CAIS Oldřich 12.5.1921-9.9.1982: Porovnání verzí

Z Personal
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
 
| jméno = Oldřich CAIS
 
| jméno = Oldřich CAIS
| obrázek = No male portrait.png
+
| obrázek = Cais Oldrich portret.JPG
 
| datum narození = 12.5.1921
 
| datum narození = 12.5.1921
 
| místo narození = Poděbrady
 
| místo narození = Poděbrady
Řádka 9: Řádka 9:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
 +
| citace = Biografický slovník českých zemí 9, Praha 2008, s. 371-372
 
}}
 
}}
  
Řádka 14: Řádka 15:
  
 
Po absolvování Vyšší průmyslové školy v Pardubicích, obor
 
Po absolvování Vyšší průmyslové školy v Pardubicích, obor
letecká specializace, nastoupil 1940 do fi rmy Letov v Letňanech,
+
letecká specializace, nastoupil 1940 do firmy Letov v Letňanech,
 
kde pracoval v experimentálním oddělení. To bylo
 
kde pracoval v experimentálním oddělení. To bylo
1944 převedeno k fi rmě Junkers v Praze-Dejvicích, v dubnu
+
1944 převedeno k firmě Junkers v Praze-Dejvicích, v dubnu
 
1945 se opět vrátilo do letňanského podniku. Od října 1945
 
1945 se opět vrátilo do letňanského podniku. Od října 1945
 
do května 1946 absolvoval C. povinnou vojenskou prezenční
 
do května 1946 absolvoval C. povinnou vojenskou prezenční
 
službu. 1946–47 pracoval jako konstruktér plynových spotřebičů
 
službu. 1946–47 pracoval jako konstruktér plynových spotřebičů
u fi rmy Karma v Praze. Od 1948 působil v továrně
+
u firmy Karma v Praze. Od 1948 působil v továrně
 
Aero, n. p., v pevnostní zkušebně (1954 převedena v rámci
 
Aero, n. p., v pevnostní zkušebně (1954 převedena v rámci
 
reorganizace do Výzkumného leteckého ústavu v Letňanech).
 
reorganizace do Výzkumného leteckého ústavu v Letňanech).
Řádka 53: Řádka 54:
 
pevnostních výpočtů strojních součástí v elastickém
 
pevnostních výpočtů strojních součástí v elastickém
 
a plastickém stavu při statickém, dynamickém i rázovém
 
a plastickém stavu při statickém, dynamickém i rázovém
CAIS
 
372
 
 
namáhání, specializoval se na experimentální metody (tenzometrické,
 
namáhání, specializoval se na experimentální metody (tenzometrické,
 
optické a analogové) pro zjišťování napjatosti
 
optické a analogové) pro zjišťování napjatosti
Řádka 90: Řádka 89:
  
 
[[Kategorie:1921]]
 
[[Kategorie:1921]]
 +
[[Kategorie:Poděbrady]]
 
[[Kategorie:1982]]
 
[[Kategorie:1982]]
 +
[[Kategorie:Praha]]

Aktuální verze z 11. 10. 2019, 14:05

Oldřich CAIS
Narození 12.5.1921
Místo narození Poděbrady
Úmrtí 9.9.1982
Místo úmrtí Praha
Povolání 2- Fyzik
Citace Biografický slovník českých zemí 9, Praha 2008, s. 371-372
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=53051

CAIS, Oldřich, * 12. 5. 1921 Poděbrady, † 9. 9. 1982 Praha, strojní inženýr, pedagog

Po absolvování Vyšší průmyslové školy v Pardubicích, obor letecká specializace, nastoupil 1940 do firmy Letov v Letňanech, kde pracoval v experimentálním oddělení. To bylo 1944 převedeno k firmě Junkers v Praze-Dejvicích, v dubnu 1945 se opět vrátilo do letňanského podniku. Od října 1945 do května 1946 absolvoval C. povinnou vojenskou prezenční službu. 1946–47 pracoval jako konstruktér plynových spotřebičů u firmy Karma v Praze. Od 1948 působil v továrně Aero, n. p., v pevnostní zkušebně (1954 převedena v rámci reorganizace do Výzkumného leteckého ústavu v Letňanech). Při zaměstnání vystudoval 1951–56 Strojní fakultu ČVUT v Praze, specializaci přesná mechanika, kterou ukončil II. státní zkouškou s výborným prospěchem. Až do 1959 se intenzivně zabýval rozvojem pevnostních zkoušek draků letadel na zemi a rozvojem moderních tenzometrických metod, zkušebních zařízení a vytvářením základů pro dynamické draky letadel. Pak byl jmenován výzkumným pracovníkem a 1960 navržen na aspirantské studium v oboru mechanika tuhých a poddajných těles a prostředí. Disertační práci na téma Předběžné rozbory únavové životnosti draků letadel obhájil 1966. O rok později byl jmenován samostatným vědeckým pracovníkem a byly mu svěřeny nejobtížnější úkoly odboru při prokazování životnosti letounů L-29. Přispěl k řešení vážných závad draku letounu, nejen L-29, ale i jiných typů. Na základě mimořádného požadavku exportu zpracoval 1962 původní metodu průkazu únavové životnosti kovových kluzáků. Vypracoval konkrétní podklady a směrnice a zasloužil se o to, že kluzák L-13 Blaník byl první na světě s objektivně prokázanou bezpečnou únavovou životností. Významně se podílel na prokazování únavové životnosti letounů Ae 45 a L 200. Aplikace této metody byla kladně hodnocena i britským Královským zkušebním leteckým ústavem (RAE). Externě přednášel na katedře stavby letadel předmět pevnost a zkoušky leteckých konstrukcí na Vojenské akademii Antonína Zápotockého (VAAZ) v Brně. 1968 nastoupil jako odborný asistent na katedru nauky o pružnosti a pevnosti Strojní fakulty ČVUT, o rok později se v oboru habilitoval. V základním studiu přednášel metodiku a analýzu pevnostních výpočtů strojních součástí v elastickém a plastickém stavu při statickém, dynamickém i rázovém namáhání, specializoval se na experimentální metody (tenzometrické, optické a analogové) pro zjišťování napjatosti strojních součástí. Ve vyšších ročnících učil teorii pružnosti, plasticity a další speciální aplikace. Ve vědeckovýzkumné práci se zabýval problémy napjatosti za vysokých teplot, dále výpočtovými metodami v oblasti trvalých přetvoření a otázkami životnosti strojních součástí. Byl vynikajícím pedagogem, vedl aspiranty a přijal členství v komisi pro obhajoby kandidátských disertačních prací. Spolupracoval na státním výzkumném úkolu Výzkum životnosti leteckých částí při kmitavém zatížení s proměnlivou amplitudou. Působil jako expert pro otázky životnosti a spolehlivosti letadel, strojních částí a zařízení. Navázal kontakty s domácími i zahraničními závody a výzkumnými ústavy, pracoval v několika komisích RVHP. 1968 mu bylo propůjčeno vyznamenání Za zásluhy o výstavbu. Od 1954 byl držitelem Stříbrného plachtařského odznaku FAI (Féderation Aéronautique Internationale) a členem Aeroklubu republiky Československé.

D: Předběžné rozbory únavové životnosti draků letadel, 1965; Únavová pevnost strojních částí a konstrukcí, 1974.

L: Strojní fakulta ČVUT 1976–77, 1976, s. 29; Z. Kuliš, Vzpomínka na naše předchůdce: Doc. Ing. O. C., CSc., in: Bulletin of Applied Mechanics 7, 2006, s. 139n.

P: Archiv ČVUT, fond Vysoká škola strojního a elektrotechnického inženýrství (VŠSEL) 1879–1951, fond Fakulta strojní ČVUT (FS) 1951 – současnost.

Jiřina Masnerová