BLAŽKOVÁ-RESSOVÁ Věkoslava 11.6.1841-21.4.1873: Porovnání verzí
(BLAŽKOVÁ_Věkoslava_11.6.1841-21.4.1873) |
|||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
− | | jméno = Věkoslava BLAŽKOVÁ | + | | jméno = Věkoslava BLAŽKOVÁ-RESSOVÁ |
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 11.6.1841 | | datum narození = 11.6.1841 | ||
− | | místo narození = | + | | místo narození = Praha |
| datum úmrtí = 21.4.1873 | | datum úmrtí = 21.4.1873 | ||
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Velešice u Nového Bydžova |
| povolání = 78- Hudební interpret | | povolání = 78- Hudební interpret | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | |||
+ | '''BLAŽKOVÁ-RESSOVÁ, Věkoslava,''' ''* 11. 6. 1841 Praha, † 21. 4. 1873 Velešice u Nového Bydžova, operní zpěvačka'' | ||
+ | |||
+ | Rodným jménem Aloisie, dcera profesora pražské varhanické | ||
+ | školy Františka B. (1814–1900), manželka německého | ||
+ | barytonisty Johanna Resse (1839–1916). Vystupovala též | ||
+ | jako Ressová. Vzdělávala se v ústavu S. Amerlingové, kde se | ||
+ | naučila několika jazykům. Od 1852 navštěvovala pěveckou | ||
+ | třídu Žofínské akademie, od 1857 třídu Giovanniho Gordigianiho | ||
+ | na pražské konzervatoři, odkud však odešla po | ||
+ | konfliktu s učitelem a doškolila se u Františka Pivody. 1861 | ||
+ | hostovala v několika českých představeních ve Stavovském | ||
+ | divadle, k dohodě však nedošlo a B. přijímala krátká angažmá | ||
+ | v Německu (1861/62 Zhořelec, 1862/63 Neustrelitz, | ||
+ | dále Mnichov a Brenburg-Ballenstadt). V zimě 1863/64 | ||
+ | účinkovala na představeních s německým souborem v Temešváru, | ||
+ | 1864 a 1865 vystupovala v Augsburgu. Ani po jejím | ||
+ | hostování v pražském Prozatímním divadle v létě 1865 jí | ||
+ | nebyla podepsána smlouva a B. odešla do Lipska a 1867/68 | ||
+ | do Braunschweigu, kde se provdala. Až na podzim 1868 | ||
+ | se vrátila do Prahy i s manželem, který si otevřel hudební | ||
+ | školu. Stala se členkou Prozatímního divadla, ale již 1870 | ||
+ | onemocněla tuberkulózou. Naposledy vystoupila 6. 6. 1872 | ||
+ | (Recha, J. F. Halévy: ''Židovka''). Těžiště B. umělecké aktivity | ||
+ | bylo v cizině. Od prvních vystoupení ve Stavovském divadle | ||
+ | se jednalo o její angažmá v české opeře, avšak velmi talentovaná | ||
+ | sopranistka asi nechtěla nastoupit do souboru s nejistou | ||
+ | perspektivou a problematickou úrovní. V zahraničí zpívala | ||
+ | především široký repertoár italské a francouzské opery (Antonina, | ||
+ | G. Donizetti: ''Belisar''; Markéta, Ch. Gounod: ''Faust'' | ||
+ | ''a Markéta''; Norma, V. Bellini: ''Norma''; Leonora, G. Verdi: | ||
+ | ''Troubadour''; Recha, J. F. Halévy: ''Židovka''; Abigail, G. Verdi: | ||
+ | ''Nabucco''; Semiramis, G. Rossini: ''Semiramis''; Alice, G. Meyerbeer: | ||
+ | ''Robert'' ''ďábel'' ad.), který mohla při hostováních i po | ||
+ | 1868 uplatnit na českém jevišti. Ve Smetanově souboru, do | ||
+ | kterého nastoupila, byla však ceněna především pro své dramatické | ||
+ | pěvecké a herecké schopnosti. Využila jich při interpretaci | ||
+ | velkých dramatických děl (Leonora, L. v. Beethoven: | ||
+ | ''Fidelio''; Eurydika, Ch. W. Gluck: ''Orfeus a'' ''Eurydika''; Ifigenie, | ||
+ | Ch. W. Gluck: ''Ifigenie'' ''v Aulidě'') i v novém českém operním | ||
+ | repertoáru, jemuž se s péčí věnovala (1868: Růženka, K. Šebor: | ||
+ | ''Husitská'' ''nevěsta''; 1869: Lejla, K. Bendl: ''Lejla''; Ludiše, | ||
+ | B. Smetana: ''Braniboři'' ''v Čechách''; 1870: Blanka, K. Šebor: | ||
+ | ''Blanka''; Jitka, K. Bendl: ''Břetislav''; Milada, B. Smetana: ''Dalibor''; | ||
+ | 1871: Julie, J. R. Rozkošný: ''Svatojanské'' ''proudy''). | ||
+ | |||
+ | '''L:''' Bartoš: PD opera, s. 139n., passim; Pazdírek, s. 84; HS 1, s. 110; ND a jeho | ||
+ | předchůdci (jako Ressová), s. 412; nekrology in: Dalibor 1, 1873, s. 140, | ||
+ | 151, 156; Národní listy 24. 4. 1873; Hudební listy 4, 1873, s. 139n. | ||
+ | |||
+ | Jitka Ludvová | ||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:78- Hudební interpret]] | [[Kategorie:78- Hudební interpret]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1841]] | [[Kategorie:1841]] | ||
+ | [[Kategorie:Praha]] | ||
[[Kategorie:1873]] | [[Kategorie:1873]] | ||
+ | [[Kategorie:Velešice]] |
Verze z 14. 8. 2016, 18:58
Věkoslava BLAŽKOVÁ-RESSOVÁ | |
Narození | 11.6.1841 |
---|---|
Místo narození | Praha |
Úmrtí | 21.4.1873 |
Místo úmrtí | Velešice u Nového Bydžova |
Povolání | 78- Hudební interpret |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=41807 |
BLAŽKOVÁ-RESSOVÁ, Věkoslava, * 11. 6. 1841 Praha, † 21. 4. 1873 Velešice u Nového Bydžova, operní zpěvačka
Rodným jménem Aloisie, dcera profesora pražské varhanické školy Františka B. (1814–1900), manželka německého barytonisty Johanna Resse (1839–1916). Vystupovala též jako Ressová. Vzdělávala se v ústavu S. Amerlingové, kde se naučila několika jazykům. Od 1852 navštěvovala pěveckou třídu Žofínské akademie, od 1857 třídu Giovanniho Gordigianiho na pražské konzervatoři, odkud však odešla po konfliktu s učitelem a doškolila se u Františka Pivody. 1861 hostovala v několika českých představeních ve Stavovském divadle, k dohodě však nedošlo a B. přijímala krátká angažmá v Německu (1861/62 Zhořelec, 1862/63 Neustrelitz, dále Mnichov a Brenburg-Ballenstadt). V zimě 1863/64 účinkovala na představeních s německým souborem v Temešváru, 1864 a 1865 vystupovala v Augsburgu. Ani po jejím hostování v pražském Prozatímním divadle v létě 1865 jí nebyla podepsána smlouva a B. odešla do Lipska a 1867/68 do Braunschweigu, kde se provdala. Až na podzim 1868 se vrátila do Prahy i s manželem, který si otevřel hudební školu. Stala se členkou Prozatímního divadla, ale již 1870 onemocněla tuberkulózou. Naposledy vystoupila 6. 6. 1872 (Recha, J. F. Halévy: Židovka). Těžiště B. umělecké aktivity bylo v cizině. Od prvních vystoupení ve Stavovském divadle se jednalo o její angažmá v české opeře, avšak velmi talentovaná sopranistka asi nechtěla nastoupit do souboru s nejistou perspektivou a problematickou úrovní. V zahraničí zpívala především široký repertoár italské a francouzské opery (Antonina, G. Donizetti: Belisar; Markéta, Ch. Gounod: Faust a Markéta; Norma, V. Bellini: Norma; Leonora, G. Verdi: Troubadour; Recha, J. F. Halévy: Židovka; Abigail, G. Verdi: Nabucco; Semiramis, G. Rossini: Semiramis; Alice, G. Meyerbeer: Robert ďábel ad.), který mohla při hostováních i po 1868 uplatnit na českém jevišti. Ve Smetanově souboru, do kterého nastoupila, byla však ceněna především pro své dramatické pěvecké a herecké schopnosti. Využila jich při interpretaci velkých dramatických děl (Leonora, L. v. Beethoven: Fidelio; Eurydika, Ch. W. Gluck: Orfeus a Eurydika; Ifigenie, Ch. W. Gluck: Ifigenie v Aulidě) i v novém českém operním repertoáru, jemuž se s péčí věnovala (1868: Růženka, K. Šebor: Husitská nevěsta; 1869: Lejla, K. Bendl: Lejla; Ludiše, B. Smetana: Braniboři v Čechách; 1870: Blanka, K. Šebor: Blanka; Jitka, K. Bendl: Břetislav; Milada, B. Smetana: Dalibor; 1871: Julie, J. R. Rozkošný: Svatojanské proudy).
L: Bartoš: PD opera, s. 139n., passim; Pazdírek, s. 84; HS 1, s. 110; ND a jeho předchůdci (jako Ressová), s. 412; nekrology in: Dalibor 1, 1873, s. 140, 151, 156; Národní listy 24. 4. 1873; Hudební listy 4, 1873, s. 139n.
Jitka Ludvová