BLAŽEK Otto 25.4.1906-23.4.1967: Porovnání verzí

Z Personal
(BLAŽEK_Otto_25.4.1906-23.4.1967)
 
Řádka 9: Řádka 9:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Otto BLAŽEK
+
}}
  
== Literatura ==
+
'''BLAŽEK, Otto,''' ''* 25. 4. 1906 Praha, † 23. 4. 1967 Praha, grafik, umělecký knihař, pedagog''
 +
 
 +
Vyučil se 1920–23 knihařem u Antonína Tvrdého v Praze.
 +
V jeho dílně pak pracoval ještě tři roky. 1926 se vydal do
 +
Paříže, centra umělecké knižní vazby. Zpočátku se uplatnil
 +
v Reliure Industrielle, 1926–27 pracoval u Théophila Stiebela.
 +
U něho se přiučil technologii francouzské vazby, a to
 +
v dokonalejší podobě než ta, která byla přinesena do Čech
 +
počátkem dvacátého století. Stiebelova dílna se 1927 dostala
 +
do konkursu a B. přešel do ateliéru Pierra Legraina, nejvýznamnějšího
 +
francouzského knihaře věnujícího se luxusní
 +
vazbě nejvyšší umělecké úrovně. Pobyt u Legraina měl na B.
 +
další činnost velký vliv. 1929 se vrátil do Prahy. Tam však
 +
překonával těžkosti počínající velké hospodářské krize. Nejprve
 +
pracoval v dílně Josefa Vyskočila. Oba si vyměňovali
 +
zkušenosti a navzájem se ovlivňovali. Brzy si otevřel vlastní
 +
dílnu a byl 1931–36 uváděn jako majitel vazebního ateliéru v Praze. Ačkoliv ve své tvorbě uplatnil nové technologické
 +
prvky a zasáhl do vývoje a vzhledu polokožené vazby,
 +
byl nucen hledat kompromisy. Opustil nákladné materiály
 +
a francouzskou přesnost vazby a dokonalost prací přizpůsoboval
 +
mnohem skromnějším českým poměrům. Svůj zřetel
 +
obrátil zejména na trvanlivost a na užitkovost vazby a dekoru.
 +
U vazeb projevil cit pro materiál a pro jeho charakter.
 +
Z knihařských technik používal často aplikace a kladl důraz
 +
na spojení funkční a dekorační složky knihy. Jeho dílo ocenily
 +
a vyznamenaly poroty na výstavách v Praze, Brně, Miláně
 +
aj. B. vlastní dílnu neudržel a po jejím uzavření přijal
 +
nabídku J. Solara k pedagogické činnosti. 1936–67 učil na
 +
Státní grafické škole v Praze. Touto cestou uplatnil svůj vliv
 +
na české knihařství. K jeho žákům patřili Ladislav Růžička,
 +
Oldřich Vaculík, Tomáš Pospíšil ad.
 +
 
 +
'''L:''' ČBS, s. 53; Toman 1, s. 74; SČSVU 1, s. 176; Tomeš 1, s. 106n.; P. Režný,
 +
K 66. Prostějovský program, katalog výstavy, 1966; A. Fialová, Česká moderní
 +
knižní vazba, in: Studie Muzea Kroměřížska, 1981, s. 47n.
 +
 
 +
Hana Karkanová
 
    
 
    
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
 
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
 
 
[[Kategorie:1906]]
 
[[Kategorie:1906]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:1967]]
 
[[Kategorie:1967]]
 
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:Praha]]

Verze z 14. 8. 2016, 17:12

Otto BLAŽEK
Narození 25.4.1906
Místo narození Praha
Úmrtí 23.4.1967
Místo úmrtí Praha
Povolání 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=68010

BLAŽEK, Otto, * 25. 4. 1906 Praha, † 23. 4. 1967 Praha, grafik, umělecký knihař, pedagog

Vyučil se 1920–23 knihařem u Antonína Tvrdého v Praze. V jeho dílně pak pracoval ještě tři roky. 1926 se vydal do Paříže, centra umělecké knižní vazby. Zpočátku se uplatnil v Reliure Industrielle, 1926–27 pracoval u Théophila Stiebela. U něho se přiučil technologii francouzské vazby, a to v dokonalejší podobě než ta, která byla přinesena do Čech počátkem dvacátého století. Stiebelova dílna se 1927 dostala do konkursu a B. přešel do ateliéru Pierra Legraina, nejvýznamnějšího francouzského knihaře věnujícího se luxusní vazbě nejvyšší umělecké úrovně. Pobyt u Legraina měl na B. další činnost velký vliv. 1929 se vrátil do Prahy. Tam však překonával těžkosti počínající velké hospodářské krize. Nejprve pracoval v dílně Josefa Vyskočila. Oba si vyměňovali zkušenosti a navzájem se ovlivňovali. Brzy si otevřel vlastní dílnu a byl 1931–36 uváděn jako majitel vazebního ateliéru v Praze. Ačkoliv ve své tvorbě uplatnil nové technologické prvky a zasáhl do vývoje a vzhledu polokožené vazby, byl nucen hledat kompromisy. Opustil nákladné materiály a francouzskou přesnost vazby a dokonalost prací přizpůsoboval mnohem skromnějším českým poměrům. Svůj zřetel obrátil zejména na trvanlivost a na užitkovost vazby a dekoru. U vazeb projevil cit pro materiál a pro jeho charakter. Z knihařských technik používal často aplikace a kladl důraz na spojení funkční a dekorační složky knihy. Jeho dílo ocenily a vyznamenaly poroty na výstavách v Praze, Brně, Miláně aj. B. vlastní dílnu neudržel a po jejím uzavření přijal nabídku J. Solara k pedagogické činnosti. 1936–67 učil na Státní grafické škole v Praze. Touto cestou uplatnil svůj vliv na české knihařství. K jeho žákům patřili Ladislav Růžička, Oldřich Vaculík, Tomáš Pospíšil ad.

L: ČBS, s. 53; Toman 1, s. 74; SČSVU 1, s. 176; Tomeš 1, s. 106n.; P. Režný, K 66. Prostějovský program, katalog výstavy, 1966; A. Fialová, Česká moderní knižní vazba, in: Studie Muzea Kroměřížska, 1981, s. 47n.

Hana Karkanová