AUERSWALD Jaroslav 28.6.1870-29.1.1931: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(AUERSWALD_Jaroslav_29.6.1870-28.1.1931)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 2: Řádek 2:
| jméno = Jaroslav AUERSWALD
| jméno = Jaroslav AUERSWALD
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 29.6.1870
| datum narození = 28.6.1870
| místo narození =  
| místo narození = Žleby u Čáslavi
| datum úmrtí = 28.1.1931
| datum úmrtí = 29.1.1931
| místo úmrtí =  
| místo úmrtí = Brno
| povolání = 83- Divadelní interpret nebo herec
| povolání = 83- Divadelní interpret nebo herec
82- Dramaturg, režisér nebo choreograf
82- Dramaturg, režisér nebo choreograf


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jaroslav AUERSWALD
}}
 
'''AUERSWALD, Jaroslav,''' ''* 28. 6. 1870 Žleby u Čáslavi, † 29. 1. 1931 Brno, herec, režisér, scénograf''
 
Narodil se ve velmi chudých poměrech a patrně vyrůstal bez
otce, jen s matkou. Studoval gymnázium v Čáslavi. Další
vzdělání mu nahrazovaly vlastní zkušenosti ze svízelné pouti
kočovného herce, kterou nastoupil po absolvování gymnázia
u společností Josefa Faltyse (1889–91), Viléma Karla Jelínka
(1891–93), Rajmonda Příbramského (1893–99) a u Moravské
divadelní společnosti Václava Choděry (1899). Byl nejen
herec, ale i jevištní malíř, dekoratér a maskér. 1899 přešel do
prvního angažmá ve stálém divadle – Národního divadla
v Brně. Dostal smlouvu pro obor charakterní a komický, zůstal
však nadále i divadelním malířem. Výtvarných schopností
využíval pro skromné poměry divadla nejen k opravám, ale
i k samostatnému řešení dekorací. Zapsal se tím mezi první
jevištní výtvarníky této scény. Těžištěm jeho zájmů však bylo
herectví. Vycházel z naturalismu, vytvořil nezapomenutelné
mužské role, nepřehrával, měl jasnou dikci a úsporná gesta.
Brněnské angažmá krátce přerušil 1905, kdy odjel s nově založenou
Společností sdružených měst východočeských do
Hradce Králové a debutoval jako režisér; následovalo jednosezonní
působení v pražském Vinohradském divadle a návrat
do Brna, kde zůstal až do smrti. Ve druhé brněnské etapě se
výrazně uplatňoval jako respektovaná opora činoherního
souboru, dále vynikl jako režisér zvláště her klasického repertoáru.
Ve 20. letech mu ubývalo rolí, stával se symbolem odcházející
herecké generace. Zcela v pozadí však nezůstal, věnoval
se nadále režii a vlastní dramatické tvorbě. Díky němu
uváděla činohra pravidelný cyklus jím nastudovaných pohádek
pro děti, v nichž také hrál a některé i napsal či upravil.
Patřil k nejstarším umělcům brněnského českého divadla.
Jako nezištný, obětavý, skromný a pracovitý člověk se zařadil
mezi výrazné osobnosti brněnské divadelní historie.
 
'''D:''' J. A. Divadelní vzpomínky, 1929; výběr z rolí: Lízal (A. a V. Mrštíkové:
Maryša, 1900 a 1918), L Mitrič (L. N. Tolstoj: Vláda tmy, 1901), Ekdal (H. Ibsen: Divoká kachna, 1903 a 1923), Luk (M. Gorkij: Na dně, 1903); režie:
A. Jirásek: Otec (1917), J. N. Štěpánek: Čech a Němec (1917), G. Preissová:
Gazdina roba (1917), J. Zeyer: Radúz a Mahulena (1917), H. Ibsen: Paní
z námoří (1920).
 
'''L:''' K. Tauš, J. A., profi l umělce, člověka a jeho doby, 1931; J. Telcová, J. A.
– divadelní výtvarník, in: Časopis Moravského muzea 1961, s. 145n.; Postavy
brněnského jeviště 2, Umělci Národního, Zemského a Státního divadla
v Brně, 1985–89, s. 49n.
 
Jiřina Telcová
 
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]]
[[Kategorie:83- Divadelní interpret nebo herec]]
[[Kategorie:82- Dramaturg, režisér nebo choreograf]]
[[Kategorie:82- Dramaturg, režisér nebo choreograf]]
[[Kategorie:1870]]
[[Kategorie:1870]]
[[Kategorie:Žleby]]
[[Kategorie:1931]]
[[Kategorie:1931]]
[[Kategorie:Brno]]

Verze z 26. 2. 2016, 10:27

Jaroslav AUERSWALD
Narození 28.6.1870
Místo narození Žleby u Čáslavi
Úmrtí 29.1.1931
Místo úmrtí Brno
Povolání

83- Divadelní interpret nebo herec

82- Dramaturg, režisér nebo choreograf
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39703

AUERSWALD, Jaroslav, * 28. 6. 1870 Žleby u Čáslavi, † 29. 1. 1931 Brno, herec, režisér, scénograf

Narodil se ve velmi chudých poměrech a patrně vyrůstal bez otce, jen s matkou. Studoval gymnázium v Čáslavi. Další vzdělání mu nahrazovaly vlastní zkušenosti ze svízelné pouti kočovného herce, kterou nastoupil po absolvování gymnázia u společností Josefa Faltyse (1889–91), Viléma Karla Jelínka (1891–93), Rajmonda Příbramského (1893–99) a u Moravské divadelní společnosti Václava Choděry (1899). Byl nejen herec, ale i jevištní malíř, dekoratér a maskér. 1899 přešel do prvního angažmá ve stálém divadle – Národního divadla v Brně. Dostal smlouvu pro obor charakterní a komický, zůstal však nadále i divadelním malířem. Výtvarných schopností využíval pro skromné poměry divadla nejen k opravám, ale i k samostatnému řešení dekorací. Zapsal se tím mezi první jevištní výtvarníky této scény. Těžištěm jeho zájmů však bylo herectví. Vycházel z naturalismu, vytvořil nezapomenutelné mužské role, nepřehrával, měl jasnou dikci a úsporná gesta. Brněnské angažmá krátce přerušil 1905, kdy odjel s nově založenou Společností sdružených měst východočeských do Hradce Králové a debutoval jako režisér; následovalo jednosezonní působení v pražském Vinohradském divadle a návrat do Brna, kde zůstal až do smrti. Ve druhé brněnské etapě se výrazně uplatňoval jako respektovaná opora činoherního souboru, dále vynikl jako režisér zvláště her klasického repertoáru. Ve 20. letech mu ubývalo rolí, stával se symbolem odcházející herecké generace. Zcela v pozadí však nezůstal, věnoval se nadále režii a vlastní dramatické tvorbě. Díky němu uváděla činohra pravidelný cyklus jím nastudovaných pohádek pro děti, v nichž také hrál a některé i napsal či upravil. Patřil k nejstarším umělcům brněnského českého divadla. Jako nezištný, obětavý, skromný a pracovitý člověk se zařadil mezi výrazné osobnosti brněnské divadelní historie.

D: J. A. Divadelní vzpomínky, 1929; výběr z rolí: Lízal (A. a V. Mrštíkové: Maryša, 1900 a 1918), L Mitrič (L. N. Tolstoj: Vláda tmy, 1901), Ekdal (H. Ibsen: Divoká kachna, 1903 a 1923), Luk (M. Gorkij: Na dně, 1903); režie: A. Jirásek: Otec (1917), J. N. Štěpánek: Čech a Němec (1917), G. Preissová: Gazdina roba (1917), J. Zeyer: Radúz a Mahulena (1917), H. Ibsen: Paní z námoří (1920).

L: K. Tauš, J. A., profi l umělce, člověka a jeho doby, 1931; J. Telcová, J. A. – divadelní výtvarník, in: Časopis Moravského muzea 1961, s. 145n.; Postavy brněnského jeviště 2, Umělci Národního, Zemského a Státního divadla v Brně, 1985–89, s. 49n.

Jiřina Telcová