BĚLKA Jiří 7.4.1929-19.9.1989: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(BĚLKA_Jiří_7.4.1929-19.9.1989)
 
Bez shrnutí editace
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox - osoba
{{Infobox - osoba
| jméno = Jiří BĚLKA
| jméno = Jiří BĚLKA
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = Belka Jiri portret.jpg
| datum narození = 7.4.1929
| datum narození = 7.4.1929
| místo narození = Narysov, o. Příbram
| místo narození = Narysov u Příbrami
| datum úmrtí = 19.9.1989
| datum úmrtí = 19.9.1989
| místo úmrtí = Praha
| místo úmrtí = Praha
Řádek 9: Řádek 9:


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jiří BĚLKA
| citace = Biografický slovník českých zemí 3, Praha 2005, s. 353-354
}}
 
'''BĚLKA, Jiří,''' ''* 7. 4. 1929 Narysov u Příbrami, † 19. 9. 1989 Praha, filmový a divadelní režisér, herec''
 
Dětství prožil v rodném Příbramsku. Záliba k divadlu ho
přivedla do Prahy, kde se 1947 zapsal na AMU. Při studiu
působil současně 1950–51 jako asistent režie v Divadle Státního
filmu (Divadlo Filmového studia) v Karlíně a 1951–52
(resp. do 1955) v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích.
Tam za svého angažmá divadelního režiséra v Krajském oblastním divadle uvedl mj. 1952 Jiráskovu Samotu. Mezitím
1951 (udáváno též 1952) ukončil AMU. Absolvoval
inscenací Tylovy ''Lesní'' ''panny'' v pražském divadle Disk. Ke
knižnímu vydání hry (1951) napsal doslov. 1952 nastoupil
vojenskou prezenční službu (do 1955); působil v Armádním
uměleckém divadle. 1955 se stal režisérem Československé
televize (do 1974), v 60. letech vedl její literárně dramatickou
redakci. V televizi nastudoval především řadu televizních
her, jako ''Štěstí'', ''O neopětované'' ''lásce'', ''Plášť'' ''Marie'' ''Terezie'', tíhl
k historickému žánru. Spolupracoval hojně s Jiřím Šotolou,
spolužákem ze studií u Jiřího Frejky. 1962 natočil ve Filmovém
studiu Barrandov svůj první krátkometrážní film
''Deštivý'' ''den''. Hlavní roli ve střižním filmu o všedních událostech
všedního dne zdravotní sestry Jany Černé ztvárnila
Vlasta Chramostová. Téhož roku (25. 5. 1962) uvedl jako
hostující režisér v Ústředním divadle čsl. armády (Divadle na
Vinohradech) hru Arnolda Weskera ''Kuchyně''. B. pohostinská
inscenace znamenala tehdy průlom do dosavadního usilování
vinohradské divadelní scény, vedené Lubošem Pistoriem,
nacházející svou ztracenou uměleckou rovnováhu opět především
v původních hrách. Od 1. 1. do 31. 7. 1966 působil
B. jako externí umělecký vedoucí v Laterně Magice. Téhož
roku se stal členem Ústředního výboru Svazu filmových a televizních
umělců, o rok později i členem Výboru pro kulturu
a informace. 2. 9. 1966 uvedl, opět jako host, v Divadle na
Vinohradech ve své úpravě a režii Lermontovovu ''Maškarádu''.
Kritika inscenaci však vytkla přílišné zcivilnění do té míry, až
hercům nebylo rozumět, a verš změněný často v prózu. Za
svou činnost obdržel B. 1967 státní vyznamenání Za vynikající
práci. 1968 natočil pro saarskou televizi ''Takovou'' ''lásku''
Pavla Kohouta. 1972 nastudoval podle dramatické montáže
Jindřicha Honzla inscenaci o intimní korespondenci Karoliny
Světlé a Jana Nerudy ''Román'' ''lásky a cti''. Po odchodu
z televize pracoval B. 1974–79 na poloviční úvazek v Divadelním
ústavu ČSAV v Praze, 1977 podepsal Antichartu
a 1978 inscenoval třídílnou hru o historii KSČ a VŘSR ''Přitažlivost''
''země''. Od 1979 působil na volné noze. Dobově byl
oceňován jeho přínos v televizní dramatické tvorbě, zejména
jeho přenosy divadelních inscenací. Z B. filmových režií pro
televizi byly úspěšné ''Romance'' ''štědrovečerní'' (1963) v hlavních
rolích s Vlastou Fabianovou a Emanem Fialou podle scénáře
Jiřího Šotoly a Vladimíra Šiktance, dále drama podle románu
Jaroslava Havlíčka ''Neviditelný'' (1965), kde hlavní roli obsadil
Luďkem Munzarem, televizní hra Jiřího Šotoly ''Bellevue''
(1969) o netalentovaném herci s Rudolfem Hrušínským,
Blankou Bohdanovou a Radovanem Lukavským, historické
drama ''Julián'' ''Odpadlík'' (1970 a 1982) s R. Hrušínským
v hlavní roli, televizní dramatizace ''Poslední'' ''dopis'' (1973) na
námět povídky Františka Langera v hlavní roli s Janem Třískou
či ''Posel'' ''dobrých'' ''zpráv'' (1976) v titulní roli se Zdeňkem
Řehořem a drama ''Tetinka'' (1977) podle scénáře Bohumily
Zelenkové o zdánlivě obětavé a hodné osamělé ženě v titulní
roli s Vlastou Fabianovou. S oblibou se B. věnoval také inscenování
klasických děl např. Wildeovy komedie ''Jak je'' ''důležité''
''míti'' ''Filipa'' (1979), kde hlavním hereckým představitelem se
stal Josef Abrhám, nebo děl z historie jako ''Zikmund,'' ''řečený''
''šelma'' ''ryšavá'' (1986), kde poslední okamžiky císařova života
ztvárnil v hlavní roli R. Hrušínský, či historický příběh o vyšetřování
jedné rebelie z roku 1680 ''Morové'' ''povětří'' (1987),
inscenované podle literární předlohy Jiřího Šotoly. Ve svých
televizních režiích dával B. s oblibou prostor také klasickým
dílům české a světové literatury jako Jiráskově ''Lucerně'',
Klicperovu ''Zlému'' ''jelenu'' (1962), Lermontovově ''Maškarádě''
(1963) aj. Do diváckého povědomí vstoupily jeho inscenace,
v nichž hlavní role ztvárňovali jak přední talentovaní čeští
herci, tak herci režimní (Jiřina Švorcová vystoupila např.
v třetině B. inscenací).
 
'''D:''' z dalších režií: Hra o životě a smrti (J. Šotola, 1965); Doktor a běsi
(Thomas, 1966); Waterloo (J. Šotola, 1967); Štěstí (1973); Dům u paní
Bernardy (1975); Břetislav a Jitka (1977); Smrt krále Václava (1983); Polní
mše (1988).
 
'''L:''' A. Stránská, in: Divadelní noviny 5, 20. 6. 1962, s. 7; Divadlo na Vinohradech
1907–1967, 1968, passim; Divadelní noviny 13, 1969, 8. 10. 1969,
s. 7; O. Šrámek, O jednom dluhu, in: Scéna 14, 30. 10. 1989, s. 10; MČE
1, s. 405; Kdo je kdo v Československu 1, s. 67; ČBS, s. 36; Mladá fronta
Dnes 11. 9. 1999, s. 10; Tomeš 1, s. 72; V. Trantina a kol., Velký slovník
osobností věd a kultury příbramského regionu, 2001, s. 21; Český hraný fi lm
IV, 1961–1970, 2004, s. 54.
 
'''P:''' Biografický archiv ÚČL; Archiv Divadelního ústavu Praha.
 
Marcella Husová


== Literatura ==
Příbram, 21;
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:86- Televizní pracovník nebo reportér]]
[[Kategorie:86- Televizní pracovník nebo reportér]]
[[Kategorie:1929]]
[[Kategorie:1929]]
[[Kategorie:Narysov]]
[[Kategorie:Narysov]]
[[Kategorie:1989]]
[[Kategorie:1989]]
[[Kategorie:Praha]]
[[Kategorie:Praha]]

Aktuální verze z 30. 9. 2019, 16:24

Jiří BĚLKA
Narození 7.4.1929
Místo narození Narysov u Příbrami
Úmrtí 19.9.1989
Místo úmrtí Praha
Povolání 86- Televizní pracovník nebo reportér
Citace Biografický slovník českých zemí 3, Praha 2005, s. 353-354
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=40780

BĚLKA, Jiří, * 7. 4. 1929 Narysov u Příbrami, † 19. 9. 1989 Praha, filmový a divadelní režisér, herec

Dětství prožil v rodném Příbramsku. Záliba k divadlu ho přivedla do Prahy, kde se 1947 zapsal na AMU. Při studiu působil současně 1950–51 jako asistent režie v Divadle Státního filmu (Divadlo Filmového studia) v Karlíně a 1951–52 (resp. do 1955) v Jihočeském divadle v Českých Budějovicích. Tam za svého angažmá divadelního režiséra v Krajském oblastním divadle uvedl mj. 1952 Jiráskovu Samotu. Mezitím 1951 (udáváno též 1952) ukončil AMU. Absolvoval inscenací Tylovy Lesní panny v pražském divadle Disk. Ke knižnímu vydání hry (1951) napsal doslov. 1952 nastoupil vojenskou prezenční službu (do 1955); působil v Armádním uměleckém divadle. 1955 se stal režisérem Československé televize (do 1974), v 60. letech vedl její literárně dramatickou redakci. V televizi nastudoval především řadu televizních her, jako Štěstí, O neopětované lásce, Plášť Marie Terezie, tíhl k historickému žánru. Spolupracoval hojně s Jiřím Šotolou, spolužákem ze studií u Jiřího Frejky. 1962 natočil ve Filmovém studiu Barrandov svůj první krátkometrážní film Deštivý den. Hlavní roli ve střižním filmu o všedních událostech všedního dne zdravotní sestry Jany Černé ztvárnila Vlasta Chramostová. Téhož roku (25. 5. 1962) uvedl jako hostující režisér v Ústředním divadle čsl. armády (Divadle na Vinohradech) hru Arnolda Weskera Kuchyně. B. pohostinská inscenace znamenala tehdy průlom do dosavadního usilování vinohradské divadelní scény, vedené Lubošem Pistoriem, nacházející svou ztracenou uměleckou rovnováhu opět především v původních hrách. Od 1. 1. do 31. 7. 1966 působil B. jako externí umělecký vedoucí v Laterně Magice. Téhož roku se stal členem Ústředního výboru Svazu filmových a televizních umělců, o rok později i členem Výboru pro kulturu a informace. 2. 9. 1966 uvedl, opět jako host, v Divadle na Vinohradech ve své úpravě a režii Lermontovovu Maškarádu. Kritika inscenaci však vytkla přílišné zcivilnění do té míry, až hercům nebylo rozumět, a verš změněný často v prózu. Za svou činnost obdržel B. 1967 státní vyznamenání Za vynikající práci. 1968 natočil pro saarskou televizi Takovou lásku Pavla Kohouta. 1972 nastudoval podle dramatické montáže Jindřicha Honzla inscenaci o intimní korespondenci Karoliny Světlé a Jana Nerudy Román lásky a cti. Po odchodu z televize pracoval B. 1974–79 na poloviční úvazek v Divadelním ústavu ČSAV v Praze, 1977 podepsal Antichartu a 1978 inscenoval třídílnou hru o historii KSČ a VŘSR Přitažlivost země. Od 1979 působil na volné noze. Dobově byl oceňován jeho přínos v televizní dramatické tvorbě, zejména jeho přenosy divadelních inscenací. Z B. filmových režií pro televizi byly úspěšné Romance štědrovečerní (1963) v hlavních rolích s Vlastou Fabianovou a Emanem Fialou podle scénáře Jiřího Šotoly a Vladimíra Šiktance, dále drama podle románu Jaroslava Havlíčka Neviditelný (1965), kde hlavní roli obsadil Luďkem Munzarem, televizní hra Jiřího Šotoly Bellevue (1969) o netalentovaném herci s Rudolfem Hrušínským, Blankou Bohdanovou a Radovanem Lukavským, historické drama Julián Odpadlík (1970 a 1982) s R. Hrušínským v hlavní roli, televizní dramatizace Poslední dopis (1973) na námět povídky Františka Langera v hlavní roli s Janem Třískou či Posel dobrých zpráv (1976) v titulní roli se Zdeňkem Řehořem a drama Tetinka (1977) podle scénáře Bohumily Zelenkové o zdánlivě obětavé a hodné osamělé ženě v titulní roli s Vlastou Fabianovou. S oblibou se B. věnoval také inscenování klasických děl např. Wildeovy komedie Jak je důležité míti Filipa (1979), kde hlavním hereckým představitelem se stal Josef Abrhám, nebo děl z historie jako Zikmund, řečený šelma ryšavá (1986), kde poslední okamžiky císařova života ztvárnil v hlavní roli R. Hrušínský, či historický příběh o vyšetřování jedné rebelie z roku 1680 Morové povětří (1987), inscenované podle literární předlohy Jiřího Šotoly. Ve svých televizních režiích dával B. s oblibou prostor také klasickým dílům české a světové literatury jako Jiráskově Lucerně, Klicperovu Zlému jelenu (1962), Lermontovově Maškarádě (1963) aj. Do diváckého povědomí vstoupily jeho inscenace, v nichž hlavní role ztvárňovali jak přední talentovaní čeští herci, tak herci režimní (Jiřina Švorcová vystoupila např. v třetině B. inscenací).

D: z dalších režií: Hra o životě a smrti (J. Šotola, 1965); Doktor a běsi (Thomas, 1966); Waterloo (J. Šotola, 1967); Štěstí (1973); Dům u paní Bernardy (1975); Břetislav a Jitka (1977); Smrt krále Václava (1983); Polní mše (1988).

L: A. Stránská, in: Divadelní noviny 5, 20. 6. 1962, s. 7; Divadlo na Vinohradech 1907–1967, 1968, passim; Divadelní noviny 13, 1969, 8. 10. 1969, s. 7; O. Šrámek, O jednom dluhu, in: Scéna 14, 30. 10. 1989, s. 10; MČE 1, s. 405; Kdo je kdo v Československu 1, s. 67; ČBS, s. 36; Mladá fronta Dnes 11. 9. 1999, s. 10; Tomeš 1, s. 72; V. Trantina a kol., Velký slovník osobností věd a kultury příbramského regionu, 2001, s. 21; Český hraný fi lm IV, 1961–1970, 2004, s. 54.

P: Biografický archiv ÚČL; Archiv Divadelního ústavu Praha.

Marcella Husová