BRÖMSE August 2.9.1873-7.11.1925: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(BRÖMSE_August_2.9.1873-7.11.1925)
 
Bez shrnutí editace
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox - osoba
{{Infobox - osoba
| jméno = August BRÖMSE
| jméno = August BRÖMSE
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = Bromse August portret.jpg
| datum narození = 2.9.1873
| datum narození = 2.9.1873
| místo narození = Františkovy Lázně, o. Cheb
| místo narození = Františkovy Lázně
| datum úmrtí = 7.11.1925
| datum úmrtí = 7.11.1925
| místo úmrtí = Praha
| místo úmrtí = Praha
Řádek 9: Řádek 9:


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>August BRÖMSE
| citace = Biografický slovník českých zemí 7, Praha 2007, s. 196-197
}}
 
'''BRÖMSE, August,''' ''* 2. 9. 1873 Františkovy Lázně, † 7. 11. 1925 Praha, malíř''
 
Základní řemeslné školení získal B. u svého otce, malíře
pokojů. Studoval v Berlíně 1891–92 na soukromé malířské
škole Schlabitz, 1892–98 na Akademische Hochschule
für bildende Kunst u W. Friedricha a Ch. L. Bockelmanna.
Navštěvoval rovněž soukromé kursy grafických technik
u L. Jacobyho. Poznal zde zpěvačku Elsu Schünemannovou,
která se 1910 stala jeho manželkou. 1903–06 působil
ve Františkových Lázních. 1905 získal na pařížském Salonu
zlatou medaili prvního stupně za grafický cyklus ''Smrt a dívka''.
Od 1906 žil trvale v Praze, kde se stal členem řady uměleckých
spolků, mj. Verein deutscher bildender Künstler in
Böhmen, Deutschböhmischer Künstlerbund, od 1907 Gesellschaft
zur Förderung deutscher Wissenschaft, Kunst und
Literatur in Böhmen, od 1914 německého odboru kuratoria
Moravské galerie. 1910 začal učit na grafické speciálce
na pražské AVU, kde byl pro svůj liberální přístup k žákům
oblíbeným profesorem. Právě od B. studentů vyšel 1919
podnět k založení umělecké skupiny Poutníci (Pilger), hlásící
se sice k jeho příkladu, ale úmyslně neformulující žádný
závazný umělecký program. Ve vlastní tvorbě se B. věnoval
zejména tématu tragiky lidského osudu a inspiraci hledal
v biblických, především novozákonních textech, ztvárňovaných
v duchu mysticky pojatého expresionismu. Reagoval
tak na sociální problémy doby a válečné zážitky. Po formální
stránce jej nejprve ovlivnilo dílo M. Klingera a E. Muncha,
později německé a nizozemské malířství pozdní gotiky.
V menší míře nalezneme v jeho díle i portréty. Po B. smrti
založila vdova s některými malířovými žáky August Brömse
Gesellschaft, která propagovala jeho tvorbu a podporovala
stipendii německé výtvarníky.
 
'''D:''' samostatné výstavy: Krasoumná jednota Praha, 1925, 1926; Wiener
Sezession Vídeň, 1926; Mährischer Kunstverein Brno, 1928; Museum
Ostdeutsche Galerie (MODG) Regensburg, 1978; Galerie výtvarného umění
Cheb, 2001; obrazy: MODG Regensburg; Jezdec na bílém koni, kolem
1900, Oblastní galerie Liberec: Poutníci ke kříži Kristovu, Ecce Homo, Zázračný
rybolov, Oplakávání Krista (díla vznikla kolem 1910), NG Praha:
Kristus v Emauzích, 1919, Vidění sedmi svícnů, 1916; grafi ky: cyklus Smrt a dívka, 1901–02; cyklus Celé bytí je palčivé hoře, 1903; cyklus Ze života
Kristova, 1913; cyklus Loupežníci (podle F. Schillera), 1918.
 
'''L:''' OSND 1/2, s. 758; Thieme – Becker 5, s. 49; A. Grünwald, A. B., in:
Graphische Künste 41–42, 1918–19, s. 73n.; R. Hönigschmid, A. B., in:
Sudetendeutsche Lebensbilder 2, 1930, s. 155n.; Vollmer 1, s. 321; Toman 1,
s. 100n.; BL 1, s. 148; M. Groblewski, A. B., 1873–1925. Ein Graphiker in
der Spannung zwischen Symbolismus und Expressionismus, katalog výstavy,
Regensburg, 1978; NEČVU 1, s. 91; MSA 81, 10–12, 1985, s. 16, 112,
14–15, 1993, s. 12; Saur 14, s. 330n.; J. Orlíková, A. B. a skupina Poutníci,
katalog výstavy, 2001.
 
'''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/authorities/947 Bibliografie dějin Českých zemí]
 
Tomáš Sekyrka


== Literatura ==
    1985, 16;
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
[[Kategorie:1873]]
[[Kategorie:1873]]
[[Kategorie:Františkovy_Lázně]]
[[Kategorie:Františkovy_Lázně]]
[[Kategorie:1925]]
[[Kategorie:1925]]
[[Kategorie:Praha]]
[[Kategorie:Praha]]
<gallery>
Bromse August vdova.jpg|Vdova, 1910
Bromse August Prometheus.jpg|Prométheus, 1910
</gallery>

Aktuální verze z 7. 10. 2019, 15:08

August BRÖMSE
Narození 2.9.1873
Místo narození Františkovy Lázně
Úmrtí 7.11.1925
Místo úmrtí Praha
Povolání 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
Citace Biografický slovník českých zemí 7, Praha 2007, s. 196-197
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=42924

BRÖMSE, August, * 2. 9. 1873 Františkovy Lázně, † 7. 11. 1925 Praha, malíř

Základní řemeslné školení získal B. u svého otce, malíře pokojů. Studoval v Berlíně 1891–92 na soukromé malířské škole Schlabitz, 1892–98 na Akademische Hochschule für bildende Kunst u W. Friedricha a Ch. L. Bockelmanna. Navštěvoval rovněž soukromé kursy grafických technik u L. Jacobyho. Poznal zde zpěvačku Elsu Schünemannovou, která se 1910 stala jeho manželkou. 1903–06 působil ve Františkových Lázních. 1905 získal na pařížském Salonu zlatou medaili prvního stupně za grafický cyklus Smrt a dívka. Od 1906 žil trvale v Praze, kde se stal členem řady uměleckých spolků, mj. Verein deutscher bildender Künstler in Böhmen, Deutschböhmischer Künstlerbund, od 1907 Gesellschaft zur Förderung deutscher Wissenschaft, Kunst und Literatur in Böhmen, od 1914 německého odboru kuratoria Moravské galerie. 1910 začal učit na grafické speciálce na pražské AVU, kde byl pro svůj liberální přístup k žákům oblíbeným profesorem. Právě od B. studentů vyšel 1919 podnět k založení umělecké skupiny Poutníci (Pilger), hlásící se sice k jeho příkladu, ale úmyslně neformulující žádný závazný umělecký program. Ve vlastní tvorbě se B. věnoval zejména tématu tragiky lidského osudu a inspiraci hledal v biblických, především novozákonních textech, ztvárňovaných v duchu mysticky pojatého expresionismu. Reagoval tak na sociální problémy doby a válečné zážitky. Po formální stránce jej nejprve ovlivnilo dílo M. Klingera a E. Muncha, později německé a nizozemské malířství pozdní gotiky. V menší míře nalezneme v jeho díle i portréty. Po B. smrti založila vdova s některými malířovými žáky August Brömse Gesellschaft, která propagovala jeho tvorbu a podporovala stipendii německé výtvarníky.

D: samostatné výstavy: Krasoumná jednota Praha, 1925, 1926; Wiener Sezession Vídeň, 1926; Mährischer Kunstverein Brno, 1928; Museum Ostdeutsche Galerie (MODG) Regensburg, 1978; Galerie výtvarného umění Cheb, 2001; obrazy: MODG Regensburg; Jezdec na bílém koni, kolem 1900, Oblastní galerie Liberec: Poutníci ke kříži Kristovu, Ecce Homo, Zázračný rybolov, Oplakávání Krista (díla vznikla kolem 1910), NG Praha: Kristus v Emauzích, 1919, Vidění sedmi svícnů, 1916; grafi ky: cyklus Smrt a dívka, 1901–02; cyklus Celé bytí je palčivé hoře, 1903; cyklus Ze života Kristova, 1913; cyklus Loupežníci (podle F. Schillera), 1918.

L: OSND 1/2, s. 758; Thieme – Becker 5, s. 49; A. Grünwald, A. B., in: Graphische Künste 41–42, 1918–19, s. 73n.; R. Hönigschmid, A. B., in: Sudetendeutsche Lebensbilder 2, 1930, s. 155n.; Vollmer 1, s. 321; Toman 1, s. 100n.; BL 1, s. 148; M. Groblewski, A. B., 1873–1925. Ein Graphiker in der Spannung zwischen Symbolismus und Expressionismus, katalog výstavy, Regensburg, 1978; NEČVU 1, s. 91; MSA 81, 10–12, 1985, s. 16, 112, 14–15, 1993, s. 12; Saur 14, s. 330n.; J. Orlíková, A. B. a skupina Poutníci, katalog výstavy, 2001.

Ref: Bibliografie dějin Českých zemí

Tomáš Sekyrka