BLAŽKOVÁ-RESSOVÁ Věkoslava 11.6.1841-21.4.1873: Porovnání verzí

Z Personal
(BLAŽKOVÁ_Věkoslava_11.6.1841-21.4.1873)
 
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
| jméno = Věkoslava BLAŽKOVÁ
+
| jméno = Věkoslava BLAŽKOVÁ-RESSOVÁ
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| datum narození = 11.6.1841
 
| datum narození = 11.6.1841
| místo narození =  
+
| místo narození = Praha
 
| datum úmrtí = 21.4.1873
 
| datum úmrtí = 21.4.1873
| místo úmrtí =  
+
| místo úmrtí = Velešice u Nového Bydžova
 
| povolání = 78- Hudební interpret
 
| povolání = 78- Hudební interpret
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Věkoslava BLAŽKOVÁ
+
}}
 +
 
 +
'''BLAŽKOVÁ-RESSOVÁ, Věkoslava,''' ''* 11. 6. 1841 Praha, † 21. 4. 1873 Velešice u Nového Bydžova, operní zpěvačka''
 +
 
 +
Rodným jménem Aloisie, dcera profesora pražské varhanické
 +
školy Františka B. (1814–1900), manželka německého
 +
barytonisty Johanna Resse (1839–1916). Vystupovala též
 +
jako Ressová. Vzdělávala se v ústavu S. Amerlingové, kde se
 +
naučila několika jazykům. Od 1852 navštěvovala pěveckou
 +
třídu Žofínské akademie, od 1857 třídu Giovanniho Gordigianiho
 +
na pražské konzervatoři, odkud však odešla po
 +
konfliktu s učitelem a doškolila se u Františka Pivody. 1861
 +
hostovala v několika českých představeních ve Stavovském
 +
divadle, k dohodě však nedošlo a B. přijímala krátká angažmá
 +
v Německu (1861/62 Zhořelec, 1862/63 Neustrelitz,
 +
dále Mnichov a Brenburg-Ballenstadt). V zimě 1863/64
 +
účinkovala na představeních s německým souborem v Temešváru,
 +
1864 a 1865 vystupovala v Augsburgu. Ani po jejím
 +
hostování v pražském Prozatímním divadle v létě 1865 jí
 +
nebyla podepsána smlouva a B. odešla do Lipska a 1867/68
 +
do Braunschweigu, kde se provdala. Až na podzim 1868
 +
se vrátila do Prahy i s manželem, který si otevřel hudební
 +
školu. Stala se členkou Prozatímního divadla, ale již 1870
 +
onemocněla tuberkulózou. Naposledy vystoupila 6. 6. 1872
 +
(Recha, J. F. Halévy: ''Židovka''). Těžiště B. umělecké aktivity
 +
bylo v cizině. Od prvních vystoupení ve Stavovském divadle
 +
se jednalo o její angažmá v české opeře, avšak velmi talentovaná
 +
sopranistka asi nechtěla nastoupit do souboru s nejistou
 +
perspektivou a problematickou úrovní. V zahraničí zpívala
 +
především široký repertoár italské a francouzské opery (Antonina,
 +
G. Donizetti: ''Belisar''; Markéta, Ch. Gounod: ''Faust''
 +
''a Markéta''; Norma, V. Bellini: ''Norma''; Leonora, G. Verdi:
 +
''Troubadour''; Recha, J. F. Halévy: ''Židovka''; Abigail, G. Verdi:
 +
''Nabucco''; Semiramis, G. Rossini: ''Semiramis''; Alice, G. Meyerbeer:
 +
''Robert'' ''ďábel'' ad.), který mohla při hostováních i po
 +
1868 uplatnit na českém jevišti. Ve Smetanově souboru, do
 +
kterého nastoupila, byla však ceněna především pro své dramatické
 +
pěvecké a herecké schopnosti. Využila jich při interpretaci
 +
velkých dramatických děl (Leonora, L. v. Beethoven:
 +
''Fidelio''; Eurydika, Ch. W. Gluck: ''Orfeus a'' ''Eurydika''; Ifigenie,
 +
Ch. W. Gluck: ''Ifigenie'' ''v Aulidě'') i v novém českém operním
 +
repertoáru, jemuž se s péčí věnovala (1868: Růženka, K. Šebor:
 +
''Husitská'' ''nevěsta''; 1869: Lejla, K. Bendl: ''Lejla''; Ludiše,
 +
B. Smetana: ''Braniboři'' ''v Čechách''; 1870: Blanka, K. Šebor:
 +
''Blanka''; Jitka, K. Bendl: ''Břetislav''; Milada, B. Smetana: ''Dalibor'';
 +
1871: Julie, J. R. Rozkošný: ''Svatojanské'' ''proudy'').
 +
 
 +
'''L:''' Bartoš: PD opera, s. 139n., passim; Pazdírek, s. 84; HS 1, s. 110; ND a jeho
 +
předchůdci (jako Ressová), s. 412; nekrology in: Dalibor 1, 1873, s. 140,
 +
151, 156; Národní listy 24. 4. 1873; Hudební listy 4, 1873, s. 139n.
 +
 
 +
Jitka Ludvová
 +
 
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
 
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
 
 
[[Kategorie:1841]]
 
[[Kategorie:1841]]
 +
[[Kategorie:Praha]]
 
[[Kategorie:1873]]
 
[[Kategorie:1873]]
 +
[[Kategorie:Velešice]]

Verze z 14. 8. 2016, 18:58

Věkoslava BLAŽKOVÁ-RESSOVÁ
Narození 11.6.1841
Místo narození Praha
Úmrtí 21.4.1873
Místo úmrtí Velešice u Nového Bydžova
Povolání 78- Hudební interpret
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=41807

BLAŽKOVÁ-RESSOVÁ, Věkoslava, * 11. 6. 1841 Praha, † 21. 4. 1873 Velešice u Nového Bydžova, operní zpěvačka

Rodným jménem Aloisie, dcera profesora pražské varhanické školy Františka B. (1814–1900), manželka německého barytonisty Johanna Resse (1839–1916). Vystupovala též jako Ressová. Vzdělávala se v ústavu S. Amerlingové, kde se naučila několika jazykům. Od 1852 navštěvovala pěveckou třídu Žofínské akademie, od 1857 třídu Giovanniho Gordigianiho na pražské konzervatoři, odkud však odešla po konfliktu s učitelem a doškolila se u Františka Pivody. 1861 hostovala v několika českých představeních ve Stavovském divadle, k dohodě však nedošlo a B. přijímala krátká angažmá v Německu (1861/62 Zhořelec, 1862/63 Neustrelitz, dále Mnichov a Brenburg-Ballenstadt). V zimě 1863/64 účinkovala na představeních s německým souborem v Temešváru, 1864 a 1865 vystupovala v Augsburgu. Ani po jejím hostování v pražském Prozatímním divadle v létě 1865 jí nebyla podepsána smlouva a B. odešla do Lipska a 1867/68 do Braunschweigu, kde se provdala. Až na podzim 1868 se vrátila do Prahy i s manželem, který si otevřel hudební školu. Stala se členkou Prozatímního divadla, ale již 1870 onemocněla tuberkulózou. Naposledy vystoupila 6. 6. 1872 (Recha, J. F. Halévy: Židovka). Těžiště B. umělecké aktivity bylo v cizině. Od prvních vystoupení ve Stavovském divadle se jednalo o její angažmá v české opeře, avšak velmi talentovaná sopranistka asi nechtěla nastoupit do souboru s nejistou perspektivou a problematickou úrovní. V zahraničí zpívala především široký repertoár italské a francouzské opery (Antonina, G. Donizetti: Belisar; Markéta, Ch. Gounod: Faust a Markéta; Norma, V. Bellini: Norma; Leonora, G. Verdi: Troubadour; Recha, J. F. Halévy: Židovka; Abigail, G. Verdi: Nabucco; Semiramis, G. Rossini: Semiramis; Alice, G. Meyerbeer: Robert ďábel ad.), který mohla při hostováních i po 1868 uplatnit na českém jevišti. Ve Smetanově souboru, do kterého nastoupila, byla však ceněna především pro své dramatické pěvecké a herecké schopnosti. Využila jich při interpretaci velkých dramatických děl (Leonora, L. v. Beethoven: Fidelio; Eurydika, Ch. W. Gluck: Orfeus a Eurydika; Ifigenie, Ch. W. Gluck: Ifigenie v Aulidě) i v novém českém operním repertoáru, jemuž se s péčí věnovala (1868: Růženka, K. Šebor: Husitská nevěsta; 1869: Lejla, K. Bendl: Lejla; Ludiše, B. Smetana: Braniboři v Čechách; 1870: Blanka, K. Šebor: Blanka; Jitka, K. Bendl: Břetislav; Milada, B. Smetana: Dalibor; 1871: Julie, J. R. Rozkošný: Svatojanské proudy).

L: Bartoš: PD opera, s. 139n., passim; Pazdírek, s. 84; HS 1, s. 110; ND a jeho předchůdci (jako Ressová), s. 412; nekrology in: Dalibor 1, 1873, s. 140, 151, 156; Národní listy 24. 4. 1873; Hudební listy 4, 1873, s. 139n.

Jitka Ludvová