DOBRUSKÁ Marta Marie Albína 18.1.1899-19.3.1947: Porovnání verzí
(DOBRUSKÁ_Marta_18.1.1899-19.3.1947) |
|||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádka 1: | Řádka 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
− | | jméno = Marta DOBRUSKÁ | + | | jméno = Marta Marie Albína DOBRUSKÁ |
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 18.1.1899 | | datum narození = 18.1.1899 | ||
Řádka 9: | Řádka 9: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | | citace = Biografický slovník českých zemí 13, Praha 2010, s. 264-265 |
+ | }} | ||
+ | '''DOBRUSKÁ, Marta Marie Albína''' ''(provd. Žáčková), * 18. 1. 1899 Chrudim, † 19. 3. 1947 Brno, zpěvačka'' | ||
− | + | Absolvovala dívčí lyceum v rodišti, zpěvu se učila soukromě | |
+ | u D. Branbergerové v Praze a u V. Šindlera a M. Fleischerové | ||
+ | v Brně. Přijala nabídku ředitele V. Štecha a nastoupila jako | ||
+ | sólistka opery mezzosopránového a altového oboru do brněnského | ||
+ | ND. 1923–35 nastudovala na sedm desítek úloh. | ||
+ | Její první rolí byla Olga (P. I. Čajkovskij: ''Evžen Oněgin''). Pod | ||
+ | vedením dirigenta F. Neumanna a režiséra O. Zítka sbírala | ||
+ | jevištní zkušenosti a již 1923 zaujala v rolích careviče Feodora | ||
+ | (M. P. Musorgskij: ''Boris Godunov'') a panny Rózy (B. Smetana: | ||
+ | ''Tajemství''). V prvních pěti sezonách studovala český, zejména | ||
+ | smetanovský repertoár. Mladistvý zjev ji předurčil k roli Záviše | ||
+ | (''Čertova stěna'', 1924), Děčany (''Braniboři v Čechách'', 1924) | ||
+ | a Radmily (''Libuše'', 1924, 1932); vedle Rózy zvládla Martinku | ||
+ | (''Hubička'', 1924). Byla prvním psem Lapákem v Janáčkových | ||
+ | ''Příhodách lišky Bystroušky'' (1924), v Dvořákově ''Rusalce'' zpívala | ||
+ | Druhou lesní žínku (od 1923), jindy prostoduchou | ||
+ | Káču (''Čert a Káča'', 1928) či hubatou Kláskovou (V. Novák: | ||
+ | ''Lucerna'', od 1928). Uplatnila se v chlapeckých úlohách – | ||
+ | kromě Feodora a Záviše – např. jako Cherubín (''Figarova'' | ||
+ | ''svatba'', 1930) a jeden z Geniů (''Kouzelná flétna'', 1933) v operách | ||
+ | W. A. Mozarta, pastýř Lel (N. A. Rimskij-Korsakov: | ||
+ | ''Sněguročka'', 1928), Niklas (J. Offenbach: ''Hoffmannovy povídky'', | ||
+ | 1928), Cedrik (J. Křička: ''Bílý pán aneb Těžko se dnes'' | ||
+ | ''duchům straší'', 1929) a Páže (R. Strauss: ''Salome'', 1932). | ||
+ | Nastudovala též Antonii (E. d’Albert: ''Nížina'', od 1927), Sestru | ||
+ | Palomidovu (O. Chlubna: ''Aladina a Palomid'', 1925) i jednu | ||
+ | z Klingsorových dívek (R. Wagner: ''Parsifal'', 1932) či Nancy | ||
+ | (F. Flotow: ''Marta'', 1926), Lolu (P. Mascagni: ''Sedlák kavalír'', | ||
+ | 1928), Kathos (O. Zich: ''Preciézky'', 1934), cikánku Preciosillu | ||
+ | (G. Verdi: ''Síla osudu'', 1934), Hospodskou (M. P. Musorgskij: | ||
+ | ''Boris Godunov'', 1931), paní Katy (L. Blech: ''Pod pečetí'', 1929), | ||
+ | paní Quickly (G. Verdi: ''Falstaff'', 1932), ptáka Alkanosta | ||
+ | (N. A. Rimskij-Korsakov: ''Pověst o neviditelném městě Kitěži'', | ||
+ | 1934), Suzuki (G. Puccini: ''Madame Butterfly'', 1925, 1930) | ||
+ | a Mignon (A. Thomas: ''Mignon'', od 1928), jež byla její nejmilejší | ||
+ | rolí. K posledním úlohám nastudovaným v Brně patřily | ||
+ | Chůva (P. Dukas: ''Ariana a Modrovous'', 1935) a jedna z Panen | ||
+ | pošetilých, Kovářova dcera a sestra Marta (B. Martinů: ''Hry o Marii'', 1935). | ||
+ | |||
+ | V Brně záhy upozornila na své hudební nadání, svědomitost | ||
+ | při studiu rolí, vyrovnaný pěvecký výkon, zvučný a příjemný | ||
+ | hlas, schopnost chápat dramatickou podstatu postav, bohatý | ||
+ | herecký interpretační rejstřík. Její odchod z divadla byl náhlý | ||
+ | a předčasný, v rozkvětu uměleckých sil, vynucený prudkou | ||
+ | otravou krve z líčidel. Uplatnila se i v koncertním životě, provedla | ||
+ | v rozhlase písňový cyklus Wilhelma Grosze ''Africa-Songs'' | ||
+ | (1930), či byla první interpretkou ''Uspávanek'' V. Kaprála | ||
+ | (1935). S manželem vychovala jednoho syna. Od 1932 bydlela | ||
+ | v Brně ve funkcionalistické vile v Lipové ulici. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' HS 1, s. 248; Postavy brněnského jeviště 3, 1994, s. 431–432 (kde neúplný | ||
+ | soupis rolí a literatury); Kam v Brně… 8, 2002, č. 4 (duben), s. 8. | ||
+ | |||
+ | '''P:''' SOA Zámrsk, Sbírka matrik Východočeského kraje, římskokatolický farní | ||
+ | úřad Chrudim, sign. 3 659, matrika narozených pro Chrudim 1894–1899, | ||
+ | fol. 355, č. post. 32/22. | ||
+ | |||
+ | Gustav Novotný, Svatava Přibáňová | ||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] |
Aktuální verze z 23. 10. 2019, 19:00
Marta Marie Albína DOBRUSKÁ | |
Narození | 18.1.1899 |
---|---|
Místo narození | Chrudim |
Úmrtí | 19.3.1947 |
Místo úmrtí | Brno |
Povolání | 78- Hudební interpret |
Citace | Biografický slovník českých zemí 13, Praha 2010, s. 264-265 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=74882 |
DOBRUSKÁ, Marta Marie Albína (provd. Žáčková), * 18. 1. 1899 Chrudim, † 19. 3. 1947 Brno, zpěvačka
Absolvovala dívčí lyceum v rodišti, zpěvu se učila soukromě u D. Branbergerové v Praze a u V. Šindlera a M. Fleischerové v Brně. Přijala nabídku ředitele V. Štecha a nastoupila jako sólistka opery mezzosopránového a altového oboru do brněnského ND. 1923–35 nastudovala na sedm desítek úloh. Její první rolí byla Olga (P. I. Čajkovskij: Evžen Oněgin). Pod vedením dirigenta F. Neumanna a režiséra O. Zítka sbírala jevištní zkušenosti a již 1923 zaujala v rolích careviče Feodora (M. P. Musorgskij: Boris Godunov) a panny Rózy (B. Smetana: Tajemství). V prvních pěti sezonách studovala český, zejména smetanovský repertoár. Mladistvý zjev ji předurčil k roli Záviše (Čertova stěna, 1924), Děčany (Braniboři v Čechách, 1924) a Radmily (Libuše, 1924, 1932); vedle Rózy zvládla Martinku (Hubička, 1924). Byla prvním psem Lapákem v Janáčkových Příhodách lišky Bystroušky (1924), v Dvořákově Rusalce zpívala Druhou lesní žínku (od 1923), jindy prostoduchou Káču (Čert a Káča, 1928) či hubatou Kláskovou (V. Novák: Lucerna, od 1928). Uplatnila se v chlapeckých úlohách – kromě Feodora a Záviše – např. jako Cherubín (Figarova svatba, 1930) a jeden z Geniů (Kouzelná flétna, 1933) v operách W. A. Mozarta, pastýř Lel (N. A. Rimskij-Korsakov: Sněguročka, 1928), Niklas (J. Offenbach: Hoffmannovy povídky, 1928), Cedrik (J. Křička: Bílý pán aneb Těžko se dnes duchům straší, 1929) a Páže (R. Strauss: Salome, 1932). Nastudovala též Antonii (E. d’Albert: Nížina, od 1927), Sestru Palomidovu (O. Chlubna: Aladina a Palomid, 1925) i jednu z Klingsorových dívek (R. Wagner: Parsifal, 1932) či Nancy (F. Flotow: Marta, 1926), Lolu (P. Mascagni: Sedlák kavalír, 1928), Kathos (O. Zich: Preciézky, 1934), cikánku Preciosillu (G. Verdi: Síla osudu, 1934), Hospodskou (M. P. Musorgskij: Boris Godunov, 1931), paní Katy (L. Blech: Pod pečetí, 1929), paní Quickly (G. Verdi: Falstaff, 1932), ptáka Alkanosta (N. A. Rimskij-Korsakov: Pověst o neviditelném městě Kitěži, 1934), Suzuki (G. Puccini: Madame Butterfly, 1925, 1930) a Mignon (A. Thomas: Mignon, od 1928), jež byla její nejmilejší rolí. K posledním úlohám nastudovaným v Brně patřily Chůva (P. Dukas: Ariana a Modrovous, 1935) a jedna z Panen pošetilých, Kovářova dcera a sestra Marta (B. Martinů: Hry o Marii, 1935).
V Brně záhy upozornila na své hudební nadání, svědomitost při studiu rolí, vyrovnaný pěvecký výkon, zvučný a příjemný hlas, schopnost chápat dramatickou podstatu postav, bohatý herecký interpretační rejstřík. Její odchod z divadla byl náhlý a předčasný, v rozkvětu uměleckých sil, vynucený prudkou otravou krve z líčidel. Uplatnila se i v koncertním životě, provedla v rozhlase písňový cyklus Wilhelma Grosze Africa-Songs (1930), či byla první interpretkou Uspávanek V. Kaprála (1935). S manželem vychovala jednoho syna. Od 1932 bydlela v Brně ve funkcionalistické vile v Lipové ulici.
L: HS 1, s. 248; Postavy brněnského jeviště 3, 1994, s. 431–432 (kde neúplný soupis rolí a literatury); Kam v Brně… 8, 2002, č. 4 (duben), s. 8.
P: SOA Zámrsk, Sbírka matrik Východočeského kraje, římskokatolický farní úřad Chrudim, sign. 3 659, matrika narozených pro Chrudim 1894–1899, fol. 355, č. post. 32/22.
Gustav Novotný, Svatava Přibáňová