FRINTA Emanuel 31.10.1896-3.2.1970: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(FRINTA_Emanuel_31.10.1896-3.2.1970)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 3: Řádek 3:
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 31.10.1896
| datum narození = 31.10.1896
| místo narození = Nové Hrady, okr. Vysoké Mýto
| místo narození = Nové Hrady (u Litomyšle)
| datum úmrtí = 3.2.1970
| datum úmrtí = 3.2.1970
| místo úmrtí = Praha
| místo úmrtí = Praha
Řádek 9: Řádek 9:


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Emanuel FRINTA
}}
'''FRINTA, Emanuel''', ''* 31. 10. 1896 Nové Hrady (u Litomyšle), † 3. 2. 1970 Praha, malíř, grafik''
 
Po gymnazijních studiích v rodišti studoval 1917–23 na pražské
AVU u profesorů V. Nechleby a J. Obrovského, absolvoval
ve speciálce M. Švabinského, jehož senzualismem zůstal
ovlivněn. 1923 byl na půlročním stipendijním pobytu v Paříži,
kde navštěvoval přednášky F. Kupky, 1924 pobýval pracovně
v Itálii. Od 1923 byl členem Umělecké besedy, odkud vystoupil
s M. Holým, K. Holanem, P. Kotíkem, K. Kotrbou,
M. Schnablovou a O. Kerhartem, s nimiž vystavoval jako host
Sociální skupiny. V polovině dvacátých let maloval figurální
kompozice ve stylu sociálního kriticismu. Tvořil i portréty,
květiny a akty. Od 1928 se trvale soustředil na námět ženy
(akt, tanečnice v pohybu, sporadicky portrét). Byl velmi kritický
ke své olejomalbě, většinu jeho díla tvoří kresby a grafické
listy. 1928–31 byl vedoucím Krásné jizby Družstevní
práce, s tímto nakladatelstvím a s nakladatelstvím Aventinum
spolupracoval jako ilustrátor a knižní úpravce, vedl výtvarnou
redakci revue ''Přehled''. 1936–45 měl ve svém ateliéru v paláci
Louvre na Národní třídě malířskou školu. Od 1934 začal
intenzivně spolupracovat s taneční školou Jarmily Jeřábkové,
žačky Elisabety Duncanové a propagátorky taneční koncepce
její sestry Isadory. F. studoval taneční reformu i pedagogické
zásady sester Duncanových a podle nich koncipoval své
kresebné studie tanečnic, které tak mají nejen vysokou estetickou,
ale i dokumentární hodnotu. Po počátečním zaujetí
sociální malbou byl zaujat novoklasicismem. Zprvu hledal
ideál ženské krásy v štíhlé proporci určené starověkými vzory,
pak přešel k ženské kontuře plnoštíhlých tvarů se zdůrazněním
erotičnosti, ve čtyřicátých letech objevil – v jisté návaznosti
na R. Kremličku – ženskou krásu v tělesném objemu. Monotematičnost díla a uzavřenost před novými podněty po druhé
světové válce vedla F. postupně k manýře. Přesto 1968 svými
obrazy a kresbami tanečnic získal uznání v Paříži. Jako knižní
grafik se podílel na úpravě zhruba stovky titulů, vyzdobil řadu
bibliofilských tisků a byl jedním z průkopníků moderního vyváženého
pojetí krásné knihy (1928 vystavoval knižní vazby
na mezinárodní výstavě v Kolíně nad Rýnem, 1937 se účastnil
mezinárodní knižní výstavy ve Francii). Ženu se pokoušel
ztvárnit i trojrozměrně – v komorní plastice.
 
'''L:''' Toman 1, s. 240; SČSVU 2, s. 300; NEČVUD, s. 214–215; Tomeš 1,
s. 345; A. Andrle, Osobnosti Vysokého Mýta 1310–2001, [2001], s. 418;
J. Pečírka, Výbor z díla E. F. (katalog), 1958; K. Jaroš, E. F. – akty (katalog),
2000; D. Chaloupka, E. F., in: Starožitnosti a užité umění 4, 1996, č. 10,
s. 17.
 
Martin Kučera


== Literatura ==
Tomeš I, 345; SČSVU II, 300;
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]

Verze z 29. 11. 2017, 09:09

Emanuel FRINTA
Narození 31.10.1896
Místo narození Nové Hrady (u Litomyšle)
Úmrtí 3.2.1970
Místo úmrtí Praha
Povolání 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=81419

FRINTA, Emanuel, * 31. 10. 1896 Nové Hrady (u Litomyšle), † 3. 2. 1970 Praha, malíř, grafik

Po gymnazijních studiích v rodišti studoval 1917–23 na pražské AVU u profesorů V. Nechleby a J. Obrovského, absolvoval ve speciálce M. Švabinského, jehož senzualismem zůstal ovlivněn. 1923 byl na půlročním stipendijním pobytu v Paříži, kde navštěvoval přednášky F. Kupky, 1924 pobýval pracovně v Itálii. Od 1923 byl členem Umělecké besedy, odkud vystoupil s M. Holým, K. Holanem, P. Kotíkem, K. Kotrbou, M. Schnablovou a O. Kerhartem, s nimiž vystavoval jako host Sociální skupiny. V polovině dvacátých let maloval figurální kompozice ve stylu sociálního kriticismu. Tvořil i portréty, květiny a akty. Od 1928 se trvale soustředil na námět ženy (akt, tanečnice v pohybu, sporadicky portrét). Byl velmi kritický ke své olejomalbě, většinu jeho díla tvoří kresby a grafické listy. 1928–31 byl vedoucím Krásné jizby Družstevní práce, s tímto nakladatelstvím a s nakladatelstvím Aventinum spolupracoval jako ilustrátor a knižní úpravce, vedl výtvarnou redakci revue Přehled. 1936–45 měl ve svém ateliéru v paláci Louvre na Národní třídě malířskou školu. Od 1934 začal intenzivně spolupracovat s taneční školou Jarmily Jeřábkové, žačky Elisabety Duncanové a propagátorky taneční koncepce její sestry Isadory. F. studoval taneční reformu i pedagogické zásady sester Duncanových a podle nich koncipoval své kresebné studie tanečnic, které tak mají nejen vysokou estetickou, ale i dokumentární hodnotu. Po počátečním zaujetí sociální malbou byl zaujat novoklasicismem. Zprvu hledal ideál ženské krásy v štíhlé proporci určené starověkými vzory, pak přešel k ženské kontuře plnoštíhlých tvarů se zdůrazněním erotičnosti, ve čtyřicátých letech objevil – v jisté návaznosti na R. Kremličku – ženskou krásu v tělesném objemu. Monotematičnost díla a uzavřenost před novými podněty po druhé světové válce vedla F. postupně k manýře. Přesto 1968 svými obrazy a kresbami tanečnic získal uznání v Paříži. Jako knižní grafik se podílel na úpravě zhruba stovky titulů, vyzdobil řadu bibliofilských tisků a byl jedním z průkopníků moderního vyváženého pojetí krásné knihy (1928 vystavoval knižní vazby na mezinárodní výstavě v Kolíně nad Rýnem, 1937 se účastnil mezinárodní knižní výstavy ve Francii). Ženu se pokoušel ztvárnit i trojrozměrně – v komorní plastice.

L: Toman 1, s. 240; SČSVU 2, s. 300; NEČVUD, s. 214–215; Tomeš 1, s. 345; A. Andrle, Osobnosti Vysokého Mýta 1310–2001, [2001], s. 418; J. Pečírka, Výbor z díla E. F. (katalog), 1958; K. Jaroš, E. F. – akty (katalog), 2000; D. Chaloupka, E. F., in: Starožitnosti a užité umění 4, 1996, č. 10, s. 17.

Martin Kučera