ANDERLE Jan 22.12.1900-13.12.1982: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(ANDERLE_Jan_22.12.1900-13.12.1982)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 5: Řádek 5:
| místo narození = Vyškov
| místo narození = Vyškov
| datum úmrtí = 13.12.1982
| datum úmrtí = 13.12.1982
| místo úmrtí = Mulhouse
| místo úmrtí = Mulhouse (Francie)
| povolání = 72- Sportovec nebo činitel tělesné kultury
| povolání = 72- Sportovec nebo činitel tělesné kultury
37- Doprava, pošty, spoje
37- Doprava, pošty, spoje


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jan ANDERLE
}}
 
'''ANDERLE, Jan,''' ''* 22. 12. 1900 Vyškov, † 13. 12. 1982 Mulhouse (Francie), letec, zkušební pilot, konstruktér''
 
Vyučil se strojním zámečníkem, tři roky pracoval jako strojník,
zámečnický topič a strojvůdce-čekatel u ČSD v Brně.
1921 složil státní zkoušku strojvůdce a téhož roku nastoupil
vojenskou základní službu u 2. leteckého pluku v Olomouci.
Po úspěšně absolvovaném pilotním výcviku v leteckém učilišti
v Chebu (1922 základní, 1923 pokračovací a stíhací) zde
působil od června 1924 do října 1929 v hodnosti rotmistra
jako učitel létání. Od října 1929 do října 1932 byl zaměstnán
jako tovární pilot v závodě Letov Praha (výrobce vojenských
letadel), od prosince 1932 do října 1933 byl dopravním pilotem
a vedoucím leteckého oddělení firmy Baťa ve Zlíně, od
listopadu 1933 do října 1934 působil v leteckém oddělení
firmy Walter, Praha-Jinonice, v březnu 1935 na ministerstvu
veřejných prací jako kontrolní pilot, odkud se vrátil na místo
šéfpilota a zkušebního pilota do Letova. Od 1937 pracoval
jako šéfpilot v letadlovém oddělení ČKD Praha. Zde zůstal
jako zalétávací pilot i za 2. světové války, kdy byla továrna
zapojena do německé válečné výroby. 1942 byl zatčen, vyšetřován
gestapem, v dubnu 1943 propuštěn z vazby a vrátil se
do továrny na místo zkušebního pilota. V říjnu 1944 mu
bylo, jako všem českým pilotům, zakázáno létání. Po válce dále pracoval v letectví jako zkušební pilot, podílel se na vývoji
turistického dvoumotorového letadla Aero 45 a 1949 ho
předváděl na aerosalonu v Paříži. Na tomto letadle ještě 1950
provedl dálkové přelety Sahary v Africe a po návratu do ČSR
byl křivě obviněn z velezrady a ve vykonstruovaném procesu
byl odsouzen k patnácti letům vězení, 1957 ale propuštěn.
1962 prezident republiky rozsudek zrušil a trest byl zahlazen.
1967 odjel do Anglie na návštěvu dcery a po okupaci Československa
v srpnu 1968 zůstal v zahraničí. V západní Evropě
prováděl revize a opravy vyvezených československých sportovních
letadel. 1980 mu bylo uděleno francouzské státní
občanství.
 
A. startoval v několika významných leteckých soutěžích. Při
okružním letu kolem ČSR získal 1926 na letadle Š 20 první
místo, 1932 a 1934 se zúčastnil mezinárodních závodů sportovních
a turistických letadel Challenge de Tourisme International.
1935 vytvořil československý výškový rekord 10 651 m
na stíhacím letadle Š 331. Jako tovární pilot přelétával v ČSR
vyrobená letadla do Finska, Estonska, Litvy, Rumunska, Turecka,
Řecka, Bulharska a Jugoslávie. 1947 se zúčastnil soutěže
o Modrou stuhu města Zlína a na letounu Praga Baby B
obsadil 7. místo. Byl držitelem diplomů na pilotáž turistických
dopravních letadel, pilotem I. stupně FAI (od 1923)
a diplomu plachtaře se zkouškou C (1936). Kromě profesionální
letecké činnosti se amatérsky zabýval konstrukcí jednostopého
kapotovaného vozidla, vyznačujícího se levnými výrobními
náklady i provozem, které nazval Dálník. Vývoj zahájil
1936, kdy mu byl udělen československý patent, pokračoval
po válce a později také v emigraci, kde navázal styky
s konstruktéry podobných dopravních prostředků. Výrobní
dokumentaci nabízel 1980 n. p. JAWA, tam však pro věc
nenašel pochopení. Ve spolupráci se švýcarským konstruktérem
podobného jednostopého vozidla A. Wagnerem zahájili
sériovou výrobu u firmy Peraves, A. G. Winterthur. Vznikl
dopravní jednostopý stroj s označením W-18-Oekomobil-
-Dálník (1982), který byl předváděn v Německu na okruhu
Nürburgring. Od 1940 vyrobil a vyzkoušel A. celkem 24 verzí
jednostopých vozidel, z toho 6 vzniklo v emigraci.
 
'''P:''' Letecký archiv NTM Praha, sv. 5–12, od 1980 je hlavní část pozůstalosti
v Technickém muzeu v Brně.
 
Jan Hozák


== Literatura ==
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:72- Sportovec nebo činitel tělesné kultury]]
[[Kategorie:72- Sportovec nebo činitel tělesné kultury]]
[[Kategorie:37- Doprava, pošty, spoje]]
[[Kategorie:37- Doprava, pošty, spoje]]
[[Kategorie:1900]]
[[Kategorie:1900]]
[[Kategorie:Vyškov]]
[[Kategorie:Vyškov]]
[[Kategorie:1982]]
[[Kategorie:1982]]
[[Kategorie:Mulhouse]]
[[Kategorie:Mulhouse]]

Verze z 4. 2. 2016, 12:51

Jan ANDERLE
Narození 22.12.1900
Místo narození Vyškov
Úmrtí 13.12.1982
Místo úmrtí Mulhouse (Francie)
Povolání

72- Sportovec nebo činitel tělesné kultury

37- Doprava, pošty, spoje
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=136181

ANDERLE, Jan, * 22. 12. 1900 Vyškov, † 13. 12. 1982 Mulhouse (Francie), letec, zkušební pilot, konstruktér

Vyučil se strojním zámečníkem, tři roky pracoval jako strojník, zámečnický topič a strojvůdce-čekatel u ČSD v Brně. 1921 složil státní zkoušku strojvůdce a téhož roku nastoupil vojenskou základní službu u 2. leteckého pluku v Olomouci. Po úspěšně absolvovaném pilotním výcviku v leteckém učilišti v Chebu (1922 základní, 1923 pokračovací a stíhací) zde působil od června 1924 do října 1929 v hodnosti rotmistra jako učitel létání. Od října 1929 do října 1932 byl zaměstnán jako tovární pilot v závodě Letov Praha (výrobce vojenských letadel), od prosince 1932 do října 1933 byl dopravním pilotem a vedoucím leteckého oddělení firmy Baťa ve Zlíně, od listopadu 1933 do října 1934 působil v leteckém oddělení firmy Walter, Praha-Jinonice, v březnu 1935 na ministerstvu veřejných prací jako kontrolní pilot, odkud se vrátil na místo šéfpilota a zkušebního pilota do Letova. Od 1937 pracoval jako šéfpilot v letadlovém oddělení ČKD Praha. Zde zůstal jako zalétávací pilot i za 2. světové války, kdy byla továrna zapojena do německé válečné výroby. 1942 byl zatčen, vyšetřován gestapem, v dubnu 1943 propuštěn z vazby a vrátil se do továrny na místo zkušebního pilota. V říjnu 1944 mu bylo, jako všem českým pilotům, zakázáno létání. Po válce dále pracoval v letectví jako zkušební pilot, podílel se na vývoji turistického dvoumotorového letadla Aero 45 a 1949 ho předváděl na aerosalonu v Paříži. Na tomto letadle ještě 1950 provedl dálkové přelety Sahary v Africe a po návratu do ČSR byl křivě obviněn z velezrady a ve vykonstruovaném procesu byl odsouzen k patnácti letům vězení, 1957 ale propuštěn. 1962 prezident republiky rozsudek zrušil a trest byl zahlazen. 1967 odjel do Anglie na návštěvu dcery a po okupaci Československa v srpnu 1968 zůstal v zahraničí. V západní Evropě prováděl revize a opravy vyvezených československých sportovních letadel. 1980 mu bylo uděleno francouzské státní občanství.

A. startoval v několika významných leteckých soutěžích. Při okružním letu kolem ČSR získal 1926 na letadle Š 20 první místo, 1932 a 1934 se zúčastnil mezinárodních závodů sportovních a turistických letadel Challenge de Tourisme International. 1935 vytvořil československý výškový rekord 10 651 m na stíhacím letadle Š 331. Jako tovární pilot přelétával v ČSR vyrobená letadla do Finska, Estonska, Litvy, Rumunska, Turecka, Řecka, Bulharska a Jugoslávie. 1947 se zúčastnil soutěže o Modrou stuhu města Zlína a na letounu Praga Baby B obsadil 7. místo. Byl držitelem diplomů na pilotáž turistických dopravních letadel, pilotem I. stupně FAI (od 1923) a diplomu plachtaře se zkouškou C (1936). Kromě profesionální letecké činnosti se amatérsky zabýval konstrukcí jednostopého kapotovaného vozidla, vyznačujícího se levnými výrobními náklady i provozem, které nazval Dálník. Vývoj zahájil 1936, kdy mu byl udělen československý patent, pokračoval po válce a později také v emigraci, kde navázal styky s konstruktéry podobných dopravních prostředků. Výrobní dokumentaci nabízel 1980 n. p. JAWA, tam však pro věc nenašel pochopení. Ve spolupráci se švýcarským konstruktérem podobného jednostopého vozidla A. Wagnerem zahájili sériovou výrobu u firmy Peraves, A. G. Winterthur. Vznikl dopravní jednostopý stroj s označením W-18-Oekomobil- -Dálník (1982), který byl předváděn v Německu na okruhu Nürburgring. Od 1940 vyrobil a vyzkoušel A. celkem 24 verzí jednostopých vozidel, z toho 6 vzniklo v emigraci.

P: Letecký archiv NTM Praha, sv. 5–12, od 1980 je hlavní část pozůstalosti v Technickém muzeu v Brně.

Jan Hozák