ALTSCHUL Pavel 17.5.1900-1944: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(ALTSCHUL_Pavel_17.5.1900-1944)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 3: Řádek 3:
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 17.5.1900
| datum narození = 17.5.1900
| místo narození =  
| místo narození = Česká Skalice
| datum úmrtí = 1944
| datum úmrtí = 1944
| místo úmrtí =  
| místo úmrtí = Terezín
| povolání = 87- Fotograf
| povolání = 87- Fotograf


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Pavel ALTSCHUL
}}
 
'''ALTSCHUL, Pavel,''' ''* 17. 5. 1900 Česká Skalice, † 1944 Terezín, novinář, fotograf''
 
Po ukončení gymnázia v Náchodě (1919) studoval 1920–24
na Filozofické fakultě UK v Praze. Do 1928 vystřídal několik
zaměstnání (brněnská Rovnost, Internationale Presse-Korrespondenz
ve Vídni, sekretariáty KSČ v Ústí nad Labem, Praze
ad.). Od 1929 působil v Centropressu v Praze, kde se seznámil
s fotografy F. Illekem a A. Paulem. Spolu založili 1931
moderní fotoateliér Press Photo Service, orientovaný na potřeby
reklamy, ilustrovaných časopisů a výstavnictví. 1933–39
vydával a redigoval týdeník Světozor, kterému za svého působení
vtiskl politicky a kulturně progresivní charakter. Patřil
k průkopníkům českého fotožurnalismu, jemuž se věnoval
i teoreticky. Spolu s pracemi dalších levicově orientovaných
fotografů reprezentovaly jeho sociálně zaměřené snímky a reportáže
protiklad k módním fotografiím ze společenského
života, které tehdy převládaly v dobových ilustrovaných časopisech.
Fotografoval i moderní architekturu, známé byly také
jeho politické, cestopisné a kulturní snímky. A. byl zároveň
fotografem, obrazovým redaktorem a publicistou. Od 30. let
svým dílem navazoval u nás na rozvinutou kulturu pokrokového
německého fotožurnalismu, na tradici, která v Německu
samém byla násilně přerušena nástupem Hitlera k moci.
V časopisu Světozor jsou A. snímky uvedeny buď jeho jménem,
značkou „P. A.“ nebo „foto Světozor“. Pravděpodobně
užíval i pseudonym L. Král. Jeho negativy ani pozitivy se
údajně nedochovaly.
 
'''D:''' Obrázky v novinách, in: Žijeme 1932, s. 100n.; Tři směry soudobé fotografie, in: Žijeme 1932, s. 193n.; O fotografii ve službách novin, in: Světozor
1933, č. 36 ad; Fotografie publikoval ve Světozoru, Žijeme 1931–32, Aventinském
magazinu, Indexu aj. Přehlídka nové fotografie Světozor 1936,
s. 156n.
 
'''L:''' J. Čejka, Dr. P. A. a Světozor v letech 1933–39, závěrečná práce na
FAMU, Praha 1983; výtah in: Revue fotografie 1984, č. 20; D. Mrázková,
V. Remeš, Cesty československé fotografie, 1989, s. 120n.; Encyklopedie
českých a slovenských fotografů, 1993, s. 9n.; NEČVU 1, s. 25.
 
redakce
 
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:87- Fotograf]]
[[Kategorie:87- Fotograf]]
[[Kategorie:1900]]
[[Kategorie:1900]]
[[Kategorie:Česká Skalice]]
[[Kategorie:1944]]
[[Kategorie:1944]]
[[Kategorie:Terezín]]

Verze z 4. 2. 2016, 07:22

Pavel ALTSCHUL
Narození 17.5.1900
Místo narození Česká Skalice
Úmrtí 1944
Místo úmrtí Terezín
Povolání 87- Fotograf
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=59138

ALTSCHUL, Pavel, * 17. 5. 1900 Česká Skalice, † 1944 Terezín, novinář, fotograf

Po ukončení gymnázia v Náchodě (1919) studoval 1920–24 na Filozofické fakultě UK v Praze. Do 1928 vystřídal několik zaměstnání (brněnská Rovnost, Internationale Presse-Korrespondenz ve Vídni, sekretariáty KSČ v Ústí nad Labem, Praze ad.). Od 1929 působil v Centropressu v Praze, kde se seznámil s fotografy F. Illekem a A. Paulem. Spolu založili 1931 moderní fotoateliér Press Photo Service, orientovaný na potřeby reklamy, ilustrovaných časopisů a výstavnictví. 1933–39 vydával a redigoval týdeník Světozor, kterému za svého působení vtiskl politicky a kulturně progresivní charakter. Patřil k průkopníkům českého fotožurnalismu, jemuž se věnoval i teoreticky. Spolu s pracemi dalších levicově orientovaných fotografů reprezentovaly jeho sociálně zaměřené snímky a reportáže protiklad k módním fotografiím ze společenského života, které tehdy převládaly v dobových ilustrovaných časopisech. Fotografoval i moderní architekturu, známé byly také jeho politické, cestopisné a kulturní snímky. A. byl zároveň fotografem, obrazovým redaktorem a publicistou. Od 30. let svým dílem navazoval u nás na rozvinutou kulturu pokrokového německého fotožurnalismu, na tradici, která v Německu samém byla násilně přerušena nástupem Hitlera k moci. V časopisu Světozor jsou A. snímky uvedeny buď jeho jménem, značkou „P. A.“ nebo „foto Světozor“. Pravděpodobně užíval i pseudonym L. Král. Jeho negativy ani pozitivy se údajně nedochovaly.

D: Obrázky v novinách, in: Žijeme 1932, s. 100n.; Tři směry soudobé fotografie, in: Žijeme 1932, s. 193n.; O fotografii ve službách novin, in: Světozor 1933, č. 36 ad; Fotografie publikoval ve Světozoru, Žijeme 1931–32, Aventinském magazinu, Indexu aj. Přehlídka nové fotografie Světozor 1936, s. 156n.

L: J. Čejka, Dr. P. A. a Světozor v letech 1933–39, závěrečná práce na FAMU, Praha 1983; výtah in: Revue fotografie 1984, č. 20; D. Mrázková, V. Remeš, Cesty československé fotografie, 1989, s. 120n.; Encyklopedie českých a slovenských fotografů, 1993, s. 9n.; NEČVU 1, s. 25.

redakce