ČINČERA Radúz 17.6.1923-28.1.1999: Porovnání verzí
(ČINČERA_Radúz_17.6.1923-23.1.1999) |
Bez shrnutí editace |
||
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
| jméno = Radúz ČINČERA | | jméno = Radúz ČINČERA | ||
| obrázek = | | obrázek = Cincera Raduz portret.jpg | ||
| datum narození = 17.6.1923 | | datum narození = 17.6.1923 | ||
| místo narození = Brno | | místo narození = Brno | ||
| datum úmrtí = | | datum úmrtí = 28.1.1999 | ||
| místo úmrtí = Praha | | místo úmrtí = Praha | ||
| povolání = 85- Filmař nebo filmový podnikatel | | povolání = 85- Filmař nebo filmový podnikatel | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
}} | | citace = Biografický slovník českých zemí 11, Praha 2009, s. 81 | ||
}} | |||
'''ČINČERA, Radúz''', ''* 17. 6. 1923 Brno, † 28. 1. 1999 Praha, filmový režisér, scenárista'' | |||
Studoval 1947–52 estetiku a divadelní vědu na Filozofické fakultě | |||
UK v Praze. Už dříve 1943–45 pracoval jako scénograf | |||
Beskydského divadla v Novém Jičíně, v době studií 1948–50 | |||
jako lektor Městských divadel pražských, poté 1952–56 byl | |||
dramaturgem a scenáristou Štúdia populárne vedeckých filmov | |||
Bratislava. Od 1956 byl zaměstnán v Krátkém filmu | |||
Praha, nejprve jako dramaturg, později režisér. Natočil na 60 | |||
krátkých, středometrážních i dlouhometrážních filmů převážně | |||
dokumentární povahy (''Národnost dětská'', ''Toto je můj'' | |||
''kyblíček'', ''Romeo a Julie ’63'', ''Mlha'', ''Milost!''). Od 1965 externě | |||
přednášel na FAMU. Spolupracoval i s Laternou magikou. | |||
Současně se věnoval tvorbě speciálních audiovizuálních programů | |||
pro světové výstavy. S režisérem Jánem Roháčem, scenáristou | |||
Pavlem Juráčkem a ve spolupráci s Miroslavem Horníčkem | |||
Č. poprvé představil na světové výstavě v Montrealu | |||
1967 úspěšný Kinoautomat, ve kterém dějový průběh představení | |||
mohl divák sám ovlivňovat prostřednictvím technického | |||
hlasovacího zařízení. Po 1968 Č. působil zejména v zahraničí. | |||
1974 vytvořil obnovenou verzi Kinoautomatu pro | |||
Světovou výstavu ve Spokane v USA, pro kanadskou expozici | |||
na Světové výstavě v Ósace pak vertikální Cinemascope 70, | |||
The Sound Game Show 71 pro výstavu Člověk a jeho svět | |||
v Montrealu. Pro expozice Agrokomplex v Nitře 1976–82 | |||
připravoval audiovizuální programy. V osmdesátých letech | |||
pracoval pro Světové výstavy v japonském Kóbe (Portopia), | |||
v kanadském Vancouveru, pro niž kromě programů pro československý | |||
pavilon realizoval i rockový audiovizuální muzikál | |||
''The Scroll'', a australském Brisbane. V japonské expozici | |||
na výstavě v Ósace představil dějové bludiště Cinelabyrinth | |||
90. Kromě toho spolupracoval s dalšími evropskými kulturními | |||
institucemi, byl autorem např. trikového programu | |||
pro tři výstavní divadla v Curychu, Kinoautomatu pro park | |||
Futuroscope ve Francii, výstavních multimediálních programů | |||
pro muzea Technorama v Curychu a Deutsches Museum | |||
v Mnichově. Za filmy i multimediální projekty získal řadu | |||
významných světových ocenění. Jeho dcera Alena Č. (* 1954) | |||
se věnuje rovněž filmové režii, produkci a scenáristice. | |||
'''D:''' literární: Nástin historie Osvobozeného divadla, 1951; „Film – pravda“, | |||
in: ĎaS 6, 1964, s. 2n.; Romeo, Julie a mlha, in: Film a divadlo, příloha zpravodaje | |||
Filmové listy, 24. LFŠ v Uherském Hradišti, 1998; filmové: Romeo | |||
a Julie ’63, 1964 (režie); Mlha, 1966 (námět, scénář, režie, komentář); Člověk | |||
a jeho dům, 1966 (kinoautomat: námět, scénář); Záznam o posledních | |||
chvílích komické dvojice Clow a Hamm…, 1969 (režie); O dětech a slovech, | |||
1969 (námět, scénář, režie, komentář); Kinoautomat Kobe, 1981 (režie); | |||
Moravan Statis Prusalis, 1994 (televizní film: scénář, režie). | |||
'''L:''' Kdo je kdo v Československu 1, 1969, s. 137n.; ČBS, s. 100; M. Churaň | |||
a kol., Kdo byl kdo v našich dějinách ve 20. století 1, 1998, s. 97; SČSVU 1, | |||
s. 324n.; Kdo je kdo v České republice na přelomu 20. století, 1999, s. 137; | |||
Tomeš 1, s. 215; Z. A. Tichý, Horníček, Kuřátko a ti druzí, in: MF dnes | |||
17. 9. 1994; Zemřel R. Č., in: Cinema, 1999, č. 3, s. 25; www.cfn.cz. | |||
Marie Makariusová | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:85- Filmař nebo filmový podnikatel]] | [[Kategorie:85- Filmař nebo filmový podnikatel]] |
Aktuální verze z 30. 10. 2019, 17:38
Radúz ČINČERA | |
Narození | 17.6.1923 |
---|---|
Místo narození | Brno |
Úmrtí | 28.1.1999 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 85- Filmař nebo filmový podnikatel |
Citace | Biografický slovník českých zemí 11, Praha 2009, s. 81 |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=45129 |
ČINČERA, Radúz, * 17. 6. 1923 Brno, † 28. 1. 1999 Praha, filmový režisér, scenárista
Studoval 1947–52 estetiku a divadelní vědu na Filozofické fakultě UK v Praze. Už dříve 1943–45 pracoval jako scénograf Beskydského divadla v Novém Jičíně, v době studií 1948–50 jako lektor Městských divadel pražských, poté 1952–56 byl dramaturgem a scenáristou Štúdia populárne vedeckých filmov Bratislava. Od 1956 byl zaměstnán v Krátkém filmu Praha, nejprve jako dramaturg, později režisér. Natočil na 60 krátkých, středometrážních i dlouhometrážních filmů převážně dokumentární povahy (Národnost dětská, Toto je můj kyblíček, Romeo a Julie ’63, Mlha, Milost!). Od 1965 externě přednášel na FAMU. Spolupracoval i s Laternou magikou. Současně se věnoval tvorbě speciálních audiovizuálních programů pro světové výstavy. S režisérem Jánem Roháčem, scenáristou Pavlem Juráčkem a ve spolupráci s Miroslavem Horníčkem Č. poprvé představil na světové výstavě v Montrealu 1967 úspěšný Kinoautomat, ve kterém dějový průběh představení mohl divák sám ovlivňovat prostřednictvím technického hlasovacího zařízení. Po 1968 Č. působil zejména v zahraničí. 1974 vytvořil obnovenou verzi Kinoautomatu pro Světovou výstavu ve Spokane v USA, pro kanadskou expozici na Světové výstavě v Ósace pak vertikální Cinemascope 70, The Sound Game Show 71 pro výstavu Člověk a jeho svět v Montrealu. Pro expozice Agrokomplex v Nitře 1976–82 připravoval audiovizuální programy. V osmdesátých letech pracoval pro Světové výstavy v japonském Kóbe (Portopia), v kanadském Vancouveru, pro niž kromě programů pro československý pavilon realizoval i rockový audiovizuální muzikál The Scroll, a australském Brisbane. V japonské expozici na výstavě v Ósace představil dějové bludiště Cinelabyrinth 90. Kromě toho spolupracoval s dalšími evropskými kulturními institucemi, byl autorem např. trikového programu pro tři výstavní divadla v Curychu, Kinoautomatu pro park Futuroscope ve Francii, výstavních multimediálních programů pro muzea Technorama v Curychu a Deutsches Museum v Mnichově. Za filmy i multimediální projekty získal řadu významných světových ocenění. Jeho dcera Alena Č. (* 1954) se věnuje rovněž filmové režii, produkci a scenáristice.
D: literární: Nástin historie Osvobozeného divadla, 1951; „Film – pravda“, in: ĎaS 6, 1964, s. 2n.; Romeo, Julie a mlha, in: Film a divadlo, příloha zpravodaje Filmové listy, 24. LFŠ v Uherském Hradišti, 1998; filmové: Romeo a Julie ’63, 1964 (režie); Mlha, 1966 (námět, scénář, režie, komentář); Člověk a jeho dům, 1966 (kinoautomat: námět, scénář); Záznam o posledních chvílích komické dvojice Clow a Hamm…, 1969 (režie); O dětech a slovech, 1969 (námět, scénář, režie, komentář); Kinoautomat Kobe, 1981 (režie); Moravan Statis Prusalis, 1994 (televizní film: scénář, režie).
L: Kdo je kdo v Československu 1, 1969, s. 137n.; ČBS, s. 100; M. Churaň a kol., Kdo byl kdo v našich dějinách ve 20. století 1, 1998, s. 97; SČSVU 1, s. 324n.; Kdo je kdo v České republice na přelomu 20. století, 1999, s. 137; Tomeš 1, s. 215; Z. A. Tichý, Horníček, Kuřátko a ti druzí, in: MF dnes 17. 9. 1994; Zemřel R. Č., in: Cinema, 1999, č. 3, s. 25; www.cfn.cz.
Marie Makariusová