FERBASOVÁ Věra 21.9.1913-4.8.1976: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(FERBASOVÁ_Věra_21.9.1913-4.8.1976)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 3: Řádek 3:
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 21.9.1913
| datum narození = 21.9.1913
| místo narození =  
| místo narození = Sukorady (u Hořic)
| datum úmrtí = 4.8.1976
| datum úmrtí = 4.8.1976
| místo úmrtí =  
| místo úmrtí = Praha
| povolání = 83- Divadelní interpret nebo herec
| povolání = 83- Divadelní interpret nebo herec


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Věra FERBASOVÁ
}}


== Literatura ==
'''FERBASOVÁ, Věra''' ''(provd. Pálková), * 21. 9. 1913 Sukorady (u Hořic), † 4. 8. 1976 Praha, herečka''
 
Dcera jičínského středoškolského profesora. Rodina se ve dvacátých
letech přestěhovala do Plzně. F. nedokončila gymnázium,
absolvovala dvouletou obchodní školu a nastoupila jako
sekretářka do pražského Divadla Vlasty Buriana. Zájem o divadlo
u F., která do té doby zcela postrádala herecké ambice,
vzbudila náhoda, kdy na jevišti pohotově zastoupila nemocnou
herečku v představení ''Mušketýři z katakomb''. Započala tak
její kariéra hvězdy filmového plátna druhé poloviny třicátých
let. Jako nástupkyně A. Ondrákové si získala velkou diváckou
popularitu živým temperamentem a smyslem pro komediální
nadsázku. Začínala jako ženský klaun, zpočátku jí byly svěřovány
role naivních, temperamentních a rozpustilých děvčat
v divácky úspěšných, ale umělecky nepříliš závažných filmech.
Objevila se v různých převlecích, které byly pro ni charakteristické,
ve více než čtyřiceti komediích, ale režiséři ji obsazovali
do stereotypně se opakujících rolí, a to jak menších, tak později
i do hlavních, které byly psány přímo pro ni. Její komický
projev podtržený i karikovanou dikcí využil ve dvacítce filmů
především režisér V. Slavínský, ale F. zaměstnávali i další, např.
V. Binovec, M. Cikán, K. Lamač, J. Sviták a S. Innemann.
Poprvé se před kamerou objevila 1933 v epizodce O. Kantůrka
''V tom domečku pod Emauzy''. Podobné úlohy ztvárnila
i ve Slavínského snímcích ''Uličnice'' (1936), ''Falešná kočička'' (1937), ''Děvčátko z venkova'' (1937) a ''Žabec'' (1939) nebo
''Sextánka'' (1936, režie S. Innemann), ''Andula vyhrála'' (1938,
režie M. Cikán), ''Slávko, nedej se!'' (1939, režie K. Lamač) ad.
Hrála i chlapecké role: v komediích ''Pozor, straší!'' (1938, režie
K. Lamač), ''Slečna matinka'' (1938, režie V. Slavínský) nebo ''Venoušek a Stázička'' (1939, režie Č. Šlégl).
M. Frič jí před válkou
dal příležitost ve dvou filmech: ''Švadlenka'' (1936) a v komedii
''Mravnost nade vše'' (1937), kde ztvárnila roli nemanželské dcery
a byla partnerkou H. Haase. Kariéru přerušila po sňatku
s architektem Josefem Pálkou na začátku německé okupace
a během války se vyhýbala účinkování v německých filmech.
Naposledy hrála ve Slavínského snímku ''Zlaté dno'' (1942).
Znárodněné kinematografii po válce už její typ nevyhovoval,
a tak se až do 1957 odmlčela. Žila ve vile v Kamenici-Ládví
nedaleko Prahy. Poté vystupovala jen zřídka v nevelkých
úlohách starých komických žen (''Poslušně hlásím'', 1957, režie
K. Steklý; ''Dnes naposled'', 1958, režie M. Frič; ''Dařbuján a Pandrhola'',
1959, režie M. Frič; ''Čintamani a podvodník'', 1964, režie J. Krejčík). J. Menzel ji 1969 obsadil do filmu
''Skřivánci na niti'' do role tzv. kopečkářky (říkalo se tak vězenkyním, které se
pokusily o útěk za hranice); režisér P. Juráček pak do alegorie
''Případ pro začínajícího kata'' (1969). Až v polovině šedesátých
let dostala novou příležitost v divadle, hrála v pražském Činoherním
klubu v komedii S. O’ Caseyho, která se objevila
na televizních obrazovkách a byla také zfilmována ''Pension pro svobodné pány'' (1967, režie J. Krejčík). Uměleckou kariéru
uzavřela rolí zvídavé tetičky v komedii O. Lipského ''Jáchyme, hoď ho do stroje!'' (1974). Příležitostně spolupracovala i s rozhlasem
a televizí. Pohřbena byla v Jičíně.
 
'''L:''' Český hraný film 2–7, 1998 – 2007, rejstřík (soupis filmových rolí); FPH
1, s. 99–100; ČBS, s. 139; Tomeš 1, s. 106; Fikejz 1, s. 255–257; R. Mihola,
V. F.: nejen o smutném konci nejveselejší herečky, 2003; O. Suchý, Tajemství
filmových hvězd, 2004; http://www.csfd.cz (soupis filmových rolí).
 
Marie Makariusová
   
   
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:C]]
Řádek 17: Řádek 73:


[[Kategorie:1913]]
[[Kategorie:1913]]
[[Kategorie:Sukorady]]
[[Kategorie:1976]]
[[Kategorie:1976]]
[[Kategorie:Praha]]

Verze z 26. 11. 2017, 09:50

Věra FERBASOVÁ
Narození 21.9.1913
Místo narození Sukorady (u Hořic)
Úmrtí 4.8.1976
Místo úmrtí Praha
Povolání 83- Divadelní interpret nebo herec
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=54927

FERBASOVÁ, Věra (provd. Pálková), * 21. 9. 1913 Sukorady (u Hořic), † 4. 8. 1976 Praha, herečka

Dcera jičínského středoškolského profesora. Rodina se ve dvacátých letech přestěhovala do Plzně. F. nedokončila gymnázium, absolvovala dvouletou obchodní školu a nastoupila jako sekretářka do pražského Divadla Vlasty Buriana. Zájem o divadlo u F., která do té doby zcela postrádala herecké ambice, vzbudila náhoda, kdy na jevišti pohotově zastoupila nemocnou herečku v představení Mušketýři z katakomb. Započala tak její kariéra hvězdy filmového plátna druhé poloviny třicátých let. Jako nástupkyně A. Ondrákové si získala velkou diváckou popularitu živým temperamentem a smyslem pro komediální nadsázku. Začínala jako ženský klaun, zpočátku jí byly svěřovány role naivních, temperamentních a rozpustilých děvčat v divácky úspěšných, ale umělecky nepříliš závažných filmech. Objevila se v různých převlecích, které byly pro ni charakteristické, ve více než čtyřiceti komediích, ale režiséři ji obsazovali do stereotypně se opakujících rolí, a to jak menších, tak později i do hlavních, které byly psány přímo pro ni. Její komický projev podtržený i karikovanou dikcí využil ve dvacítce filmů především režisér V. Slavínský, ale F. zaměstnávali i další, např. V. Binovec, M. Cikán, K. Lamač, J. Sviták a S. Innemann. Poprvé se před kamerou objevila 1933 v epizodce O. Kantůrka V tom domečku pod Emauzy. Podobné úlohy ztvárnila i ve Slavínského snímcích Uličnice (1936), Falešná kočička (1937), Děvčátko z venkova (1937) a Žabec (1939) nebo Sextánka (1936, režie S. Innemann), Andula vyhrála (1938, režie M. Cikán), Slávko, nedej se! (1939, režie K. Lamač) ad. Hrála i chlapecké role: v komediích Pozor, straší! (1938, režie K. Lamač), Slečna matinka (1938, režie V. Slavínský) nebo Venoušek a Stázička (1939, režie Č. Šlégl). M. Frič jí před válkou dal příležitost ve dvou filmech: Švadlenka (1936) a v komedii Mravnost nade vše (1937), kde ztvárnila roli nemanželské dcery a byla partnerkou H. Haase. Kariéru přerušila po sňatku s architektem Josefem Pálkou na začátku německé okupace a během války se vyhýbala účinkování v německých filmech. Naposledy hrála ve Slavínského snímku Zlaté dno (1942). Znárodněné kinematografii po válce už její typ nevyhovoval, a tak se až do 1957 odmlčela. Žila ve vile v Kamenici-Ládví nedaleko Prahy. Poté vystupovala jen zřídka v nevelkých úlohách starých komických žen (Poslušně hlásím, 1957, režie K. Steklý; Dnes naposled, 1958, režie M. Frič; Dařbuján a Pandrhola, 1959, režie M. Frič; Čintamani a podvodník, 1964, režie J. Krejčík). J. Menzel ji 1969 obsadil do filmu Skřivánci na niti do role tzv. kopečkářky (říkalo se tak vězenkyním, které se pokusily o útěk za hranice); režisér P. Juráček pak do alegorie Případ pro začínajícího kata (1969). Až v polovině šedesátých let dostala novou příležitost v divadle, hrála v pražském Činoherním klubu v komedii S. O’ Caseyho, která se objevila na televizních obrazovkách a byla také zfilmována Pension pro svobodné pány (1967, režie J. Krejčík). Uměleckou kariéru uzavřela rolí zvídavé tetičky v komedii O. Lipského Jáchyme, hoď ho do stroje! (1974). Příležitostně spolupracovala i s rozhlasem a televizí. Pohřbena byla v Jičíně.

L: Český hraný film 2–7, 1998 – 2007, rejstřík (soupis filmových rolí); FPH 1, s. 99–100; ČBS, s. 139; Tomeš 1, s. 106; Fikejz 1, s. 255–257; R. Mihola, V. F.: nejen o smutném konci nejveselejší herečky, 2003; O. Suchý, Tajemství filmových hvězd, 2004; http://www.csfd.cz (soupis filmových rolí).

Marie Makariusová