ARNSTEIN Karl 24.3.1887-12.12.1974: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(ARNSTEIN_Karl_24.3.1887-12.12.1974)
 
Bez shrnutí editace
 
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox - osoba
{{Infobox - osoba
| jméno = Karl ARNSTEIN
| jméno = Karl ARNSTEIN
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = Arnstein Karl portret.jpg
| datum narození = 24.3.1887
| datum narození = 24.3.1887
| místo narození = Praha
| místo narození = Praha
| datum úmrtí = 12.12.1974
| datum úmrtí = 12.12.1974
| místo úmrtí =  
| místo úmrtí = asi Akron (USA)
| povolání = 28- Strojař nebo elektrotechnik
| povolání = 28- Strojař nebo elektrotechnik<br />61- Pedagog
61- Pedagog


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Karl ARNSTEIN
| citace = Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 125-126
}}
 
'''ARNSTEIN, Karl,''' ''* 24. 3. 1887 Praha, † 12. 12. 1974 asi Akron (USA), statik, konstruktér vzducholodí''
 
Po studiích na německé vysoké škole technické a na německé
univerzitě v Praze byl 1909–11 asistentem prof. J. Melana na
katedře stavebního inženýrství pražské německé techniky.
V té době vyhrál soutěž o návrh Lorrainského mostu ve švýcarském
Bernu. 1912 mu byl udělen doktorát technických
věd. 1911–14 jako vedoucí pracovník firmy E. Zublin & Cie
ve Štrasburku navrhl a postavil železniční železobetonový viadukt
u Langwies ve Švýcarsku, který byl prototypem železobetonových
mostů s velkým rozpětím oblouku. 1915 nastoupil
u Luftschiff bau-Zeppelin ve Friedrichshafen jako vedoucí
konstrukce. Vedl návrh a výpočet nosných konstrukcí velkých
německých ztužených vzducholodí. 1924 odešel spolu
s některými spolupracovníky do USA. Ve městě Akronu nastoupil
do nově zřízeného závodu Goodyear-Zeppelin Corp.,
pobočky firmy Goodyear Tire & Rubber Comp., na montáž
ztužených vzducholodí pro potřeby amerického námořnictva,
kde byl jmenován technickým ředitelem a později generálním
ředitelem. Tam 1929 projektoval hangár parabolického průřezu
pro stavbu velkých vzducholodí. Tato stavba o půdorysných
rozměrech 358 × 99 m a celkové výšce 64 m byla ve své
době největší halou bez vnitřních podpěr na světě. Se svým
týmem navrhl ve 30. letech dvě největší americké vzducholodě Acron a Macon (objem každé z nich byl 194 000 m3 při
celkové délce 239 m), určené jako nosiče bojových letadel.
Kromě velkých ztužených vzducholodí navrhoval i různé typy
balonů pro stratosférické lety i pro protiletecké bariéry a různé
typy neztužených vzducholodí pro hlídkovou a radionavigační
službu. Zabýval se též řešením některých speciálních
dílů draků letadel a řídil licenční výrobu stíhacích letounů
u firmy Goodyear v době 2. světové války. Kromě projektů
speciálních letadel navrhl proudnicový rychlovlak a projektoval
domy z hliníkových prefabrikátů.
 
'''L:''' H. Allen, The Story of the Airship. The Goodyear Tire & Rubber Comp.,
1931.
 
Ladislav Mergl
 
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:28- Strojař nebo elektrotechnik]]
[[Kategorie:28- Strojař nebo elektrotechnik]]
[[Kategorie:61- Pedagog]]
[[Kategorie:61- Pedagog]]
[[Kategorie:1887]]
[[Kategorie:1887]]
[[Kategorie:Praha]]
[[Kategorie:Praha]]
[[Kategorie:1974]]
[[Kategorie:1974]]
[[Kategorie:Akron]]

Aktuální verze z 21. 9. 2019, 09:59

Karl ARNSTEIN
Narození 24.3.1887
Místo narození Praha
Úmrtí 12.12.1974
Místo úmrtí asi Akron (USA)
Povolání 28- Strojař nebo elektrotechnik
61- Pedagog
Citace Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 125-126
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39606

ARNSTEIN, Karl, * 24. 3. 1887 Praha, † 12. 12. 1974 asi Akron (USA), statik, konstruktér vzducholodí

Po studiích na německé vysoké škole technické a na německé univerzitě v Praze byl 1909–11 asistentem prof. J. Melana na katedře stavebního inženýrství pražské německé techniky. V té době vyhrál soutěž o návrh Lorrainského mostu ve švýcarském Bernu. 1912 mu byl udělen doktorát technických věd. 1911–14 jako vedoucí pracovník firmy E. Zublin & Cie ve Štrasburku navrhl a postavil železniční železobetonový viadukt u Langwies ve Švýcarsku, který byl prototypem železobetonových mostů s velkým rozpětím oblouku. 1915 nastoupil u Luftschiff bau-Zeppelin ve Friedrichshafen jako vedoucí konstrukce. Vedl návrh a výpočet nosných konstrukcí velkých německých ztužených vzducholodí. 1924 odešel spolu s některými spolupracovníky do USA. Ve městě Akronu nastoupil do nově zřízeného závodu Goodyear-Zeppelin Corp., pobočky firmy Goodyear Tire & Rubber Comp., na montáž ztužených vzducholodí pro potřeby amerického námořnictva, kde byl jmenován technickým ředitelem a později generálním ředitelem. Tam 1929 projektoval hangár parabolického průřezu pro stavbu velkých vzducholodí. Tato stavba o půdorysných rozměrech 358 × 99 m a celkové výšce 64 m byla ve své době největší halou bez vnitřních podpěr na světě. Se svým týmem navrhl ve 30. letech dvě největší americké vzducholodě Acron a Macon (objem každé z nich byl 194 000 m3 při celkové délce 239 m), určené jako nosiče bojových letadel. Kromě velkých ztužených vzducholodí navrhoval i různé typy balonů pro stratosférické lety i pro protiletecké bariéry a různé typy neztužených vzducholodí pro hlídkovou a radionavigační službu. Zabýval se též řešením některých speciálních dílů draků letadel a řídil licenční výrobu stíhacích letounů u firmy Goodyear v době 2. světové války. Kromě projektů speciálních letadel navrhl proudnicový rychlovlak a projektoval domy z hliníkových prefabrikátů.

L: H. Allen, The Story of the Airship. The Goodyear Tire & Rubber Comp., 1931.

Ladislav Mergl