HERING František Adolf 3.7.1853-30.8.1910: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
Bez shrnutí editace
m (Holoubková přesunul stránku HERING František Adolf 3.7.1850-30.8.1910 na HERING František Adolf 3.7.1853-30.8.1910 bez založení přesměrování)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.)
Řádek 5: Řádek 5:
| popisek obrázku =  
| popisek obrázku =  
| rodné jméno =  
| rodné jméno =  
| datum narození = 3.7.1850
| datum narození = 3.7.1853
| místo narození = Karlov (č. o. Roztoky u Křivoklátu)
| místo narození = Karlov (č. o. Roztoky u Křivoklátu)
| datum úmrtí = 30.8.1910
| datum úmrtí = 30.8.1910
Řádek 36: Řádek 36:
| poznámky =  
| poznámky =  
| web =  
| web =  
| citace = Biografický slovník českých zemí 24, Praha 2021, s. 513-514
}}
}}
'''HERING, František Adolf''', ''* 3. 7. 1853 dvůr Karlov (č. o. Roztoky u Křivoklátu), † 30. 8. 1910 Mariánské Lázně, strojní inženýr, dopravní technik''
Narodil se jako nejstarší ze tří synů v rodině Václava Häringa,
mistra ovčáka na fürstenberském velkostatku. Studoval na nižším gymnáziu v Praze a maturoval na reálné škole v Karlíně.
(Vysokou školu absolvoval až později, 1889–92, a to jako mimořádný student ČVUT.) Po maturitě praktikoval dva roky
v  kladenské Poldině huti, 1870 přijal zaměstnání ve firmě
F. Ringhoffer na Smíchově, kde pracoval jako inženýrský asistent, později vrchní inženýr kreslíren a od 1884 vrchní inženýr provozu vozáren, nejdůležitější části podniku. Již 1891 byl
jmenován jejich ředitelem, současně mu byla udělena nejprve
kolektivní a  poté i  samostatná prokura a  stal se členem rodinné rady Ringhofferů. Vedl rozsáhlý export do Ruska, Rumunska, Bulharska, Srbska, Turecka, Francie a severní Afriky.
Díky svým podrobným znalostem konstrukce i  technologie
výroby vagonů, mimořádným komunikačním schopnostem
i aktivní znalosti šesti jazyků byl jako obchodní zástupce velmi úspěšný, a pomáhal tak vyrovnávat výkyvy v poptávce na
území Rakouska-Uherska. Podnikal studijní a obchodní cesty téměř po celé Evropě a do Severní Ameriky. O cestě do zámoří
napsal 1896 knihu ''Cestovní upomínky z Ameriky''.
Jako řediteli mu byla kromě ekonomických otázek svěřena také
odpovědnost za sociální programy Ringhofferových závodů.
1883 se stal starostou penzijního spolku firmy, byl přednostou
závodní nemocenské pokladny a předsedou firemního Výboru
pro vedení veškerých ku blahu dělnictva směřujících zařízení.
Komplex sociálních opatření (výstavba domů a bytů pro zaměstnance, pojištění, sociální podpora, výuka učňů i zdravotní péče) patřil v té době k pokrokovým a vzorovým i pro další
srovnatelné podniky. Na své funkce v podniku rezignoval ze
zdravotních důvodů 1907.
Vedle svého povolání se H. intenzivně věnoval dalším odborným a  společenským aktivitám. Pracoval v  komisích ministerstva obchodu, psal odborná pojednání z  oblasti dopravy,
účastnil se národních i evropských výstav (např. v Paříži nebo
v  Chicagu) a  referoval o  nich ve zprávách pro ministerstvo.
Pracoval v přípravné komisi pro pražskou Jubilejní zemskou
výstavu 1891. Patřil ke spoluzakladatelům České matice technické, založené 1895 jako nakladatelské družstvo k podpoře
publikování české technické literatury. (Mezi zakladatelské
osobnosti patřili i František Křižík, Josef Hlávka, Josef Šolín či
Albert Vojtěch Velflík.) 1897 byl jmenován komerčním radou
při pražském obchodním soudu, 1901 obchodním radou –
členem stálé komise pro mezinárodní obchodní statistiku, členem kuratoria technologického muzea při pražské obchodní
komoře. 1906 se jako respektovaný národohospodář stal členem tehdy založeného Národohospodářského ústavu ČAVU
a nějaký čas stál jako prezident v jeho čele, 1908 rezignoval ze
zdravotních důvodů.
Patřil také ke sběratelům výtvarného umění a organizátorům
uměleckého života. 1908–09 zasedal v  kuratoriu české sekce
Moderní galerie. (Z pozůstalosti přešla část H. umělecké sbírky
do Národní galerie.) Byl aktivním členem Krasoumné jednoty, osobně se přátelil s řadou známých osobností, např. Vojtou
Náprstkem, cestovatelem Josefem Kořenským (na jehož cesty
také finančně přispíval), nebo kritikem a literárním historikem
Františkem Bílým. Podporoval Zemský spolek pro výchovu
a opatřování slepých v Praze, od 1897 byl čestným členem smíchovského podpůrného spolku vysloužilců ad.
Za své odborné i  společenské zásluhy obdržel rytířský kříž
Řádu Františka Josefa, Řád železné koruny III. třídy a důstojnický Řád rumunské koruny.
Jeho manželství s Emilií, roz. Ulrichovou, které uzavřel 1874,
zůstalo bezdětné. Zemřel během léčebného pobytu v Mariánských Lázních. Pohřben byl na hřbitově Malvazinky.
'''D:''' Vznik a vývoj výroby železničních vozů, in: Úřední skupinový katalog č. 2,
Jubilejní výstava obvodu Obchodní a živnostenské komory v Praze roku 1908,
1908.
'''L:''' OSN 11, s. 170; 28, s. 561; OSND 2/2, s. 1092; MSN 3, s. 153; Národní
listy 14. 1. 1892, s. 4; Národní politika 4. 2. 1892 (ranní vyd.), s. 3; tamtéž,
1. 3. 1892, s. 2 (zprávy spolkové); Národní listy 19. 9. 1897, s. 3; Národní
politika 21. 12. 1897, s. 3; tamtéž, 2. 4. 1901, s. 4; Sto let práce České matice
technické, 1895 až 1995, 1995, s. 12; P. Hering, Ing. F. A. H. ve službách firmy F. Ringhoffer, in: Fenomen Ringhoffer. Rodina. Podnikání. Politika, 2019, s. 144–149 (foto); cs.wikipedia.org (stav k 20. 8. 2020).
'''P:''' Archiv ČVUT, Praha; NA, Praha, Policejní ředitelství I, konskripce, karton
175, obr. 77.
'''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/records/91ca9783-7a92-4c91-a1e5-766eab14f73c Bibliografie dějin Českých zemí]
Pavel Hering


== Literatura ==
OSN 9, s. 170; 28, s. 561; OSND 2/2, s. 1092;


[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:28- Strojař nebo elektrotechnik]]
[[Kategorie:28- Strojař nebo elektrotechnik]]
[[Kategorie:1850]]
[[Kategorie:1850]]
[[Kategorie:Karlov]]
[[Kategorie:Karlov]]
[[Kategorie:1910]]
[[Kategorie:1910]]
[[Kategorie:Mariánské Lázně]]
[[Kategorie:Mariánské Lázně]]

Aktuální verze z 6. 3. 2023, 09:09

František Adolf HERING
Narození 3.7.1853
Místo narození Karlov (č. o. Roztoky u Křivoklátu)
Úmrtí 30.8.1910
Místo úmrtí Mariánské Lázně
Citace Biografický slovník českých zemí 24, Praha 2021, s. 513-514
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=47268

HERING, František Adolf, * 3. 7. 1853 dvůr Karlov (č. o. Roztoky u Křivoklátu), † 30. 8. 1910 Mariánské Lázně, strojní inženýr, dopravní technik

Narodil se jako nejstarší ze tří synů v rodině Václava Häringa, mistra ovčáka na fürstenberském velkostatku. Studoval na nižším gymnáziu v Praze a maturoval na reálné škole v Karlíně. (Vysokou školu absolvoval až později, 1889–92, a to jako mimořádný student ČVUT.) Po maturitě praktikoval dva roky v kladenské Poldině huti, 1870 přijal zaměstnání ve firmě F. Ringhoffer na Smíchově, kde pracoval jako inženýrský asistent, později vrchní inženýr kreslíren a od 1884 vrchní inženýr provozu vozáren, nejdůležitější části podniku. Již 1891 byl jmenován jejich ředitelem, současně mu byla udělena nejprve kolektivní a poté i samostatná prokura a stal se členem rodinné rady Ringhofferů. Vedl rozsáhlý export do Ruska, Rumunska, Bulharska, Srbska, Turecka, Francie a severní Afriky. Díky svým podrobným znalostem konstrukce i technologie výroby vagonů, mimořádným komunikačním schopnostem i aktivní znalosti šesti jazyků byl jako obchodní zástupce velmi úspěšný, a pomáhal tak vyrovnávat výkyvy v poptávce na území Rakouska-Uherska. Podnikal studijní a obchodní cesty téměř po celé Evropě a do Severní Ameriky. O cestě do zámoří napsal 1896 knihu Cestovní upomínky z Ameriky.

Jako řediteli mu byla kromě ekonomických otázek svěřena také odpovědnost za sociální programy Ringhofferových závodů. 1883 se stal starostou penzijního spolku firmy, byl přednostou závodní nemocenské pokladny a předsedou firemního Výboru pro vedení veškerých ku blahu dělnictva směřujících zařízení. Komplex sociálních opatření (výstavba domů a bytů pro zaměstnance, pojištění, sociální podpora, výuka učňů i zdravotní péče) patřil v té době k pokrokovým a vzorovým i pro další srovnatelné podniky. Na své funkce v podniku rezignoval ze zdravotních důvodů 1907.

Vedle svého povolání se H. intenzivně věnoval dalším odborným a společenským aktivitám. Pracoval v komisích ministerstva obchodu, psal odborná pojednání z oblasti dopravy, účastnil se národních i evropských výstav (např. v Paříži nebo v Chicagu) a referoval o nich ve zprávách pro ministerstvo. Pracoval v přípravné komisi pro pražskou Jubilejní zemskou výstavu 1891. Patřil ke spoluzakladatelům České matice technické, založené 1895 jako nakladatelské družstvo k podpoře publikování české technické literatury. (Mezi zakladatelské osobnosti patřili i František Křižík, Josef Hlávka, Josef Šolín či Albert Vojtěch Velflík.) 1897 byl jmenován komerčním radou při pražském obchodním soudu, 1901 obchodním radou – členem stálé komise pro mezinárodní obchodní statistiku, členem kuratoria technologického muzea při pražské obchodní komoře. 1906 se jako respektovaný národohospodář stal členem tehdy založeného Národohospodářského ústavu ČAVU a nějaký čas stál jako prezident v jeho čele, 1908 rezignoval ze zdravotních důvodů.

Patřil také ke sběratelům výtvarného umění a organizátorům uměleckého života. 1908–09 zasedal v kuratoriu české sekce Moderní galerie. (Z pozůstalosti přešla část H. umělecké sbírky do Národní galerie.) Byl aktivním členem Krasoumné jednoty, osobně se přátelil s řadou známých osobností, např. Vojtou Náprstkem, cestovatelem Josefem Kořenským (na jehož cesty také finančně přispíval), nebo kritikem a literárním historikem Františkem Bílým. Podporoval Zemský spolek pro výchovu a opatřování slepých v Praze, od 1897 byl čestným členem smíchovského podpůrného spolku vysloužilců ad.

Za své odborné i společenské zásluhy obdržel rytířský kříž Řádu Františka Josefa, Řád železné koruny III. třídy a důstojnický Řád rumunské koruny.

Jeho manželství s Emilií, roz. Ulrichovou, které uzavřel 1874, zůstalo bezdětné. Zemřel během léčebného pobytu v Mariánských Lázních. Pohřben byl na hřbitově Malvazinky.

D: Vznik a vývoj výroby železničních vozů, in: Úřední skupinový katalog č. 2, Jubilejní výstava obvodu Obchodní a živnostenské komory v Praze roku 1908, 1908.

L: OSN 11, s. 170; 28, s. 561; OSND 2/2, s. 1092; MSN 3, s. 153; Národní listy 14. 1. 1892, s. 4; Národní politika 4. 2. 1892 (ranní vyd.), s. 3; tamtéž, 1. 3. 1892, s. 2 (zprávy spolkové); Národní listy 19. 9. 1897, s. 3; Národní politika 21. 12. 1897, s. 3; tamtéž, 2. 4. 1901, s. 4; Sto let práce České matice technické, 1895 až 1995, 1995, s. 12; P. Hering, Ing. F. A. H. ve službách firmy F. Ringhoffer, in: Fenomen Ringhoffer. Rodina. Podnikání. Politika, 2019, s. 144–149 (foto); cs.wikipedia.org (stav k 20. 8. 2020).

P: Archiv ČVUT, Praha; NA, Praha, Policejní ředitelství I, konskripce, karton 175, obr. 77.

Ref: Bibliografie dějin Českých zemí

Pavel Hering