DUŠKOVÁ Josefa ?6.3.1754-8.1.1824: Porovnání verzí

Z Personal
(DUŠKOVÁ_Josefa_1754-8.1.1824)
 
Řádka 2: Řádka 2:
 
| jméno = Josefa DUŠKOVÁ
 
| jméno = Josefa DUŠKOVÁ
 
| obrázek = No male portrait.png
 
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 1754
+
| datum narození = 6.3.1754 (křest)
 
| místo narození = Praha
 
| místo narození = Praha
 
| datum úmrtí = 8.1.1824
 
| datum úmrtí = 8.1.1824
Řádka 9: Řádka 9:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Josefa DUŠKOVÁ
+
}}
 +
'''DUŠKOVÁ, Josefa''' ''(též DUSCHEK, roz. Hambacherová), * 6. 3. 1754 (křest) Praha, † 8. 1. 1824 Praha, zpěvačka''
 +
 
 +
Dcera pražského lékárníka Antona Adama Hambachera byla
 +
pokřtěna jako Františka Josefa. Matka Marie Domenica Columba,
 +
roz. Weiserová, byla dcerou obchodníka a po tři roky
 +
starosty města Salcburku Ignaze Antona Weisera (1701 až
 +
1785), který byl také dramatikem a libretistou prvního
 +
Mozartova dramatického díla ''Die Schuldigkeit des ersten Gebots''.
 +
D. studovala zpěv a hru na klavír u F. X. Duška (1731
 +
až 1799). Roku 1776 s ním uzavřela sňatek v pražském chrámu
 +
Matky Boží před Týnem (jedním ze svědků byl skladatel
 +
a varhaník J. F. N. Seger). Při návštěvě příbuzných v Salcburku v létě 1777 se manželé seznámili s W. A. Mozartem,
 +
který pro D. pohotově napsal recitativ a árii ''Ah, lo previdi'' (KV
 +
272). Za klavírního doprovodu skladatele ji provedla v tzv.
 +
Tanzmeistersaalu domu Mozartových. 1784 zakoupila jako
 +
své letní sídlo za pražskými městskými branami usedlost Bertramku, kde býval hostem také Mozart. Tam pro ni 1787 napsal recitativ a árii ''Bella mia fiamma, addio'' (KV 528). K obdivovatelům
 +
pěvkyně patřil i Beethoven, který pro ni 1796
 +
zkomponoval scénu a árii ''Ah perfido'' (op. 65). Během kariéry
 +
koncertní, oratorní a chrámové pěvkyně od 70. let 18. století
 +
do prvního desítiletí 19. století vystupovala na koncertech
 +
a akademiích v Praze, ve Vídni (s Mozartem 1786, s Beethovenem 1798), v Salcburku (1777, 1786), v Drážďanech (od
 +
1785, 1789 také s Mozartem), ve Výmaru (1788), v Lipsku
 +
(1789 s Mozartem), ve Varšavě a v Berlíně. Její repertoár tvořily
 +
vedle árií Mozartových také árie z děl J. G. Naumanna
 +
(''Amphion, Orpheus og Eurydike''), F. D. Webera (''König der Genien'')
 +
ad. Na pražském koncertě v Nosticově divadle 1791 zpívala
 +
v programu blíže neurčené Mozartovo rondo s doprovodem
 +
obligátního basetového rohu (patrně rondo Vitelie ''Non''
 +
''più di fiori'' z opery ''La clemenza di Tito''). Účinkovala rovněž
 +
14. 12. 1791 v Rosetti-Röslerově ''Requiem'', provedeném při
 +
smuteční slavnosti za Mozarta v kostele sv. Mikuláše na Malé
 +
Straně. 1792 se podílela na koncertě sestaveném z částí Mozartovy opery ''Idomeneo'' v Nosticově divadle. Účastnila se i prvního pražského provedení Haydnova oratoria ''Stvoření'' (1803)
 +
a Händelova ''Mesiáše'' (1804). Disponovala dramatickým sopránem se silnými hlubokými tóny, snadno zvládala i velké intervalové
 +
skoky a rychlé koloratury. Dochovaný rozsáhlý
 +
pozůstalostní spis, obsahující mj. podrobný inventář jejího
 +
čtyřpokojového bytu s kuchyní, který obývala se služkou,
 +
a soupis knihovny dokládaly, že se jednalo o ženu nadprůměrného intelektu, ovládající několik jazyků, zajímající se i o zahraniční
 +
literaturu, včetně prací dramatických, historických
 +
i teologických. Umělecky činná byla i jako amatérská malířka,
 +
vlastnila sbírku olejomaleb, pastelů a rytin. Mylně se traduje,
 +
že zemřela v chudobě. (D. dokonce i v pokročilém věku půjčovala
 +
peníze za zástavy šperků.) Byla pohřbena s manželem na
 +
Malostranském hřbitově nedaleko Bertramky.
 +
 
 +
'''L:''' HS 1, s. 275; MGG 5, sl. 1708–1709; Grove 7, s. 760; Das Mozart-Lexikon, G. Gruber – J. Brügge (ed.), Laaber 2005, s. 187–188; „Duschek
 +
(Dussek) family“, in: The Cambridge Mozart Encyclopedia, C. Eisen and
 +
S. P. Keefe (ed.), Cambridge 2006, s. 151; J. F. Reichardt, Vertraute Briefe
 +
geschrieben auf einer Reise nach Wien und den Österreichischen Staaten
 +
zu Ende des Jahres 1808 und zu Anfang 1809, 1, Amsterdam 1810 (přetisk
 +
München 1915), 1, s. 94; Dlabač 1, s. 344–345; O. Teuber, Geschichte
 +
des Prager Theaters, 1885; P. Nettl, Mozart in Böhmen, 1938, s. 27–55;
 +
J. Patera, Bertramka v Praze. Mozartovo památné sídlo, 1948; O. E.
 +
Deutsch, Aus Schiedenhofens Tagebuch, in: Mozart-Jahrbuch 1957,
 +
Salzburg 1958, s. 15–24; T. Volek, Über den Ursprung von Mozarts Oper
 +
La clemenza di Tito, in: Mozart-Jahrbuch 1959, Salzburg 1960, s. 274 až
 +
286; O. E. Deutsch, Mozart. Die Dokumente seines Lebens, Kassel 1961;
 +
J. H. Eibl, Mozart. Die Dokumente seines Lebens. Addenda und Corrigenda,
 +
Kassel 1978;M. Tarantová, Rodný dům Josefíny D. Příspěvek k historii
 +
domu v Praze I, čp. 603/15, in: Bertramka, 1969, č. 57, s. 1–8;
 +
A. Buchner, Johann Gottlieb Naumann a Josefina D., in: Bertramka 8,
 +
1977, č. 2–3; J. Snížková, Ouvertura pro F. X. Duška, in: tamtéž 12 (33),
 +
1981, č. 2; M. Poštolka, Dopisy J. D., in: Hudební věda 19, 1982, č. 2,
 +
s. 77–81; S. V. Klíma, Pěvecké umění J. D., in: tamtéž, s. 61–76; M. Flothius, Welche Arien sang Josepha Duschek am 26. April 1791?, in: Mitteilungen
 +
der Internationalen Stiftung Mozarteum 37, 1989, s. 81–82;
 +
T. Volek, Josefina D. a Salcburk, in: Hudební věda 31, 1994, č. 2, s. 123
 +
až 134; H. Müller, Vystoupení J. D. 1785 v Drážďanech, in: Bertramka
 +
25 (46) – 28 (49), 1994–1997; T. Volek, Josepha Duschek und Salzburg.
 +
Zur Arie „Ah, lo previdi“ KV 272 und ihrem Kontext, in: Mozart Studien
 +
14, Tutzing 2005, s. 85–100;M. Jonášová, Die Abschrift der „Idomeneo“-
 +
Partitur in der Sammlung des Strahov-Kloster zu Prag, in: tamtéž s. 189
 +
až 224; H. a R. Angermüller, Joachim Ferdinand von Schiedenhofen. Ein
 +
Freund der Mozarts. Die Tagebücher des Salzburger Hofrats, Bad Honnef
 +
2006, s. 270–271; R. Angermüller, Bürgermeister Weiser und seine Enkelin
 +
Josepha Duschek in Salzburg, in: In signo Wolfgang Amadé Mozart,
 +
17. Jahrgang, Juli 2007, Heft 29, s. 1–46.
 +
 
 +
'''P:''' M. Jonášová, Die Verlassenschaftsabhandlung von Josepha Duschek.
 +
Neue Funde zu ihrer Biographie, in: Böhmische Aspekte des Lebens und
 +
des Werkes von W. A.Mozart. Bericht über die Prager internationale Konferenz
 +
27.–28. Oktober 2006, M. Jonášová und T. Volek (ed.), v tisku;
 +
táž, Josepha Duschek’s Schuldverschreibung von 3500 Gulden an Konstanze
 +
Mozart, in: Böhmische Aspekte des Lebens und des Werkes von
 +
W. A. Mozart, v tisku.
 +
 
 +
Milada Jonášová
  
== Literatura ==
 
OSN 8, 231; PSN I, 621; MČE II, 235; MSN II, 453; HS 1, 275; BL I, 288; LDM 1, 312-13; DOK;
 
 
[[Kategorie:B]]
 
[[Kategorie:B]]
 
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]
 
[[Kategorie:78- Hudební interpret]]

Verze z 27. 3. 2017, 14:58

Josefa DUŠKOVÁ
Narození 6.3.1754 (křest)
Místo narození Praha
Úmrtí 8.1.1824
Místo úmrtí Praha
Povolání 78- Hudební interpret
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=46037

DUŠKOVÁ, Josefa (též DUSCHEK, roz. Hambacherová), * 6. 3. 1754 (křest) Praha, † 8. 1. 1824 Praha, zpěvačka

Dcera pražského lékárníka Antona Adama Hambachera byla pokřtěna jako Františka Josefa. Matka Marie Domenica Columba, roz. Weiserová, byla dcerou obchodníka a po tři roky starosty města Salcburku Ignaze Antona Weisera (1701 až 1785), který byl také dramatikem a libretistou prvního Mozartova dramatického díla Die Schuldigkeit des ersten Gebots. D. studovala zpěv a hru na klavír u F. X. Duška (1731 až 1799). Roku 1776 s ním uzavřela sňatek v pražském chrámu Matky Boží před Týnem (jedním ze svědků byl skladatel a varhaník J. F. N. Seger). Při návštěvě příbuzných v Salcburku v létě 1777 se manželé seznámili s W. A. Mozartem, který pro D. pohotově napsal recitativ a árii Ah, lo previdi (KV 272). Za klavírního doprovodu skladatele ji provedla v tzv. Tanzmeistersaalu domu Mozartových. 1784 zakoupila jako své letní sídlo za pražskými městskými branami usedlost Bertramku, kde býval hostem také Mozart. Tam pro ni 1787 napsal recitativ a árii Bella mia fiamma, addio (KV 528). K obdivovatelům pěvkyně patřil i Beethoven, který pro ni 1796 zkomponoval scénu a árii Ah perfido (op. 65). Během kariéry koncertní, oratorní a chrámové pěvkyně od 70. let 18. století do prvního desítiletí 19. století vystupovala na koncertech a akademiích v Praze, ve Vídni (s Mozartem 1786, s Beethovenem 1798), v Salcburku (1777, 1786), v Drážďanech (od 1785, 1789 také s Mozartem), ve Výmaru (1788), v Lipsku (1789 s Mozartem), ve Varšavě a v Berlíně. Její repertoár tvořily vedle árií Mozartových také árie z děl J. G. Naumanna (Amphion, Orpheus og Eurydike), F. D. Webera (König der Genien) ad. Na pražském koncertě v Nosticově divadle 1791 zpívala v programu blíže neurčené Mozartovo rondo s doprovodem obligátního basetového rohu (patrně rondo Vitelie Non più di fiori z opery La clemenza di Tito). Účinkovala rovněž 14. 12. 1791 v Rosetti-Röslerově Requiem, provedeném při smuteční slavnosti za Mozarta v kostele sv. Mikuláše na Malé Straně. 1792 se podílela na koncertě sestaveném z částí Mozartovy opery Idomeneo v Nosticově divadle. Účastnila se i prvního pražského provedení Haydnova oratoria Stvoření (1803) a Händelova Mesiáše (1804). Disponovala dramatickým sopránem se silnými hlubokými tóny, snadno zvládala i velké intervalové skoky a rychlé koloratury. Dochovaný rozsáhlý pozůstalostní spis, obsahující mj. podrobný inventář jejího čtyřpokojového bytu s kuchyní, který obývala se služkou, a soupis knihovny dokládaly, že se jednalo o ženu nadprůměrného intelektu, ovládající několik jazyků, zajímající se i o zahraniční literaturu, včetně prací dramatických, historických i teologických. Umělecky činná byla i jako amatérská malířka, vlastnila sbírku olejomaleb, pastelů a rytin. Mylně se traduje, že zemřela v chudobě. (D. dokonce i v pokročilém věku půjčovala peníze za zástavy šperků.) Byla pohřbena s manželem na Malostranském hřbitově nedaleko Bertramky.

L: HS 1, s. 275; MGG 5, sl. 1708–1709; Grove 7, s. 760; Das Mozart-Lexikon, G. Gruber – J. Brügge (ed.), Laaber 2005, s. 187–188; „Duschek (Dussek) family“, in: The Cambridge Mozart Encyclopedia, C. Eisen and S. P. Keefe (ed.), Cambridge 2006, s. 151; J. F. Reichardt, Vertraute Briefe geschrieben auf einer Reise nach Wien und den Österreichischen Staaten zu Ende des Jahres 1808 und zu Anfang 1809, 1, Amsterdam 1810 (přetisk München 1915), 1, s. 94; Dlabač 1, s. 344–345; O. Teuber, Geschichte des Prager Theaters, 1885; P. Nettl, Mozart in Böhmen, 1938, s. 27–55; J. Patera, Bertramka v Praze. Mozartovo památné sídlo, 1948; O. E. Deutsch, Aus Schiedenhofens Tagebuch, in: Mozart-Jahrbuch 1957, Salzburg 1958, s. 15–24; T. Volek, Über den Ursprung von Mozarts Oper La clemenza di Tito, in: Mozart-Jahrbuch 1959, Salzburg 1960, s. 274 až 286; O. E. Deutsch, Mozart. Die Dokumente seines Lebens, Kassel 1961; J. H. Eibl, Mozart. Die Dokumente seines Lebens. Addenda und Corrigenda, Kassel 1978;M. Tarantová, Rodný dům Josefíny D. Příspěvek k historii domu v Praze I, čp. 603/15, in: Bertramka, 1969, č. 57, s. 1–8; A. Buchner, Johann Gottlieb Naumann a Josefina D., in: Bertramka 8, 1977, č. 2–3; J. Snížková, Ouvertura pro F. X. Duška, in: tamtéž 12 (33), 1981, č. 2; M. Poštolka, Dopisy J. D., in: Hudební věda 19, 1982, č. 2, s. 77–81; S. V. Klíma, Pěvecké umění J. D., in: tamtéž, s. 61–76; M. Flothius, Welche Arien sang Josepha Duschek am 26. April 1791?, in: Mitteilungen der Internationalen Stiftung Mozarteum 37, 1989, s. 81–82; T. Volek, Josefina D. a Salcburk, in: Hudební věda 31, 1994, č. 2, s. 123 až 134; H. Müller, Vystoupení J. D. 1785 v Drážďanech, in: Bertramka 25 (46) – 28 (49), 1994–1997; T. Volek, Josepha Duschek und Salzburg. Zur Arie „Ah, lo previdi“ KV 272 und ihrem Kontext, in: Mozart Studien 14, Tutzing 2005, s. 85–100;M. Jonášová, Die Abschrift der „Idomeneo“- Partitur in der Sammlung des Strahov-Kloster zu Prag, in: tamtéž s. 189 až 224; H. a R. Angermüller, Joachim Ferdinand von Schiedenhofen. Ein Freund der Mozarts. Die Tagebücher des Salzburger Hofrats, Bad Honnef 2006, s. 270–271; R. Angermüller, Bürgermeister Weiser und seine Enkelin Josepha Duschek in Salzburg, in: In signo Wolfgang Amadé Mozart, 17. Jahrgang, Juli 2007, Heft 29, s. 1–46.

P: M. Jonášová, Die Verlassenschaftsabhandlung von Josepha Duschek. Neue Funde zu ihrer Biographie, in: Böhmische Aspekte des Lebens und des Werkes von W. A.Mozart. Bericht über die Prager internationale Konferenz 27.–28. Oktober 2006, M. Jonášová und T. Volek (ed.), v tisku; táž, Josepha Duschek’s Schuldverschreibung von 3500 Gulden an Konstanze Mozart, in: Böhmische Aspekte des Lebens und des Werkes von W. A. Mozart, v tisku.

Milada Jonášová