BOUBLÍK Vladimír 16.9.1928-24.9.1974: Porovnání verzí

Z Personal
(BOUBLÍK_Vladimír_16.9.1928-24.9.1974)
 
Řádka 3: Řádka 3:
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| datum narození = 16.9.1928
 
| datum narození = 16.9.1928
| místo narození = Mokrosuky
+
| místo narození = Mokrosuky u Sušice
 
| datum úmrtí = 24.9.1974
 
| datum úmrtí = 24.9.1974
 
| místo úmrtí = Klatovy
 
| místo úmrtí = Klatovy
Řádka 11: Řádka 11:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Vladimír BOUBLÍK
+
}}
 +
 
 +
'''BOUBLÍK, Vladimír,''' ''* 16. 9. 1928 Mokrosuky u Sušice, † 24. 9. 1974 Klatovy, teolog, pedagog''
 +
 
 +
Po studiu na Jirsíkově gymnáziu v Českých Budějovicích,
 +
vstoupil 1947 do tamního biskupského semináře. Nedlouho
 +
po únoru 1948 byl uvězněn na Borech v Plzni. Odtud se mu
 +
1952 podařilo uprchnout přes západní Berlín do Říma, kde
 +
byl 1955 vysvěcen na kněze. 1972 se stal profesorem fundamentální
 +
teologie a děkanem Teologické fakulty Papežské
 +
Lateránské univerzity v Římě. Svou akademickou dráhu
 +
zahájil disertací se zásadní kritikou Augustinova pojetí predestinace
 +
a nastíněním univerzalističtější soteriologie (''La predestinazione.''
 +
''S. Paolo e S. Agostino'', Roma 1961). Soteriologické
 +
téma se objevuje ve velmi zralé podobě i v práci věnované
 +
teologii nekřesťanských náboženství (''Teologia delle religioni'',
 +
Roma 1973), kde B. v reakci na Rahnerův termín „anonymní
 +
křesťané“ přichází s pojmem „anonymní katechumeni“,
 +
což mu umožnilo vyvážení důrazů mezi důležitostí misijního
 +
působení církve a mezináboženského dialogu. Ve své fundamentální
 +
teologii (srov. ''Incontro con Cristo'', Roma 1968) překonal
 +
tradiční apologetiku a uvedl do souladu vnější a vnitřní
 +
důvody zjevení. Přitom využil jak aktuální biblickou exegezi,
 +
tak i filozofickou reflexi smrti v dílech existencialistů.
 +
Pro české čtenáře napsal knihu ''Setkání s Ježíšem'' (Řím, 1970)
 +
a komentář ke konstituci II. vatikánského koncilu o církvi
 +
''Boží lid'' (Řím, 1967), které byly nejdříve vydány v exilu. B.
 +
byl pochován ve Zbynicích (č. o. Hrádek u Klatov).
 +
 
 +
'''D:''' L’uomo in Cristo Gesù, Roma 1971; L’uomo nell’ attesa di Cristo, Bari
 +
1972; Boží lid, 1997; Člověk očekává Krista, 1997; Teologie mimokřesťanských
 +
náboženství, 2000; Teologická antropologie: člověk v Kristu Ježíši,
 +
2001; Setkání s Ježíšem, 2002; Teologie dějin spásy, 2003.
 +
 
 +
'''L:''' SČF, s. 49; Tomeš 1, s. 124; M. Schreier – K. Skalický (ed.), Česko-římský
 +
teolog V. B. Sympozium k jeho nedožitým 70. narozeninám, 1999; M. Schreier
 +
(ed.), Teolog V. B. ve svých dopisech Monice, 2001; J. Hanuš, Malý slovník
 +
osobností českého katolicismu 20. století s antologií textů, 2005, s. 17.
 +
 
 +
Tomáš Machula
  
== Literatura ==
 
  Vladimír Boublík: Symposium k jeho nedožitým 70. narozeninám. Č. Budějovice JU 1999, 95 s ( sejm. C 85 255);
 
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:D]]
 
[[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]]
 
[[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]]
 
[[Kategorie:56- Filozof]]
 
[[Kategorie:56- Filozof]]
 
[[Kategorie:61- Pedagog]]
 
[[Kategorie:61- Pedagog]]
 
 
[[Kategorie:1928]]
 
[[Kategorie:1928]]
 
[[Kategorie:Mokrosuky]]
 
[[Kategorie:Mokrosuky]]
 
[[Kategorie:1974]]
 
[[Kategorie:1974]]
 
[[Kategorie:Klatovy]]
 
[[Kategorie:Klatovy]]

Verze z 20. 10. 2016, 17:29

Vladimír BOUBLÍK
Narození 16.9.1928
Místo narození Mokrosuky u Sušice
Úmrtí 24.9.1974
Místo úmrtí Klatovy
Povolání

49- Náboženský nebo církevní činitel 56- Filozof

61- Pedagog
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=84569

BOUBLÍK, Vladimír, * 16. 9. 1928 Mokrosuky u Sušice, † 24. 9. 1974 Klatovy, teolog, pedagog

Po studiu na Jirsíkově gymnáziu v Českých Budějovicích, vstoupil 1947 do tamního biskupského semináře. Nedlouho po únoru 1948 byl uvězněn na Borech v Plzni. Odtud se mu 1952 podařilo uprchnout přes západní Berlín do Říma, kde byl 1955 vysvěcen na kněze. 1972 se stal profesorem fundamentální teologie a děkanem Teologické fakulty Papežské Lateránské univerzity v Římě. Svou akademickou dráhu zahájil disertací se zásadní kritikou Augustinova pojetí predestinace a nastíněním univerzalističtější soteriologie (La predestinazione. S. Paolo e S. Agostino, Roma 1961). Soteriologické téma se objevuje ve velmi zralé podobě i v práci věnované teologii nekřesťanských náboženství (Teologia delle religioni, Roma 1973), kde B. v reakci na Rahnerův termín „anonymní křesťané“ přichází s pojmem „anonymní katechumeni“, což mu umožnilo vyvážení důrazů mezi důležitostí misijního působení církve a mezináboženského dialogu. Ve své fundamentální teologii (srov. Incontro con Cristo, Roma 1968) překonal tradiční apologetiku a uvedl do souladu vnější a vnitřní důvody zjevení. Přitom využil jak aktuální biblickou exegezi, tak i filozofickou reflexi smrti v dílech existencialistů. Pro české čtenáře napsal knihu Setkání s Ježíšem (Řím, 1970) a komentář ke konstituci II. vatikánského koncilu o církvi Boží lid (Řím, 1967), které byly nejdříve vydány v exilu. B. byl pochován ve Zbynicích (č. o. Hrádek u Klatov).

D: L’uomo in Cristo Gesù, Roma 1971; L’uomo nell’ attesa di Cristo, Bari 1972; Boží lid, 1997; Člověk očekává Krista, 1997; Teologie mimokřesťanských náboženství, 2000; Teologická antropologie: člověk v Kristu Ježíši, 2001; Setkání s Ježíšem, 2002; Teologie dějin spásy, 2003.

L: SČF, s. 49; Tomeš 1, s. 124; M. Schreier – K. Skalický (ed.), Česko-římský teolog V. B. Sympozium k jeho nedožitým 70. narozeninám, 1999; M. Schreier (ed.), Teolog V. B. ve svých dopisech Monice, 2001; J. Hanuš, Malý slovník osobností českého katolicismu 20. století s antologií textů, 2005, s. 17.

Tomáš Machula