GRÉGROVÁ Iza 30.11.1878-23.3.1962: Porovnání verzí

Z Personal
(Literatura)
 
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od 2 dalších uživatelů.)
Řádka 1: Řádka 1:
 
{{Infobox - osoba
 
{{Infobox - osoba
| jméno = Iza (Izabela) GRÉGROVÁ
+
| jméno = Iza GRÉGROVÁ
| obrázek = No male portrait.png
+
| obrázek = Gregrova Iza portret.jpg
 
| datum narození = 30.11.1878
 
| datum narození = 30.11.1878
| místo narození = Kralovice
+
| místo narození = Kralovice (u Plzně)
 
| datum úmrtí = 23.3.1962
 
| datum úmrtí = 23.3.1962
 
| místo úmrtí = Vaduz (Lichtenštejnsko)
 
| místo úmrtí = Vaduz (Lichtenštejnsko)
Řádka 9: Řádka 9:
  
 
| jiná jména =  
 
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Iza (Izabela) GRÉGROVÁ
+
| citace = Biografický slovník českých zemí 20, Praha 2017, s. 739
 +
}}
 +
 
 +
'''GRÉGROVÁ, Iza''' ''(vl. jm. Grögerová, Isabela), * 30. 11. 1878 Kralovice (u Plzně), † 23. 3. 1962 Vaduz (Lichtenštejnsko), herečka''
 +
 
 +
Otec byl místodržitelským sekretářem. G. vyrůstala v Domažlicích, kam se rodina po otcově přeložení přestěhovala. Po lekcích herectví u O. Sklenářové-Malé byla 1895 angažována do Národního divadla. 1906 opakovaně churavěla z nervového vyčerpání, požádala o delší dovolenou a odcestovala do Argentiny. Na jeviště se vrátila koncem zimy 1907, v dubnu příštího roku Národní divadlo definitivně opustila. 1908 se provdala za velkostatkáře J. Hamerníka a porodila syna. Vedla rodinný život, zřídka vystupovala pohostinsky a výjimečně vyučovala herectví. Před druhou světovou válkou se s rodinou vystěhovala do Švýcarska.
 +
 
 +
Začínající herečka obdařená mimořádným talentem se v Národním divadle rychle prosadila jako osobitá představitelka naivek (Julie, K. Pippich: ''Ve veřejném životě''), chlapeckých a tzv. kalhotkových rolí (Petr, L. Stroupežnický:
 +
''Zvíkovský rarášek''; titulní role, J.-F.-A. Bayard, Dumanoir: ''Vicomte z Letorièru''), které vytvářela zejména v českých a francouzských veselohrách. Její napůl dětský vzhled, temperament a spontaneita si dobře rozuměly s postavami diblíků či pubertálních dívek (Sefa, B. Viková-Kunětická: ''Holčička''). Na rozdíl od stereotypního obsazování do nekomplikovaných naivek jí nová divadelní správa přidělila titulní roli v dramatu bratří Mrštíků ''Maryša'' (1900), v níž G. odhalila dosud neznámé tragické polohy svého herectví; její výkon ocenili i autoři. Pod režijním vedením J. Kvapila ztělesnila v premiéře Jiráskovy ''Lucerny'' Mladou kněžnu a prohlubovala niternou charakteristiku postav (Anežka ve Svobodově ''Poupěti''; Perdita v Shakespearově ''Zimní pohádce''; Kasandra v Aischylově ''Oresteii''). Okouzlila vtipnou a temperamentní Zuzanou v Beaumarchaisově ''Figarově svatbě'', spontánním a divokým Pukem v Shakespearově ''Snu noci svatojanské''. Ve vrcholných kreacích, Hedvice z Ibsenovy ''Divoké kachny'' a v titulní roli Wildeovy ''Salome'', podala pronikavě odlišné psychologické studie dítěte na prahu ženství.
 +
 
 +
'''L:''' A. Wenig, I. G., in: Divadelní listy 2, 1900/01, s. 241–246; R. Nosková, I. G., in: Kalendář paní a dívek českých 17, 1904, s. 117–118; O. Theer, Naše umělkyně I. G., in: Český svět 1, 1904/05, s. 41–43; B. Viková- -Kunětická, I. G., in: Rozhledy 18, 1908, s. 173–176; F. Šorm, Umělecký profil hereček Národního divadla, 1918, s. 25–26; K. Engelmüller, O slávě herecké, 1947, s. 25–26, 117–118; ND a jeho předchůdci, s. 122–123 (se soupisem rolí); E. Šormová a kol., Česká činohra 19. a začátku 20. století 1, 2015, s. 225–226 (se soupisem rolí, pramenů a literatury); http://archiv.narodni-divadlo.cz (soupis rolí).
 +
 
 +
'''P:''' SOA, Plzeň, sign. Kralovice 28, matrika nar., oddaných…, 1871–1884, s. 127, obr. 129; Archiv hl. m. Prahy, Soupis pražského obyvatelstva 1830 až 1910 /pražští příslušníci/ Hamerník Josef [manžel], krabice 80, č. 54.
 +
 
 +
Eva Šormová
  
== Literatura ==
 
MČE 2, 655; OSN 28, 498; MSN II, 1059; KSN IV, 549; ČBS, 173; ND, 122; Tomeš I, 379; A. Wenig, I. G., in: Divadelní listy 2, 1900/01, s. 241–246.
 
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:C]]
 
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]]
 
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]]
  
[[Kategorie:1879]]
+
[[Kategorie:1878]]
 
[[Kategorie:Kralovice]]
 
[[Kategorie:Kralovice]]
 
[[Kategorie:1962]]
 
[[Kategorie:1962]]
 
[[Kategorie:Vaduz]]
 
[[Kategorie:Vaduz]]

Aktuální verze z 28. 4. 2021, 13:13

Iza GRÉGROVÁ
Narození 30.11.1878
Místo narození Kralovice (u Plzně)
Úmrtí 23.3.1962
Místo úmrtí Vaduz (Lichtenštejnsko)
Povolání 83- Divadelní interpret nebo herec
Citace Biografický slovník českých zemí 20, Praha 2017, s. 739
Trvalý odkaz http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=46552

GRÉGROVÁ, Iza (vl. jm. Grögerová, Isabela), * 30. 11. 1878 Kralovice (u Plzně), † 23. 3. 1962 Vaduz (Lichtenštejnsko), herečka

Otec byl místodržitelským sekretářem. G. vyrůstala v Domažlicích, kam se rodina po otcově přeložení přestěhovala. Po lekcích herectví u O. Sklenářové-Malé byla 1895 angažována do Národního divadla. 1906 opakovaně churavěla z nervového vyčerpání, požádala o delší dovolenou a odcestovala do Argentiny. Na jeviště se vrátila koncem zimy 1907, v dubnu příštího roku Národní divadlo definitivně opustila. 1908 se provdala za velkostatkáře J. Hamerníka a porodila syna. Vedla rodinný život, zřídka vystupovala pohostinsky a výjimečně vyučovala herectví. Před druhou světovou válkou se s rodinou vystěhovala do Švýcarska.

Začínající herečka obdařená mimořádným talentem se v Národním divadle rychle prosadila jako osobitá představitelka naivek (Julie, K. Pippich: Ve veřejném životě), chlapeckých a tzv. kalhotkových rolí (Petr, L. Stroupežnický: Zvíkovský rarášek; titulní role, J.-F.-A. Bayard, Dumanoir: Vicomte z Letorièru), které vytvářela zejména v českých a francouzských veselohrách. Její napůl dětský vzhled, temperament a spontaneita si dobře rozuměly s postavami diblíků či pubertálních dívek (Sefa, B. Viková-Kunětická: Holčička). Na rozdíl od stereotypního obsazování do nekomplikovaných naivek jí nová divadelní správa přidělila titulní roli v dramatu bratří Mrštíků Maryša (1900), v níž G. odhalila dosud neznámé tragické polohy svého herectví; její výkon ocenili i autoři. Pod režijním vedením J. Kvapila ztělesnila v premiéře Jiráskovy Lucerny Mladou kněžnu a prohlubovala niternou charakteristiku postav (Anežka ve Svobodově Poupěti; Perdita v Shakespearově Zimní pohádce; Kasandra v Aischylově Oresteii). Okouzlila vtipnou a temperamentní Zuzanou v Beaumarchaisově Figarově svatbě, spontánním a divokým Pukem v Shakespearově Snu noci svatojanské. Ve vrcholných kreacích, Hedvice z Ibsenovy Divoké kachny a v titulní roli Wildeovy Salome, podala pronikavě odlišné psychologické studie dítěte na prahu ženství.

L: A. Wenig, I. G., in: Divadelní listy 2, 1900/01, s. 241–246; R. Nosková, I. G., in: Kalendář paní a dívek českých 17, 1904, s. 117–118; O. Theer, Naše umělkyně I. G., in: Český svět 1, 1904/05, s. 41–43; B. Viková- -Kunětická, I. G., in: Rozhledy 18, 1908, s. 173–176; F. Šorm, Umělecký profil hereček Národního divadla, 1918, s. 25–26; K. Engelmüller, O slávě herecké, 1947, s. 25–26, 117–118; ND a jeho předchůdci, s. 122–123 (se soupisem rolí); E. Šormová a kol., Česká činohra 19. a začátku 20. století 1, 2015, s. 225–226 (se soupisem rolí, pramenů a literatury); http://archiv.narodni-divadlo.cz (soupis rolí).

P: SOA, Plzeň, sign. Kralovice 28, matrika nar., oddaných…, 1871–1884, s. 127, obr. 129; Archiv hl. m. Prahy, Soupis pražského obyvatelstva 1830 až 1910 /pražští příslušníci/ Hamerník Josef [manžel], krabice 80, č. 54.

Eva Šormová