AULÍČEK Dominik 1.8.1734-14.10.1803: Porovnání verzí
(AULÍČEK_Dominik_1.8.1734-14.10.1803) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 3: | Řádek 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 1.8.1734 | | datum narození = 1.8.1734 | ||
| místo narození = | | místo narození = Polička | ||
| datum úmrtí = 14.10.1803 | | datum úmrtí = 14.10.1803 | ||
| místo úmrtí = | | místo úmrtí = Mnichov (Německo) | ||
| povolání = 75- Sochař nebo medailér | | povolání = 75- Sochař nebo medailér | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
}} | }} | ||
'''AULÍČEK (též AULICZEK, AULIZEK, OULÍČEK), Dominik,''' ''* 1. 8. 1734 Polička, † 14. 10. 1803 Mnichov (Německo), sochař, modelér'' | |||
Studoval nejprve v Praze teologii, později se odešel učit malířem | |||
do dílny Františka Pacáka (žáka M. B. Brauna) do Litomyšle | |||
a do Vídně k Johannu Georgu Leitnerovi, 1753 byl | |||
zmiňován mezi žáky vídeňské výtvarné akademie. Ve studiích | |||
pokračoval v Paříži (1754), na zkušenou odejel do Londýna | |||
(1755–56), vzdělání ukončil šestiletým pobytem na papežské | |||
výtvarné akademii v Římě, kde mj. pracoval pro architekta | |||
Gaetana Chiaveriho, získal prestižní cenu akademie sv. Lukáše | |||
(S. Luca) za modelérství, podrobně se seznámil s Winckelmannovými | |||
názory na umění a prohlédl si antické památky. | |||
Pak se vrátil do střední Evropy a od 1762 pracoval v Mnichově. | |||
1764 se stal modelérem kurfiřtské porcelánky v Nymphenburgu | |||
u Mnichova, kde od 1773 zůstal až do svého odchodu | |||
do výslužby 1797 jako inspektor (ředitel). Poslední léta | |||
života strávil na svém zámečku Massenhausen v Bavorsku. | |||
Ve figurální tvorbě vycházel technickým zpracováním svých | |||
postav často z tradice pozdně barokního italského umění, do | |||
něhož pronikaly prvky nového klasicismu spíše v námětech. | |||
Některé jeho servisy (např. tzv. ''Perlové'' ''servisy'' z let 1792–95) | |||
nebo stolní nástavce (např. s tématem čtyř světadílů) byly | |||
však už čistě klasicistní. Nejlepší návrhy vytvořil v 60. letech. | |||
Jako modelér porcelánky se věnoval zejména návrhům figurálních | |||
skupin, portrétům a různým skupinám zvířat (nejčastěji | |||
lovecké výjevy). Proslavil se souborem antických bohů | |||
(''Ceres'', ''Flora'', ''Kovající'' ''Vulkán'', ''Bacchus'') a skupinami zvířat (''Štvanice na'' ''jelena'', ''Štvanice'' ''býka'', ''Kůň a'' ''dva panteři'', ''Kůň a'' ''lev'' | |||
ap.). Z portrétů si sám nejvíce cenil busty hraběte Haimhausena | |||
v životní velikosti (dnes Bayerisches Nationalmuseum | |||
Mnichov), ale vytvořil i další portrétní medailony, z nichž | |||
jeden (ve sbírkách téhož muzea) je považován za A. autoportrét. | |||
V Bavorsku se věnoval i sochařství; za jeho práci lze pokládat | |||
např. mramorové sochy v zahradě kurfiřtského zámku | |||
v Nymphenburgu: ''Jupiter a'' ''Juno'' (1765, první podle modelu | |||
J. Guenthera, druhá podle modelu J. B. Strauba) a ''Proserpina'' | |||
a ''Pluto'' (1778, obě podle modelů J. B. Strauba). Jeho hliněné | |||
modely i porcelánové figurky je možno vidět v mnoha evropských | |||
muzeích, je zastoupen také ve sbírkách pražského | |||
Uměleckoprůmyslového muzea a na zámku v Hluboké nad | |||
Vltavou. Díla signoval Domenicus Auliczek či Aulicek. | |||
'''L:''' Wurzbach 1, s. 94; K. Trautmann, Kurzgefasste Nachrichten von dem | |||
kurbayerischen Hofbildhauer u. Modellmeister Herrn D. A., in: Altbayerische | |||
Monatshefte 2, 1900, s. 25n.; A. Walcher v. Moltheim, Tiergruppen | |||
von D. A. der Aelt, in: Altes Kunsthandwerk 1, 1927, s. 224n.; Toman 1, | |||
s. 27; F. X. Jiřík, D. A., český sochař 18. stol., in: Umění 2, 1953, s. 99n.; | |||
Saur 5, s. 656 (kde další literatura). | |||
Jitka Lněničková | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:75- Sochař nebo medailér]] | [[Kategorie:75- Sochař nebo medailér]] | ||
[[Kategorie:1734]] | [[Kategorie:1734]] | ||
[[Kategorie:Polička]] | |||
[[Kategorie:1803]] | [[Kategorie:1803]] | ||
[[Kategorie:Mnichov]] |
Verze z 1. 3. 2016, 09:29
Dominik AULÍČEK | |
![]() | |
Narození | 1.8.1734 |
---|---|
Místo narození | Polička |
Úmrtí | 14.10.1803 |
Místo úmrtí | Mnichov (Německo) |
Povolání | 75- Sochař nebo medailér |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=39737 |
AULÍČEK (též AULICZEK, AULIZEK, OULÍČEK), Dominik, * 1. 8. 1734 Polička, † 14. 10. 1803 Mnichov (Německo), sochař, modelér
Studoval nejprve v Praze teologii, později se odešel učit malířem do dílny Františka Pacáka (žáka M. B. Brauna) do Litomyšle a do Vídně k Johannu Georgu Leitnerovi, 1753 byl zmiňován mezi žáky vídeňské výtvarné akademie. Ve studiích pokračoval v Paříži (1754), na zkušenou odejel do Londýna (1755–56), vzdělání ukončil šestiletým pobytem na papežské výtvarné akademii v Římě, kde mj. pracoval pro architekta Gaetana Chiaveriho, získal prestižní cenu akademie sv. Lukáše (S. Luca) za modelérství, podrobně se seznámil s Winckelmannovými názory na umění a prohlédl si antické památky. Pak se vrátil do střední Evropy a od 1762 pracoval v Mnichově. 1764 se stal modelérem kurfiřtské porcelánky v Nymphenburgu u Mnichova, kde od 1773 zůstal až do svého odchodu do výslužby 1797 jako inspektor (ředitel). Poslední léta života strávil na svém zámečku Massenhausen v Bavorsku. Ve figurální tvorbě vycházel technickým zpracováním svých postav často z tradice pozdně barokního italského umění, do něhož pronikaly prvky nového klasicismu spíše v námětech. Některé jeho servisy (např. tzv. Perlové servisy z let 1792–95) nebo stolní nástavce (např. s tématem čtyř světadílů) byly však už čistě klasicistní. Nejlepší návrhy vytvořil v 60. letech. Jako modelér porcelánky se věnoval zejména návrhům figurálních skupin, portrétům a různým skupinám zvířat (nejčastěji lovecké výjevy). Proslavil se souborem antických bohů (Ceres, Flora, Kovající Vulkán, Bacchus) a skupinami zvířat (Štvanice na jelena, Štvanice býka, Kůň a dva panteři, Kůň a lev ap.). Z portrétů si sám nejvíce cenil busty hraběte Haimhausena v životní velikosti (dnes Bayerisches Nationalmuseum Mnichov), ale vytvořil i další portrétní medailony, z nichž jeden (ve sbírkách téhož muzea) je považován za A. autoportrét. V Bavorsku se věnoval i sochařství; za jeho práci lze pokládat např. mramorové sochy v zahradě kurfiřtského zámku v Nymphenburgu: Jupiter a Juno (1765, první podle modelu J. Guenthera, druhá podle modelu J. B. Strauba) a Proserpina a Pluto (1778, obě podle modelů J. B. Strauba). Jeho hliněné modely i porcelánové figurky je možno vidět v mnoha evropských muzeích, je zastoupen také ve sbírkách pražského Uměleckoprůmyslového muzea a na zámku v Hluboké nad Vltavou. Díla signoval Domenicus Auliczek či Aulicek.
L: Wurzbach 1, s. 94; K. Trautmann, Kurzgefasste Nachrichten von dem kurbayerischen Hofbildhauer u. Modellmeister Herrn D. A., in: Altbayerische Monatshefte 2, 1900, s. 25n.; A. Walcher v. Moltheim, Tiergruppen von D. A. der Aelt, in: Altes Kunsthandwerk 1, 1927, s. 224n.; Toman 1, s. 27; F. X. Jiřík, D. A., český sochař 18. stol., in: Umění 2, 1953, s. 99n.; Saur 5, s. 656 (kde další literatura).
Jitka Lněničková