DOBIÁŠ František Mrázek 2.3.1907-2.10.1972: Porovnání verzí
(DOBIÁŠ_František_Mrázek_2.3.1907-2.10.1972) |
Bez shrnutí editace |
||
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
| jméno = František Mrázek DOBIÁŠ | | jméno = František Mrázek DOBIÁŠ | ||
| obrázek = | | obrázek = Dobias Frantisek Mrazek portret.jpg | ||
| datum narození = 2.3.1907 | | datum narození = 2.3.1907 | ||
| místo narození = Třebíč | | místo narození = Třebíč | ||
| datum úmrtí = 2.10.1972 | | datum úmrtí = 2.10.1972 | ||
| místo úmrtí = | | místo úmrtí = Bad Laasphe u Giessenu (Německo) | ||
| povolání = 49- Náboženský nebo církevní činitel | | povolání = 49- Náboženský nebo církevní činitel<br />53- Historik<br />54- Etnograf<br /> | ||
53- Historik | |||
54- Etnograf | |||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
}} | | citace = Biografický slovník českých zemí 13, Praha 2010, s. 252-253 | ||
}} | |||
'''DOBIÁŠ, František Mrázek''', ''* 2. 3. 1907 Třebíč, † 2. 10. 1972 Bad Laasphe u Giessenu (Německo), evangelický kněz, teolog, překladatel'' | |||
Pocházel z chudé dělnické rodiny. S podporou faráře V. Pokorného | |||
navštěvoval německou evangelickou školu v Brně, pak | |||
české gymnázium, kde 1926 maturoval. Na studium si vydělával | |||
kondicemi, pracoval v Křesťanském spolku Žerotín | |||
a v nedělní škole. Od 1926 studoval evangelické bohosloví | |||
na pražské Husově fakultě, 1928–29 byl na stipendijním | |||
pobytu v Hartfordu v USA. Po návratu se stal asistentem | |||
profesora starozákonní vědy S. Daňka. Letní semestr 1930 | |||
strávil v Curychu, studium uzavřel na podzim státní zkouškou | |||
a nastoupil jako vikář, posléze farář Českobratrské církve | |||
evangelické v Krabčicích u Roudnice nad Labem. Po sňatku | |||
s Marií Mrázkovou přijal její příjmení jako druhé jméno. | |||
Působil v kuratoriu evangelického dívčího výchovného ústavu, | |||
v okresní školní radě a v předsednictvu Společnosti pro křesťanskou | |||
dobročinnost. 1938 dosáhl titulu ThDr. na základě | |||
práce o pojetí eucharistie u Lukáše Pražského, habilitační řízení | |||
(u J. L. Hromádky) přerušila německá okupace. Za války | |||
se angažoval ve školení duchovenského dorostu, organizovaném | |||
J. B. Součkem, v květnu 1945 předsedal místnímu národnímu | |||
výboru v Krabčicích. 1945 nastoupil na místo faráře | |||
v Pardubicích, 1946 se habilitoval ze systematické teologie, | |||
1948 byl jmenován mimořádným a 1950 řádným profesorem. | |||
Na nově zřízené Komenského fakultě vedl katedru sociální | |||
teologie, 1954/55 a 1968–70 byl proděkanem fakulty, děkanem | |||
1970/71, znovu 1972. | |||
Od 30. let publikoval v evangelickém tisku příspěvky s biblistickou, | |||
systematicko-teologickou a etickou tematikou. | |||
V intenci evropské dialektické teologie uveřejnil nejvýznamnější | |||
práci ''Učení Jednoty bratrské o večeři Páně'' (1940). | |||
Srovnáním eucharistické teorie bratří doby Lukášovy a doby | |||
po J. Blahoslavovi došel k závěru o podobnosti s Kalvínovým | |||
učením. Bratrské teologii věnoval tituly ''Víra a vyznání'' | |||
''Českých bratří'' a ''Vyznání J. A. Komenského''. Sociálními aspekty | |||
Komenského teologie, předpoklady ekumenismu v bratrském | |||
učení, speciálními otázkami bratrské teologie i její | |||
genezí od táborského přijetí viklefismu se zabýval ve speciálních | |||
studiích, v nichž kombinoval bohovědné a historické | |||
metody. Některé se dočkaly mezinárodní pozornosti. Z dogmatických | |||
spisů na sebe upozornil monografiemi ''Boží zjevení,'' | |||
''bible a lidský rozum'', ''Christologie'', ''Soteriologie'' a průkopnickou | |||
knihou ''Učení o Písmu svatém podle Karla Bartha'' (s J. B. Součkem, 1943). V oboru sociální teologie se zaměřoval | |||
zejména na otázky křesťanské etiky a sociologické struktury | |||
evangelických sborů (''Úvod do sociální teologie'', 1959). Do češtiny | |||
uvedl Kalvínovu ''Instituci'' a jeho polemiku s kardinálem | |||
Sadoletem, s A. Molnárem přeložil ''Husovu výzbroj do Kostnice'', | |||
Husův hlavní spis ''O církvi'' a ''Táborské vyznání víry'' Mikuláše | |||
z Pelhřimova. D. patřil k prvořadým českým dialektickým | |||
teologům. | |||
'''L:''' bibliografie in: Křesťanská revue 27, 1960, s. 139–145; Ročenka Komenského | |||
evangelické bohoslovecké fakulty, 1971, s. 32–39; A. Molnár, Proslov | |||
při pohřbu F. M. D., in: Křesťanská revue 39, 1972, s. 171–172; Tomeš 1, | |||
s. 240. | |||
'''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/authorities/255010 Bibliografie dějin Českých zemí] | |||
Martin Kučera | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]] | [[Kategorie:49- Náboženský nebo církevní činitel]] | ||
Řádek 23: | Řádek 80: | ||
[[Kategorie:Třebíč]] | [[Kategorie:Třebíč]] | ||
[[Kategorie:1972]] | [[Kategorie:1972]] | ||
[[Kategorie:Bad Laasphe]] |
Aktuální verze z 19. 12. 2019, 15:55
František Mrázek DOBIÁŠ | |
![]() | |
Narození | 2.3.1907 |
---|---|
Místo narození | Třebíč |
Úmrtí | 2.10.1972 |
Místo úmrtí | Bad Laasphe u Giessenu (Německo) |
Povolání |
49- Náboženský nebo církevní činitel 53- Historik 54- Etnograf |
Citace | Biografický slovník českých zemí 13, Praha 2010, s. 252-253 |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=45558 |
DOBIÁŠ, František Mrázek, * 2. 3. 1907 Třebíč, † 2. 10. 1972 Bad Laasphe u Giessenu (Německo), evangelický kněz, teolog, překladatel
Pocházel z chudé dělnické rodiny. S podporou faráře V. Pokorného navštěvoval německou evangelickou školu v Brně, pak české gymnázium, kde 1926 maturoval. Na studium si vydělával kondicemi, pracoval v Křesťanském spolku Žerotín a v nedělní škole. Od 1926 studoval evangelické bohosloví na pražské Husově fakultě, 1928–29 byl na stipendijním pobytu v Hartfordu v USA. Po návratu se stal asistentem profesora starozákonní vědy S. Daňka. Letní semestr 1930 strávil v Curychu, studium uzavřel na podzim státní zkouškou a nastoupil jako vikář, posléze farář Českobratrské církve evangelické v Krabčicích u Roudnice nad Labem. Po sňatku s Marií Mrázkovou přijal její příjmení jako druhé jméno. Působil v kuratoriu evangelického dívčího výchovného ústavu, v okresní školní radě a v předsednictvu Společnosti pro křesťanskou dobročinnost. 1938 dosáhl titulu ThDr. na základě práce o pojetí eucharistie u Lukáše Pražského, habilitační řízení (u J. L. Hromádky) přerušila německá okupace. Za války se angažoval ve školení duchovenského dorostu, organizovaném J. B. Součkem, v květnu 1945 předsedal místnímu národnímu výboru v Krabčicích. 1945 nastoupil na místo faráře v Pardubicích, 1946 se habilitoval ze systematické teologie, 1948 byl jmenován mimořádným a 1950 řádným profesorem. Na nově zřízené Komenského fakultě vedl katedru sociální teologie, 1954/55 a 1968–70 byl proděkanem fakulty, děkanem 1970/71, znovu 1972.
Od 30. let publikoval v evangelickém tisku příspěvky s biblistickou, systematicko-teologickou a etickou tematikou. V intenci evropské dialektické teologie uveřejnil nejvýznamnější práci Učení Jednoty bratrské o večeři Páně (1940). Srovnáním eucharistické teorie bratří doby Lukášovy a doby po J. Blahoslavovi došel k závěru o podobnosti s Kalvínovým učením. Bratrské teologii věnoval tituly Víra a vyznání Českých bratří a Vyznání J. A. Komenského. Sociálními aspekty Komenského teologie, předpoklady ekumenismu v bratrském učení, speciálními otázkami bratrské teologie i její genezí od táborského přijetí viklefismu se zabýval ve speciálních studiích, v nichž kombinoval bohovědné a historické metody. Některé se dočkaly mezinárodní pozornosti. Z dogmatických spisů na sebe upozornil monografiemi Boží zjevení, bible a lidský rozum, Christologie, Soteriologie a průkopnickou knihou Učení o Písmu svatém podle Karla Bartha (s J. B. Součkem, 1943). V oboru sociální teologie se zaměřoval zejména na otázky křesťanské etiky a sociologické struktury evangelických sborů (Úvod do sociální teologie, 1959). Do češtiny uvedl Kalvínovu Instituci a jeho polemiku s kardinálem Sadoletem, s A. Molnárem přeložil Husovu výzbroj do Kostnice, Husův hlavní spis O církvi a Táborské vyznání víry Mikuláše z Pelhřimova. D. patřil k prvořadým českým dialektickým teologům.
L: bibliografie in: Křesťanská revue 27, 1960, s. 139–145; Ročenka Komenského evangelické bohoslovecké fakulty, 1971, s. 32–39; A. Molnár, Proslov při pohřbu F. M. D., in: Křesťanská revue 39, 1972, s. 171–172; Tomeš 1, s. 240.
Ref: Bibliografie dějin Českých zemí
Martin Kučera