BURGER Hanuš 4.1.1909-1991: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(BURGER_Hans_5.6.1909-1991)
 
Bez shrnutí editace
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox - osoba
{{Infobox - osoba
| jméno = Hans BURGER
| jméno = Hanuš BURGER
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = Burger Hanus portret.JPG
| datum narození = 5.6.1909
| datum narození = 4.1.1909
| místo narození = Praha
| místo narození = Praha
| datum úmrtí = 1991
| datum úmrtí = listopad 1991
| místo úmrtí = Mnichov
| místo úmrtí = Mnichov (Německo)
| povolání = 85- Filmař nebo filmový podnikatel
| povolání = 85- Filmař nebo filmový podnikatel


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Hans BURGER
| citace = Biografický slovník českých zemí 8, Praha 2007, s. 333-334
}}


== Literatura ==
'''BURGER, Hanuš,''' ''* 4. 1. 1909 Praha, † listopad 1991 Mnichov (Německo), dramaturg, režisér, spisovatel''
 
Rodina se několikrát stěhovala po Evropě. Reálné gymnázium
studoval ve Frankfurtu nad Mohanem, 1928 maturoval
ve Vídni. Současně se věnoval hudbě a výtvarnému umění.
Po ukončení školy přechodně pracoval v Praze-Vysočanech.
1929–30 pokračoval ve studiu divadelní vědy u A. Kutschera
v Mnichově, poté nastoupil jako asistent do divadla ve Frankfurtu, 1930–31 působil v Brémách, 1931–32 jako dramaturg
v Hamburku. Brzy začal mít kvůli svému židovskému původu
problémy s uplatněním v Německu, kde se k moci dostával
nacistický režim, a proto přijal místo v Praze, které mu
nabídl tehdejší ředitel Německého divadla (Neues Deutsches
Theater) Paul Eger. 1933 tam B. inscenoval mj. monodrama
J. Cocteaua ''Lidský hlas''. Zapojil se do činnosti Dělnické divadelní
organizace, 1935 se stal členem KSČ. Věnoval se experimentální
práci s amatérským divadlem, filmu, německému
vysílání pražského rozhlasu (jako politický komentátor
dění v Sudetech) a žurnalistice. 1933–38 působil rovněž
v Dělnické divadelní organizaci Československa. 1933–34
byl členem Studia 1934, antifašistického exilového kabaretu
Heddy Zinnerové a podílel se i na dalších aktivitách německé
antifašistické emigrace v ČSR. Publikoval v tisku příspěvky
z oblasti umění (''Die rote Fahne'', ''Prager Tagblatt''). 1937
odešel do Vídně do Theater an der Wien a Theater in der
Josefstadt, kde inscenoval několik představení. 1938 v ČSR
natočil film o politické situaci ''Krize'' (též ''Böhmens Haine und''
''Seen''). 1938 pak emigroval přes Francii do USA. 1939–40
přednášel divadelní historii v New Yorku na divadelní škole
Lee Strasberga. Poté se během války věnoval divadlu a dokumentárnímu
filmu. 1941 byl přijat do americké armády,
prošel vojenským výcvikem a natočil pro armádu film ''Kill or''
''Be Killed'' (Zabít nebo být zabit). 1944 se účastnil spojenecké
invaze do Normandie, pracoval jako redaktor armádního
rozhlasu a realizoval dokumentární film ''Todesmühlen'' (Mlýny
smrti) o německých koncentračních táborech. V 50. letech
v době McCarthyho pronásledování za protiamerickou činnost
znovu žil v Praze, překládal, psal scénáře, pracoval pro
divadlo, film a televizi, především pro děti, mládež a publikoval
v tisku. Příležitostně působil i ve východoněmeckém
divadle a filmu. Podepsal manifest ''Dva tisíce slov'' a znovu
s rodinou emigroval, tentokrát do Mnichova, kde pak žil
až do konce života. Užíval též pseudonymu Hans Herbert,
v Československu pak Petr Hradec.
 
'''D:''' film – námět, scénář, režie: Die Todesmühlen/Death mills, 1945; Nedělní
dostaveníčko, 1954; Parta nezradí…?, 1957; Důvěra, 1959 (krátké filmy);
Východisko, 1955; režie: Ledové moře volá, 1961; literární: 1212 sendet:
Tatsachenroman, Berlin (Ost) 1964; Der Frühling war es wert: Erinnerungen,
München 1977.
 
'''L:''' MČE 1, s. 620; BJB, s. 30; BHDE 2, s. 171n. (s bibliografií); W. Sternfeld
– E. Tiedemann, Deutsche Exil-Literatur 1933–1945, Heidelberg 1970,
s. 189; F. Trapp, u. a. (ed.), Handbuch des deutschsprachigen Exiltheaters
1933–1945. Biographisches Lexikon der Theaterkünstler 1, München 1999,
s. 134; www.cine-holocaust.de/.
 
'''P:''' Archiv Divadelního ústavu Praha. Marie Makariusová
    
    
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:85- Filmař nebo filmový podnikatel]]
[[Kategorie:85- Filmař nebo filmový podnikatel]]
[[Kategorie:1909]]
[[Kategorie:1909]]
[[Kategorie:Praha]]
[[Kategorie:Praha]]
[[Kategorie:1991]]
[[Kategorie:1991]]
[[Kategorie:Mnichov]]
[[Kategorie:Mnichov]]

Aktuální verze z 10. 10. 2019, 12:48

Hanuš BURGER
Narození 4.1.1909
Místo narození Praha
Úmrtí listopad 1991
Místo úmrtí Mnichov (Německo)
Povolání 85- Filmař nebo filmový podnikatel
Citace Biografický slovník českých zemí 8, Praha 2007, s. 333-334
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=43362

BURGER, Hanuš, * 4. 1. 1909 Praha, † listopad 1991 Mnichov (Německo), dramaturg, režisér, spisovatel

Rodina se několikrát stěhovala po Evropě. Reálné gymnázium studoval ve Frankfurtu nad Mohanem, 1928 maturoval ve Vídni. Současně se věnoval hudbě a výtvarnému umění. Po ukončení školy přechodně pracoval v Praze-Vysočanech. 1929–30 pokračoval ve studiu divadelní vědy u A. Kutschera v Mnichově, poté nastoupil jako asistent do divadla ve Frankfurtu, 1930–31 působil v Brémách, 1931–32 jako dramaturg v Hamburku. Brzy začal mít kvůli svému židovskému původu problémy s uplatněním v Německu, kde se k moci dostával nacistický režim, a proto přijal místo v Praze, které mu nabídl tehdejší ředitel Německého divadla (Neues Deutsches Theater) Paul Eger. 1933 tam B. inscenoval mj. monodrama J. Cocteaua Lidský hlas. Zapojil se do činnosti Dělnické divadelní organizace, 1935 se stal členem KSČ. Věnoval se experimentální práci s amatérským divadlem, filmu, německému vysílání pražského rozhlasu (jako politický komentátor dění v Sudetech) a žurnalistice. 1933–38 působil rovněž v Dělnické divadelní organizaci Československa. 1933–34 byl členem Studia 1934, antifašistického exilového kabaretu Heddy Zinnerové a podílel se i na dalších aktivitách německé antifašistické emigrace v ČSR. Publikoval v tisku příspěvky z oblasti umění (Die rote Fahne, Prager Tagblatt). 1937 odešel do Vídně do Theater an der Wien a Theater in der Josefstadt, kde inscenoval několik představení. 1938 v ČSR natočil film o politické situaci Krize (též Böhmens Haine und Seen). 1938 pak emigroval přes Francii do USA. 1939–40 přednášel divadelní historii v New Yorku na divadelní škole Lee Strasberga. Poté se během války věnoval divadlu a dokumentárnímu filmu. 1941 byl přijat do americké armády, prošel vojenským výcvikem a natočil pro armádu film Kill or Be Killed (Zabít nebo být zabit). 1944 se účastnil spojenecké invaze do Normandie, pracoval jako redaktor armádního rozhlasu a realizoval dokumentární film Todesmühlen (Mlýny smrti) o německých koncentračních táborech. V 50. letech v době McCarthyho pronásledování za protiamerickou činnost znovu žil v Praze, překládal, psal scénáře, pracoval pro divadlo, film a televizi, především pro děti, mládež a publikoval v tisku. Příležitostně působil i ve východoněmeckém divadle a filmu. Podepsal manifest Dva tisíce slov a znovu s rodinou emigroval, tentokrát do Mnichova, kde pak žil až do konce života. Užíval též pseudonymu Hans Herbert, v Československu pak Petr Hradec.

D: film – námět, scénář, režie: Die Todesmühlen/Death mills, 1945; Nedělní dostaveníčko, 1954; Parta nezradí…?, 1957; Důvěra, 1959 (krátké filmy); Východisko, 1955; režie: Ledové moře volá, 1961; literární: 1212 sendet: Tatsachenroman, Berlin (Ost) 1964; Der Frühling war es wert: Erinnerungen, München 1977.

L: MČE 1, s. 620; BJB, s. 30; BHDE 2, s. 171n. (s bibliografií); W. Sternfeld – E. Tiedemann, Deutsche Exil-Literatur 1933–1945, Heidelberg 1970, s. 189; F. Trapp, u. a. (ed.), Handbuch des deutschsprachigen Exiltheaters 1933–1945. Biographisches Lexikon der Theaterkünstler 1, München 1999, s. 134; www.cine-holocaust.de/.

P: Archiv Divadelního ústavu Praha. Marie Makariusová