FRANKOVSKÁ Anna 2.8.1845-1.3.1906: Porovnání verzí
(FRANKOVSKÁ_Anna_2.8.1845-1.3.1906) |
Bez shrnutí editace |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 3: | Řádek 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 2.8.1845 | | datum narození = 2.8.1845 | ||
| místo narození = | | místo narození = Praha | ||
| datum úmrtí = 1.3.1906 | | datum úmrtí = 1.3.1906 | ||
| místo úmrtí = | | místo úmrtí = Praha | ||
| povolání = 83- Divadelní interpret nebo herec | | povolání = 83- Divadelní interpret nebo herec | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
}} | | citace = Biografický slovník českých zemí 18, Praha 2015, s. 351 | ||
}} | |||
'''FRANKOVSKÁ, Anna''' ''(roz. Kubíčková), * 2. 8. 1845 Praha, † 1. 3. 1906 Praha, herečka'' | |||
Dcera pražského obuvnického mistra. 1862 nastoupila ke kočující | |||
společnosti F. Zöllnera, po ředitelově smrti (1863) přešla | |||
s dalšími herci do nové společnosti J. E. Kramuela. 1864 byla | |||
angažována do Prozatímního divadla, odkud na podzim 1865 | |||
odešla do zakládaného podniku P. Švandy st. ze Semčic, kde | |||
setrvala tři a půl roku. Se Švandovým souborem hrála v zimních | |||
sezonách v Plzni a v létě ve smíchovské Aréně v Eggenberku. | |||
V únoru 1867 se provdala za herce Josefa Frankovského | |||
(1840–1901). Od té doby vystupovala pod jménem Frankovská. | |||
Poté co manžel 1869 získal angažmá v Prozatímním divadle, | |||
byla přijata spolu s ním (již v červnu 1866 jako host | |||
zastupovala v pěti rolích O. Sklenářovou-Malou). Na pražské | |||
zemské scéně působila čtyři roky, své angažmá i hereckou dráhu | |||
ukončila 1873. Od sedmadvaceti let žila až do smrti mimo | |||
divadlo. Krátce vedla manželův hostinec, věnovala se rodině | |||
(podle pobytové přihlášky měli syna Karla, * 1889) a posléze | |||
péči o psychicky nemocného muže, ač sama dlouhá léta trpěla | |||
závažnými obtížemi. Dožila jako vdova ve skrovných podmínkách | |||
a v zapomnění. Pohřbena byla na Olšanských hřbitovech. | |||
Kombinace talentu, svědomitosti a píle zajistila začínající | |||
herečce rychlý vzestup. Už u Kramuela dostávala velké role | |||
a záhy se jí otevřela první česká scéna, kam byla přijata pro | |||
obor naivek a sentimentálních milovnic, které ztělesňovala zejména | |||
v báchorkách, fraškách či obrazech ze života (Dorotka | |||
v Tylově ''Strakonickém dudákovi'', Pepička v Elmarově ''Děvčeti'' | |||
''z přádelny''). Vrcholem její umělecké dráhy se však stala léta | |||
u Švandovy společnosti, kde vytvářela stěžejní role nejen milovnického, | |||
ale i hrdinského oboru, byť podle dobových měřítek | |||
nebyla pro tragické postavy a heroiny patřičně vybavena | |||
(postrádala vznosnou postavu, klasicky krásnou tvář i zvonivý | |||
hlas). Hrála hlavní dívčí a ženské postavy z děl Shakespearových, Schillerových a Goethových, ze soudobé české tvorby i z oblíbených dramat francouzských. Její procítěný projev dosahoval | |||
účinnosti zejména při ztvárnění něhy, vroucí lásky a jímavé | |||
oddanosti (Julie, W. Shakespeare: ''Romeo a Julie''; Katinka, | |||
H. v. Kleist: ''Katinka Heilbronská''; Jane Eyrová, Ch. Birch-Pfeifferová: | |||
''Sirotek lowoodský''; Louisa, F. Schiller: ''Úklady a láska''), | |||
polohy vypjaté vášně, patosu a monumentality jí byly vzdálenější. | |||
Zatímco v mimopražském divadelnictví patřila ve své | |||
době k uznávaným protagonistkám, tuto pozici po přechodu | |||
na pražskou scénu pozbyla. K závažnějším úkolům se dostávala | |||
jen zřídka a svou hereckou dráhu zakončila v nesložitých | |||
postavách převážně lehčího veseloherního repertoáru. | |||
'''D:''' role u divadelních společností: Ofelie, W. Shakespeare: Hamlet, princ | |||
dánský, 1863; Julie, týž: Romeo a Julie, 1865; Marie, E. Raupach: Mlynář | |||
a jeho dítě, 1865; Katinka, H. v. Kleist: Katinka Heilbronská, 1865; | |||
Markéta, J. W. Goethe: Faust, 1865; Klárka, týž: Egmont, 1866; Tekla, | |||
F. Schiller: Smrt Valdštýnova, 1866; Leonora, týž: Fiesko, hrabě Lavagna | |||
aneb Spiknutí v Janově r. 1547, 1866; Magelona, J. J. Kolár: Don Cesar | |||
a spanilá Magelona, 1866; Eližběta z Valois, F. Schiller: Don Karlos, infant | |||
španělský, 1866; Abigail, E. Scribe: Sklenice vody, 1866; Eliška Přemyslovna, | |||
V. Vlček: Eliška Přemyslovna, 1867; Jane Eyrová, Ch. Birch-Pfeifferová dle | |||
C. Bell: Sirotek lowoodský, 1867; Louisa, F. Schiller: Ouklady a láska, 1867; | |||
Libuše, F. Stamm: Libuše, kněžna česká, 1867; Královna, V. Hugo: Ruy Blas, | |||
1867; Johana, F. Schiller: Panna Orleanská, 1868; Hermie, W. Shakespeare: | |||
Sen v noci svatojanské, 1868; Celie, F. X. Told: Čarovný závoj aneb Malíř, | |||
víla a hospodská, 1868; Debora, S. H. Mosenthal: Debora, 1868; Marie | |||
Stuartovna, F. Schiller: Marie Stuartovna, 1868; Amalie, týž: Loupežníci, | |||
1868; Isabella Portugalská, E. Scribe – E. Legouvé: Povídky královny | |||
navarské, 1868; Ebba Brahe, E. Bozděch: Baron Goertz, 1868; Milada, | |||
V. Vlček: Milada, 1868; Desdemona, W. Shakespeare: Othello, mouřenín | |||
benátský, 1869. | |||
'''L:''' nesign.: Divadlo, in: Lumír 2, 1866, s. 382–383, 399 [hostování | |||
v Prozatímním divadle]; J. Schiebl, České divadlo v Plzni, in: Příspěvky | |||
k dějinám českého divadla (uspořádal J. Ladecký), 1895, s. 50; nesign., | |||
nekrolog, in: Divadlo 4, 1905/06, s. 250; V. Budil, Z mých hereckých | |||
vzpomínek XXXXII, in: Český deník 6. 6. 1920, příl. Besedy; Bartoš: PD | |||
činohra, s. 269; L. Novák, Stará garda Národního divadla, 1937, s. 47; | |||
J. Knap, Zöllnerové, 1958, s. 109–111, 119; ODS, s. 898; ND a jeho | |||
předchůdci, s. 107 (se soupisem rolí v Prozatímním divadle); V. Štěpán – | |||
M. Trávníčková, Prozatímní divadlo 1862–1883, II, 2006, s. 159–161 | |||
(se soupisem rolí); Česká činohra 19. a začátku 20. století. Osobnosti 1, | |||
E. Šormová (ed.), 2015. | |||
'''P:''' SOA, Třeboň, matrika oddaných řkt. f. ú. Vodňany 8, 1850–1892, fol. | |||
62; NA, Praha, fond Policejní ředitelství I, konskripce, kart. 129, obr. 431. | |||
Eva Šormová | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]] | [[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]] | ||
[[Kategorie:1845]] | [[Kategorie:1845]] | ||
[[Kategorie:Praha]] | |||
[[Kategorie:1906]] | [[Kategorie:1906]] | ||
[[Kategorie:Praha]] |
Aktuální verze z 16. 11. 2019, 16:38
Anna FRANKOVSKÁ | |
![]() | |
Narození | 2.8.1845 |
---|---|
Místo narození | Praha |
Úmrtí | 1.3.1906 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 83- Divadelní interpret nebo herec |
Citace | Biografický slovník českých zemí 18, Praha 2015, s. 351 |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=55650 |
FRANKOVSKÁ, Anna (roz. Kubíčková), * 2. 8. 1845 Praha, † 1. 3. 1906 Praha, herečka
Dcera pražského obuvnického mistra. 1862 nastoupila ke kočující společnosti F. Zöllnera, po ředitelově smrti (1863) přešla s dalšími herci do nové společnosti J. E. Kramuela. 1864 byla angažována do Prozatímního divadla, odkud na podzim 1865 odešla do zakládaného podniku P. Švandy st. ze Semčic, kde setrvala tři a půl roku. Se Švandovým souborem hrála v zimních sezonách v Plzni a v létě ve smíchovské Aréně v Eggenberku. V únoru 1867 se provdala za herce Josefa Frankovského (1840–1901). Od té doby vystupovala pod jménem Frankovská. Poté co manžel 1869 získal angažmá v Prozatímním divadle, byla přijata spolu s ním (již v červnu 1866 jako host zastupovala v pěti rolích O. Sklenářovou-Malou). Na pražské zemské scéně působila čtyři roky, své angažmá i hereckou dráhu ukončila 1873. Od sedmadvaceti let žila až do smrti mimo divadlo. Krátce vedla manželův hostinec, věnovala se rodině (podle pobytové přihlášky měli syna Karla, * 1889) a posléze péči o psychicky nemocného muže, ač sama dlouhá léta trpěla závažnými obtížemi. Dožila jako vdova ve skrovných podmínkách a v zapomnění. Pohřbena byla na Olšanských hřbitovech.
Kombinace talentu, svědomitosti a píle zajistila začínající herečce rychlý vzestup. Už u Kramuela dostávala velké role a záhy se jí otevřela první česká scéna, kam byla přijata pro obor naivek a sentimentálních milovnic, které ztělesňovala zejména v báchorkách, fraškách či obrazech ze života (Dorotka v Tylově Strakonickém dudákovi, Pepička v Elmarově Děvčeti z přádelny). Vrcholem její umělecké dráhy se však stala léta u Švandovy společnosti, kde vytvářela stěžejní role nejen milovnického, ale i hrdinského oboru, byť podle dobových měřítek nebyla pro tragické postavy a heroiny patřičně vybavena (postrádala vznosnou postavu, klasicky krásnou tvář i zvonivý hlas). Hrála hlavní dívčí a ženské postavy z děl Shakespearových, Schillerových a Goethových, ze soudobé české tvorby i z oblíbených dramat francouzských. Její procítěný projev dosahoval účinnosti zejména při ztvárnění něhy, vroucí lásky a jímavé oddanosti (Julie, W. Shakespeare: Romeo a Julie; Katinka, H. v. Kleist: Katinka Heilbronská; Jane Eyrová, Ch. Birch-Pfeifferová: Sirotek lowoodský; Louisa, F. Schiller: Úklady a láska), polohy vypjaté vášně, patosu a monumentality jí byly vzdálenější. Zatímco v mimopražském divadelnictví patřila ve své době k uznávaným protagonistkám, tuto pozici po přechodu na pražskou scénu pozbyla. K závažnějším úkolům se dostávala jen zřídka a svou hereckou dráhu zakončila v nesložitých postavách převážně lehčího veseloherního repertoáru.
D: role u divadelních společností: Ofelie, W. Shakespeare: Hamlet, princ dánský, 1863; Julie, týž: Romeo a Julie, 1865; Marie, E. Raupach: Mlynář a jeho dítě, 1865; Katinka, H. v. Kleist: Katinka Heilbronská, 1865; Markéta, J. W. Goethe: Faust, 1865; Klárka, týž: Egmont, 1866; Tekla, F. Schiller: Smrt Valdštýnova, 1866; Leonora, týž: Fiesko, hrabě Lavagna aneb Spiknutí v Janově r. 1547, 1866; Magelona, J. J. Kolár: Don Cesar a spanilá Magelona, 1866; Eližběta z Valois, F. Schiller: Don Karlos, infant španělský, 1866; Abigail, E. Scribe: Sklenice vody, 1866; Eliška Přemyslovna, V. Vlček: Eliška Přemyslovna, 1867; Jane Eyrová, Ch. Birch-Pfeifferová dle C. Bell: Sirotek lowoodský, 1867; Louisa, F. Schiller: Ouklady a láska, 1867; Libuše, F. Stamm: Libuše, kněžna česká, 1867; Královna, V. Hugo: Ruy Blas, 1867; Johana, F. Schiller: Panna Orleanská, 1868; Hermie, W. Shakespeare: Sen v noci svatojanské, 1868; Celie, F. X. Told: Čarovný závoj aneb Malíř, víla a hospodská, 1868; Debora, S. H. Mosenthal: Debora, 1868; Marie Stuartovna, F. Schiller: Marie Stuartovna, 1868; Amalie, týž: Loupežníci, 1868; Isabella Portugalská, E. Scribe – E. Legouvé: Povídky královny navarské, 1868; Ebba Brahe, E. Bozděch: Baron Goertz, 1868; Milada, V. Vlček: Milada, 1868; Desdemona, W. Shakespeare: Othello, mouřenín benátský, 1869.
L: nesign.: Divadlo, in: Lumír 2, 1866, s. 382–383, 399 [hostování v Prozatímním divadle]; J. Schiebl, České divadlo v Plzni, in: Příspěvky k dějinám českého divadla (uspořádal J. Ladecký), 1895, s. 50; nesign., nekrolog, in: Divadlo 4, 1905/06, s. 250; V. Budil, Z mých hereckých vzpomínek XXXXII, in: Český deník 6. 6. 1920, příl. Besedy; Bartoš: PD činohra, s. 269; L. Novák, Stará garda Národního divadla, 1937, s. 47; J. Knap, Zöllnerové, 1958, s. 109–111, 119; ODS, s. 898; ND a jeho předchůdci, s. 107 (se soupisem rolí v Prozatímním divadle); V. Štěpán – M. Trávníčková, Prozatímní divadlo 1862–1883, II, 2006, s. 159–161 (se soupisem rolí); Česká činohra 19. a začátku 20. století. Osobnosti 1, E. Šormová (ed.), 2015.
P: SOA, Třeboň, matrika oddaných řkt. f. ú. Vodňany 8, 1850–1892, fol. 62; NA, Praha, fond Policejní ředitelství I, konskripce, kart. 129, obr. 431.
Eva Šormová