BRAUN Edmund Wilhelm August 23.1.1870-23.9.1957: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(BRAUN_Edmund_Wilhelm_23.1.1870-23.9.1957)
 
Bez shrnutí editace
 
(Nejsou zobrazeny 4 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox - osoba
{{Infobox - osoba
| jméno = Edmund Wilhelm BRAUN
| jméno = Edmund Wilhelm August BRAUN
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 23.1.1870
| datum narození = 23.1.1870
| místo narození =  
| místo narození =
| datum úmrtí = 23.9.1957
| datum úmrtí = 23.9.1957
| místo úmrtí =  
| místo úmrtí = Norimberk (Německo)
| povolání = 73- Uměnovědec nebo historik umění
| povolání = 73- Uměnovědec nebo historik umění


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Edmund Wilhelm BRAUN
| citace = Biografický slovník českých zemí 7, Praha 2007, s. 142-143
}}
 
'''BRAUN, Edmund Wilhelm August,''' ''* 23. 1. 1870 , † 23. 9. 1957 Norimberk (Německo), historik umění, památkář, pedagog, redaktor''
 
Studoval gymnázium ve Freiburgu, pak dějiny umění a kultury
i klasickou archeologii na univerzitách ve Freiburgu,
Lipsku a v Heidelbergu, kde studia zakončil a byl 1. 5.
1894 promován titulem doktor filozofie (PhDr.). 1894–97
pracoval jako asistent ve významné muzejní instituci Germanisches
Nationalmuseum v Norimberku. Odtud odešel
do Opavy a přijal tam 24. 5. 1897 místo kustoda a záhy ředitele
uměleckoprůmyslového a později zemského muzea, a to
1897–1935, 1939–40 a 1943–45. Mezitím také 1930–33
učil externě dějiny umění na německé univerzitě v Praze.
Od počátku dvacátého století inicioval dostavbu opavského
uměleckoprůmyslového muzea, promýšlel a dal mu široký
program činnosti a podílel se aktivně na jeho převedení
do působnosti zemské správy. Po 1918 nové státní uspořádání
respektoval, navázal intenzivní styky s českým uměleckým
a kulturním prostředím a podporoval soudobé slezské
umění. Po 1938 se dal ovlivnit nacistickou kulturní teorií
a za protektorátu plnil úkoly komisaře či zmocněnce pro
oblast muzejnictví. 1945 odešel do Německa, kde působil
1946–57 při inventarizaci druhou světovou válkou poškozené
sbírky keramiky v Germanisches Nationalmuseum v Norimberku
a 1947–51 jako uznávaný badatel a vysokoškolský
učitel na univerzitě v Erlangen.
 
V Opavě rozvinul bohatou vědeckou, výstavní, akviziční,
publikační a přednáškovou činnost. V oboru muzejnictví věnoval
pozornost několika uměleckoprůmyslovým oborům.
Nejprve obrátil zřetel zejména k drobné bronzové plastice,
keramice a ke zlatnictví. Za vrchol této práce je považována
autorská spoluúčast na velké monografii dějin vídeňské
porcelánky (''Geschichte der k. k. Wiener Porzellanmanufaktur'',
1907). Po 1918 se zabýval hlavně barokním sochařstvím
v českých zemích a pracoval na umělecké topografii Slezska.
B. si získal mimořádnou pověst jako autor několika výstav, jež jsou dodnes připomínány domácí a zahraniční literaturou,
např. výstavy rakouských zlatnických prací (1904),
drobných bronzů (1907) a barokní plastiky (1933). V muzeu,
které vedl, vytvořil jednu z nejvýznamnějších uměleckoprůmyslových
sbírek, jež svým významem přesáhla rámec
českých zemí. Byl znalcem umění, uměleckého řemesla
a soukromých uměleckých kolekcí především v bývalém Rakousko-
Uhersku, jimž věnoval dva svazky zamýšlené edice
''Oesterreichische Privatsammlungen''. Od 1911 se stal poradcem
Františka Ferdinanda d’Este pro nákupy uměleckých
předmětů a v jeho službách podnikal četné cesty po Evropě.
Během nich opatřoval nové sbírkové předměty i pro opavské
muzeum. B. publikační činnost vycházela z uplatňování
tradičních znaleckých postupů, znalostí písemných pramenů
a ze studia v předních galeriích, muzeích a soukromých uměleckých
sbírkách v Evropě. Otiskl na čtyři stovky německy
psaných prací v podobě zpráv, jež jsou uloženy hlavně v odborných
časopisech, i samostatně vydávaných katalogů. Své
poznatky popularizoval také přednáškami a články v denním
tisku. B. redigoval ''Mitteilungen des Kaiser-Franz-Josef-Museums''
''für Kunst und Gewerbe in Troppau'' (vyšly pouze dva
ročníky 1898 a 1899), ''Anzeiger des schlesischen Landesmuseums''
''in Troppau'' (z prvního ročníku 1922 vyšlo jen dvojčíslo
1–2) a časopis opavského městského muzea ''Zeitschrift''
''für Geschichte und Kultur-Geschichte Österreichisch-Schlesiens''
(dvacet ročníků v období 1905–33). Dále spoluzaložil ''Belvedere'',
vídeňský časopis věnovaný sběratelství.
 
B. se angažoval také v památkové péči: od 1898 pracoval jako
konzervátor ústřední komise pro památkovou péči ve Vídni
a od 1911 zasedal jako člen její památkové rady. 1900 přijal
členství v Mezinárodním svazu muzeí a do 1918 byl uváděn
i jako člen Svazu rakouských muzeí, jemuž krátce předsedal.
Po 1918 byl zaznamenán jako konzervátor Státního
památkového úřadu v Brně pro Moravu a Slezsko, působil
jako předseda Svazu německých muzeí v Československu
a dopisující člen Společnosti pro podporu německé vědy,
umění a literatury v Čechách a Sdružení výtvarných umělců
slezských. V období 1915–43 docházel do salonu Marie
Scholzové-Stonawské, statkářky v Třebovicích (dnes Ostrava-
Poruba), německé spisovatelky a básnířky (pseud. Marie Stona).
B. záslužná práce byla několikrát veřejně oceněna. Stal
se rytířem řádu Františka Josefa (1908), obdržel záslužný kříž
hesenského Filipova řádu (1911) a byl jmenován čestným členem
Germanisches Nationalmuseum v Norimberku (1953).
B. život a odbornou činnost shrnula velká výstava s názvem
''Život zasvěcený umění'', jež se konala v opavském Slezském
zemském muzeu od prosince 1997 do března 1998.
 
'''D:''' Slezsko 8, s. 22 (kde neúplný soupis časopisů, v nichž B. publikoval); výběr:
Beiträge zur Geschichte der Trierer Buchmalerei im frühen Mittelalter,
Trier 1895; Alt-Troppauer Goldschmiedekunst, 1905. Sonderabdruck aus
der Zeitschrift für Geschichte und Kultur-Geschichte Österreichisch-Schlesiens,
1905, č. 1; Geschichte der k. k. Wiener Porzellanmanufaktur, Wien
1907 (s J. Folnesicem); Das Kaiser-Franz-Josef-Museum für Kunst und
Gewerbe in Troppau (Schlesisches Landesmuseum) und seine Sammlungen
1883–1908, 1908; Die Bronzen der Sammlung G. von Rho in Wien, Wien
1908; Das Tafelsilber des Herzogs Albert von Sachsen-Teschen, 1910; Tätigkeitbericht
über die Jahre 1910–1912, 1913; E. W. B. (ed.), Urkunde über
die Verleihung des Fürstentums Troppau, in: Zeitschrift für Geschichte und
Kulturgeschichte Österreichisch-Schlesiens 9, 1914 (Festschrift anläßlich
der Dreijahrhundertfeier der am 4. Jänner 1614 erfolgten Verleihung des
Herzogtums Troppau an das Fürstenhaus Liechtenstein), 1914, s. 73n.; Die
deutschen Renaissanceplaketten der Sammlung Walcher-Wolthein, 1918;
Die Gobelins des Wiener kaiserlichen Hofes, 1922; Die Silberkammer eines
Reichsfürsten, 1923; Studien zur schlesischen Barockplastik, b. d.; Festschrift
des Landesmuseums Troppau, 1930.
 
'''L:''' KSN 2, s. 93; H. Zopf, Berlin-Bibliographie, C 452; BL 1, s. 136n. (kde
neúplný soupis literatury); NEČVU, s. 85; Slezsko 8, s. 21n. (kde neúplný
soupis literatury); Sborník k šedesátinám E. W. B., Augsburg 1931 (ed.
K. Černohorský – W. Kudlich); E. Klimešová, Vznik a počáteční vývoj uměleckoprůmyslového
muzea v Opavě (1883–1918), in: Časopis Slezského
muzea, série B (vědy historické), 32, 1983, s. 1n.; B. Samek, Dějiny umění
na Moravě ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století, in: Kapitoly z českého
dějepisu umění 1, 1986, s. 223n.; E. Šefčík, Osobnosti opavských
muzeí do konce druhé světové války, in: Časopis Slezského muzea, série B,
38, 1989, č. 2, s. 164n.; J. Vybíral, Nad korespondencí Leopolda Bauera
E. W. B., in: tamtéž 39, 1990, s. 135n.; P. Šopák, E. W. B., in: Vlastivědné
listy 23, 1997, č. 2, s. 21n.; M. Schenková – P. Šopák, E. W. B. Život
zasvěcený umění, in: Dějiny a současnost 20, 1998, č. 2, s. 44n.; P. Šopák,
E. W. B. a sochařství českého baroka, in: Barokní umění v severozápadních
Čechách. Sborník z kolokvia uskutečněného v Muzeu města Ústí nad Labem
24.–25. 5. 2001, 2003, s. 115n.
 
'''P:''' Pozůstalost E. W. B. uložena v uměleckohistorickém oddělení Slezského
zemského muzea v Opavě.
 
'''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/authorities/3623 Bibliografie dějin Českých zemí]
 
Hana Karkanová
 
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:73- Uměnovědec nebo historik umění]]
[[Kategorie:73- Uměnovědec nebo historik umění]]
[[Kategorie:1870]]
[[Kategorie:1870]]
[[Kategorie:1957]]
[[Kategorie:1957]]
[[Kategorie:Norimberk]]

Aktuální verze z 5. 10. 2019, 16:52

Edmund Wilhelm August BRAUN
Narození 23.1.1870
Úmrtí 23.9.1957
Místo úmrtí Norimberk (Německo)
Povolání 73- Uměnovědec nebo historik umění
Citace Biografický slovník českých zemí 7, Praha 2007, s. 142-143
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=42161

BRAUN, Edmund Wilhelm August, * 23. 1. 1870 , † 23. 9. 1957 Norimberk (Německo), historik umění, památkář, pedagog, redaktor

Studoval gymnázium ve Freiburgu, pak dějiny umění a kultury i klasickou archeologii na univerzitách ve Freiburgu, Lipsku a v Heidelbergu, kde studia zakončil a byl 1. 5. 1894 promován titulem doktor filozofie (PhDr.). 1894–97 pracoval jako asistent ve významné muzejní instituci Germanisches Nationalmuseum v Norimberku. Odtud odešel do Opavy a přijal tam 24. 5. 1897 místo kustoda a záhy ředitele uměleckoprůmyslového a později zemského muzea, a to 1897–1935, 1939–40 a 1943–45. Mezitím také 1930–33 učil externě dějiny umění na německé univerzitě v Praze. Od počátku dvacátého století inicioval dostavbu opavského uměleckoprůmyslového muzea, promýšlel a dal mu široký program činnosti a podílel se aktivně na jeho převedení do působnosti zemské správy. Po 1918 nové státní uspořádání respektoval, navázal intenzivní styky s českým uměleckým a kulturním prostředím a podporoval soudobé slezské umění. Po 1938 se dal ovlivnit nacistickou kulturní teorií a za protektorátu plnil úkoly komisaře či zmocněnce pro oblast muzejnictví. 1945 odešel do Německa, kde působil 1946–57 při inventarizaci druhou světovou válkou poškozené sbírky keramiky v Germanisches Nationalmuseum v Norimberku a 1947–51 jako uznávaný badatel a vysokoškolský učitel na univerzitě v Erlangen.

V Opavě rozvinul bohatou vědeckou, výstavní, akviziční, publikační a přednáškovou činnost. V oboru muzejnictví věnoval pozornost několika uměleckoprůmyslovým oborům. Nejprve obrátil zřetel zejména k drobné bronzové plastice, keramice a ke zlatnictví. Za vrchol této práce je považována autorská spoluúčast na velké monografii dějin vídeňské porcelánky (Geschichte der k. k. Wiener Porzellanmanufaktur, 1907). Po 1918 se zabýval hlavně barokním sochařstvím v českých zemích a pracoval na umělecké topografii Slezska. B. si získal mimořádnou pověst jako autor několika výstav, jež jsou dodnes připomínány domácí a zahraniční literaturou, např. výstavy rakouských zlatnických prací (1904), drobných bronzů (1907) a barokní plastiky (1933). V muzeu, které vedl, vytvořil jednu z nejvýznamnějších uměleckoprůmyslových sbírek, jež svým významem přesáhla rámec českých zemí. Byl znalcem umění, uměleckého řemesla a soukromých uměleckých kolekcí především v bývalém Rakousko- Uhersku, jimž věnoval dva svazky zamýšlené edice Oesterreichische Privatsammlungen. Od 1911 se stal poradcem Františka Ferdinanda d’Este pro nákupy uměleckých předmětů a v jeho službách podnikal četné cesty po Evropě. Během nich opatřoval nové sbírkové předměty i pro opavské muzeum. B. publikační činnost vycházela z uplatňování tradičních znaleckých postupů, znalostí písemných pramenů a ze studia v předních galeriích, muzeích a soukromých uměleckých sbírkách v Evropě. Otiskl na čtyři stovky německy psaných prací v podobě zpráv, jež jsou uloženy hlavně v odborných časopisech, i samostatně vydávaných katalogů. Své poznatky popularizoval také přednáškami a články v denním tisku. B. redigoval Mitteilungen des Kaiser-Franz-Josef-Museums für Kunst und Gewerbe in Troppau (vyšly pouze dva ročníky 1898 a 1899), Anzeiger des schlesischen Landesmuseums in Troppau (z prvního ročníku 1922 vyšlo jen dvojčíslo 1–2) a časopis opavského městského muzea Zeitschrift für Geschichte und Kultur-Geschichte Österreichisch-Schlesiens (dvacet ročníků v období 1905–33). Dále spoluzaložil Belvedere, vídeňský časopis věnovaný sběratelství.

B. se angažoval také v památkové péči: od 1898 pracoval jako konzervátor ústřední komise pro památkovou péči ve Vídni a od 1911 zasedal jako člen její památkové rady. 1900 přijal členství v Mezinárodním svazu muzeí a do 1918 byl uváděn i jako člen Svazu rakouských muzeí, jemuž krátce předsedal. Po 1918 byl zaznamenán jako konzervátor Státního památkového úřadu v Brně pro Moravu a Slezsko, působil jako předseda Svazu německých muzeí v Československu a dopisující člen Společnosti pro podporu německé vědy, umění a literatury v Čechách a Sdružení výtvarných umělců slezských. V období 1915–43 docházel do salonu Marie Scholzové-Stonawské, statkářky v Třebovicích (dnes Ostrava- Poruba), německé spisovatelky a básnířky (pseud. Marie Stona). B. záslužná práce byla několikrát veřejně oceněna. Stal se rytířem řádu Františka Josefa (1908), obdržel záslužný kříž hesenského Filipova řádu (1911) a byl jmenován čestným členem Germanisches Nationalmuseum v Norimberku (1953). B. život a odbornou činnost shrnula velká výstava s názvem Život zasvěcený umění, jež se konala v opavském Slezském zemském muzeu od prosince 1997 do března 1998.

D: Slezsko 8, s. 22 (kde neúplný soupis časopisů, v nichž B. publikoval); výběr: Beiträge zur Geschichte der Trierer Buchmalerei im frühen Mittelalter, Trier 1895; Alt-Troppauer Goldschmiedekunst, 1905. Sonderabdruck aus der Zeitschrift für Geschichte und Kultur-Geschichte Österreichisch-Schlesiens, 1905, č. 1; Geschichte der k. k. Wiener Porzellanmanufaktur, Wien 1907 (s J. Folnesicem); Das Kaiser-Franz-Josef-Museum für Kunst und Gewerbe in Troppau (Schlesisches Landesmuseum) und seine Sammlungen 1883–1908, 1908; Die Bronzen der Sammlung G. von Rho in Wien, Wien 1908; Das Tafelsilber des Herzogs Albert von Sachsen-Teschen, 1910; Tätigkeitbericht über die Jahre 1910–1912, 1913; E. W. B. (ed.), Urkunde über die Verleihung des Fürstentums Troppau, in: Zeitschrift für Geschichte und Kulturgeschichte Österreichisch-Schlesiens 9, 1914 (Festschrift anläßlich der Dreijahrhundertfeier der am 4. Jänner 1614 erfolgten Verleihung des Herzogtums Troppau an das Fürstenhaus Liechtenstein), 1914, s. 73n.; Die deutschen Renaissanceplaketten der Sammlung Walcher-Wolthein, 1918; Die Gobelins des Wiener kaiserlichen Hofes, 1922; Die Silberkammer eines Reichsfürsten, 1923; Studien zur schlesischen Barockplastik, b. d.; Festschrift des Landesmuseums Troppau, 1930.

L: KSN 2, s. 93; H. Zopf, Berlin-Bibliographie, C 452; BL 1, s. 136n. (kde neúplný soupis literatury); NEČVU, s. 85; Slezsko 8, s. 21n. (kde neúplný soupis literatury); Sborník k šedesátinám E. W. B., Augsburg 1931 (ed. K. Černohorský – W. Kudlich); E. Klimešová, Vznik a počáteční vývoj uměleckoprůmyslového muzea v Opavě (1883–1918), in: Časopis Slezského muzea, série B (vědy historické), 32, 1983, s. 1n.; B. Samek, Dějiny umění na Moravě ve druhé polovině 19. a na počátku 20. století, in: Kapitoly z českého dějepisu umění 1, 1986, s. 223n.; E. Šefčík, Osobnosti opavských muzeí do konce druhé světové války, in: Časopis Slezského muzea, série B, 38, 1989, č. 2, s. 164n.; J. Vybíral, Nad korespondencí Leopolda Bauera E. W. B., in: tamtéž 39, 1990, s. 135n.; P. Šopák, E. W. B., in: Vlastivědné listy 23, 1997, č. 2, s. 21n.; M. Schenková – P. Šopák, E. W. B. Život zasvěcený umění, in: Dějiny a současnost 20, 1998, č. 2, s. 44n.; P. Šopák, E. W. B. a sochařství českého baroka, in: Barokní umění v severozápadních Čechách. Sborník z kolokvia uskutečněného v Muzeu města Ústí nad Labem 24.–25. 5. 2001, 2003, s. 115n.

P: Pozůstalost E. W. B. uložena v uměleckohistorickém oddělení Slezského zemského muzea v Opavě.

Ref: Bibliografie dějin Českých zemí

Hana Karkanová