BOSCHETTIOVÁ Theresia 8.3.1846-8.11.1919: Porovnání verzí
(BOSCHETTIOVÁ_Terezie_8.3.1846-8.11.1919) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
| jméno = | | jméno = Theresia BOSCHETTIOVÁ | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 8.3.1846 | | datum narození = 8.3.1846 | ||
| místo narození = | | místo narození = Jablonné v Podještědí | ||
| datum úmrtí = 8.11.1919 | | datum úmrtí = 8.11.1919 | ||
| místo úmrtí = | | místo úmrtí = Vídeň (Rakousko) | ||
| povolání = 78- Hudební interpret | | povolání = 78- Hudební interpret | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
}} | }} | ||
'''BOSCHETTIOVÁ, Theresia''' ''(též BOSCHETTOVÁ), * 8. 3. 1846 Jablonné v Podještědí, † 8. 11. 1919 Vídeň (Rakousko), operní zpěvačka'' | |||
Její otec Andreas B., rodák z Prahy, cestoval s kočujícími hereckými | |||
společnostmi. B. žila s ním a hrála dětské role. Od | |||
1860 studovala zpěv v Salcburku. Na jaře 1862 se usadili | |||
v Praze. Jejich mateřštinou byla němčina, ale částečně ovládali | |||
i češtinu a byli oba angažováni do Stavovského divadla | |||
pro německá i česká představení. Otec odešel už 1863 do | |||
občanského povolání. B., ač česky znala jen průměrně, byla | |||
1864, po úplném oddělení českého Prozatímního divadla, | |||
přijata do jeho souboru. Již v témže roce však nastoupila pětileté | |||
angažmá ve dvorním divadle ve Wiesbadenu, 1869–72 | |||
zpívala ve dvorní opeře ve Vídni, pak v městském divadle | |||
v Lipsku. 1874 se vrátila do Prozatímního divadla a sblížila | |||
se s českou vlasteneckou společností, zvláště s V. Náprstkem. | |||
Od podzimu 1881 působila dvě sezony jako členka Švandovy | |||
společnosti ve Švandově divadle na Smíchově, později | |||
hostovala ve Švandově zimní sezoně v plzeňské opeře, kde | |||
měla i několik žákyň. 1885 se odstěhovala s otcem do Vídně, | |||
kde žil její syn Viktor. B. zůstala neprovdána. Viktor žil od | |||
1874 s matkou v Praze, pak studoval ve Vídni konzervatoř, | |||
od 1888 byl varhaníkem ve vídeňských chrámech a 1900–32 | |||
pracoval jako korepetitor sólistů vídeňské dvorní (později | |||
státní) opery. | |||
B. nastoupila své pražské angažmá ve Stavovském a vznikajícím | |||
Prozatímním divadle v šestnácti letech. Hrála zpívané, | |||
mluvené i taneční role. Nejvýrazněji se profilovala jako operetní | |||
subreta (mj. Eurydika v české premiéře Offenbachovy | |||
operety ''Orfeus v podsvětí'', 1863). Na zahraničních scénách | |||
získala bohaté zkušenosti v opeře a vystupovala v operních | |||
rolích i po návratu do Prahy (Markéta, Ch. Gounod:''Faust'' | |||
''a Markéta''; Marie, G. Donizetti: ''Marie, dcera pluku'', 1874; | |||
Dona Elvíra, W. A. Mozart: ''Don Juan'', Zerlina; D. F. E. Auber: | |||
''Fra Diavolo'', 1875; Inez, G. Meyerbeer: ''Afričanka''; Markéta | |||
z Valois, G. Meyerbeer: ''Hugenoti''; Isabella, G. Meyerbeer: | |||
''Robert ďábel'', 1877 ad.). Uplatnila se i v premiérách | |||
českých děl (Princezna Dželma, K. Bendl: ''Indická princezna''; | |||
Kunhuta, J. R. Rozkošný: ''Záviš z Falkenštejna'', 1877; Kněžna, | |||
A. Dvořák: ''Šelma sedlák''; Karolina, B. Smetana: ''Dvě vdovy'', | |||
1878; Drahomíra, T. Bradský: ''Jarmila'', 1879). Nejlépe se | |||
jí však dařilo v úspěšných zahraničních operetách, pro které | |||
měla hlasové schopnosti i komediální herecké nadání (Irena, | |||
J. Offenbach: ''Vévodkyně z Gerolsteinu''; Fiorella, J. Offenbach: | |||
''Bandité'', 1874; Rosalinda, J. Strauss: ''Netopýr''; Giroflé-Girofla, | |||
Ch. Lecocq: ''Giroflé-Girofla''; Helena, J. Offenbach: ''Sličná'' | |||
[Krásná] ''Helena'', 1875; Olga, J. Offenbach: ''Sněhulák'', 1877; | |||
Beatrice, F. Suppé: ''Boccaccio'', 1879 ad.). Při sestavování souboru | |||
pro Národní divadlo byla 1881 její smlouva ukončena | |||
– patrně z jazykových důvodů. Ač její působení v českém | |||
divadle nebylo bez problémů, získala si publikum i kritiku | |||
a patřila k výrazným osobnostem. | |||
'''L:''' J. Neruda, Podobizny 1, 1951, s. 30, 171; Bartoš: PD opera, passim; HS 1, | |||
s. 123n.; ND a jeho předchůdci, s. 40n.; KRL 1997, 3. vyd., s. 404 s chybnými | |||
údaji o narození (10. 3. 1845 Bolzano); M. Šulc, Česká operetní kronika | |||
1863–1948. Vyprávění a fakta, 2002, passim; Hudební divadlo v českých | |||
zemích. Osobnosti 19. století, 2006, s. 71 (s literaturou a prameny). | |||
Jitka Ludvová | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:78- Hudební interpret]] | [[Kategorie:78- Hudební interpret]] | ||
[[Kategorie:1846]] | [[Kategorie:1846]] | ||
[[Kategorie:Jablonné v Podještědí]] | |||
[[Kategorie:1919]] | [[Kategorie:1919]] | ||
[[Kategorie:Vídeň]] |
Verze z 20. 10. 2016, 14:02
Theresia BOSCHETTIOVÁ | |
Narození | 8.3.1846 |
---|---|
Místo narození | Jablonné v Podještědí |
Úmrtí | 8.11.1919 |
Místo úmrtí | Vídeň (Rakousko) |
Povolání | 78- Hudební interpret |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=42742 |
BOSCHETTIOVÁ, Theresia (též BOSCHETTOVÁ), * 8. 3. 1846 Jablonné v Podještědí, † 8. 11. 1919 Vídeň (Rakousko), operní zpěvačka
Její otec Andreas B., rodák z Prahy, cestoval s kočujícími hereckými společnostmi. B. žila s ním a hrála dětské role. Od 1860 studovala zpěv v Salcburku. Na jaře 1862 se usadili v Praze. Jejich mateřštinou byla němčina, ale částečně ovládali i češtinu a byli oba angažováni do Stavovského divadla pro německá i česká představení. Otec odešel už 1863 do občanského povolání. B., ač česky znala jen průměrně, byla 1864, po úplném oddělení českého Prozatímního divadla, přijata do jeho souboru. Již v témže roce však nastoupila pětileté angažmá ve dvorním divadle ve Wiesbadenu, 1869–72 zpívala ve dvorní opeře ve Vídni, pak v městském divadle v Lipsku. 1874 se vrátila do Prozatímního divadla a sblížila se s českou vlasteneckou společností, zvláště s V. Náprstkem. Od podzimu 1881 působila dvě sezony jako členka Švandovy společnosti ve Švandově divadle na Smíchově, později hostovala ve Švandově zimní sezoně v plzeňské opeře, kde měla i několik žákyň. 1885 se odstěhovala s otcem do Vídně, kde žil její syn Viktor. B. zůstala neprovdána. Viktor žil od 1874 s matkou v Praze, pak studoval ve Vídni konzervatoř, od 1888 byl varhaníkem ve vídeňských chrámech a 1900–32 pracoval jako korepetitor sólistů vídeňské dvorní (později státní) opery.
B. nastoupila své pražské angažmá ve Stavovském a vznikajícím Prozatímním divadle v šestnácti letech. Hrála zpívané, mluvené i taneční role. Nejvýrazněji se profilovala jako operetní subreta (mj. Eurydika v české premiéře Offenbachovy operety Orfeus v podsvětí, 1863). Na zahraničních scénách získala bohaté zkušenosti v opeře a vystupovala v operních rolích i po návratu do Prahy (Markéta, Ch. Gounod:Faust a Markéta; Marie, G. Donizetti: Marie, dcera pluku, 1874; Dona Elvíra, W. A. Mozart: Don Juan, Zerlina; D. F. E. Auber: Fra Diavolo, 1875; Inez, G. Meyerbeer: Afričanka; Markéta z Valois, G. Meyerbeer: Hugenoti; Isabella, G. Meyerbeer: Robert ďábel, 1877 ad.). Uplatnila se i v premiérách českých děl (Princezna Dželma, K. Bendl: Indická princezna; Kunhuta, J. R. Rozkošný: Záviš z Falkenštejna, 1877; Kněžna, A. Dvořák: Šelma sedlák; Karolina, B. Smetana: Dvě vdovy, 1878; Drahomíra, T. Bradský: Jarmila, 1879). Nejlépe se jí však dařilo v úspěšných zahraničních operetách, pro které měla hlasové schopnosti i komediální herecké nadání (Irena, J. Offenbach: Vévodkyně z Gerolsteinu; Fiorella, J. Offenbach: Bandité, 1874; Rosalinda, J. Strauss: Netopýr; Giroflé-Girofla, Ch. Lecocq: Giroflé-Girofla; Helena, J. Offenbach: Sličná [Krásná] Helena, 1875; Olga, J. Offenbach: Sněhulák, 1877; Beatrice, F. Suppé: Boccaccio, 1879 ad.). Při sestavování souboru pro Národní divadlo byla 1881 její smlouva ukončena – patrně z jazykových důvodů. Ač její působení v českém divadle nebylo bez problémů, získala si publikum i kritiku a patřila k výrazným osobnostem.
L: J. Neruda, Podobizny 1, 1951, s. 30, 171; Bartoš: PD opera, passim; HS 1, s. 123n.; ND a jeho předchůdci, s. 40n.; KRL 1997, 3. vyd., s. 404 s chybnými údaji o narození (10. 3. 1845 Bolzano); M. Šulc, Česká operetní kronika 1863–1948. Vyprávění a fakta, 2002, passim; Hudební divadlo v českých zemích. Osobnosti 19. století, 2006, s. 71 (s literaturou a prameny).
Jitka Ludvová