HANZELKA Boleslav 6.6.1890-3.4.1961: Porovnání verzí
Řádka 6: | Řádka 6: | ||
| rodné jméno = | | rodné jméno = | ||
| datum narození = 6.6.1890 | | datum narození = 6.6.1890 | ||
− | | místo narození = | + | | místo narození = Kopřivnice |
− | | datum úmrtí = 3.4. 1961 | + | | datum úmrtí = 3.4.1961 |
| místo úmrtí = Prostějov | | místo úmrtí = Prostějov | ||
| příčina úmrtí = | | příčina úmrtí = | ||
Řádka 36: | Řádka 36: | ||
| poznámky = | | poznámky = | ||
| web = | | web = | ||
− | | citace = Biografický slovník českých zemí , Praha , | + | |citace = Biografický slovník českých zemí 22, Praha 2019, s. 223 |
− | }} automobilový konstruktér | + | }} |
+ | '''HANZELKA, Boleslav''', ''* 6. 6. 1890 Kopřivnice, † 3. 4. 1961 Prostějov, automobilový konstruktér'' | ||
+ | |||
+ | Syn kováře a zámečníka v kopřivnické továrně na vozy Vincence H. (* 25. 9. 1859 Závišice /u Kopřivnice/, † 4. 6. 1890 | ||
+ | Kopřivnice) a Marie, roz. Šustalové (* 13. 12. 1862 Kopřivnice, † 10. 3. 1916 Kopřivnice), z chudé větve fojtského rodu. | ||
+ | Měl dva bratry, Emila (1886–1973) a nevlastního Rudolfa | ||
+ | (* 1900). Bezprostředně před narozením mu zemřel otec, | ||
+ | o H. výchovu se starala matka. Navštěvoval reálné gymnázium | ||
+ | v Moravské Ostravě. Na základě vynikajících studijních | ||
+ | výsledků mu ředitel gymnázia zajistil stipendium na vídeňské | ||
+ | technice, kterou absolvoval 1914 (Ing.). Vrátil se do Kopřivnice a krátce pracoval v konstrukční kanceláři továrny na výrobu automobilů, kde se seznámil s konstruktérem Hansem | ||
+ | Ledwinkou. V době první světové války byl zaměstnán v automobilce Perl ve Vídni-Liesingu vyrábějící traktory, motorové pluhy a automobily, kde se stal později šéfkonstruktérem | ||
+ | a následně členem užšího vedení. Několik let se podílel na | ||
+ | technickém rozvoji výrobního programu zaměřeného na malé | ||
+ | automobily, drezíny a traktory. Zkonstruoval a postavil závodní automobil, se kterým automobilka dosáhla řady úspěchů, | ||
+ | včetně známého závodu v jízdě do vrchu v rakouském Semmeringu. V dobovém tisku byl uváděn jako Hans Selka. 1924 | ||
+ | odešel z Vídně a krátce pracoval u brněnské firmy Hrček-Neugebauer (později Karosa) vyrábějící hasičská a komunální vozidla. Na konci 1924 se stal přednostou konstrukce strojírenského oddělení firmy Wichterle–Kovařík v Prostějově. 1926 byl | ||
+ | jmenován vedoucím výroby její automobilky Wikov a v této | ||
+ | funkci setrval až do ukončení výroby automobilů 1940. Za | ||
+ | jeho působení se vyráběla řada osobních, sportovních, závodních, dodávkových a nákladních typů aut vysoké kvality a pod | ||
+ | jeho vedením byl vyroben první vůz prostějovské konstrukce | ||
+ | označený 7/28, z něhož se postupně odvozovaly další varianty | ||
+ | vozů Wikov. Patřil k iniciátorům prvního skutečného aerodynamického automobilu postaveného v Československu Wikow 35 (přezdívaného Kapka), který vzbudil velkou pozornost na autosalonu v Praze 1931. V prostějovském podniku H. zůstal i po jeho znárodnění 1946 a začlenění do n. p. Agrostroj. | ||
+ | 1957 odešel na odpočinek. S manželkou Žofií (1890–1973) | ||
+ | měl syny Boleslava (1918–2003) a Otakara (1921–2003), hudebníka. Město Kopřivnice mu 2008 udělilo čestné občanství. | ||
+ | |||
+ | '''L:''' P. Moš, B. H. alias Hans Selka, in: Prostějovský deník 12. 7. 2009; O. Šalek, | ||
+ | Čestní občané města Kopřivnice, 2009, s. 34; M. Šuman-Hreblay, WIKOV. | ||
+ | Osobní a sportovní automobily, užitková vozidla, traktory 1925–1940, 2015, | ||
+ | s. 100. | ||
+ | |||
+ | Petr Kašing | ||
+ | |||
+ | |||
[[Kategorie:28- Strojař nebo elektrotechnik]] | [[Kategorie:28- Strojař nebo elektrotechnik]] | ||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] |
Aktuální verze z 24. 2. 2021, 10:33
Boleslav HANZELKA | |
Narození | 6.6.1890 |
---|---|
Místo narození | Kopřivnice |
Úmrtí | 3.4.1961 |
Místo úmrtí | Prostějov |
Povolání |
28- Strojař nebo elektrotechnik |
Citace | Biografický slovník českých zemí 22, Praha 2019, s. 223 |
Trvalý odkaz | http://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=138920 |
HANZELKA, Boleslav, * 6. 6. 1890 Kopřivnice, † 3. 4. 1961 Prostějov, automobilový konstruktér
Syn kováře a zámečníka v kopřivnické továrně na vozy Vincence H. (* 25. 9. 1859 Závišice /u Kopřivnice/, † 4. 6. 1890 Kopřivnice) a Marie, roz. Šustalové (* 13. 12. 1862 Kopřivnice, † 10. 3. 1916 Kopřivnice), z chudé větve fojtského rodu. Měl dva bratry, Emila (1886–1973) a nevlastního Rudolfa (* 1900). Bezprostředně před narozením mu zemřel otec, o H. výchovu se starala matka. Navštěvoval reálné gymnázium v Moravské Ostravě. Na základě vynikajících studijních výsledků mu ředitel gymnázia zajistil stipendium na vídeňské technice, kterou absolvoval 1914 (Ing.). Vrátil se do Kopřivnice a krátce pracoval v konstrukční kanceláři továrny na výrobu automobilů, kde se seznámil s konstruktérem Hansem Ledwinkou. V době první světové války byl zaměstnán v automobilce Perl ve Vídni-Liesingu vyrábějící traktory, motorové pluhy a automobily, kde se stal později šéfkonstruktérem a následně členem užšího vedení. Několik let se podílel na technickém rozvoji výrobního programu zaměřeného na malé automobily, drezíny a traktory. Zkonstruoval a postavil závodní automobil, se kterým automobilka dosáhla řady úspěchů, včetně známého závodu v jízdě do vrchu v rakouském Semmeringu. V dobovém tisku byl uváděn jako Hans Selka. 1924 odešel z Vídně a krátce pracoval u brněnské firmy Hrček-Neugebauer (později Karosa) vyrábějící hasičská a komunální vozidla. Na konci 1924 se stal přednostou konstrukce strojírenského oddělení firmy Wichterle–Kovařík v Prostějově. 1926 byl jmenován vedoucím výroby její automobilky Wikov a v této funkci setrval až do ukončení výroby automobilů 1940. Za jeho působení se vyráběla řada osobních, sportovních, závodních, dodávkových a nákladních typů aut vysoké kvality a pod jeho vedením byl vyroben první vůz prostějovské konstrukce označený 7/28, z něhož se postupně odvozovaly další varianty vozů Wikov. Patřil k iniciátorům prvního skutečného aerodynamického automobilu postaveného v Československu Wikow 35 (přezdívaného Kapka), který vzbudil velkou pozornost na autosalonu v Praze 1931. V prostějovském podniku H. zůstal i po jeho znárodnění 1946 a začlenění do n. p. Agrostroj. 1957 odešel na odpočinek. S manželkou Žofií (1890–1973) měl syny Boleslava (1918–2003) a Otakara (1921–2003), hudebníka. Město Kopřivnice mu 2008 udělilo čestné občanství.
L: P. Moš, B. H. alias Hans Selka, in: Prostějovský deník 12. 7. 2009; O. Šalek, Čestní občané města Kopřivnice, 2009, s. 34; M. Šuman-Hreblay, WIKOV. Osobní a sportovní automobily, užitková vozidla, traktory 1925–1940, 2015, s. 100.
Petr Kašing