro rozvoj pracovních aktivit. Vlivem MUDr. Rudolfa
 +
Jedličky a jeho bratra MUDr. Michala Jedličky se začal
 +
zabývat také problematikou výchovy a vzdělávání tělesně,
 +
případně i duševně postižené mládeže. Jako dlouhodobý pracovník
 +
a vrchní ředitel Jedličkova ústavu pro zmrzačené měl
 +
příležitost realizovat své výchovné zásady v praxi. Jeho dílu
 +
se dostalo uznání doma i v zahraničí včetně mezinárodních
 +
ocenění. 1925 získal cenu na hygienické výstavě ve Vídni
 +
a ve stejném roce uspěl také s ukázkami výsledků práce postižených
 +
dětí na výstavě dekorativního umění v Paříži. Od
 +
druhé poloviny 20. let se badatelsky i pracovně soustředil na
 +
speciální pedagogiku a publikoval v tomto oboru práce ''Cestou''
 +
''k životu'' (1925) a ''Mrzák'' (1928). Autobiografické prvky
 +
obsahovala kniha ''Do vzpomínek'' (1927).
 +
 
 +
'''L:''' MSN 1, s. 401; OSND 4/1, s. 463; Otázky defektologie 1968/9, s. 209n.;
 +
Učitelské noviny 19, 1969, č. 6.
 +
 
 +
'''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/authorities/33762 Bibliografie dějin Českých zemí]
 +
 
 +
Pavla Vošahlíková
 +
 
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:61- Pedagog]]
 
[[Kategorie:61- Pedagog]]
 
 
[[Kategorie:1888]]
 
[[Kategorie:1888]]
 +
[[Kategorie:Červený Kostelec]]
 
[[Kategorie:1969]]
 
[[Kategorie:1969]]
 +
[[Kategorie:Praha]]

Aktuální verze z 25. 9. 2019, 18:56

Augustin BARTOŠ
Narození 29.2.1888
Místo narození Červený Kostelec
Úmrtí 24.1.1969
Místo úmrtí Praha
Povolání 61- Pedagog
Citace Biografický slovník českých zemí 2, Praha 2005, s. 240
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=40272

BARTOŠ, Augustin, * 29. 2. 1888 Červený Kostelec, † 24. 1. 1969 Praha, vychovatel, defektolog, odborný publicista

V mládí získal pedagogické vzdělání a celoživotně se věnoval problematice výchovy a vzdělávání. Už ve své první samostatné publikaci Papír ve zdobném kreslení (1914) se projevil jako průkopník nových pedagogických postupů. Od počátku dvacátých let 20. století, kdy česká veřejnost i učitelé zahájili diskusi o reformě školského systému v samostatné ČSR, stál B. na straně přívrženců tzv. volné školy, která odmítala výchovu jako prostředek násilného přizpůsobení dítěte požadavkům dospělých. V té době publikoval své nejúspěšnější knihy Dítě a práce (1920), Škola a práce (1. vyd. 1920, 2. vyd. 1923), Z lásky (1924) a Dětská organizace (1926). Ve svých úvahách, které se opíraly o pedagogickou praxi, zdůrazňoval princip dobrovolnosti ve výchově. Velkou pozornost věnoval otázkám formování dětského kolektivu a významu dětské tvořivosti pro rozvoj pracovních aktivit. Vlivem MUDr. Rudolfa Jedličky a jeho bratra MUDr. Michala Jedličky se začal zabývat také problematikou výchovy a vzdělávání tělesně, případně i duševně postižené mládeže. Jako dlouhodobý pracovník a vrchní ředitel Jedličkova ústavu pro zmrzačené měl příležitost realizovat své výchovné zásady v praxi. Jeho dílu se dostalo uznání doma i v zahraničí včetně mezinárodních ocenění. 1925 získal cenu na hygienické výstavě ve Vídni a ve stejném roce uspěl také s ukázkami výsledků práce postižených dětí na výstavě dekorativního umění v Paříži. Od druhé poloviny 20. let se badatelsky i pracovně soustředil na speciální pedagogiku a publikoval v tomto oboru práce Cestou k životu (1925) a Mrzák (1928). Autobiografické prvky obsahovala kniha Do vzpomínek (1927).

L: MSN 1, s. 401; OSND 4/1, s. 463; Otázky defektologie 1968/9, s. 209n.; Učitelské noviny 19, 1969, č. 6.

Ref: Bibliografie dějin Českých zemí

Pavla Vošahlíková