BITTNER Jiří 23.1.1846-6.5.1903: Porovnání verzí
(BITTNER_Jiří_23.1.1846-6.5.1903) |
|||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 23.1.1846 | | datum narození = 23.1.1846 | ||
− | | místo narození = | + | | místo narození = Milavče u Domažlic |
| datum úmrtí = 6.5.1903 | | datum úmrtí = 6.5.1903 | ||
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Praha |
| povolání = 63- Spisovatel | | povolání = 63- Spisovatel | ||
64- Překladatel | 64- Překladatel | ||
Řádka 11: | Řádka 11: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | |||
+ | '''BITTNER, Jiří,''' ''* 23. 1. 1846 Milavče u Domažlic, † 6. 5. 1903 Praha, herec, překladatel, prozaik'' | ||
+ | |||
+ | Pocházel z početné česko-německé selské rodiny. Spřízněn | ||
+ | byl mj. s rakouským hudebním skladatelem Juliem B. (1874 | ||
+ | až 1939). Synovcem B. byl českoamerický humorista Bartoš | ||
+ | B. (1864–1912). Pro výjimečné nadání byl B. ze čtvrté třídy | ||
+ | obecné školy v rodišti přijat 1856 do roční přípravky při | ||
+ | hlavní škole v Domažlicích. Tam také 1857–59 studoval na | ||
+ | české reálce. 1859–63 pokračoval ve studiu v Praze (v Panské | ||
+ | ulici) a byl žákem dramatika F. V. Jeřábka. V březnu 1863 | ||
+ | ilegálně odjel do ruského Polska jako dobrovolník povstalecké | ||
+ | armády proti carské vládě, byl raněn u Szklar a léčil se | ||
+ | v Krakově. V červenci se vrátil do Prahy, aby dále studoval, | ||
+ | ale u postupové zkoušky do 7. ročníku propadl, sextu chtěl | ||
+ | opakovat na reálce v Písku. Tam se před Vánoci 1863 setkal | ||
+ | s Kramuelovou divadelní společností a od ledna 1864 se stal | ||
+ | jejím členem. V létě téhož roku byl přechodně členem Čížkovy | ||
+ | společnosti. U J. E. Kramuela zůstal do prusko-rakouské | ||
+ | války 1866, kdy vstoupil jako dobrovolník do rakouského | ||
+ | vojska. V říjnu 1866 se na doporučení F. V. Jeřábka přihlásil | ||
+ | a byl přijat do Prozatímního divadla. 1874 se oženil se svou | ||
+ | hereckou kolegyní Marií Boubínovou (1854–1898). Pro nedobré | ||
+ | poměry v divadle za ředitele J. N. Maýra a pro úpadek | ||
+ | činohry po nedobrovolném odchodu J. J. Kolára přijal B. | ||
+ | se svou manželkou 1877 angažmá v proslulém divadelním | ||
+ | souboru v německém Meiningen. S ním po roce vystoupili | ||
+ | v Praze. 1879–80 byl B. členem divadla Victoria v Berlíně, | ||
+ | na podzim 1880 hostoval v Praze v Prozatímním divadle | ||
+ | a v lednu 1881 se stal členem činohry Národního divadla | ||
+ | (B. žena, která měla angažmá v Moskvě, přijela až v létě). Po | ||
+ | její tragické smrti (Marie B. trpěla v posledních letech života | ||
+ | duševní chorobou) se B. dal 1899 penzionovat. Naposledy | ||
+ | pohostinsky vystupoval 1900. Roku 1901 byl sice novým | ||
+ | ředitelem G. Schmoranzem reaktivován v čestné funkci režiséra, | ||
+ | ale s ohledem na nemoc, pravděpodobně Parkinsonovu | ||
+ | chorobu, nemohl být již umělecky činný. Pohřben byl na Olšanských | ||
+ | hřbitovech. | ||
+ | |||
+ | B. vyšel z deklamační školy romantického herectví, v jejímž | ||
+ | duchu ztvárnil např. postavu Shakespearova Romea (1868), | ||
+ | avšak svými dispozicemi byl předurčen pro charakterní role. | ||
+ | B. kulturní rozhled a vzdělanost, jimiž vynikal nad české herce | ||
+ | své doby, mu umožnily stát se společensky nejvybroušenějším | ||
+ | představitelem salonního a konverzačního repertoáru | ||
+ | (byl ideálním interpretem postav E. Bozděcha, francouzských | ||
+ | dramatiků V. Sardoua, E. Scribea aj.). B. nejpozoruhodnější | ||
+ | postavou před odchodem do Německa byl Hrabě Kounic | ||
+ | v Bozděchově ''Zkoušce'' ''státníkově'' (1872). Za angažmá v Meiningen | ||
+ | a v Berlíně B. umělecky vyzrál a stal se velkou osobností | ||
+ | moderního měšťanského divadla. V Národním divadle | ||
+ | byl nezastupitelný v rolích, kde ztvárňoval představitele zla. | ||
+ | České herectví oprostil od romantické pózy a nabubřelosti, | ||
+ | využíval minima výrazových prostředků. Vynikl v Shakespearových | ||
+ | hrách jako Jago (''Othello''), Polonius (''Hamlet'') | ||
+ | a Cassius (''Caesar''), jako Franz v Schillerových ''Loupežnících'', | ||
+ | jako Mefisto v Goethově ''Faustovi'', Dornenkron v Jeřábkově | ||
+ | ''Služebníku'' ''svého'' ''pána'', Fouché v Sardouově ''Madame'' ''Sans- | ||
+ | -Gène'' atd. Drama ''Václav'' ''Hrobčický'' ''z Hrobčic'' psal L. Stroupežnický | ||
+ | pro jeho herecký typ. Ke konci své divadelní kariéry | ||
+ | uplatňoval realisticko-psychologickou analýzu, blízkou | ||
+ | pojetí J. Kvapila (dr. Rank v Ibsenově ''Noře'', Peterka v ''Neznámé'' | ||
+ | ''pevnině'' B. Vikové-Kunětické, Braun v Hauptmannových | ||
+ | ''Osamělých'' ''duších'' ap.). Jako prozaik se B. soustředil | ||
+ | na výmluvné a přitom stručně pojaté, mírně beletrizované | ||
+ | svědectví o divadelní minulosti, které má uměleckou i dokumentární | ||
+ | hodnotu (''Z mých'' ''pamětí'', 1894, ''Frašky a'' ''tragédie'', | ||
+ | 1897, ''Jeviště a'' ''zákulisí'', 1900). Memoárový text však záměrně | ||
+ | nikdy nenapsal, řada drobných vzpomínkových črt zůstala | ||
+ | rozptýlena v dobových časopisech mladočeské (''Švanda'' | ||
+ | ''dudák'', ''Zlatá'' ''Praha'') i staročeské (''Osvěta'') provenience. Svého | ||
+ | přítele J. J. Kolára vykreslil v cenném portrétu uveřejněném | ||
+ | v časopise ''Světozor'' (1898). V 70. letech 19. století překládal | ||
+ | polské divadelní hry, zejména J. A. Fredra, drama ''Bankrot'' B. | ||
+ | Björnsona (1877), s hercem A. Puldou napsal frašku ''Hlavní'' | ||
+ | ''trefa'' ''v čepici'' (1874), řadu divadelních her upravil. | ||
+ | |||
+ | '''D:''' ND a jeho předchůdci, s. 29 (kde soupis repertoáru); LČL 1, s. 242 (kde | ||
+ | bibliografie). | ||
+ | |||
+ | '''L:''' OSN 4, s. 114, 28, s. 109; O. Sklenářová-Malá, Z mých vzpomínek, | ||
+ | 1912, passim; K. Želenský, Komedie hrané a prožité, 1926, passim; O. Fischer, | ||
+ | Činohra ND do roku 1900, 1933, passim; Bartoš, PD činohra, passim; | ||
+ | L. Novák, Stará garda Národního divadla, 1937, passim; E. Vrchlická, | ||
+ | Cestou necestou, 1946, passim.; K. Engelmüller, O slávě herecké, 1947, | ||
+ | passim; J. Knap, Umělcové na pouti, 1961, passim; J. Vodák, Tváře českých | ||
+ | herců, 1967, passim; ND a jeho předchůdci, s. 28n.; MČE 1, s. 475; LČL | ||
+ | 1, s. 241n. | ||
+ | |||
+ | Martin Kučera | ||
+ | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:63- Spisovatel]] | [[Kategorie:63- Spisovatel]] | ||
[[Kategorie:64- Překladatel]] | [[Kategorie:64- Překladatel]] | ||
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]] | [[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1846]] | [[Kategorie:1846]] | ||
+ | [[Kategorie:Milavče]] | ||
[[Kategorie:1903]] | [[Kategorie:1903]] | ||
+ | [[Kategorie:Praha]] |
Verze z 11. 8. 2016, 12:51
Jiří BITTNER | |
Narození | 23.1.1846 |
---|---|
Místo narození | Milavče u Domažlic |
Úmrtí | 6.5.1903 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání |
63- Spisovatel 64- Překladatel 83- Divadelní interpret nebo herec |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=41632 |
BITTNER, Jiří, * 23. 1. 1846 Milavče u Domažlic, † 6. 5. 1903 Praha, herec, překladatel, prozaik
Pocházel z početné česko-německé selské rodiny. Spřízněn byl mj. s rakouským hudebním skladatelem Juliem B. (1874 až 1939). Synovcem B. byl českoamerický humorista Bartoš B. (1864–1912). Pro výjimečné nadání byl B. ze čtvrté třídy obecné školy v rodišti přijat 1856 do roční přípravky při hlavní škole v Domažlicích. Tam také 1857–59 studoval na české reálce. 1859–63 pokračoval ve studiu v Praze (v Panské ulici) a byl žákem dramatika F. V. Jeřábka. V březnu 1863 ilegálně odjel do ruského Polska jako dobrovolník povstalecké armády proti carské vládě, byl raněn u Szklar a léčil se v Krakově. V červenci se vrátil do Prahy, aby dále studoval, ale u postupové zkoušky do 7. ročníku propadl, sextu chtěl opakovat na reálce v Písku. Tam se před Vánoci 1863 setkal s Kramuelovou divadelní společností a od ledna 1864 se stal jejím členem. V létě téhož roku byl přechodně členem Čížkovy společnosti. U J. E. Kramuela zůstal do prusko-rakouské války 1866, kdy vstoupil jako dobrovolník do rakouského vojska. V říjnu 1866 se na doporučení F. V. Jeřábka přihlásil a byl přijat do Prozatímního divadla. 1874 se oženil se svou hereckou kolegyní Marií Boubínovou (1854–1898). Pro nedobré poměry v divadle za ředitele J. N. Maýra a pro úpadek činohry po nedobrovolném odchodu J. J. Kolára přijal B. se svou manželkou 1877 angažmá v proslulém divadelním souboru v německém Meiningen. S ním po roce vystoupili v Praze. 1879–80 byl B. členem divadla Victoria v Berlíně, na podzim 1880 hostoval v Praze v Prozatímním divadle a v lednu 1881 se stal členem činohry Národního divadla (B. žena, která měla angažmá v Moskvě, přijela až v létě). Po její tragické smrti (Marie B. trpěla v posledních letech života duševní chorobou) se B. dal 1899 penzionovat. Naposledy pohostinsky vystupoval 1900. Roku 1901 byl sice novým ředitelem G. Schmoranzem reaktivován v čestné funkci režiséra, ale s ohledem na nemoc, pravděpodobně Parkinsonovu chorobu, nemohl být již umělecky činný. Pohřben byl na Olšanských hřbitovech.
B. vyšel z deklamační školy romantického herectví, v jejímž duchu ztvárnil např. postavu Shakespearova Romea (1868), avšak svými dispozicemi byl předurčen pro charakterní role. B. kulturní rozhled a vzdělanost, jimiž vynikal nad české herce své doby, mu umožnily stát se společensky nejvybroušenějším představitelem salonního a konverzačního repertoáru (byl ideálním interpretem postav E. Bozděcha, francouzských dramatiků V. Sardoua, E. Scribea aj.). B. nejpozoruhodnější postavou před odchodem do Německa byl Hrabě Kounic v Bozděchově Zkoušce státníkově (1872). Za angažmá v Meiningen a v Berlíně B. umělecky vyzrál a stal se velkou osobností moderního měšťanského divadla. V Národním divadle byl nezastupitelný v rolích, kde ztvárňoval představitele zla. České herectví oprostil od romantické pózy a nabubřelosti, využíval minima výrazových prostředků. Vynikl v Shakespearových hrách jako Jago (Othello), Polonius (Hamlet) a Cassius (Caesar), jako Franz v Schillerových Loupežnících, jako Mefisto v Goethově Faustovi, Dornenkron v Jeřábkově Služebníku svého pána, Fouché v Sardouově Madame Sans- -Gène atd. Drama Václav Hrobčický z Hrobčic psal L. Stroupežnický pro jeho herecký typ. Ke konci své divadelní kariéry uplatňoval realisticko-psychologickou analýzu, blízkou pojetí J. Kvapila (dr. Rank v Ibsenově Noře, Peterka v Neznámé pevnině B. Vikové-Kunětické, Braun v Hauptmannových Osamělých duších ap.). Jako prozaik se B. soustředil na výmluvné a přitom stručně pojaté, mírně beletrizované svědectví o divadelní minulosti, které má uměleckou i dokumentární hodnotu (Z mých pamětí, 1894, Frašky a tragédie, 1897, Jeviště a zákulisí, 1900). Memoárový text však záměrně nikdy nenapsal, řada drobných vzpomínkových črt zůstala rozptýlena v dobových časopisech mladočeské (Švanda dudák, Zlatá Praha) i staročeské (Osvěta) provenience. Svého přítele J. J. Kolára vykreslil v cenném portrétu uveřejněném v časopise Světozor (1898). V 70. letech 19. století překládal polské divadelní hry, zejména J. A. Fredra, drama Bankrot B. Björnsona (1877), s hercem A. Puldou napsal frašku Hlavní trefa v čepici (1874), řadu divadelních her upravil.
D: ND a jeho předchůdci, s. 29 (kde soupis repertoáru); LČL 1, s. 242 (kde bibliografie).
L: OSN 4, s. 114, 28, s. 109; O. Sklenářová-Malá, Z mých vzpomínek, 1912, passim; K. Želenský, Komedie hrané a prožité, 1926, passim; O. Fischer, Činohra ND do roku 1900, 1933, passim; Bartoš, PD činohra, passim; L. Novák, Stará garda Národního divadla, 1937, passim; E. Vrchlická, Cestou necestou, 1946, passim.; K. Engelmüller, O slávě herecké, 1947, passim; J. Knap, Umělcové na pouti, 1961, passim; J. Vodák, Tváře českých herců, 1967, passim; ND a jeho předchůdci, s. 28n.; MČE 1, s. 475; LČL 1, s. 241n.
Martin Kučera