ADAMÍRA Jiří 2.4.1926-14.8.1993: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(ADAMÍRA_Jiří_2.4.1926-14.8.1993)
 
Bez shrnutí editace
 
(Není zobrazeno 6 mezilehlých verzí od jednoho dalšího uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox - osoba
{{Infobox - osoba
| jméno = Jiří ADAMÍRA
| jméno = Jiří ADAMÍRA
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = Adamira Jiri portret.jpg
| datum narození = 2.4.1926
| datum narození = 2.4.1926
| místo narození =  
| místo narození = Dobrovice u Mladé Boleslavi
| datum úmrtí = 14.8.1993
| datum úmrtí = 14.8.1993
| místo úmrtí = Praha
| místo úmrtí = Praha
Řádek 9: Řádek 9:


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jiří ADAMÍRA
| citace = Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 37
}}
 
'''ADAMÍRA, Jiří,''' ''* 2. 4. 1926 Dobrovice u Mladé Boleslavi, † 14. 8. 1993 Praha, herec''
 
Gymnázium a průmyslovou školu vystudoval v Praze. Hereckou
dráhu zahájil 1945 v pražském Divadle mladých pionýrů,
poté přijal angažmá ve zlínském Městském divadle (1946–50)
a ve Státním divadle v Ostravě (1950–62). Vytvořil desítky
výrazných postav, zejména v klasickém repertoáru, např.
Shakespearova Hamleta a Richarda III., Tylova Jana Husa.
Uplatnil v nich jedinečné fyzické dispozice, na nichž rozvinul
velký herecký talent. Po příchodu do Prahy patřil k protagonistům
pražského Realistického divadla (1962–90). Ztvárnil
psychologicky složité postavy her A. P. Čechova (Astrov
v ''Strýčkovi'' ''Váňovi'', Trigorin v ''Rackovi''), dramatizovaných románech
F. M. Dostojevského (Ivan Karamazov v ''Bratřích''
''Karamazových'', Svidrigajlov v ''Zločinu'' ''a trestu''), hrách moderních
autorů (Archie v Osbornově ''Komiku''). Stejně úspěšně
ztělesnil i žánrově různorodé role české klasiky – Lízala v ''Maryše''
bratří Mrštíků a Pelopa ve Vrchlického ''Námluvách'' ''Pelopových''.
Jako člen činohry pražského Národního divadla (1990
až 1993) zúročil herecké zkušenosti zejména v po stavách Serebjakova
(A. P. Čechov, ''Strýček'' ''Váňa''), Šamana (J. Topol, ''Sbohem''
''Sokrate'') a Antigona (W. Shakespeare, ''Zimní'' ''pohádka'').
Pojetím herecké tvorby představoval A. vyhraněný typ intelektuálního
herce. K prostředkům jeho nepatetického projevu
patřila ironie a sarkasmus. Hlasové dispozice uplatňoval
rovněž v rozhlase a v dabingu a jako recitátor v pořadech
Lyry Pragensis a Violy. Významné herecké příležitosti mu
poskytl film a televize (''Pátý'' ''jezdec'' ''je'' ''strach'', ''Oldřich'' ''a Božena'',
''Příběh'' ''lásky a'' ''cti'', ''Božská'' ''Ema'', ''Konec'' ''starých'' ''časů'', ''Modlitba''
''pro'' ''Kateřinu'' ''Horowitzovou'', ''Španělé v'' ''Praze'', ''Byl'' ''jednou'' ''jeden''
''dům'', ''Putování'' ''Jana'' ''Ámose'', ''Diplomat'', ''Žena z'' ''Koryntu''). Ve
filmu uplatnil svou silnou individualitu i v detektivních žánrech
(''Jeden'' ''z nich'' ''je'' ''vrah,'' ''Svědectví'' ''mrtvých'' ''očí''), herecké
mistrovství prokázal ztvárněním vnitřně noblesních postav
(např. policejní rada Korejs v seriálu ''Panoptikum'' ''města'' ''pražského''),
které svou hlubokou lidskostí daly detektivním příběhům
nový rozměr.
 
'''L:''' O. Popp, Jeden z předních nejen podle abecedy, in: Československá televize,
17. 10. 1966; J. Císař, Skutečnost snu, in: Divadlo 1966, 6, s. 16; K.
Zajíček, Herecké rozjímání J. A., in: Svobodné slovo, 7. 4. 1973, s. 7; FPH
1, s. 9n.; B. Štěpánek, J. A., in: Televize 1991, č. 14, s. 26; Odešel pan herec,
in: Svoboda, 18. 8. 1993; [https://cs.wikipedia.org/wiki/Ji%C5%99%C3%AD_Adam%C3%ADra Wikipedie].
 
'''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/authorities/324764 Bibliografie dějin Českých zemí]
 
 
Alice Dubská


== Literatura ==
ČBS II; FPH /1, 9; Churáň, 10; Dokumentační přehled. Praha 1990, č. 9; Mlasoboleslavsko, 159; Tomeš I, 21;
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]]
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]]
[[Kategorie:1926]]
[[Kategorie:1926]]
[[Kategorie:Dobrovice]]
[[Kategorie:1993]]
[[Kategorie:1993]]
[[Kategorie:Praha]]
[[Kategorie:Praha]]

Aktuální verze z 15. 8. 2023, 11:43

Jiří ADAMÍRA
Narození 2.4.1926
Místo narození Dobrovice u Mladé Boleslavi
Úmrtí 14.8.1993
Místo úmrtí Praha
Povolání 83- Divadelní interpret nebo herec
Citace Biografický slovník českých zemí 1, Praha 2004, str. 37
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=38822

ADAMÍRA, Jiří, * 2. 4. 1926 Dobrovice u Mladé Boleslavi, † 14. 8. 1993 Praha, herec

Gymnázium a průmyslovou školu vystudoval v Praze. Hereckou dráhu zahájil 1945 v pražském Divadle mladých pionýrů, poté přijal angažmá ve zlínském Městském divadle (1946–50) a ve Státním divadle v Ostravě (1950–62). Vytvořil desítky výrazných postav, zejména v klasickém repertoáru, např. Shakespearova Hamleta a Richarda III., Tylova Jana Husa. Uplatnil v nich jedinečné fyzické dispozice, na nichž rozvinul velký herecký talent. Po příchodu do Prahy patřil k protagonistům pražského Realistického divadla (1962–90). Ztvárnil psychologicky složité postavy her A. P. Čechova (Astrov v Strýčkovi Váňovi, Trigorin v Rackovi), dramatizovaných románech F. M. Dostojevského (Ivan Karamazov v Bratřích Karamazových, Svidrigajlov v Zločinu a trestu), hrách moderních autorů (Archie v Osbornově Komiku). Stejně úspěšně ztělesnil i žánrově různorodé role české klasiky – Lízala v Maryše bratří Mrštíků a Pelopa ve Vrchlického Námluvách Pelopových. Jako člen činohry pražského Národního divadla (1990 až 1993) zúročil herecké zkušenosti zejména v po stavách Serebjakova (A. P. Čechov, Strýček Váňa), Šamana (J. Topol, Sbohem Sokrate) a Antigona (W. Shakespeare, Zimní pohádka). Pojetím herecké tvorby představoval A. vyhraněný typ intelektuálního herce. K prostředkům jeho nepatetického projevu patřila ironie a sarkasmus. Hlasové dispozice uplatňoval rovněž v rozhlase a v dabingu a jako recitátor v pořadech Lyry Pragensis a Violy. Významné herecké příležitosti mu poskytl film a televize (Pátý jezdec je strach, Oldřich a Božena, Příběh lásky a cti, Božská Ema, Konec starých časů, Modlitba pro Kateřinu Horowitzovou, Španělé v Praze, Byl jednou jeden dům, Putování Jana Ámose, Diplomat, Žena z Koryntu). Ve filmu uplatnil svou silnou individualitu i v detektivních žánrech (Jeden z nich je vrah, Svědectví mrtvých očí), herecké mistrovství prokázal ztvárněním vnitřně noblesních postav (např. policejní rada Korejs v seriálu Panoptikum města pražského), které svou hlubokou lidskostí daly detektivním příběhům nový rozměr.

L: O. Popp, Jeden z předních nejen podle abecedy, in: Československá televize, 17. 10. 1966; J. Císař, Skutečnost snu, in: Divadlo 1966, 6, s. 16; K. Zajíček, Herecké rozjímání J. A., in: Svobodné slovo, 7. 4. 1973, s. 7; FPH 1, s. 9n.; B. Štěpánek, J. A., in: Televize 1991, č. 14, s. 26; Odešel pan herec, in: Svoboda, 18. 8. 1993; Wikipedie.

Ref: Bibliografie dějin Českých zemí


Alice Dubská