BENDA Břetislav 28.3.1897-19.8.1983: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(BENDA_Břetislav_28.3.1897-19.8.1983)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 3: Řádek 3:
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 28.3.1897
| datum narození = 28.3.1897
| místo narození = Líšnice, o. Písek
| místo narození = Líšnice u Milevska
| datum úmrtí = 19.8.1983
| datum úmrtí = 19.8.1983
| místo úmrtí = Praha
| místo úmrtí = Praha
Řádek 9: Řádek 9:


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Břetislav  BENDA
}}
 
'''BENDA, Břetislav,''' ''* 28. 3. 1897 Líšnice u Milevska, † 19. 8. 1983 Praha, sochař''
 
Studoval 1911–15 sochařsko-kamenickou školu v Hořicích
u sochaře profesora Quida Kociana. 1915 byl přijat na AVU
v Praze. 1915–17 bojoval na frontě a studia ukončil až 1922
u sochaře profesora Jana Štursy. B. dílo formoval hlavně
Myslbekův a Štursův vliv, dále i Gutfreundův civilismus,
který se u B. projevil pouze určitým tvarovým zjednodušením.
Vyznačovalo se objemovou pevností a kázní a zároveň
i lyrickým nábojem, za hlavní námět posloužil ženský akt
v rozmanitých podobách. B. byl i mistrem portrétu. Ve 30.
a 40. letech se v jeho díle naplno rozvinul lyrický a senzuální
rys provázený pevnou a zralou klasickou formou prozrazující
vliv soudobé francouzské plastiky. V období okupace se B.
soustředil na niterný prožitek figur a na náznak vzrušeného
děje, často používal alegorii. Po druhé světové válce jeho
sochy sice nepostrádaly dřívější sochařsko-řemeslnou kvalitu,
pozbyly však lyriku a niternost, které občas nahradil
ideologický obsah. Již 1923 byl B. přijat do SVU Mánes
a pravidelně vystavoval na jeho výstavách. Porota Mezinárodní
výstavy dekorativních umění v Paříži mu 1925 udělila
zlatou a stříbrnou medaili, 1926 byly jeho práce představeny
v expozici českého umění na Bienále v Benátkách. Po světové
válce pravidelně vystavoval na celostátních výstavách Svazu
československých a Svazu českých výtvarných umělců. Jeho
sochy jsou zastoupeny ve všech významných galeriích v České
republice. Během života B. podnikl několik studijních cest
do zahraničí, mj. do Rakouska, Německa, Francie, Itálie,
Řecka, Nizozemí a do Velké Británie. Byl jmenován umělcem
zasloužilým (1966) a národním (1973), 1977 obdržel
Řád republiky.
 
'''D:''' J. Kotalík, B. B., 1982 (kde soupis pomníků, prací pro architekturu a pro
veřejný prostor, dále i samostatných a kolektivních výstav); výběr podobizen:
Olgy Scheinpflugové, 1922; opata Metoda Zavorala, 1926; arcibiskupa Františka
Kordače, 1928; Kamila Krofty, 1936; literární: B. B., Bronz a kámen.
Hrst vzpomínek, 1982.
 
'''L:''' R. Rouček, B. B., 1958; J. Kotalík, B. B., 1982; OSND 1/1, s. 540;
ČsB 1, nestr.; ČBS, s. 38; Tomeš 1, s. 75; Toman 1, s. 50; NEČVU 1, s. 58;
SČSVU 1, s. 128.
 
Hana Karkanová


== Literatura ==
SČSVU I, 128; SČSU, 22; EČVU 55; PSN I/200; OSN Dod I-1, 540; MČE I, 415; čes. biogr. I; NSČSVU I, 50; NSA 39, 33; KSN I, 490; KK I, 69; Přemožitelé času 16; B.B, pamět. tisk, Mekantrich 1984; Tomeš I, 75;
[[Kategorie:B]]
[[Kategorie:B]]
[[Kategorie:75- Sochař nebo medailér]]
[[Kategorie:75- Sochař nebo medailér]]
[[Kategorie:1897]]
[[Kategorie:1897]]
[[Kategorie:Líšnice]]
[[Kategorie:Líšnice]]
[[Kategorie:1983]]
[[Kategorie:1983]]
[[Kategorie:Praha]]
[[Kategorie:Praha]]

Verze z 13. 6. 2016, 11:50

Břetislav BENDA
Narození 28.3.1897
Místo narození Líšnice u Milevska
Úmrtí 19.8.1983
Místo úmrtí Praha
Povolání 75- Sochař nebo medailér
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=135324

BENDA, Břetislav, * 28. 3. 1897 Líšnice u Milevska, † 19. 8. 1983 Praha, sochař

Studoval 1911–15 sochařsko-kamenickou školu v Hořicích u sochaře profesora Quida Kociana. 1915 byl přijat na AVU v Praze. 1915–17 bojoval na frontě a studia ukončil až 1922 u sochaře profesora Jana Štursy. B. dílo formoval hlavně Myslbekův a Štursův vliv, dále i Gutfreundův civilismus, který se u B. projevil pouze určitým tvarovým zjednodušením. Vyznačovalo se objemovou pevností a kázní a zároveň i lyrickým nábojem, za hlavní námět posloužil ženský akt v rozmanitých podobách. B. byl i mistrem portrétu. Ve 30. a 40. letech se v jeho díle naplno rozvinul lyrický a senzuální rys provázený pevnou a zralou klasickou formou prozrazující vliv soudobé francouzské plastiky. V období okupace se B. soustředil na niterný prožitek figur a na náznak vzrušeného děje, často používal alegorii. Po druhé světové válce jeho sochy sice nepostrádaly dřívější sochařsko-řemeslnou kvalitu, pozbyly však lyriku a niternost, které občas nahradil ideologický obsah. Již 1923 byl B. přijat do SVU Mánes a pravidelně vystavoval na jeho výstavách. Porota Mezinárodní výstavy dekorativních umění v Paříži mu 1925 udělila zlatou a stříbrnou medaili, 1926 byly jeho práce představeny v expozici českého umění na Bienále v Benátkách. Po světové válce pravidelně vystavoval na celostátních výstavách Svazu československých a Svazu českých výtvarných umělců. Jeho sochy jsou zastoupeny ve všech významných galeriích v České republice. Během života B. podnikl několik studijních cest do zahraničí, mj. do Rakouska, Německa, Francie, Itálie, Řecka, Nizozemí a do Velké Británie. Byl jmenován umělcem zasloužilým (1966) a národním (1973), 1977 obdržel Řád republiky.

D: J. Kotalík, B. B., 1982 (kde soupis pomníků, prací pro architekturu a pro veřejný prostor, dále i samostatných a kolektivních výstav); výběr podobizen: Olgy Scheinpflugové, 1922; opata Metoda Zavorala, 1926; arcibiskupa Františka Kordače, 1928; Kamila Krofty, 1936; literární: B. B., Bronz a kámen. Hrst vzpomínek, 1982.

L: R. Rouček, B. B., 1958; J. Kotalík, B. B., 1982; OSND 1/1, s. 540; ČsB 1, nestr.; ČBS, s. 38; Tomeš 1, s. 75; Toman 1, s. 50; NEČVU 1, s. 58; SČSVU 1, s. 128.

Hana Karkanová