HARTMANNOVÉ rodina: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
Bez shrnutí editace
Bez shrnutí editace
 
Řádek 50: Řádek 50:
příjmením. Pokročilejší či zdařilejší malby začaly být od osmdesátých let 19. století spojovány s  Františkem Antonínem  
příjmením. Pokročilejší či zdařilejší malby začaly být od osmdesátých let 19. století spojovány s  Františkem Antonínem  
(Janu Václavovi nejsou připisována žádná díla), tato konstrukce je však jen hypotetická.
(Janu Václavovi nejsou připisována žádná díla), tato konstrukce je však jen hypotetická.
H. ve  své tvorbě programově navázali na  dílo nizozemských krajinářů přelomu 16. a 17. století – zejména na Jana  
H. ve  své tvorbě programově navázali na  dílo nizozemských krajinářů přelomu 16. a 17. století – zejména na Jana  
Brueghela st., Roelanta Saveryho a  umělců tzv. frankenthalské školy (především Gillise van Coninxloo a  Pietera  
Brueghela st., Roelanta Saveryho a  umělců tzv. frankenthalské školy (především Gillise van Coninxloo a  Pietera  
Schoubroecka). Převzali jejich principy kompoziční výstavby  
Schoubroecka). Převzali jejich principy kompoziční výstavby  
i způsob řazení barevných plánů, navozujících dojem prostorové hloubky – popředí bylo pojednáno v hnědavých a okrových tónech, střední plán v  zelených a  pozadí využívalo  
i způsob řazení barevných plánů, navozujících dojem prostorové hloubky – popředí bylo pojednáno v hnědavých a okrových tónech, střední plán v  zelených a  pozadí využívalo odstínů modří. Z  tohoto zdroje vycházelo i  celkové pojetí  
odstínů modří. Z  tohoto zdroje vycházelo i  celkové pojetí  
krajiny podléhající pevnému řádu, symbolizující převahu  
krajiny podléhající pevnému řádu, symbolizující převahu  
lidského ducha nad přírodou a  zahrnující v  odrazu mnohotvárnosti světa nejrůznější krajinné motivy, které mohly  
lidského ducha nad přírodou a  zahrnující v  odrazu mnohotvárnosti světa nejrůznější krajinné motivy, které mohly  

Aktuální verze z 7. 4. 2021, 12:53

HARTMANNOVÉ (rodina)
Povolání 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
Citace Biografický slovník českých zemí 22, Praha 2019, s. 267-268
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=142670

HARTMANNOVÉ, rodina malířů

Významní představitelé české barokní krajinomalby archaizujícího typu. Jan Jakub H. (* před 1658 Kutná Hora ?, † 1736/1745 Praha), který je doložen i jako dekoratér, působil v Obořišti, Kutné Hoře, Dobříši a Praze, kde se stal 1717 mistrem staroměstského malířského cechu. Záměrně navázal na komponované manýristické krajiny a se svými syny a vyučenci Františkem Antonínem H. (* 1694 Obořiště /u Dobříše/, † 1728 Praha) a Janem Václavem H. (1700–1745) provozoval produktivní dílnu, která vycházela vstříc zájmu domácích a zřejmě i zahraničních sběratelů. Jak prokázal restaurátorský průzkum i slohová analýza, díla vznikala v součinnosti všech tří malířů, kteří navíc svá díla nesignovali ani nedatovali, a hranice mezi tvorbou Jana Jakuba a jeho synů se tak stírá; v dobových inventářích jsou krajinomalby obvykle označeny jen příjmením. Pokročilejší či zdařilejší malby začaly být od osmdesátých let 19. století spojovány s Františkem Antonínem (Janu Václavovi nejsou připisována žádná díla), tato konstrukce je však jen hypotetická.

H. ve své tvorbě programově navázali na dílo nizozemských krajinářů přelomu 16. a 17. století – zejména na Jana Brueghela st., Roelanta Saveryho a umělců tzv. frankenthalské školy (především Gillise van Coninxloo a Pietera Schoubroecka). Převzali jejich principy kompoziční výstavby i způsob řazení barevných plánů, navozujících dojem prostorové hloubky – popředí bylo pojednáno v hnědavých a okrových tónech, střední plán v zelených a pozadí využívalo odstínů modří. Z tohoto zdroje vycházelo i celkové pojetí krajiny podléhající pevnému řádu, symbolizující převahu lidského ducha nad přírodou a zahrnující v odrazu mnohotvárnosti světa nejrůznější krajinné motivy, které mohly skrývat symbolický podtext. Mohutné stromy tak odkazovaly na zdatný život, padlé kmeny naopak evokovaly jeho zánik a konec apod. Současně měly být obrazy chápány jako utěšené místo – „locus amoenus“. Rozlehlé krajinné scenerie, kombinující několik kompozičních schémat různě uspořádaného popředí s prospektovými průhledy, byly často oživeny velkým množstvím postaviček, jež se zabývaly nejrůznějšími činnostmi. Biblická událost, kterou malíři obyčejně do svých obrazů vkládali, byla posunuta do druhého plánu a unikala pozornosti ostatního davu (Krajina s Kristem povolávajícím apoštoly, Krajina s Kristem uzdravujícím slepce, oba NG Praha). V souladu se soudobým trendem uspořádání aristokratických obrazáren vytvářel H. často své konstruované krajiny retrospektivního charakteru jako protějškové dvojice nebo v cyklických sériích (Alegorie Vody, Alegorie Země, oba NG Praha; série Čtyř živlů, Vercelli, Museo Borgogna).

L: Dlabač 1, sl. 568–570; Wurzbach 8, s. 2; RSN 3, s. 656; OSN 10, s. 919; Thieme–Becker 16, s. 81–82; Toman 1, s. 299; AKL 69, s. 491–492; P. Preiss, Česká barokní krajina, katalog výstavy, 1964 nestr., č. k. 9–22; J. Neumann, Český barok, 1974, s. 105, 256, č. 295; O. J. Blažíček – P. Preiss – D. Hejdová, Kunst des Barock in Böhmen. Skulptur, Malerei, Kunsthandwerk, Bühnenbild, Recklinghausen 1977, s. 197–204, č. 111–114; DČVU 2/2, 1989, s. 562; H. Seifertová – A. K. Ševčík, S ozvěnou starých mistrů. Pražská kabinetní malba 1690–1750, katalog výstavy, 1997, s. 21–27, 120–133, č. k. 35–46 (autorka hesel H. Seifertová); A. Rousová, Krajinné motivy v dílech barokních mistrů, in: Krajina v českém umění 17.–20. století. Průvodce stálou expozicí Národní galerie v Praze v paláci Kinských, N. Blažíčková-Horová (ed.), 2005, s. 10–14; M. Vondráčková, Malíři krajin H., in: Baroko v Čechách. Průvodce stálou expozicí Národní galerie, Uměleckoprůmyslového muzea a Archeologického ústavu Akademie věd ČR, Praha, v. v. i. [ve Schwarzenberském paláci], 2013, táž (ed.), s. 111–113.

Marcela Vondráčková