DOBIÁŠ František Mrázek 2.3.1907-2.10.1972: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(DOBIÁŠ_František_Mrázek_2.3.1907-2.10.1972)
 
Bez shrnutí editace
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox - osoba
{{Infobox - osoba
| jméno = František Mrázek DOBIÁŠ
| jméno = František Mrázek DOBIÁŠ
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = Dobias Frantisek Mrazek portret.jpg
| datum narození = 2.3.1907
| datum narození = 2.3.1907
| místo narození = Třebíč
| místo narození = Třebíč
| datum úmrtí = 2.10.1972
| datum úmrtí = 2.10.1972
| místo úmrtí =  
| místo úmrtí = Bad Laasphe u Giessenu (Německo)
| povolání = 49- Náboženský nebo církevní činitel
| povolání = 49- Náboženský nebo církevní činitel<br />53- Historik<br />54- Etnograf<br />
53- Historik
54- Etnograf


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>František Mrázek DOBIÁŠ
| citace = Biografický slovník českých zemí 13, Praha 2010, s. 252-253
}}
'''DOBIÁŠ, František Mrázek''', ''* 2. 3. 1907 Třebíč, † 2. 10. 1972 Bad Laasphe u Giessenu (Německo), evangelický kněz, teolog, překladatel''
 
Pocházel z chudé dělnické rodiny. S podporou faráře V. Pokorného
navštěvoval německou evangelickou školu v Brně, pak
české gymnázium, kde 1926 maturoval. Na studium si vydělával
kondicemi, pracoval v Křesťanském spolku Žerotín
a v nedělní škole. Od 1926 studoval evangelické bohosloví
na pražské Husově fakultě, 1928–29 byl na stipendijním
pobytu v Hartfordu v USA. Po návratu se stal asistentem
profesora starozákonní vědy S. Daňka. Letní semestr 1930
strávil v Curychu, studium uzavřel na podzim státní zkouškou
a nastoupil jako vikář, posléze farář Českobratrské církve
evangelické v Krabčicích u Roudnice nad Labem. Po sňatku
s Marií Mrázkovou přijal její příjmení jako druhé jméno.
Působil v kuratoriu evangelického dívčího výchovného ústavu,
v okresní školní radě a v předsednictvu Společnosti pro křesťanskou
dobročinnost. 1938 dosáhl titulu ThDr. na základě
práce o pojetí eucharistie u Lukáše Pražského, habilitační řízení
(u J. L. Hromádky) přerušila německá okupace. Za války
se angažoval ve školení duchovenského dorostu, organizovaném
J. B. Součkem, v květnu 1945 předsedal místnímu národnímu
výboru v Krabčicích. 1945 nastoupil na místo faráře
v Pardubicích, 1946 se habilitoval ze systematické teologie,
1948 byl jmenován mimořádným a 1950 řádným profesorem.
Na nově zřízené Komenského fakultě vedl katedru sociální
teologie, 1954/55 a 1968–70 byl proděkanem fakulty, děkanem
1970/71, znovu 1972.
 
Od 30. let publikoval v evangelickém tisku příspěvky s biblistickou,
systematicko-teologickou a etickou tematikou.
V intenci evropské dialektické teologie uveřejnil nejvýznamnější
práci ''Učení Jednoty bratrské o večeři Páně'' (1940).
Srovnáním eucharistické teorie bratří doby Lukášovy a doby
po J. Blahoslavovi došel k závěru o podobnosti s Kalvínovým
učením. Bratrské teologii věnoval tituly ''Víra a vyznání''
''Českých bratří'' a ''Vyznání J. A. Komenského''. Sociálními aspekty
Komenského teologie, předpoklady ekumenismu v bratrském
učení, speciálními otázkami bratrské teologie i její
genezí od táborského přijetí viklefismu se zabýval ve speciálních
studiích, v nichž kombinoval bohovědné a historické
metody. Některé se dočkaly mezinárodní pozornosti. Z dogmatických
spisů na sebe upozornil monografiemi ''Boží zjevení,''
''bible a lidský rozum'', ''Christologie'', ''Soteriologie'' a průkopnickou
knihou ''Učení o Písmu svatém podle Karla Bartha'' (s J. B. Součkem, 1943). V oboru sociální teologie se zaměřoval
zejména na otázky křesťanské etiky a sociologické struktury
evangelických sborů (''Úvod do sociální teologie'', 1959). Do češtiny
uvedl Kalvínovu ''Instituci'' a jeho polemiku s kardinálem
Sadoletem, s A. Molnárem přeložil ''Husovu výzbroj do Kostnice'',
Husův hlavní spis ''O církvi'' a ''Táborské vyznání víry'' Mikuláše
z Pelhřimova. D. patřil k prvořadým českým dialektickým
teologům.
 
'''L:''' bibliografie in: Křesťanská revue 27, 1960, s. 139–145; Ročenka Komenského
evangelické bohoslovecké fakulty, 1971, s. 32–39; A. Molnár, Proslov
při pohřbu F. M. D., in: Křesťanská revue 39, 1972, s. 171–172; Tomeš 1,
s. 240.
 
'''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/authorities/255010 Bibliografie dějin Českých zemí]
 
Martin Kučera


== Literatura ==
  SČF 97; Kdy zemřeli 4;
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]]
[[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]]
Řádek 23: Řádek 80:
[[Kategorie:Třebíč]]
[[Kategorie:Třebíč]]
[[Kategorie:1972]]
[[Kategorie:1972]]
[[Kategorie:Bad Laasphe]]

Aktuální verze z 19. 12. 2019, 15:55

František Mrázek DOBIÁŠ
Narození 2.3.1907
Místo narození Třebíč
Úmrtí 2.10.1972
Místo úmrtí Bad Laasphe u Giessenu (Německo)
Povolání 49- Náboženský nebo církevní činitel
53- Historik
54- Etnograf
Citace Biografický slovník českých zemí 13, Praha 2010, s. 252-253
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=45558

DOBIÁŠ, František Mrázek, * 2. 3. 1907 Třebíč, † 2. 10. 1972 Bad Laasphe u Giessenu (Německo), evangelický kněz, teolog, překladatel

Pocházel z chudé dělnické rodiny. S podporou faráře V. Pokorného navštěvoval německou evangelickou školu v Brně, pak české gymnázium, kde 1926 maturoval. Na studium si vydělával kondicemi, pracoval v Křesťanském spolku Žerotín a v nedělní škole. Od 1926 studoval evangelické bohosloví na pražské Husově fakultě, 1928–29 byl na stipendijním pobytu v Hartfordu v USA. Po návratu se stal asistentem profesora starozákonní vědy S. Daňka. Letní semestr 1930 strávil v Curychu, studium uzavřel na podzim státní zkouškou a nastoupil jako vikář, posléze farář Českobratrské církve evangelické v Krabčicích u Roudnice nad Labem. Po sňatku s Marií Mrázkovou přijal její příjmení jako druhé jméno. Působil v kuratoriu evangelického dívčího výchovného ústavu, v okresní školní radě a v předsednictvu Společnosti pro křesťanskou dobročinnost. 1938 dosáhl titulu ThDr. na základě práce o pojetí eucharistie u Lukáše Pražského, habilitační řízení (u J. L. Hromádky) přerušila německá okupace. Za války se angažoval ve školení duchovenského dorostu, organizovaném J. B. Součkem, v květnu 1945 předsedal místnímu národnímu výboru v Krabčicích. 1945 nastoupil na místo faráře v Pardubicích, 1946 se habilitoval ze systematické teologie, 1948 byl jmenován mimořádným a 1950 řádným profesorem. Na nově zřízené Komenského fakultě vedl katedru sociální teologie, 1954/55 a 1968–70 byl proděkanem fakulty, děkanem 1970/71, znovu 1972.

Od 30. let publikoval v evangelickém tisku příspěvky s biblistickou, systematicko-teologickou a etickou tematikou. V intenci evropské dialektické teologie uveřejnil nejvýznamnější práci Učení Jednoty bratrské o večeři Páně (1940). Srovnáním eucharistické teorie bratří doby Lukášovy a doby po J. Blahoslavovi došel k závěru o podobnosti s Kalvínovým učením. Bratrské teologii věnoval tituly Víra a vyznání Českých bratří a Vyznání J. A. Komenského. Sociálními aspekty Komenského teologie, předpoklady ekumenismu v bratrském učení, speciálními otázkami bratrské teologie i její genezí od táborského přijetí viklefismu se zabýval ve speciálních studiích, v nichž kombinoval bohovědné a historické metody. Některé se dočkaly mezinárodní pozornosti. Z dogmatických spisů na sebe upozornil monografiemi Boží zjevení, bible a lidský rozum, Christologie, Soteriologie a průkopnickou knihou Učení o Písmu svatém podle Karla Bartha (s J. B. Součkem, 1943). V oboru sociální teologie se zaměřoval zejména na otázky křesťanské etiky a sociologické struktury evangelických sborů (Úvod do sociální teologie, 1959). Do češtiny uvedl Kalvínovu Instituci a jeho polemiku s kardinálem Sadoletem, s A. Molnárem přeložil Husovu výzbroj do Kostnice, Husův hlavní spis O církvi a Táborské vyznání víry Mikuláše z Pelhřimova. D. patřil k prvořadým českým dialektickým teologům.

L: bibliografie in: Křesťanská revue 27, 1960, s. 139–145; Ročenka Komenského evangelické bohoslovecké fakulty, 1971, s. 32–39; A. Molnár, Proslov při pohřbu F. M. D., in: Křesťanská revue 39, 1972, s. 171–172; Tomeš 1, s. 240.

Ref: Bibliografie dějin Českých zemí

Martin Kučera