CAIVAS Karel 25.8.1897-10.3.1977: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(CAIVAS_Karel_25.8.1897-10.3.1977)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 10: Řádek 10:


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Karel CAIVAS
}}
 
'''CAIVAS, Karel,''' ''* 25. 8. 1897 Lanškroun, † 10. 3. 1977 Praha, stavební inženýr, pedagog''
 
Po maturitě na gymnáziu 1916 začal studovat architekturu
a pozemní stavitelství na české technice v Praze. 1923 složil
s vyznamenáním II. státní zkoušku. 1921, ještě jako posluchač,
získal první cenu ve veřejné soutěži na vzorný typ malé
hospodářské usedlosti pro různé oblasti. 1923–37 pracoval
jako asistent v Ústavu zemědělského stavitelství na Vysoké
škole zemědělského a lesního inženýrství při ČVUT. Zúčastnil
se pokusných prací na školním statku v Uhříněvsi (Praha),
kde sledoval otázky účelnosti a hospodárnosti výstavby
zemědělských staveb. Současně působil jako technická síla,
později i samostatně v projekční kanceláři profesora Th eodora
Petříka. Tam se podílel především na rekonstrukcích
četných statků odborných zemědělských škol na Slovensku.
Jako samostatný projektant se zabýval zemědělským stavebnictvím
a vypracoval více než 55 projektů, z nichž lze uvést
mj. hospodářské budovy pro velkostatek F. Czernina v Petrohradě
na Podbořansku, stáj pro 100 kusů dojnic v Otrubách
u Slaného a školní statek v Nitře. Úspěch zaznamenal v soutěži
vzorových typů činžovních domů s nejmenšími byty, jíž
se 1925 zúčastnil s ing. arch. Vladimírem Weissem. Ve dvou
typových kategoricích získali I. cenu a tři II. ceny. 1927–35
spolu postavili řadu objektů v různých částech Prahy (Dejvicích,
Bubenči, Královských Vinohradech a Hlubočepích).
1929 byl po obhajobě disertační práce ''Zemědělská usedlost''
''s hlediska ekonomie provozu a rentability'' promován doktorem
technických věd. Jako poradce Kooperativy vytyčil 1930–34
směrnice k novému budování družstevních skladů. Podle
jeho projektů bylo postaveno 20 skladišť s kapacitou 20–100
vagonů, mj. v Brandýse nad Labem, v Rokycanech (s velkou
stodolou na seno a se strojním skládáním z vagonu), v Horažďovicích
(s výsušnými Rankinovými sily) a jinde. 1935
se prací ''Skladování zrna ve světle moderní techniky'' habilitoval
na pražské technice pro vědní obor zemědělské stavitelství.
Pokusil se o sjednocení obilních skladišť po stránce dispoziční
(hospodárnost provozu), konstruktivní (hospodárnost
nákladu) a konzervační (zamezení ztrát). Ve svých projektech
sledoval především tyto tři zásady, přesto se každá jeho
stavba vyznačovala vysokým uměleckým standardem. Podle
jeho projektu bylo postaveno 1933–36 také ústřední nákladové
nádraží v Praze-Žižkově. 1934 získal československý patent
na způsob vysoušení obilí v tzv. hradítkových sýpkách.
Po uzavření českých vysokých škol přednášel kandidátům
stavitelských a mistrovských zkoušek v kursech práce Zemědělské
stavitelství. 1945 byl pověřen děkanem Vysoké školy
zemědělského a lesního inženýrství při ČVUT Karlem Matyášem
vypracováním učební osnovy předmětu zemědělské stavitelství
pro odbor zemědělského inženýrství. Později přešel
jako vědecký pracovník do Výzkumného ústavu zemědělské
techniky v Řepích (Praha). Poznatky své dlouholeté praxe
shrnul 1949 v publikaci ''Stavitelství v potřebách zemědělce''. Šlo
o první odbornou publikaci tohoto druhu, kde autor zachytil
tehdejší výzkumy a praktické poznatky, získané většinou
při vlastních stavbách.
 
'''D:''' Skladování zrna ve světle moderní techniky, in: Zemědělský archiv 1 a 2,
1933; Zemědělské stavby, 1978; Poľnohospodárské stavby, Bratislava 1979.
 
'''L:''' Toman 1, s. 122; Lidová demokracie 15. 3. 1977; MSB 1, s. 76; SČSVU
1, s. 250; Architekti, s. 96.
 
'''P:''' Archiv ČVUT Praha, fond Vysoké školy architektury a pozemního stavitelství
1879–1960, katalogy studentů; ČVUT v Praze – Seznam osob, 1937,
s. 42; ČVUT – program na studijní rok 1939/40, 1939, s. 155; fond Vysoká
škola zemědělského a lesního inženýrství, osobní spisy profesorů a docentů
ČVUT, 1933–1949.
 
Jiřina Masnerová


== Literatura ==
Praha 2004; s.96
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:29- Stavař]]
[[Kategorie:29- Stavař]]

Verze z 8. 10. 2016, 09:41

Karel CAIVAS
Narození 25.8.1897
Místo narození Lanškroun, o. Ústí nad Orlicí
Úmrtí 10.3.1977
Místo úmrtí Praha
Povolání

29- Stavař

74- Architekt
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=43663

CAIVAS, Karel, * 25. 8. 1897 Lanškroun, † 10. 3. 1977 Praha, stavební inženýr, pedagog

Po maturitě na gymnáziu 1916 začal studovat architekturu a pozemní stavitelství na české technice v Praze. 1923 složil s vyznamenáním II. státní zkoušku. 1921, ještě jako posluchač, získal první cenu ve veřejné soutěži na vzorný typ malé hospodářské usedlosti pro různé oblasti. 1923–37 pracoval jako asistent v Ústavu zemědělského stavitelství na Vysoké škole zemědělského a lesního inženýrství při ČVUT. Zúčastnil se pokusných prací na školním statku v Uhříněvsi (Praha), kde sledoval otázky účelnosti a hospodárnosti výstavby zemědělských staveb. Současně působil jako technická síla, později i samostatně v projekční kanceláři profesora Th eodora Petříka. Tam se podílel především na rekonstrukcích četných statků odborných zemědělských škol na Slovensku. Jako samostatný projektant se zabýval zemědělským stavebnictvím a vypracoval více než 55 projektů, z nichž lze uvést mj. hospodářské budovy pro velkostatek F. Czernina v Petrohradě na Podbořansku, stáj pro 100 kusů dojnic v Otrubách u Slaného a školní statek v Nitře. Úspěch zaznamenal v soutěži vzorových typů činžovních domů s nejmenšími byty, jíž se 1925 zúčastnil s ing. arch. Vladimírem Weissem. Ve dvou typových kategoricích získali I. cenu a tři II. ceny. 1927–35 spolu postavili řadu objektů v různých částech Prahy (Dejvicích, Bubenči, Královských Vinohradech a Hlubočepích). 1929 byl po obhajobě disertační práce Zemědělská usedlost s hlediska ekonomie provozu a rentability promován doktorem technických věd. Jako poradce Kooperativy vytyčil 1930–34 směrnice k novému budování družstevních skladů. Podle jeho projektů bylo postaveno 20 skladišť s kapacitou 20–100 vagonů, mj. v Brandýse nad Labem, v Rokycanech (s velkou stodolou na seno a se strojním skládáním z vagonu), v Horažďovicích (s výsušnými Rankinovými sily) a jinde. 1935 se prací Skladování zrna ve světle moderní techniky habilitoval na pražské technice pro vědní obor zemědělské stavitelství. Pokusil se o sjednocení obilních skladišť po stránce dispoziční (hospodárnost provozu), konstruktivní (hospodárnost nákladu) a konzervační (zamezení ztrát). Ve svých projektech sledoval především tyto tři zásady, přesto se každá jeho stavba vyznačovala vysokým uměleckým standardem. Podle jeho projektu bylo postaveno 1933–36 také ústřední nákladové nádraží v Praze-Žižkově. 1934 získal československý patent na způsob vysoušení obilí v tzv. hradítkových sýpkách. Po uzavření českých vysokých škol přednášel kandidátům stavitelských a mistrovských zkoušek v kursech práce Zemědělské stavitelství. 1945 byl pověřen děkanem Vysoké školy zemědělského a lesního inženýrství při ČVUT Karlem Matyášem vypracováním učební osnovy předmětu zemědělské stavitelství pro odbor zemědělského inženýrství. Později přešel jako vědecký pracovník do Výzkumného ústavu zemědělské techniky v Řepích (Praha). Poznatky své dlouholeté praxe shrnul 1949 v publikaci Stavitelství v potřebách zemědělce. Šlo o první odbornou publikaci tohoto druhu, kde autor zachytil tehdejší výzkumy a praktické poznatky, získané většinou při vlastních stavbách.

D: Skladování zrna ve světle moderní techniky, in: Zemědělský archiv 1 a 2, 1933; Zemědělské stavby, 1978; Poľnohospodárské stavby, Bratislava 1979.

L: Toman 1, s. 122; Lidová demokracie 15. 3. 1977; MSB 1, s. 76; SČSVU 1, s. 250; Architekti, s. 96.

P: Archiv ČVUT Praha, fond Vysoké školy architektury a pozemního stavitelství 1879–1960, katalogy studentů; ČVUT v Praze – Seznam osob, 1937, s. 42; ČVUT – program na studijní rok 1939/40, 1939, s. 155; fond Vysoká škola zemědělského a lesního inženýrství, osobní spisy profesorů a docentů ČVUT, 1933–1949.

Jiřina Masnerová