ARNSTEIN Karl 24.3.1887-12.12.1974: Porovnání verzí
(ARNSTEIN_Karl_24.3.1887-12.12.1974) |
Bez shrnutí editace |
||
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
| jméno = Karl ARNSTEIN | | jméno = Karl ARNSTEIN | ||
| obrázek = | | obrázek = Arnstein Karl portret.jpg | ||
| datum narození = 24.3.1887 | | datum narození = 24.3.1887 | ||
| místo narození = Praha | | místo narození = Praha | ||
| datum úmrtí = 12.12.1974 | | datum úmrtí = 12.12.1974 | ||
| místo úmrtí = | | místo úmrtí = asi Akron (USA) | ||
| povolání = 28- Strojař nebo elektrotechnik | | povolání = 28- Strojař nebo elektrotechnik<br />61- Pedagog | ||
61- Pedagog | |||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
}} | | citace = Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 125-126 | ||
}} | |||
'''ARNSTEIN, Karl,''' ''* 24. 3. 1887 Praha, † 12. 12. 1974 asi Akron (USA), statik, konstruktér vzducholodí'' | |||
Po studiích na německé vysoké škole technické a na německé | |||
univerzitě v Praze byl 1909–11 asistentem prof. J. Melana na | |||
katedře stavebního inženýrství pražské německé techniky. | |||
V té době vyhrál soutěž o návrh Lorrainského mostu ve švýcarském | |||
Bernu. 1912 mu byl udělen doktorát technických | |||
věd. 1911–14 jako vedoucí pracovník firmy E. Zublin & Cie | |||
ve Štrasburku navrhl a postavil železniční železobetonový viadukt | |||
u Langwies ve Švýcarsku, který byl prototypem železobetonových | |||
mostů s velkým rozpětím oblouku. 1915 nastoupil | |||
u Luftschiff bau-Zeppelin ve Friedrichshafen jako vedoucí | |||
konstrukce. Vedl návrh a výpočet nosných konstrukcí velkých | |||
německých ztužených vzducholodí. 1924 odešel spolu | |||
s některými spolupracovníky do USA. Ve městě Akronu nastoupil | |||
do nově zřízeného závodu Goodyear-Zeppelin Corp., | |||
pobočky firmy Goodyear Tire & Rubber Comp., na montáž | |||
ztužených vzducholodí pro potřeby amerického námořnictva, | |||
kde byl jmenován technickým ředitelem a později generálním | |||
ředitelem. Tam 1929 projektoval hangár parabolického průřezu | |||
pro stavbu velkých vzducholodí. Tato stavba o půdorysných | |||
rozměrech 358 × 99 m a celkové výšce 64 m byla ve své | |||
době největší halou bez vnitřních podpěr na světě. Se svým | |||
týmem navrhl ve 30. letech dvě největší americké vzducholodě Acron a Macon (objem každé z nich byl 194 000 m3 při | |||
celkové délce 239 m), určené jako nosiče bojových letadel. | |||
Kromě velkých ztužených vzducholodí navrhoval i různé typy | |||
balonů pro stratosférické lety i pro protiletecké bariéry a různé | |||
typy neztužených vzducholodí pro hlídkovou a radionavigační | |||
službu. Zabýval se též řešením některých speciálních | |||
dílů draků letadel a řídil licenční výrobu stíhacích letounů | |||
u firmy Goodyear v době 2. světové války. Kromě projektů | |||
speciálních letadel navrhl proudnicový rychlovlak a projektoval | |||
domy z hliníkových prefabrikátů. | |||
'''L:''' H. Allen, The Story of the Airship. The Goodyear Tire & Rubber Comp., | |||
1931. | |||
Ladislav Mergl | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:28- Strojař nebo elektrotechnik]] | [[Kategorie:28- Strojař nebo elektrotechnik]] | ||
[[Kategorie:61- Pedagog]] | [[Kategorie:61- Pedagog]] | ||
[[Kategorie:1887]] | [[Kategorie:1887]] | ||
[[Kategorie:Praha]] | [[Kategorie:Praha]] | ||
[[Kategorie:1974]] | [[Kategorie:1974]] | ||
[[Kategorie:Akron]] |
Aktuální verze z 21. 9. 2019, 09:59
Karl ARNSTEIN | |
![]() | |
Narození | 24.3.1887 |
---|---|
Místo narození | Praha |
Úmrtí | 12.12.1974 |
Místo úmrtí | asi Akron (USA) |
Povolání |
28- Strojař nebo elektrotechnik 61- Pedagog |
Citace | Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 125-126 |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39606 |
ARNSTEIN, Karl, * 24. 3. 1887 Praha, † 12. 12. 1974 asi Akron (USA), statik, konstruktér vzducholodí
Po studiích na německé vysoké škole technické a na německé univerzitě v Praze byl 1909–11 asistentem prof. J. Melana na katedře stavebního inženýrství pražské německé techniky. V té době vyhrál soutěž o návrh Lorrainského mostu ve švýcarském Bernu. 1912 mu byl udělen doktorát technických věd. 1911–14 jako vedoucí pracovník firmy E. Zublin & Cie ve Štrasburku navrhl a postavil železniční železobetonový viadukt u Langwies ve Švýcarsku, který byl prototypem železobetonových mostů s velkým rozpětím oblouku. 1915 nastoupil u Luftschiff bau-Zeppelin ve Friedrichshafen jako vedoucí konstrukce. Vedl návrh a výpočet nosných konstrukcí velkých německých ztužených vzducholodí. 1924 odešel spolu s některými spolupracovníky do USA. Ve městě Akronu nastoupil do nově zřízeného závodu Goodyear-Zeppelin Corp., pobočky firmy Goodyear Tire & Rubber Comp., na montáž ztužených vzducholodí pro potřeby amerického námořnictva, kde byl jmenován technickým ředitelem a později generálním ředitelem. Tam 1929 projektoval hangár parabolického průřezu pro stavbu velkých vzducholodí. Tato stavba o půdorysných rozměrech 358 × 99 m a celkové výšce 64 m byla ve své době největší halou bez vnitřních podpěr na světě. Se svým týmem navrhl ve 30. letech dvě největší americké vzducholodě Acron a Macon (objem každé z nich byl 194 000 m3 při celkové délce 239 m), určené jako nosiče bojových letadel. Kromě velkých ztužených vzducholodí navrhoval i různé typy balonů pro stratosférické lety i pro protiletecké bariéry a různé typy neztužených vzducholodí pro hlídkovou a radionavigační službu. Zabýval se též řešením některých speciálních dílů draků letadel a řídil licenční výrobu stíhacích letounů u firmy Goodyear v době 2. světové války. Kromě projektů speciálních letadel navrhl proudnicový rychlovlak a projektoval domy z hliníkových prefabrikátů.
L: H. Allen, The Story of the Airship. The Goodyear Tire & Rubber Comp., 1931.
Ladislav Mergl