HIERNLE Karel Josef ?1693-7.2.1748: Porovnání verzí
(HIERNLE_Karel_Josef_1693-7.2.1748) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 2: | Řádek 2: | ||
| jméno = Karel Josef HIERNLE | | jméno = Karel Josef HIERNLE | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 1693 | | datum narození = asi 1693 | ||
| místo narození = | | místo narození = Praha | ||
| datum úmrtí = 7.2.1748 | | datum úmrtí = 7.2.1748 | ||
| místo úmrtí = | | místo úmrtí = Praha | ||
| povolání = 75- Sochař nebo medailér | | povolání = 75- Sochař nebo medailér | ||
| jiná jména = | |||
| citace = Biografický slovník českých zemí 24, Praha 2021, s. 589-590 | |||
}} | |||
'''HIERNLE, Karel Josef''' ''(též HIERNDL, HIERNLEIN, HIRNL, HIRNLE, Carl Joseph), * asi 1693 Praha, † 7. 2. 1748 Praha, sochař, řezbář'' | |||
Syn řezbáře Johanna H., Němce usazeného na Starém Městě pražském, a jeho ženy Anny Magdalény, českého původu. | |||
Otec pocházel z rozvětvené rodiny sochařů a štukatérů z jihoněmeckého Landshutu a byl údajně spřízněn i se sochařem | |||
Franzem Mathäusem H. (1677–1732) z Mohuče. H. získal | |||
základy řemesla patrně od otce, dalšího školení se mu dostalo | |||
v dílně Matěje Václava Jäckela, kde byl tovaryšem, a snad také | |||
u Ferdinanda Maxmiliána Brokoffa. 1723 obdržel měšťanské | |||
právo na Novém Městě pražském a 1726 na Starém Městě. | |||
V domě U Červeného lva v Platnéřské ulici čp. 100 se narodilo | |||
několik jeho dětí, mezi nimi i František Ondřej (1726–1773), | |||
později rovněž sochař. 1733 H. koupil dům U Bílého věnce na | |||
Ovocném trhu čp. 572/I, v němž zemřel. | |||
Nejstarším a jen v literatuře uváděným dílem H. byly dvě | |||
sošky putti z bílého mramoru určené na jeden z krbů Černínského paláce (1720–22). Archivní pramen doložil zakázku na pravděpodobně nezvěstnou sochu kacíře k plastice sv. Tomáše a sochu putti k plastice sv. Jana Nepomuckého v augustiniánském kostele sv. Tomáše na Malé Straně (1727). Ze stejné doby pocházela také nejstarší známá a dochovaná práce – sousoší sv. Jana Nepomuckého mezi | |||
anděly, původně umístěné na Koňském trhu v Praze, 1879 | |||
přenesené na náměstí do Žebráka. Celoživotním posláním | |||
se H. staly práce na výzdobě sakrálních i profánních staveb | |||
břevnovsko-broumovského benediktinského opatství, v jehož čele stál od 1700 opat Otmar Daniel Zinke, iniciátor | |||
hospodářské a finanční stabilizace kláštera a rozsáhlých stavebních a uměleckých aktivit v první polovině 18. století. | |||
Nejdříve H. působil ve slezském Lehnickém Poli (dnes Polsko), kde mu byla 1727 zadána veškerá sochařská výzdoba | |||
nově postaveného proboštského kostela Povýšení sv. Kříže | |||
a sv. Hedviky. Po 1730 byl souběžně činný také v Broumově, kde po stavebních úpravách kláštera a kostela (architekt | |||
K. I. Dientzenhofer) v období 1730–40 vytvořil sochy na | |||
balustrádě nádvoří kláštera, výzdobu nových portálů a dvě | |||
dvojice soch světic v kaplích, sochařskou výzdobu opatského | |||
trůnu a relikviáře sv. Klimenta a sv. Vincence v klášterním | |||
kostele sv. Vojtěcha. Rokem 1735 bylo datováno jeho sousoší sv. Jana Nepomuckého (oratorium) ze zahrady usedlosti | |||
Liborka v Praze-Břevnově, která byla rovněž v majetku kláštera. Koncem třicátých let pracoval v břevnovském klášteře. | |||
Do nově postaveného kostela sv. Markéty (architektonické | |||
řešení otec a syn Dientzenhoferové) vytvořil dřevěnou oratoř, | |||
výzdobu tabernáklů oltářů sv. Benedikta, sv. Kříže, sv. Václava a sv. Otmara. Do refektáře, kapitulní síně a knihovny pak | |||
řezbářskou výzdobu, na bránu sousoší sv. Benedikta a dvojici | |||
erbů, do soukromých prostor opata drobnou sošku Madony. Souběžně byl činný i na kladenském panství benediktinů | |||
(Mariánský sloup na kladenském náměstí, řezbářská výzdoba oltáře v kapli sv. Vavřince v benediktinské rezidenci, 1741, | |||
k tomu řezbářská výzdoba bočních oltářů v kostele Nanebevzetí P. Marie, 1741–42). K vybavení kladenské rezidence | |||
břevnovských opatů patřila snad i socha Nejsvětější Trojice | |||
(dnes v kladenském muzeu). V Žižicích na Slánsku, vesnici | |||
v majetku břevnovského kláštera, vytvořil sousoší sv. Prokopa a v Hrdlech na Litoměřicku sousoší sv. Benedikta (obě | |||
1741). K 1747 byly datovány alianční erby břevnovského | |||
a broumovského kláštera v kartuších na vstupní bráně benediktinského hospodářského statku v Hrdlech (1747), pravděpodobně H. poslední zachovaná díla. | |||
'''L:''' Toman 1, s. 332; J. Neumann, Aktuálnost českého baroku, in: Umění 30, | |||
1982, s. 385–421; M. Horyna, Sochaři okruhu Kiliána Ignáce Dientzenhofera, in: Kilián Ignác Dientzenhofer a umělci jeho okruhu (katalog výstavy), | |||
1989, s. 97–105; D. Vokolková, K. J. H. – sochař doznívajícího velkého slohu, | |||
in: Barokní umění a jeho význam v české kultuře, 1991, s. 47–53; NEČVU, | |||
s. 258–259; DČVU 2/2, s. 711–740; E. Kokinová, K. J. H. – sochař pozdního | |||
baroka, 2011 (magisterská diplomová práce, FF UK, Praha). | |||
'''Ref:''' [https://biblio.hiu.cas.cz/records/e85f5ace-7b51-4f5a-9fd6-3577b22fb5fe Bibliografie dějin Českých zemí] | |||
Lenka Kudělková | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:75- Sochař nebo medailér]] | [[Kategorie:75- Sochař nebo medailér]] | ||
[[Kategorie:1693]] | [[Kategorie:1693]] | ||
[[Kategorie:Praha]] | |||
[[Kategorie:1748]] | [[Kategorie:1748]] | ||
[[Kategorie:Praha]] |
Verze z 10. 3. 2023, 14:24
Karel Josef HIERNLE | |
![]() | |
Narození | asi 1693 |
---|---|
Místo narození | Praha |
Úmrtí | 7.2.1748 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 75- Sochař nebo medailér |
Citace | Biografický slovník českých zemí 24, Praha 2021, s. 589-590 |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=48669 |
HIERNLE, Karel Josef (též HIERNDL, HIERNLEIN, HIRNL, HIRNLE, Carl Joseph), * asi 1693 Praha, † 7. 2. 1748 Praha, sochař, řezbář
Syn řezbáře Johanna H., Němce usazeného na Starém Městě pražském, a jeho ženy Anny Magdalény, českého původu. Otec pocházel z rozvětvené rodiny sochařů a štukatérů z jihoněmeckého Landshutu a byl údajně spřízněn i se sochařem Franzem Mathäusem H. (1677–1732) z Mohuče. H. získal základy řemesla patrně od otce, dalšího školení se mu dostalo v dílně Matěje Václava Jäckela, kde byl tovaryšem, a snad také u Ferdinanda Maxmiliána Brokoffa. 1723 obdržel měšťanské právo na Novém Městě pražském a 1726 na Starém Městě. V domě U Červeného lva v Platnéřské ulici čp. 100 se narodilo několik jeho dětí, mezi nimi i František Ondřej (1726–1773), později rovněž sochař. 1733 H. koupil dům U Bílého věnce na Ovocném trhu čp. 572/I, v němž zemřel.
Nejstarším a jen v literatuře uváděným dílem H. byly dvě sošky putti z bílého mramoru určené na jeden z krbů Černínského paláce (1720–22). Archivní pramen doložil zakázku na pravděpodobně nezvěstnou sochu kacíře k plastice sv. Tomáše a sochu putti k plastice sv. Jana Nepomuckého v augustiniánském kostele sv. Tomáše na Malé Straně (1727). Ze stejné doby pocházela také nejstarší známá a dochovaná práce – sousoší sv. Jana Nepomuckého mezi anděly, původně umístěné na Koňském trhu v Praze, 1879 přenesené na náměstí do Žebráka. Celoživotním posláním se H. staly práce na výzdobě sakrálních i profánních staveb břevnovsko-broumovského benediktinského opatství, v jehož čele stál od 1700 opat Otmar Daniel Zinke, iniciátor hospodářské a finanční stabilizace kláštera a rozsáhlých stavebních a uměleckých aktivit v první polovině 18. století. Nejdříve H. působil ve slezském Lehnickém Poli (dnes Polsko), kde mu byla 1727 zadána veškerá sochařská výzdoba nově postaveného proboštského kostela Povýšení sv. Kříže a sv. Hedviky. Po 1730 byl souběžně činný také v Broumově, kde po stavebních úpravách kláštera a kostela (architekt K. I. Dientzenhofer) v období 1730–40 vytvořil sochy na balustrádě nádvoří kláštera, výzdobu nových portálů a dvě dvojice soch světic v kaplích, sochařskou výzdobu opatského trůnu a relikviáře sv. Klimenta a sv. Vincence v klášterním kostele sv. Vojtěcha. Rokem 1735 bylo datováno jeho sousoší sv. Jana Nepomuckého (oratorium) ze zahrady usedlosti Liborka v Praze-Břevnově, která byla rovněž v majetku kláštera. Koncem třicátých let pracoval v břevnovském klášteře. Do nově postaveného kostela sv. Markéty (architektonické řešení otec a syn Dientzenhoferové) vytvořil dřevěnou oratoř, výzdobu tabernáklů oltářů sv. Benedikta, sv. Kříže, sv. Václava a sv. Otmara. Do refektáře, kapitulní síně a knihovny pak řezbářskou výzdobu, na bránu sousoší sv. Benedikta a dvojici erbů, do soukromých prostor opata drobnou sošku Madony. Souběžně byl činný i na kladenském panství benediktinů (Mariánský sloup na kladenském náměstí, řezbářská výzdoba oltáře v kapli sv. Vavřince v benediktinské rezidenci, 1741, k tomu řezbářská výzdoba bočních oltářů v kostele Nanebevzetí P. Marie, 1741–42). K vybavení kladenské rezidence břevnovských opatů patřila snad i socha Nejsvětější Trojice (dnes v kladenském muzeu). V Žižicích na Slánsku, vesnici v majetku břevnovského kláštera, vytvořil sousoší sv. Prokopa a v Hrdlech na Litoměřicku sousoší sv. Benedikta (obě 1741). K 1747 byly datovány alianční erby břevnovského a broumovského kláštera v kartuších na vstupní bráně benediktinského hospodářského statku v Hrdlech (1747), pravděpodobně H. poslední zachovaná díla.
L: Toman 1, s. 332; J. Neumann, Aktuálnost českého baroku, in: Umění 30, 1982, s. 385–421; M. Horyna, Sochaři okruhu Kiliána Ignáce Dientzenhofera, in: Kilián Ignác Dientzenhofer a umělci jeho okruhu (katalog výstavy), 1989, s. 97–105; D. Vokolková, K. J. H. – sochař doznívajícího velkého slohu, in: Barokní umění a jeho význam v české kultuře, 1991, s. 47–53; NEČVU, s. 258–259; DČVU 2/2, s. 711–740; E. Kokinová, K. J. H. – sochař pozdního baroka, 2011 (magisterská diplomová práce, FF UK, Praha).
Ref: Bibliografie dějin Českých zemí
Lenka Kudělková