ALTSCHUL Pavel 17.5.1900-1944: Porovnání verzí
(ALTSCHUL_Pavel_17.5.1900-1944) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 3: | Řádek 3: | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 17.5.1900 | | datum narození = 17.5.1900 | ||
| místo narození = | | místo narození = Česká Skalice | ||
| datum úmrtí = 1944 | | datum úmrtí = 1944 | ||
| místo úmrtí = | | místo úmrtí = Terezín | ||
| povolání = 87- Fotograf | | povolání = 87- Fotograf | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
}} | }} | ||
'''ALTSCHUL, Pavel,''' ''* 17. 5. 1900 Česká Skalice, † 1944 Terezín, novinář, fotograf'' | |||
Po ukončení gymnázia v Náchodě (1919) studoval 1920–24 | |||
na Filozofické fakultě UK v Praze. Do 1928 vystřídal několik | |||
zaměstnání (brněnská Rovnost, Internationale Presse-Korrespondenz | |||
ve Vídni, sekretariáty KSČ v Ústí nad Labem, Praze | |||
ad.). Od 1929 působil v Centropressu v Praze, kde se seznámil | |||
s fotografy F. Illekem a A. Paulem. Spolu založili 1931 | |||
moderní fotoateliér Press Photo Service, orientovaný na potřeby | |||
reklamy, ilustrovaných časopisů a výstavnictví. 1933–39 | |||
vydával a redigoval týdeník Světozor, kterému za svého působení | |||
vtiskl politicky a kulturně progresivní charakter. Patřil | |||
k průkopníkům českého fotožurnalismu, jemuž se věnoval | |||
i teoreticky. Spolu s pracemi dalších levicově orientovaných | |||
fotografů reprezentovaly jeho sociálně zaměřené snímky a reportáže | |||
protiklad k módním fotografiím ze společenského | |||
života, které tehdy převládaly v dobových ilustrovaných časopisech. | |||
Fotografoval i moderní architekturu, známé byly také | |||
jeho politické, cestopisné a kulturní snímky. A. byl zároveň | |||
fotografem, obrazovým redaktorem a publicistou. Od 30. let | |||
svým dílem navazoval u nás na rozvinutou kulturu pokrokového | |||
německého fotožurnalismu, na tradici, která v Německu | |||
samém byla násilně přerušena nástupem Hitlera k moci. | |||
V časopisu Světozor jsou A. snímky uvedeny buď jeho jménem, | |||
značkou „P. A.“ nebo „foto Světozor“. Pravděpodobně | |||
užíval i pseudonym L. Král. Jeho negativy ani pozitivy se | |||
údajně nedochovaly. | |||
'''D:''' Obrázky v novinách, in: Žijeme 1932, s. 100n.; Tři směry soudobé fotografie, in: Žijeme 1932, s. 193n.; O fotografii ve službách novin, in: Světozor | |||
1933, č. 36 ad; Fotografie publikoval ve Světozoru, Žijeme 1931–32, Aventinském | |||
magazinu, Indexu aj. Přehlídka nové fotografie Světozor 1936, | |||
s. 156n. | |||
'''L:''' J. Čejka, Dr. P. A. a Světozor v letech 1933–39, závěrečná práce na | |||
FAMU, Praha 1983; výtah in: Revue fotografie 1984, č. 20; D. Mrázková, | |||
V. Remeš, Cesty československé fotografie, 1989, s. 120n.; Encyklopedie | |||
českých a slovenských fotografů, 1993, s. 9n.; NEČVU 1, s. 25. | |||
redakce | |||
[[Kategorie:D]] | [[Kategorie:D]] | ||
[[Kategorie:87- Fotograf]] | [[Kategorie:87- Fotograf]] | ||
[[Kategorie:1900]] | [[Kategorie:1900]] | ||
[[Kategorie:Česká Skalice]] | |||
[[Kategorie:1944]] | [[Kategorie:1944]] | ||
[[Kategorie:Terezín]] |
Verze z 4. 2. 2016, 07:22
Pavel ALTSCHUL | |
![]() | |
Narození | 17.5.1900 |
---|---|
Místo narození | Česká Skalice |
Úmrtí | 1944 |
Místo úmrtí | Terezín |
Povolání | 87- Fotograf |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=59138 |
ALTSCHUL, Pavel, * 17. 5. 1900 Česká Skalice, † 1944 Terezín, novinář, fotograf
Po ukončení gymnázia v Náchodě (1919) studoval 1920–24 na Filozofické fakultě UK v Praze. Do 1928 vystřídal několik zaměstnání (brněnská Rovnost, Internationale Presse-Korrespondenz ve Vídni, sekretariáty KSČ v Ústí nad Labem, Praze ad.). Od 1929 působil v Centropressu v Praze, kde se seznámil s fotografy F. Illekem a A. Paulem. Spolu založili 1931 moderní fotoateliér Press Photo Service, orientovaný na potřeby reklamy, ilustrovaných časopisů a výstavnictví. 1933–39 vydával a redigoval týdeník Světozor, kterému za svého působení vtiskl politicky a kulturně progresivní charakter. Patřil k průkopníkům českého fotožurnalismu, jemuž se věnoval i teoreticky. Spolu s pracemi dalších levicově orientovaných fotografů reprezentovaly jeho sociálně zaměřené snímky a reportáže protiklad k módním fotografiím ze společenského života, které tehdy převládaly v dobových ilustrovaných časopisech. Fotografoval i moderní architekturu, známé byly také jeho politické, cestopisné a kulturní snímky. A. byl zároveň fotografem, obrazovým redaktorem a publicistou. Od 30. let svým dílem navazoval u nás na rozvinutou kulturu pokrokového německého fotožurnalismu, na tradici, která v Německu samém byla násilně přerušena nástupem Hitlera k moci. V časopisu Světozor jsou A. snímky uvedeny buď jeho jménem, značkou „P. A.“ nebo „foto Světozor“. Pravděpodobně užíval i pseudonym L. Král. Jeho negativy ani pozitivy se údajně nedochovaly.
D: Obrázky v novinách, in: Žijeme 1932, s. 100n.; Tři směry soudobé fotografie, in: Žijeme 1932, s. 193n.; O fotografii ve službách novin, in: Světozor 1933, č. 36 ad; Fotografie publikoval ve Světozoru, Žijeme 1931–32, Aventinském magazinu, Indexu aj. Přehlídka nové fotografie Světozor 1936, s. 156n.
L: J. Čejka, Dr. P. A. a Světozor v letech 1933–39, závěrečná práce na FAMU, Praha 1983; výtah in: Revue fotografie 1984, č. 20; D. Mrázková, V. Remeš, Cesty československé fotografie, 1989, s. 120n.; Encyklopedie českých a slovenských fotografů, 1993, s. 9n.; NEČVU 1, s. 25.
redakce