DOSTALOVÁ Leopolda 23.1.1879-17.6.1972: Porovnání verzí
(DOSTALOVÁ_Leopolda_23.1.1879-17.6.1972) |
|||
Řádka 9: | Řádka 9: | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | }} |
+ | '''DOSTALOVÁ, Leopolda''', ''* 23. 1. 1879 Praha, † 17. 6. 1972 Praha, herečka'' | ||
+ | |||
+ | Narodila se v kultivované rodině cukrovarnického továrníka | ||
+ | Leopolda D. (1835–1907) a herečky Marie, roz. | ||
+ | Kallmünzerové (1847–1917). První sňatek uzavřela D. s pěvcem | ||
+ | Národního divadla Václavem Klimentem (1863–1918), | ||
+ | po ovdovění se 1919 provdala za sochaře Karla Dvořáka | ||
+ | (1893–1950). | ||
+ | |||
+ | Herecké pokusy si odbyla na ochotnické scéně v Poděbradech. | ||
+ | 1899 profesionálně debutovala v Aréně na Smíchově. | ||
+ | V Národním divadle vystoupila na zkoušku 1901 v titulní | ||
+ | roli ''Maryši'' bratří Mrštíků. Úspěch ztvárněné postavy jí zajistil | ||
+ | trvalé angažmá. 1920, kdy jí vedení Národního divadla | ||
+ | nepovolilo mimořádné vystoupení v Divadle na Vinohradech, | ||
+ | byla nucena z jeho scény odejít. Do Národního divadla se vrátila | ||
+ | 1924 a působila tam až do 1942, kdy byla penzionována. | ||
+ | Po válce se stala od 1945 opět členkou Národního divadla | ||
+ | (do 1959), pohostinsky na scéně hrála do 1969. Od 1966 | ||
+ | spolupracovala s Otomarem Krejčou v Divadle za branou. | ||
+ | Pohostinsky tam vystupovala do až 1972. | ||
+ | |||
+ | Mimořádný herecký talent D. se projevil již na začátku její | ||
+ | herecké dráhy. Školením u Hany Kvapilové, jejíž nástupkyní | ||
+ | v Národním divadle se stala, získala jak základy psychologického | ||
+ | herectví, tak silné vědomí umělecké odpovědnosti. | ||
+ | Vynikla v titulní postavě Ibsenovy Nory (1901), jako Julie | ||
+ | v Shakespearově tragédii ''Romeo a Julie'' (1903), Porcie v ''Kupci'' | ||
+ | ''benátském'' i v dalších shakespearovských hrách, kde postavy | ||
+ | ztvárňovala většinou po boku Eduarda Vojana. Od něžných | ||
+ | dívčích rolí se však začala brzy přehrávat k velkým tragickým | ||
+ | rolím, v nichž mohla nejlépe uplatňovat své herecké předpoklady. | ||
+ | K jejím vrcholným kreacím patřila Lady Macbeth | ||
+ | v Shakespearově tragédii ''Macbeth'' (1916). Ve vinohradském | ||
+ | divadle vynikla jako Emilie Marty v Čapkově ''Věci Makropulos'' | ||
+ | (1922) a Antigona ve stejnojmenném dramatu Sofoklově | ||
+ | (1925). Výrazným expresivním hlasovým projevem, strohou | ||
+ | gestikou bez popisné drobnokresby a přemýšlivým přístupem | ||
+ | k rolím směřovala k zvýraznění základních kontur ostře stylizovaných | ||
+ | postav s velkým vnitřním napětím. Tímto hereckým | ||
+ | stylem našla od poloviny 20. let souznění s poetikou expresionismu. | ||
+ | Uplatnila se zejména v režiích K. H. Hilara, v jehož | ||
+ | dramaturgii vytvořila 1926 mj. Gertrudu v Shakespearově | ||
+ | ''Hamletovi'' či Annu Christophersonovou v O’Neillově tragédii | ||
+ | ''Anna Christie'', 1931 Alžbětu Anglickou v stejnojmenné hře | ||
+ | F. Brucknera a 1934 Kristinu v O’Neillově hře ''Smutek sluší'' | ||
+ | ''Elektře'', které patřily k dalším vrcholům její tvorby. S vynikajícími | ||
+ | hereckými výkony D. byly spojeny i velké postavy | ||
+ | české dramatiky. Vedle Maryši ztvárnila s velkým úspěchem | ||
+ | 1903 Královnu Kunhutu v Hilbertově ''Falkenštejnovi'', 1905 | ||
+ | Hippodamii ve Vrchlického ''Námluvách Pelopových'', Ludmilu | ||
+ | v Tylově hře ''Drahomíra a její synové'', 1933 Lízalku v ''Maryši'' | ||
+ | bratří Mrštíků. K. Čapek pro ni vytvořil titulní postavu ve své | ||
+ | hře ''Matka'' (1937). V Divadle za branou navzdory pokročilému | ||
+ | věku oslnila diváky 1966 svým hereckým uměním jako | ||
+ | Chůva Anfisa v Čechovových ''Třech sestrách'', 1968 jako Teti | ||
+ | v Topolově ''Hodině lásky'' a ve svých 93 letech jako vedoucí | ||
+ | choru v inscenaci ''Oidipus – Antigone''. | ||
+ | |||
+ | Hrála také v jedenácti filmech, mj. v ''Kouzelném domě'' (1939), | ||
+ | ''Pohádce máje'' (1940) a v ''Její pastorkyni'' (1938), kde ztvárnila | ||
+ | Kostelničku. Patřila k nejvýznamnějším osobnostem českého | ||
+ | herectví 20. století. | ||
+ | |||
+ | '''D:''' soupis rolí in: http://archiv.narodni-divadlo.cz. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' A. Veselý, Hovory s herci, 1926, s. 68–79; Tragédka, in: Nové české divadlo | ||
+ | 1918–1926, 1927, s. 110; K. Engelmüller, L. D., 1929; J. Götzová, | ||
+ | Profily českých hereček, 1931, s. 164n.; L. D. (ed. Klub sólistů), 1946; | ||
+ | M. Rutte, Šest podob českého herectví, 1947, s. 311; E. Janský, Národní | ||
+ | umělkyně L. D., 1948; L. D., Herečka vzpomíná, 1960; J. Vodák, Tváře | ||
+ | českých herců, 1967, s. 160–165; DČD 3, s. 342, 395; F. Černý, Měnivá tvář | ||
+ | divadla aneb Dvě století s pražskými herci, 1978, s. 159, 236–237; Závratě | ||
+ | výšek, in: H. Konečná a kol., Čtení o Národním divadle, 1983, s. 351–364; | ||
+ | ND a jeho předchůdci, s. 81–83; B. Mazáčová, Josef Topol a Divadlo za branou, | ||
+ | 1993, s. 302–304; M. Valtrová, Herci lásky a osudu, in: Herecké osobnosti | ||
+ | poválečných let, 1995, s. 47–49; I. Hutařová, Národní divadlo 33 portrétů, | ||
+ | 2001, s. 7–15; M. Fikejz, Český film. Herci a herečky 1, 2006, s. 218n. | ||
+ | |||
+ | '''P:''' Poděbrady, Polabské muzeum (kde část pozůstalosti); dokumentace v Divadelním | ||
+ | ústavu, Praha. | ||
+ | |||
+ | Alice Dubská | ||
− | |||
− | |||
[[Kategorie:B]] | [[Kategorie:B]] | ||
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]] | [[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]] |
Verze z 2. 2. 2017, 16:46
Leopolda DOSTALOVÁ | |
Narození | 23.1.1879 |
---|---|
Místo narození | Praha |
Úmrtí | 17.6.1972 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 83- Divadelní interpret nebo herec |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=45747 |
DOSTALOVÁ, Leopolda, * 23. 1. 1879 Praha, † 17. 6. 1972 Praha, herečka
Narodila se v kultivované rodině cukrovarnického továrníka Leopolda D. (1835–1907) a herečky Marie, roz. Kallmünzerové (1847–1917). První sňatek uzavřela D. s pěvcem Národního divadla Václavem Klimentem (1863–1918), po ovdovění se 1919 provdala za sochaře Karla Dvořáka (1893–1950).
Herecké pokusy si odbyla na ochotnické scéně v Poděbradech. 1899 profesionálně debutovala v Aréně na Smíchově. V Národním divadle vystoupila na zkoušku 1901 v titulní roli Maryši bratří Mrštíků. Úspěch ztvárněné postavy jí zajistil trvalé angažmá. 1920, kdy jí vedení Národního divadla nepovolilo mimořádné vystoupení v Divadle na Vinohradech, byla nucena z jeho scény odejít. Do Národního divadla se vrátila 1924 a působila tam až do 1942, kdy byla penzionována. Po válce se stala od 1945 opět členkou Národního divadla (do 1959), pohostinsky na scéně hrála do 1969. Od 1966 spolupracovala s Otomarem Krejčou v Divadle za branou. Pohostinsky tam vystupovala do až 1972.
Mimořádný herecký talent D. se projevil již na začátku její herecké dráhy. Školením u Hany Kvapilové, jejíž nástupkyní v Národním divadle se stala, získala jak základy psychologického herectví, tak silné vědomí umělecké odpovědnosti. Vynikla v titulní postavě Ibsenovy Nory (1901), jako Julie v Shakespearově tragédii Romeo a Julie (1903), Porcie v Kupci benátském i v dalších shakespearovských hrách, kde postavy ztvárňovala většinou po boku Eduarda Vojana. Od něžných dívčích rolí se však začala brzy přehrávat k velkým tragickým rolím, v nichž mohla nejlépe uplatňovat své herecké předpoklady. K jejím vrcholným kreacím patřila Lady Macbeth v Shakespearově tragédii Macbeth (1916). Ve vinohradském divadle vynikla jako Emilie Marty v Čapkově Věci Makropulos (1922) a Antigona ve stejnojmenném dramatu Sofoklově (1925). Výrazným expresivním hlasovým projevem, strohou gestikou bez popisné drobnokresby a přemýšlivým přístupem k rolím směřovala k zvýraznění základních kontur ostře stylizovaných postav s velkým vnitřním napětím. Tímto hereckým stylem našla od poloviny 20. let souznění s poetikou expresionismu. Uplatnila se zejména v režiích K. H. Hilara, v jehož dramaturgii vytvořila 1926 mj. Gertrudu v Shakespearově Hamletovi či Annu Christophersonovou v O’Neillově tragédii Anna Christie, 1931 Alžbětu Anglickou v stejnojmenné hře F. Brucknera a 1934 Kristinu v O’Neillově hře Smutek sluší Elektře, které patřily k dalším vrcholům její tvorby. S vynikajícími hereckými výkony D. byly spojeny i velké postavy české dramatiky. Vedle Maryši ztvárnila s velkým úspěchem 1903 Královnu Kunhutu v Hilbertově Falkenštejnovi, 1905 Hippodamii ve Vrchlického Námluvách Pelopových, Ludmilu v Tylově hře Drahomíra a její synové, 1933 Lízalku v Maryši bratří Mrštíků. K. Čapek pro ni vytvořil titulní postavu ve své hře Matka (1937). V Divadle za branou navzdory pokročilému věku oslnila diváky 1966 svým hereckým uměním jako Chůva Anfisa v Čechovových Třech sestrách, 1968 jako Teti v Topolově Hodině lásky a ve svých 93 letech jako vedoucí choru v inscenaci Oidipus – Antigone.
Hrála také v jedenácti filmech, mj. v Kouzelném domě (1939), Pohádce máje (1940) a v Její pastorkyni (1938), kde ztvárnila Kostelničku. Patřila k nejvýznamnějším osobnostem českého herectví 20. století.
D: soupis rolí in: http://archiv.narodni-divadlo.cz.
L: A. Veselý, Hovory s herci, 1926, s. 68–79; Tragédka, in: Nové české divadlo 1918–1926, 1927, s. 110; K. Engelmüller, L. D., 1929; J. Götzová, Profily českých hereček, 1931, s. 164n.; L. D. (ed. Klub sólistů), 1946; M. Rutte, Šest podob českého herectví, 1947, s. 311; E. Janský, Národní umělkyně L. D., 1948; L. D., Herečka vzpomíná, 1960; J. Vodák, Tváře českých herců, 1967, s. 160–165; DČD 3, s. 342, 395; F. Černý, Měnivá tvář divadla aneb Dvě století s pražskými herci, 1978, s. 159, 236–237; Závratě výšek, in: H. Konečná a kol., Čtení o Národním divadle, 1983, s. 351–364; ND a jeho předchůdci, s. 81–83; B. Mazáčová, Josef Topol a Divadlo za branou, 1993, s. 302–304; M. Valtrová, Herci lásky a osudu, in: Herecké osobnosti poválečných let, 1995, s. 47–49; I. Hutařová, Národní divadlo 33 portrétů, 2001, s. 7–15; M. Fikejz, Český film. Herci a herečky 1, 2006, s. 218n.
P: Poděbrady, Polabské muzeum (kde část pozůstalosti); dokumentace v Divadelním ústavu, Praha.
Alice Dubská