BASTL Emanuel 19.5.1874-1.1.1950: Porovnání verzí
(BASTL_Emanuel_19.5.1874-1.1.1950) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 3: | Řádek 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 19.5.1874 | | datum narození = 19.5.1874 | ||
| místo narození = | | místo narození = Smíchov (Praha) | ||
| datum úmrtí = 1.1.1950 | | datum úmrtí = 1.1.1950 | ||
| místo úmrtí = | | místo úmrtí = Plzeň | ||
| povolání = 77- Hudební skladatel | | povolání = 77- Hudební skladatel | ||
78- Hudební interpret | 78- Hudební interpret | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
}} | }} | ||
'''BASTL, Emanuel,''' ''* 19. 5. 1874 Smíchov (Praha), † 1. 1. 1950 Plzeň, dirigent'' | |||
Studium houslové hry na konzervatoři absolvoval 1892 a stal | |||
se kapelníkem sezonního orchestru v lázních Baden u Vídně. | |||
1893–1912 působil v Plzni; nejprve byl koncertním mistrem | |||
a od 1895 (vedle prvního kapelníka Antonína Kotta) operetním | |||
kapelníkem ve společnosti Vendelína Budila, 1900–02 | |||
kapelníkem ve společnosti Františka Trnky a poté znovu u Budila. Po Kottově smrti 1905 se stal Budilovým prvním | |||
kapelníkem. Od konce sezony 1915/16 do 1919 byl dirigentem | |||
první stálé české scény v Národním domě v Moravské | |||
Ostravě, kterou provozovala Drašarova společnost, 1919–27 | |||
vedl operu Národního divadla moravskoslezského, která | |||
z ní vznikla. 1928–32 stál v čele opery Moravského divadla | |||
v Olomouci. Po odchodu do penze dirigoval v Plzni orchestrální | |||
sdružení (1934–37). Též komponoval, zvláště scénickou | |||
hudbu. V Plzni, kde byla dlouhá tradice české opery, uvedl | |||
poprvé česky Pucciniho ''Madame'' ''Butterfly'' (8. 12. 1907) a | |||
1911–12 realizoval cyklus Smetanových oper. V Ostravě | |||
uváděl opery v české řeči často poprvé, podobně jako v Opavě, | |||
kde hrál 1919–26 pohostinsky s ostravským souborem | |||
(první představení 5. 1. 1919, Smetana, ''Prodaná'' ''nevěsta'', dále | |||
Janáček, 1924 Smetanův cyklus, Fibichovy scénické melodramy | |||
ad.). V Olomouci pracoval v ekonomicky složitých letech | |||
hospodářské krize, kdy se český a německý soubor dělily | |||
o divadelní budovu a česká opera hrála mnoho zájezdových | |||
představení (Liberec, Teplice, Ústí nad Labem, Košice). Měl | |||
pověst přísného, solidního, svědomitého, spíše konzervativně | |||
zaměřeného dirigenta, který dobře ovládal kmenový repertoár | |||
a dokázal operní scéně udržet publikum. | |||
'''L:''' E. Ambros – J. Čičatka, Dvacet let české opery v Olomouci. Studie z kulturních | |||
dějin střední a severní Moravy, 1942; Sto let českého divadla v Plzni | |||
1865–1965, 1965, s. 79, 285; 60 let. Státní divadlo v Ostravě 1919–1979, | |||
1979, s. 14n.; A. Špelda, Podíl Plzně na progresivním vývoji českého | |||
hudebního divadla, in: Divadlo v české kultuře 19. století, 1985, s. 32n.; | |||
M. Zbavitel, Kalendárium divadla v Opavě, 1995, s. 47n., 57; J. Štefanides, | |||
České divadlo v Moravské Ostravě 1908–1919, 2000, passim; Česká divadla. | |||
Encyklopedie divadelních souborů, 2001 (kde soupis literatury); Slezsko 5, | |||
s. 14 (kde literatura). | |||
Jitka Ludvová | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:77- Hudební skladatel]] | [[Kategorie:77- Hudební skladatel]] | ||
[[Kategorie:78- Hudební interpret]] | [[Kategorie:78- Hudební interpret]] | ||
[[Kategorie:1874]] | [[Kategorie:1874]] | ||
[[Kategorie:Praha]] | |||
[[Kategorie:1950]] | [[Kategorie:1950]] | ||
[[Kategorie:Plzeň]] |
Verze z 3. 5. 2016, 13:54
Emanuel BASTL | |
Narození | 19.5.1874 |
---|---|
Místo narození | Smíchov (Praha) |
Úmrtí | 1.1.1950 |
Místo úmrtí | Plzeň |
Povolání |
77- Hudební skladatel 78- Hudební interpret |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=40393 |
BASTL, Emanuel, * 19. 5. 1874 Smíchov (Praha), † 1. 1. 1950 Plzeň, dirigent
Studium houslové hry na konzervatoři absolvoval 1892 a stal se kapelníkem sezonního orchestru v lázních Baden u Vídně. 1893–1912 působil v Plzni; nejprve byl koncertním mistrem a od 1895 (vedle prvního kapelníka Antonína Kotta) operetním kapelníkem ve společnosti Vendelína Budila, 1900–02 kapelníkem ve společnosti Františka Trnky a poté znovu u Budila. Po Kottově smrti 1905 se stal Budilovým prvním kapelníkem. Od konce sezony 1915/16 do 1919 byl dirigentem první stálé české scény v Národním domě v Moravské Ostravě, kterou provozovala Drašarova společnost, 1919–27 vedl operu Národního divadla moravskoslezského, která z ní vznikla. 1928–32 stál v čele opery Moravského divadla v Olomouci. Po odchodu do penze dirigoval v Plzni orchestrální sdružení (1934–37). Též komponoval, zvláště scénickou hudbu. V Plzni, kde byla dlouhá tradice české opery, uvedl poprvé česky Pucciniho Madame Butterfly (8. 12. 1907) a 1911–12 realizoval cyklus Smetanových oper. V Ostravě uváděl opery v české řeči často poprvé, podobně jako v Opavě, kde hrál 1919–26 pohostinsky s ostravským souborem (první představení 5. 1. 1919, Smetana, Prodaná nevěsta, dále Janáček, 1924 Smetanův cyklus, Fibichovy scénické melodramy ad.). V Olomouci pracoval v ekonomicky složitých letech hospodářské krize, kdy se český a německý soubor dělily o divadelní budovu a česká opera hrála mnoho zájezdových představení (Liberec, Teplice, Ústí nad Labem, Košice). Měl pověst přísného, solidního, svědomitého, spíše konzervativně zaměřeného dirigenta, který dobře ovládal kmenový repertoár a dokázal operní scéně udržet publikum.
L: E. Ambros – J. Čičatka, Dvacet let české opery v Olomouci. Studie z kulturních dějin střední a severní Moravy, 1942; Sto let českého divadla v Plzni 1865–1965, 1965, s. 79, 285; 60 let. Státní divadlo v Ostravě 1919–1979, 1979, s. 14n.; A. Špelda, Podíl Plzně na progresivním vývoji českého hudebního divadla, in: Divadlo v české kultuře 19. století, 1985, s. 32n.; M. Zbavitel, Kalendárium divadla v Opavě, 1995, s. 47n., 57; J. Štefanides, České divadlo v Moravské Ostravě 1908–1919, 2000, passim; Česká divadla. Encyklopedie divadelních souborů, 2001 (kde soupis literatury); Slezsko 5, s. 14 (kde literatura).
Jitka Ludvová