GIULIANI Giovanni 29.4.1663-5.9.1744: Porovnání verzí
(GIULIANI_Giovanni_1663-1744) |
|||
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádka 2: | Řádka 2: | ||
| jméno = Giovanni GIULIANI | | jméno = Giovanni GIULIANI | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
− | | datum narození = 1663 | + | | datum narození = 29.4.1663 |
− | | místo narození = | + | | místo narození = Benátky (Itálie) |
− | | datum úmrtí = 1744 | + | | datum úmrtí = 5.9.1744 |
− | | místo úmrtí = | + | | místo úmrtí = Heiligenkreuz (u Vídně, Rakousko) |
| povolání = 75- Sochař nebo medailér | | povolání = 75- Sochař nebo medailér | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
− | }} | + | | citace = Biografický slovník českých zemí 19, Praha 2016, s. 639-640 |
+ | }} | ||
+ | |||
+ | '''GIULIANI, Giovanni,''' ''* 29. 4. 1663 Benátky (Itálie), † 5. 9. 1744 Heiligenkreuz (u Vídně, Rakousko), sochař'' | ||
+ | |||
+ | Byl synem pekaře. Sochařství studoval v rodišti a v Boloni | ||
+ | u G. Mazzy, 1680–90 pracoval v dílně A. Faistenbergera | ||
+ | v Mnichově. Od 1690 působil ve Vídni, kde ho prvním | ||
+ | úkolem pověřil kníže Leopold Friedrich Montecuccoli, pro | ||
+ | něhož vytvořil plastiky v zahradě letního paláce v Leopoldstadtu. Později ho zaměstnávali zejména Lichtenštejnové | ||
+ | a Kounicové. 1693 ve Vídni uzavřel sňatek s Annou Felicitas Grässlovou, dcerou zahradníka, 1705 bylo manželství | ||
+ | zrušeno. | ||
+ | |||
+ | Po 1695 vytvořil na objednávku hraběte Dominika Ondřeje | ||
+ | Kounice pro jeho rodovou rezidenci ve Slavkově u Brna | ||
+ | sochařskou výzdobu: Pro zámeckou zahradu cyklus figurálních | ||
+ | skulptur s mytologickou tematikou (např. ''Amor a Psyché'' či | ||
+ | ''Jupiter s Amorem'') a do zámeckých sálů tvarované krby a dveřní | ||
+ | ostění. 1701 kníže Jan Adam Ondřej z Lichtenštejna objednal | ||
+ | výzdobu vlastního městského paláce ve vídeňské Bankgasse | ||
+ | (dekorativní sochařské práce na schodišti i na vnější fasádě) | ||
+ | a letního paláce se zahradou v Rossau (Vídeň, Fürstengasse). | ||
+ | Tam G. opatřil plastikami zahradu, vedlejší budovy vilového paláce, obě schodiště a také salu terrenu. Vedle vchodu | ||
+ | do pánského apartmá umístil ''Kleopatru s hadem'', u vchodu | ||
+ | do apartmá dámského jako její protějšek figuru fauna. Pro | ||
+ | rod Lichtenštejnů pracoval i v Lednici na Moravě, 1700–01 | ||
+ | tam vytvořil alegorické a mytologické postavy na atice koníren, | ||
+ | které projektoval J. B. Fischer z Erlachu. | ||
+ | |||
+ | Po zrušení manželství opustil G. kvůli dluhům Vídeň a 1711 se | ||
+ | stal bratrem-laikem v cisterciáckém klášteře v Heiligenkreuzu, | ||
+ | současně se smluvně zavázal k tomu, že přípravné plastické návrhy (bozzetta či modeletta) k velkým sochařským dílům (mj. | ||
+ | postavy křížové cesty, sochy pro sloup Nejsvětější trojice a pro | ||
+ | kašnu sv. Josefa) zůstanou v majetku kláštera. Pracoval pro | ||
+ | něj už od 1694, kdy u G. a jeho pomocníka B. Sondermayera | ||
+ | řeholníci objednali sochy na hlavní oltář a dva vedlejší oltáře. | ||
+ | 1705G. ztvárnil monumentální dvojice postav Máří Magdaleny s Kristem a Krista s Petrem v námětu mytí nohou pro | ||
+ | klášterní chodbu. 1720–23 se vrátil na Moravu do Budišova | ||
+ | (u Třebíče) a vytvořil pro tamní kostel Nanebevzetí P. Marie | ||
+ | a sv. Gotharda sochy sv. Gotharda v biskupském ornátu a dvou | ||
+ | stojících andělů s rohem hojnosti a také díla pro tamní zámek | ||
+ | hrabat Paarů i přilehlou zahradu. Do smrti se usilovně podílel | ||
+ | na přestavbě kláštera v Heiligenkreuzu, kde 1707 v kostele | ||
+ | vyřezal chórové lavice z lipového dřeva a vytvořil několik figur pro morový sloup Nejsvětější Trojice na nádvoří (konec | ||
+ | dvacátých let 18. století). Pro cisterciáky pracoval i v kapli sv. | ||
+ | Bernarda v Heiligenkreuzhofu (klášterní dvůr) ve vídeňské Schönlaterngasse. Byl pohřben v kryptě opatského kostela | ||
+ | v Heiligenkreuzu. | ||
+ | |||
+ | G. dílo ovlivnilo další umělce, především významného rakouského sochaře vrcholného baroka G. R. Donnera, ale i moravského I. Lengelachera nebo H. Schnitzlera působícího | ||
+ | na Znojemsku. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' NDB 6, 1964, s. 417n.; Thieme-Becker 14, s. 206; NEČVU 1, s. 210; | ||
+ | I. Krsek – Z. Kudělka – M. Stehlík – J. Válka, Umění baroka na Moravě | ||
+ | a ve Slezsku, 1996, s. 89, 99, 102, 175, 220, 357, 408; Czeike 2, s. 546–547; | ||
+ | M. Šoukalová, 13. březen – 2. říjen 2005. G. G. (1664–1744). Baroko ožívá | ||
+ | v Liechtensteinském muzeu. Příloha Budišovského zpravodaje č. 2/2005 | ||
+ | (http://www.horacko.cz/budisov/zpravodaj, stav k 15. 9. 2015); M. Stehlík, | ||
+ | Nové poznatky k tvorbě G. G., in: týž, Barok v soše, 2006, s. 40–49; L. A. | ||
+ | Ronzoni, G. G. (1664–1744) 1–2, München 2006; https://www.wien.gv.at/wiki/index.php/Giovanni_Giuliani (stav k 15. 9. 2015); | ||
+ | https://de.wikipedia.org/ (stav k 15. 9. 2015). | ||
+ | |||
+ | '''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/records/89accbf6-5584-4738-92ad-59d8eddeec39 Bibliografie dějin Českých zemí] | ||
+ | |||
+ | Lenka Kudělková | ||
+ | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:75- Sochař nebo medailér]] | [[Kategorie:75- Sochař nebo medailér]] | ||
[[Kategorie:1663]] | [[Kategorie:1663]] | ||
+ | [[Kategorie:Benátky]] | ||
[[Kategorie:1744]] | [[Kategorie:1744]] | ||
+ | [[Kategorie:Heiligenkreuz]] | ||
+ | |||
+ | <gallery> | ||
+ | Giovanni Giuliani Jupiter Amor.jpg|Jupiter a Amor (Muzeum umění Olomouc) | ||
+ | </gallery> |
Aktuální verze z 9. 1. 2022, 23:26
Giovanni GIULIANI | |
Narození | 29.4.1663 |
---|---|
Místo narození | Benátky (Itálie) |
Úmrtí | 5.9.1744 |
Místo úmrtí | Heiligenkreuz (u Vídně, Rakousko) |
Povolání | 75- Sochař nebo medailér |
Citace | Biografický slovník českých zemí 19, Praha 2016, s. 639-640 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=80745 |
GIULIANI, Giovanni, * 29. 4. 1663 Benátky (Itálie), † 5. 9. 1744 Heiligenkreuz (u Vídně, Rakousko), sochař
Byl synem pekaře. Sochařství studoval v rodišti a v Boloni u G. Mazzy, 1680–90 pracoval v dílně A. Faistenbergera v Mnichově. Od 1690 působil ve Vídni, kde ho prvním úkolem pověřil kníže Leopold Friedrich Montecuccoli, pro něhož vytvořil plastiky v zahradě letního paláce v Leopoldstadtu. Později ho zaměstnávali zejména Lichtenštejnové a Kounicové. 1693 ve Vídni uzavřel sňatek s Annou Felicitas Grässlovou, dcerou zahradníka, 1705 bylo manželství zrušeno.
Po 1695 vytvořil na objednávku hraběte Dominika Ondřeje Kounice pro jeho rodovou rezidenci ve Slavkově u Brna sochařskou výzdobu: Pro zámeckou zahradu cyklus figurálních skulptur s mytologickou tematikou (např. Amor a Psyché či Jupiter s Amorem) a do zámeckých sálů tvarované krby a dveřní ostění. 1701 kníže Jan Adam Ondřej z Lichtenštejna objednal výzdobu vlastního městského paláce ve vídeňské Bankgasse (dekorativní sochařské práce na schodišti i na vnější fasádě) a letního paláce se zahradou v Rossau (Vídeň, Fürstengasse). Tam G. opatřil plastikami zahradu, vedlejší budovy vilového paláce, obě schodiště a také salu terrenu. Vedle vchodu do pánského apartmá umístil Kleopatru s hadem, u vchodu do apartmá dámského jako její protějšek figuru fauna. Pro rod Lichtenštejnů pracoval i v Lednici na Moravě, 1700–01 tam vytvořil alegorické a mytologické postavy na atice koníren, které projektoval J. B. Fischer z Erlachu.
Po zrušení manželství opustil G. kvůli dluhům Vídeň a 1711 se stal bratrem-laikem v cisterciáckém klášteře v Heiligenkreuzu, současně se smluvně zavázal k tomu, že přípravné plastické návrhy (bozzetta či modeletta) k velkým sochařským dílům (mj. postavy křížové cesty, sochy pro sloup Nejsvětější trojice a pro kašnu sv. Josefa) zůstanou v majetku kláštera. Pracoval pro něj už od 1694, kdy u G. a jeho pomocníka B. Sondermayera řeholníci objednali sochy na hlavní oltář a dva vedlejší oltáře. 1705G. ztvárnil monumentální dvojice postav Máří Magdaleny s Kristem a Krista s Petrem v námětu mytí nohou pro klášterní chodbu. 1720–23 se vrátil na Moravu do Budišova (u Třebíče) a vytvořil pro tamní kostel Nanebevzetí P. Marie a sv. Gotharda sochy sv. Gotharda v biskupském ornátu a dvou stojících andělů s rohem hojnosti a také díla pro tamní zámek hrabat Paarů i přilehlou zahradu. Do smrti se usilovně podílel na přestavbě kláštera v Heiligenkreuzu, kde 1707 v kostele vyřezal chórové lavice z lipového dřeva a vytvořil několik figur pro morový sloup Nejsvětější Trojice na nádvoří (konec dvacátých let 18. století). Pro cisterciáky pracoval i v kapli sv. Bernarda v Heiligenkreuzhofu (klášterní dvůr) ve vídeňské Schönlaterngasse. Byl pohřben v kryptě opatského kostela v Heiligenkreuzu.
G. dílo ovlivnilo další umělce, především významného rakouského sochaře vrcholného baroka G. R. Donnera, ale i moravského I. Lengelachera nebo H. Schnitzlera působícího na Znojemsku.
L: NDB 6, 1964, s. 417n.; Thieme-Becker 14, s. 206; NEČVU 1, s. 210; I. Krsek – Z. Kudělka – M. Stehlík – J. Válka, Umění baroka na Moravě a ve Slezsku, 1996, s. 89, 99, 102, 175, 220, 357, 408; Czeike 2, s. 546–547; M. Šoukalová, 13. březen – 2. říjen 2005. G. G. (1664–1744). Baroko ožívá v Liechtensteinském muzeu. Příloha Budišovského zpravodaje č. 2/2005 (http://www.horacko.cz/budisov/zpravodaj, stav k 15. 9. 2015); M. Stehlík, Nové poznatky k tvorbě G. G., in: týž, Barok v soše, 2006, s. 40–49; L. A. Ronzoni, G. G. (1664–1744) 1–2, München 2006; https://www.wien.gv.at/wiki/index.php/Giovanni_Giuliani (stav k 15. 9. 2015); https://de.wikipedia.org/ (stav k 15. 9. 2015).
Ref: Bibliografie dějin Českých zemí
Lenka Kudělková