BOUBLÍK Vladimír 16.9.1928-24.9.1974: Porovnání verzí
(BOUBLÍK_Vladimír_16.9.1928-24.9.1974) |
|||
Řádka 3: | Řádka 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 16.9.1928 | | datum narození = 16.9.1928 | ||
− | | místo narození = Mokrosuky | + | | místo narození = Mokrosuky u Sušice |
| datum úmrtí = 24.9.1974 | | datum úmrtí = 24.9.1974 | ||
| místo úmrtí = Klatovy | | místo úmrtí = Klatovy | ||
Řádka 11: | Řádka 11: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | |||
+ | '''BOUBLÍK, Vladimír,''' ''* 16. 9. 1928 Mokrosuky u Sušice, † 24. 9. 1974 Klatovy, teolog, pedagog'' | ||
+ | |||
+ | Po studiu na Jirsíkově gymnáziu v Českých Budějovicích, | ||
+ | vstoupil 1947 do tamního biskupského semináře. Nedlouho | ||
+ | po únoru 1948 byl uvězněn na Borech v Plzni. Odtud se mu | ||
+ | 1952 podařilo uprchnout přes západní Berlín do Říma, kde | ||
+ | byl 1955 vysvěcen na kněze. 1972 se stal profesorem fundamentální | ||
+ | teologie a děkanem Teologické fakulty Papežské | ||
+ | Lateránské univerzity v Římě. Svou akademickou dráhu | ||
+ | zahájil disertací se zásadní kritikou Augustinova pojetí predestinace | ||
+ | a nastíněním univerzalističtější soteriologie (''La predestinazione.'' | ||
+ | ''S. Paolo e S. Agostino'', Roma 1961). Soteriologické | ||
+ | téma se objevuje ve velmi zralé podobě i v práci věnované | ||
+ | teologii nekřesťanských náboženství (''Teologia delle religioni'', | ||
+ | Roma 1973), kde B. v reakci na Rahnerův termín „anonymní | ||
+ | křesťané“ přichází s pojmem „anonymní katechumeni“, | ||
+ | což mu umožnilo vyvážení důrazů mezi důležitostí misijního | ||
+ | působení církve a mezináboženského dialogu. Ve své fundamentální | ||
+ | teologii (srov. ''Incontro con Cristo'', Roma 1968) překonal | ||
+ | tradiční apologetiku a uvedl do souladu vnější a vnitřní | ||
+ | důvody zjevení. Přitom využil jak aktuální biblickou exegezi, | ||
+ | tak i filozofickou reflexi smrti v dílech existencialistů. | ||
+ | Pro české čtenáře napsal knihu ''Setkání s Ježíšem'' (Řím, 1970) | ||
+ | a komentář ke konstituci II. vatikánského koncilu o církvi | ||
+ | ''Boží lid'' (Řím, 1967), které byly nejdříve vydány v exilu. B. | ||
+ | byl pochován ve Zbynicích (č. o. Hrádek u Klatov). | ||
+ | |||
+ | '''D:''' L’uomo in Cristo Gesù, Roma 1971; L’uomo nell’ attesa di Cristo, Bari | ||
+ | 1972; Boží lid, 1997; Člověk očekává Krista, 1997; Teologie mimokřesťanských | ||
+ | náboženství, 2000; Teologická antropologie: člověk v Kristu Ježíši, | ||
+ | 2001; Setkání s Ježíšem, 2002; Teologie dějin spásy, 2003. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' SČF, s. 49; Tomeš 1, s. 124; M. Schreier – K. Skalický (ed.), Česko-římský | ||
+ | teolog V. B. Sympozium k jeho nedožitým 70. narozeninám, 1999; M. Schreier | ||
+ | (ed.), Teolog V. B. ve svých dopisech Monice, 2001; J. Hanuš, Malý slovník | ||
+ | osobností českého katolicismu 20. století s antologií textů, 2005, s. 17. | ||
+ | |||
+ | Tomáš Machula | ||
− | |||
− | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]] | [[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]] | ||
[[Kategorie:56- Filozof]] | [[Kategorie:56- Filozof]] | ||
[[Kategorie:61- Pedagog]] | [[Kategorie:61- Pedagog]] | ||
− | |||
[[Kategorie:1928]] | [[Kategorie:1928]] | ||
[[Kategorie:Mokrosuky]] | [[Kategorie:Mokrosuky]] | ||
[[Kategorie:1974]] | [[Kategorie:1974]] | ||
[[Kategorie:Klatovy]] | [[Kategorie:Klatovy]] |
Verze z 20. 10. 2016, 17:29
Vladimír BOUBLÍK | |
Narození | 16.9.1928 |
---|---|
Místo narození | Mokrosuky u Sušice |
Úmrtí | 24.9.1974 |
Místo úmrtí | Klatovy |
Povolání |
49- Náboženský nebo církevní činitel 56- Filozof 61- Pedagog |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=84569 |
BOUBLÍK, Vladimír, * 16. 9. 1928 Mokrosuky u Sušice, † 24. 9. 1974 Klatovy, teolog, pedagog
Po studiu na Jirsíkově gymnáziu v Českých Budějovicích, vstoupil 1947 do tamního biskupského semináře. Nedlouho po únoru 1948 byl uvězněn na Borech v Plzni. Odtud se mu 1952 podařilo uprchnout přes západní Berlín do Říma, kde byl 1955 vysvěcen na kněze. 1972 se stal profesorem fundamentální teologie a děkanem Teologické fakulty Papežské Lateránské univerzity v Římě. Svou akademickou dráhu zahájil disertací se zásadní kritikou Augustinova pojetí predestinace a nastíněním univerzalističtější soteriologie (La predestinazione. S. Paolo e S. Agostino, Roma 1961). Soteriologické téma se objevuje ve velmi zralé podobě i v práci věnované teologii nekřesťanských náboženství (Teologia delle religioni, Roma 1973), kde B. v reakci na Rahnerův termín „anonymní křesťané“ přichází s pojmem „anonymní katechumeni“, což mu umožnilo vyvážení důrazů mezi důležitostí misijního působení církve a mezináboženského dialogu. Ve své fundamentální teologii (srov. Incontro con Cristo, Roma 1968) překonal tradiční apologetiku a uvedl do souladu vnější a vnitřní důvody zjevení. Přitom využil jak aktuální biblickou exegezi, tak i filozofickou reflexi smrti v dílech existencialistů. Pro české čtenáře napsal knihu Setkání s Ježíšem (Řím, 1970) a komentář ke konstituci II. vatikánského koncilu o církvi Boží lid (Řím, 1967), které byly nejdříve vydány v exilu. B. byl pochován ve Zbynicích (č. o. Hrádek u Klatov).
D: L’uomo in Cristo Gesù, Roma 1971; L’uomo nell’ attesa di Cristo, Bari 1972; Boží lid, 1997; Člověk očekává Krista, 1997; Teologie mimokřesťanských náboženství, 2000; Teologická antropologie: člověk v Kristu Ježíši, 2001; Setkání s Ježíšem, 2002; Teologie dějin spásy, 2003.
L: SČF, s. 49; Tomeš 1, s. 124; M. Schreier – K. Skalický (ed.), Česko-římský teolog V. B. Sympozium k jeho nedožitým 70. narozeninám, 1999; M. Schreier (ed.), Teolog V. B. ve svých dopisech Monice, 2001; J. Hanuš, Malý slovník osobností českého katolicismu 20. století s antologií textů, 2005, s. 17.
Tomáš Machula