AUGUSTA Oldřich 30.5.1924-1.8.1997: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(AUGUSTA_Oldřich_30.5.1924-1.8.1997)
 
Bez shrnutí editace
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox - osoba
{{Infobox - osoba
| jméno = Oldřich AUGUSTA
| jméno = Oldřich AUGUSTA
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = Augusta Oldrich portret.jpg
| datum narození = 30.5.1924
| datum narození = 30.5.1924
| místo narození = Vysoké Mýto, o. Ústí nad Orlicí
| místo narození = Vysoké Mýto
| datum úmrtí = 1.8.1997
| datum úmrtí = 1.8.1997
| místo úmrtí = Liberec
| místo úmrtí = Liberec
| povolání = 63- Spisovatel
| povolání = 63- Spisovatel<br />81- Divadel. ředitel nebo majitel div. společnosti<br />82- Dramaturg, režisér nebo choreograf<br />
81- Divadel. ředitel nebo majitel div. společnosti
82- Dramaturg, režisér nebo choreograf


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Oldřich AUGUSTA
| citace = Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 140
}}
 
'''AUGUSTA, Oldřich,''' ''* 30. 5. 1924 Vysoké Mýto, † 1. 8. 1997 Liberec, autor loutkových her, redaktor, ředitel divadla''
 
1943 maturoval na obchodní akademii v Hořicích. Práce
daňového účetního však nevyhovovala jeho všestranným
kulturním zájmům. 1950 odešel do invalidního důchodu
a začal se věnovat loutkovému divadlu jako autor a divadelní
kritik. Jeho první hry ''Taškáři'' a ''O chaloupce'' ''z marcipánu'' zaujaly
smyslem pro humor a komediální zkratku. V krátké době
se zařadil mezi autory prověřující svou tvorbou inscenační
možnosti moderního loutkového divadla. Působil krátce
v redakci časopisu ''Československý'' ''loutkář'' (1963), poté spolupracoval
s nakladatelstvím Orbis a stal se ředitelem Naivního
divadla v Liberci (1966–86). Bylo to nejproduktivnější období
jeho života – jako ředitel vytvořil podmínky pro tvůrčí
práci souboru, který se propracoval mezi loutkové scény evropského
formátu. Jeho dramatická tvorba se osvobodila od
didaktičnosti a schematičnosti, která poznamenala např. hru
''Kazisvět'', a posílil ve své tvorbě metaforickou poetičnost a hravost, podporující představivost dětských diváků (''Ponorka''
''na dvorku'', ''Dračí kámen'', ''Hra na'' ''Bajaju''). S ohledem na
možnosti vnímání dětí usiloval o obohacení jejich vnitřního
světa silným citovým zážitkem. Loutková hra ''Vyšetřování'' ''Ikarova''
''pádu'' měla oslovit dospělé publikum.
 
'''D:''' Taškáři, 1957; O chaloupce z marcipánu, 1957; O princezně a bodláčí,
1957; Krakonoš, 1959; Kazisvět, 1962; Ponorka na dvorku, 1965; SOS,
1971; Krakonošův les, 1973; Blázen Pabo, 1976; Dračí kámen, 1976; Pravdykvítek,
1980; Krakonošská pohádka o Kubovi a Káče, 1984; O Pitrýskovi,
1986; Vyšetřování Ikarova pádu, 1987; Hra na Bajaju, 1991.
 
'''L:''' M. Česal, Poněkud tvrdohlavý padesátník, in: Československý loutkář
1974, s. 132; vb., Od hravosti k tvorbě hodnot, in: Průboj 3. 9. 1980;
M. Česal, 30 let autorské tvorby a 30 let autorských zápasů, in: Československý
loutkář 1984, s. 98.
 
Alice Dubská


== Literatura ==
ČBS, 18; DÚ - Šormová; Dubská (DÚ); Tomeš I, 33
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:63- Spisovatel]]
[[Kategorie:63- Spisovatel]]
[[Kategorie:81- Divadel. ředitel nebo majitel div. společnosti]]
[[Kategorie:81- Divadel. ředitel nebo majitel div. společnosti]]
[[Kategorie:82- Dramaturg, režisér nebo choreograf]]
[[Kategorie:82- Dramaturg, režisér nebo choreograf]]
[[Kategorie:1924]]
[[Kategorie:1924]]
[[Kategorie:Vysoké_Mýto]]
[[Kategorie:Vysoké Mýto]]
[[Kategorie:1997]]
[[Kategorie:1997]]
[[Kategorie:Liberec]]
[[Kategorie:Liberec]]

Aktuální verze z 21. 9. 2019, 16:55

Oldřich AUGUSTA
Narození 30.5.1924
Místo narození Vysoké Mýto
Úmrtí 1.8.1997
Místo úmrtí Liberec
Povolání 63- Spisovatel
81- Divadel. ředitel nebo majitel div. společnosti
82- Dramaturg, režisér nebo choreograf
Citace Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 140
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39720

AUGUSTA, Oldřich, * 30. 5. 1924 Vysoké Mýto, † 1. 8. 1997 Liberec, autor loutkových her, redaktor, ředitel divadla

1943 maturoval na obchodní akademii v Hořicích. Práce daňového účetního však nevyhovovala jeho všestranným kulturním zájmům. 1950 odešel do invalidního důchodu a začal se věnovat loutkovému divadlu jako autor a divadelní kritik. Jeho první hry Taškáři a O chaloupce z marcipánu zaujaly smyslem pro humor a komediální zkratku. V krátké době se zařadil mezi autory prověřující svou tvorbou inscenační možnosti moderního loutkového divadla. Působil krátce v redakci časopisu Československý loutkář (1963), poté spolupracoval s nakladatelstvím Orbis a stal se ředitelem Naivního divadla v Liberci (1966–86). Bylo to nejproduktivnější období jeho života – jako ředitel vytvořil podmínky pro tvůrčí práci souboru, který se propracoval mezi loutkové scény evropského formátu. Jeho dramatická tvorba se osvobodila od didaktičnosti a schematičnosti, která poznamenala např. hru Kazisvět, a posílil ve své tvorbě metaforickou poetičnost a hravost, podporující představivost dětských diváků (Ponorka na dvorku, Dračí kámen, Hra na Bajaju). S ohledem na možnosti vnímání dětí usiloval o obohacení jejich vnitřního světa silným citovým zážitkem. Loutková hra Vyšetřování Ikarova pádu měla oslovit dospělé publikum.

D: Taškáři, 1957; O chaloupce z marcipánu, 1957; O princezně a bodláčí, 1957; Krakonoš, 1959; Kazisvět, 1962; Ponorka na dvorku, 1965; SOS, 1971; Krakonošův les, 1973; Blázen Pabo, 1976; Dračí kámen, 1976; Pravdykvítek, 1980; Krakonošská pohádka o Kubovi a Káče, 1984; O Pitrýskovi, 1986; Vyšetřování Ikarova pádu, 1987; Hra na Bajaju, 1991.

L: M. Česal, Poněkud tvrdohlavý padesátník, in: Československý loutkář 1974, s. 132; vb., Od hravosti k tvorbě hodnot, in: Průboj 3. 9. 1980; M. Česal, 30 let autorské tvorby a 30 let autorských zápasů, in: Československý loutkář 1984, s. 98.

Alice Dubská