FISCHER Štěpán 28.5.1905-3.9.1988: Porovnání verzí
Řádka 36: | Řádka 36: | ||
| poznámky = | | poznámky = | ||
| web = | | web = | ||
− | | citace = | + | | citace = Biografický slovník českých zemí 17, Praha 2014, s. 234 |
}} | }} | ||
Aktuální verze z 21. 11. 2019, 15:57
Štěpán Fischer | |
Narození | 28.5.1905 |
---|---|
Místo narození | Trnava (Slovensko) |
Úmrtí | 3.9.1988 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání |
36- Ostatní průmyslová odvětví |
Citace | Biografický slovník českých zemí 17, Praha 2014, s. 234 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=138510 |
FISCHER, Štěpán, * 28. 5. 1905 Trnava (Slovensko), † 3. 9. 1988 Praha, automobilový konstruktér, účastník 2. odboje
Vystudoval strojní inženýrství na technice v Berlíně (Ing. 1933). Po návratu do Československa nastoupil v automobilovém oddělení Zbrojovky Ing. F. Janečka (JaWa) a pracoval na vývoji soutěžních motorů. 1935 se stal vedoucím vývojovým pracovníkem nově založené společnosti, která konstruovala osobní automobil FRM nekonvenční koncepce s využitím F. vlastních patentů. Vozidlo střední cenové třídy mělo kompaktní hnací agregát s napříč uloženým řadovým čtyřválcovým motorem umístěným za zadní nápravou, odpružené závěsy kol eliminující naklánění vozu v zatáčkách a proudnicovou karoserii. Během propagační jízdy po střední Evropě vzbudil prototyp vozu značný odborný i obchodní zájem. Přípravu jeho výroby, která měla být přenesena do Chrudimi, přerušila německá okupace a F. emigrace.
V exilu vstoupil do československé armády a působil v technické zbrojní službě. Po osvobození se vrátil do vlasti a do 1948 pracoval jako zástupce vedoucího konstrukce automobilů ve Zbrojovce Brno. Od 1949 byl vedoucím konstrukce n. p. Autopraga, z něhož část vývojových pracovníků přešla do nově založeného Ústavu pro výzkum motorových vozidel (ÚVMV), kde F. vedl projekční oddělení. Od 1952 byl vedoucím výzkumným pracovníkem v pražském závodě ČKD Stalingrad. Začal se zabývat výzkumem a vývojem kluzných ložisek pro vysoké otáčky a hydrodynamickou regulací tepelných motorů.
L: -ISK-, Prototyp automobilu FRM, in: Automobil 30, 1986, č. 4, s. 26–27.
Ref: Bibliografie dějin Českých zemí
Ladislav Mergl