BEZRUČ Petr 15.9.1867-17.2.1958: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(BEZRUČ_Petr_15.9.1867-1958)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 3: Řádek 3:
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 15.9.1867
| datum narození = 15.9.1867
| místo narození =  
| místo narození = Opava
| datum úmrtí = 1958
| datum úmrtí = 17.2.1958
| místo úmrtí = Olomouc
| místo úmrtí = Olomouc
| povolání = 63- Spisovatel
| povolání = 63- Spisovatel


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Petr BEZRUČ
}}
 
'''BEZRUČ, Petr''' ''(vl. jm. Vašek, Vladimír), * 15. 9. 1867 Opava, † 17. 2. 1958 Olomouc, básník, prozaik''
 
Nejstarší ze šesti dětí středoškolského filologa, slezského
buditele a odpůrce pravosti ''Rukopisů'' ''králodvorského'' ''a zelenohorského''
Antonína Vaška (1829–1880). V rodišti začal
chodit do cvičné školy při učitelském ústavu, po otcově
přeložení do Brna navštěvoval tamní školy, 1885 maturoval
na brněnském slovanském klasickém gymnáziu. S rodným
Slezskem neztratil nikdy kontakt, v mládí jezdil do Háje
u Opavy pravidelně na prázdniny. 1885–88 studoval klasickou
filologii na filozofické fakultě české univerzity v Praze, se
zadostiučiněním prožíval rukopisnou aféru a stal se tichým
stoupencem politického realismu T. G. Masaryka a ''Času'' J.
Herbena, žáka svého otce. Z té doby zřejmě pocházely jeho
první básnické pokusy. Studií zanechal pro špatnou sociální situaci rodiny a duševní rozvrácenost, která ho sužovala celý
život. 1888–89 byl zaměstnán jako diurnista stavebního úřadu
Zemského výboru pro Moravu, od dubna 1889 jako poštovní
praktikant v Brně. V témže roce debutoval prozaickým
pásmem ''Studie z'' ''Café'' ''Lustig'' v revue I. Herrmanna ''Švanda''
''dudák'' pod pseudonymem Ratibor Suk. V říjnu 1891 byl
jmenován poštovním asistentem v Místku, kde prožil první
lásky k Marii Sagonové a Dodě Bezručové a z vlastní zkušenosti
poznal život v těšínském Slezsku a v Beskydech. V září
1893 byl na vlastní žádost přeložen k městskému poštovnímu
úřadu v Brně, prošel těžkou deziluzí vztahu k Františce
Tomkové (Labutince), inspirující jeho milostnou poezii,
a v létě 1898 onemocněl neuropsychickou chorobou s tuberkulózním
chrlením krve. Do podzimu 1902, kdy znovu
nastoupil do služby u brněnské nádražní pošty, se léčil v Kostelci
na Hané a v Ivančicích u bratra, rodopisce Ladislava
Vaška (1871–1949). V průběhu nemoci začal 1899–1900
soustavně básnicky tvořit. Poezii psal z vnitřní potřeby v situaci,
kdy se domníval, že zemře, a kdy potřeboval vypovědět
osud Slezska, o literaturu se mu nejednalo. Z nadosobních
i existenčních důvodů se rozhodl vystoupit na veřejnost jako
anonym a kryt pseudonymem P. B. zasílal jednotlivé básně
majiteli ''Času'' Janu Herbenovi, který rozpoznal jejich jedinečnost
a od února 1899 je průběžně otiskoval v beletristické
příloze ''Času'' a pak v ''Besedách'' ''času''. Čtenářský ohlas byl spontánní
a nečekaný. Básníkův přítel Norbert Mrštík Herbenovi
vyzradil autorovu identitu a způsobil tím pokles B. tvůrčí
euforie. Verše psané po návratu do zaměstnání otiskoval pod
pseudonymem Smil z Rolničky např. v ''Ostravském'' ''deníku'',
''Právu'' ''lidu'', ''Moravskoslezské'' ''revui'' i ''Času'', ale jejich umělecká
hodnota byla vesměs nižší. 1903 J. Herben vydal separátní
číslo ''Besed'' ''Času'' s B. „písněmi“ pod názvem ''Slezské'' ''číslo'' (zároveň
knižně v Knihovničce Času). V postupně rozšiřované
podobě vycházela sbírka pod názvem ''Slezské'' ''písně'' od 1909.
Původních 31 básní B. doplňoval (do 1952 vzrostly téměř na
trojnásobek) o novou i dříve nezařazenou poezii. Největšího
rozšíření se sbírka dočkala 1928 – toto vydání se od 1963
stalo výchozím pro další edice. Básně napsané po tomto datu
se již nereeditují pro slabší úroveň i nevhodné textové úpravy.
Básníkovy obavy z prozrazení se ukázaly oprávněné po
vypuknutí první světové války. V září 1915 byl zatčen a obviněn
z velezrady, protože jeho autorské šifry (P. B.) užil plagiátor
Jan Grmela pro rusofilskou báseň uveřejněnou v Paříži.
B. byl vězněn ve vídeňské Věži smrti a na brněnském Cejlu,
díky znaleckému posudku literárního historika Josefa Karáska
však byl v únoru 1916 propuštěn. Do konce války zůstal
suspendován a neúčastnil se veřejného dění (např. odmítl
podepsat Manifest českých spisovatelů). Po vzniku ČSR byl
jmenován přednostou poštovního úřadu v Brně, ale místa se
brzy vzdal a odešel do penze v hodnosti vrchního poštovního
komisaře. Dalších třicet let prožil v soukromí, střídal pobyty
v Brně, Kostelci na Hané, Brance u Opavy, Ostravici v Beskydech,
od 1939 trvale v Kostelci. Přátelsky se stýkal s J. Herbenem,
J. S. Macharem, O. Bystřinou, generálem J. Kunzem
aj. Věnoval se jak filologii, botanice, mykologii a zoologii,
tak horské turistice a psaní příležitostných básniček, z nichž
některé měly zajímavý satirický a sebeironický ráz. Několika
svazečky knih dokázal autenticitu svého talentu. 1946 byl
jmenován národním umělcem.
 
Nejcennější částí B. díla je sbírka ''Slezské'' ''písně'', z níž na padesát
básní dosáhlo všeobecného uznání. Originalitou se
vymykají z dosavadního českého (i evropského) literárního
vývoje. Intenzita jejich výrazu i poetická vynalézavost jsou
natolik nadprůměrné, že se dosud některým kritikům zdá,
že je nenapsal podivínský úředník, který později většinou
tvořil pouhá rýmovaná skládání. Atypičnost B. zjevu vedla
k tomu, že jeho dílu a osobnosti byly věnovány stovky studií.
Básník programově vystupuje jako personifikované svědomí
českého Slezska – ''Slezské'' ''písně'' jsou vrcholným projevem
jeho sebeuvědomění. Na druhé straně však mají zobecňující
charakter, vyjadřují touhu celého národa po rovnoprávnosti,
spravedlnosti a svobodě, proto sbírka mohla působit i na zahraniční
čtenáře. Postsymbolistní verše básníkovy milostné
nenaplněnosti jsou plodem moderního subjektivního lyrismu,
jenž politickou apelativnost, sociální baladičnost i aktuální
žurnalismus vhodně vyvažuje, takže jako celek působí
''Slezské'' ''písně'' jednotně. Obsahově, jazykově i z hlediska poetiky
je sbírka jedním z vrcholů moderní české poezie. Celá
B. básnická tvorba, a to včetně stařeckých erotických veršíků,
je nepochybným výrazem jediného autorského subjektu.
''Slezské'' ''písně'' ovlivnily výtvarné a hudební umění (L. Janáček,
V. Novák). O B. talentu svědčí kompozice i jazyk skladby
''Stužkonoska'' ''modrá'' (1930), sbírka ''Jižní'' ''Morava'' v písních
P. B. (1933) s vynikající básní o T. G. Masarykovi ''Židlochovický''
''park'' a posmrtně vydaná milostná lyrika cyklu ''Labutinka''
(vyd. O. Králík, 1961). Příležitostná poezie včetně satirické
tvoří obsah souboru ''Přátelům'' ''a nepřátelům'' (vyd. O. Králík,
V. Ficek a J. Dvořák, 1958). Ke známosti ''Slezských'' ''písní''
v zahraničí dopomohla jak krajanská vydání v USA a Anglii,
tak překlady R. Fuchse, F. Werfela, J. Golla, P. Eisnera do
němčiny a překlad A. Cronii do italštiny. Značně rezonovaly
mezi československými dobrovolníky za obou světových
válek. Hypotézy o údajně pravých autorech sbírky se nikdy
nepodařilo potvrdit. Někteří badatelé uvažovali o básníkově
otci, bratranci i bratru, 2003 přišel J. Drozd s domněnkou,
že autorem jádra sbírky byl místecký herec Ondřej Boleslav
Petr († 1893). Všechny teorie ovšem vyvracejí textologické
rozbory dochovaných rukopisů. Sporná zůstává otázka rukopisné
prvotiny ''Básně'' ''opus'' V., signované pseudonymem Pavel
Hrzanský. Nevyzrálé dílo připsal B. jeho editor a objevitel
A. Boháč. Hypotézu potvrdil rovněž grafologický rozbor.
V osobním B. výtisku ''Slezských'' ''písní'' z 1937 se zachovala
nepublikovaná vlastnoručně vepsaná báseň s veršem „kůň za
mnou letí polodivý“, který je ústředním obrazem uvedené juvenilie. B. psal též prózu, většinou rozverně humoristickou
(''Studie'' ''z Café'' ''Lustig'', knižně 1934, ''Republika'' ''před sv.'' ''Petrem'',
1920, ''Černá'' ''hodinka'', 1931, ''Lolo'' ''a druhové'', 1937, ''Mláďátko'',
1948). Od 1946 byl členem České akademie věd a umění.
 
'''D:''' V. Ficek – A. Kučík, Bibliografie P. B., sv. 1–2, 1953–1958; LČL 1,
s. 222n. (kde bibliografie).
 
'''L:''' G. R. Opočenský, P. B., 1908; V. Martínek, P. B., 1917; Z. Bár, O P. B.,
1937; K. Rektorisová, Národní umělec P. B., 1946; Pět studií o P. B., 1947;
J. Janů, P. B., 1947; D. Šajtar, Prameny Slezských písní, 1954; B. Pračka –
O. Králík – J. Dvořák, B. proces 1915–1917, 1964; J. Dvořák (ed.), Slezské
písně v korespondenci 1898–1918, 1967; V. Justl – J. Opelík (ed.), Bezručiana,
1967; O. Králík – V. Ficek – L. Pallas, Slezské písně – historický vývoj
textu, 1967; V. Sivek (ed.), Dopisy P. B. a Otakara Bystřiny 1912–1931,
1967; J. Skutil (ed.), Jižní Morava a P. B., 1967; A. Závodský, Zora básníkova
života, 1967; V. Ficek, Antonín Vašek a P. B., 1969; J. Urbanec, Mladá
léta P. B. Život a dílo 1867–1903, 1969; J. Polák, P. B., 1977; A. Závodský,
V blízkosti básníka, 1977; O. Králík – V. Ficek, Kapitoly o P. B., 1978;
P. Marek (ed.), Frygickou čapku mám, 1978; B. Štorek (ed.), Listy P. B. Janu
Herbenovi z let 1898–1930, in: ČMM 63, 1978, s. 119n.; P. B., Jen jedenkrát.
Zásilky Času 1899–1914 (ed. V. Macura), 1980; J. Dvořák, Bezručovské
studie, 1982; P. Hrzanský, Básně opus V. (ed. A. Boháč), 1984; LČL 1,
s. 219n.; F. Buriánek, P. B., 1987; J. Drozd, Autoři Slezských písní, 2003.
 
'''P:''' Památník P. B. Opava.
 
Martin Kučera


== Literatura ==
  OSN 28, 104; ČBS, 46; ČAVU 56; SČS 28; ČOJT, 218; ČS 19s. 24-28; HS , 1028; MSN I, 498; MČE I, 449; LČL I, 219; ČSHSOI I, 94; SDLČ 449 ad; PSN I, 216; OSN Dod I-1, 596;ˇČS 502; PND, 39; KSN I, 536; ISN II, 288; DČŽ I, 250; BL I, 89; O III/10; Od hradské cesty, Žarošice 1989, s. 68 ad; Slezsko III, 18-19; Zilynskij, 12; OB 1, 20;
[[Kategorie:A]]
[[Kategorie:A]]
[[Kategorie:63- Spisovatel]]
[[Kategorie:63- Spisovatel]]
[[Kategorie:1867]]
[[Kategorie:1867]]
[[Kategorie:Opava]]
[[Kategorie:1958]]
[[Kategorie:1958]]
[[Kategorie:Olomouc]]
[[Kategorie:Olomouc]]

Verze z 6. 7. 2016, 15:10

Petr BEZRUČ
Narození 15.9.1867
Místo narození Opava
Úmrtí 17.2.1958
Místo úmrtí Olomouc
Povolání 63- Spisovatel
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=41374

BEZRUČ, Petr (vl. jm. Vašek, Vladimír), * 15. 9. 1867 Opava, † 17. 2. 1958 Olomouc, básník, prozaik

Nejstarší ze šesti dětí středoškolského filologa, slezského buditele a odpůrce pravosti Rukopisů králodvorského a zelenohorského Antonína Vaška (1829–1880). V rodišti začal chodit do cvičné školy při učitelském ústavu, po otcově přeložení do Brna navštěvoval tamní školy, 1885 maturoval na brněnském slovanském klasickém gymnáziu. S rodným Slezskem neztratil nikdy kontakt, v mládí jezdil do Háje u Opavy pravidelně na prázdniny. 1885–88 studoval klasickou filologii na filozofické fakultě české univerzity v Praze, se zadostiučiněním prožíval rukopisnou aféru a stal se tichým stoupencem politického realismu T. G. Masaryka a Času J. Herbena, žáka svého otce. Z té doby zřejmě pocházely jeho první básnické pokusy. Studií zanechal pro špatnou sociální situaci rodiny a duševní rozvrácenost, která ho sužovala celý život. 1888–89 byl zaměstnán jako diurnista stavebního úřadu Zemského výboru pro Moravu, od dubna 1889 jako poštovní praktikant v Brně. V témže roce debutoval prozaickým pásmem Studie z Café Lustig v revue I. Herrmanna Švanda dudák pod pseudonymem Ratibor Suk. V říjnu 1891 byl jmenován poštovním asistentem v Místku, kde prožil první lásky k Marii Sagonové a Dodě Bezručové a z vlastní zkušenosti poznal život v těšínském Slezsku a v Beskydech. V září 1893 byl na vlastní žádost přeložen k městskému poštovnímu úřadu v Brně, prošel těžkou deziluzí vztahu k Františce Tomkové (Labutince), inspirující jeho milostnou poezii, a v létě 1898 onemocněl neuropsychickou chorobou s tuberkulózním chrlením krve. Do podzimu 1902, kdy znovu nastoupil do služby u brněnské nádražní pošty, se léčil v Kostelci na Hané a v Ivančicích u bratra, rodopisce Ladislava Vaška (1871–1949). V průběhu nemoci začal 1899–1900 soustavně básnicky tvořit. Poezii psal z vnitřní potřeby v situaci, kdy se domníval, že zemře, a kdy potřeboval vypovědět osud Slezska, o literaturu se mu nejednalo. Z nadosobních i existenčních důvodů se rozhodl vystoupit na veřejnost jako anonym a kryt pseudonymem P. B. zasílal jednotlivé básně majiteli Času Janu Herbenovi, který rozpoznal jejich jedinečnost a od února 1899 je průběžně otiskoval v beletristické příloze Času a pak v Besedách času. Čtenářský ohlas byl spontánní a nečekaný. Básníkův přítel Norbert Mrštík Herbenovi vyzradil autorovu identitu a způsobil tím pokles B. tvůrčí euforie. Verše psané po návratu do zaměstnání otiskoval pod pseudonymem Smil z Rolničky např. v Ostravském deníku, Právu lidu, Moravskoslezské revui i Času, ale jejich umělecká hodnota byla vesměs nižší. 1903 J. Herben vydal separátní číslo Besed Času s B. „písněmi“ pod názvem Slezské číslo (zároveň knižně v Knihovničce Času). V postupně rozšiřované podobě vycházela sbírka pod názvem Slezské písně od 1909. Původních 31 básní B. doplňoval (do 1952 vzrostly téměř na trojnásobek) o novou i dříve nezařazenou poezii. Největšího rozšíření se sbírka dočkala 1928 – toto vydání se od 1963 stalo výchozím pro další edice. Básně napsané po tomto datu se již nereeditují pro slabší úroveň i nevhodné textové úpravy. Básníkovy obavy z prozrazení se ukázaly oprávněné po vypuknutí první světové války. V září 1915 byl zatčen a obviněn z velezrady, protože jeho autorské šifry (P. B.) užil plagiátor Jan Grmela pro rusofilskou báseň uveřejněnou v Paříži. B. byl vězněn ve vídeňské Věži smrti a na brněnském Cejlu, díky znaleckému posudku literárního historika Josefa Karáska však byl v únoru 1916 propuštěn. Do konce války zůstal suspendován a neúčastnil se veřejného dění (např. odmítl podepsat Manifest českých spisovatelů). Po vzniku ČSR byl jmenován přednostou poštovního úřadu v Brně, ale místa se brzy vzdal a odešel do penze v hodnosti vrchního poštovního komisaře. Dalších třicet let prožil v soukromí, střídal pobyty v Brně, Kostelci na Hané, Brance u Opavy, Ostravici v Beskydech, od 1939 trvale v Kostelci. Přátelsky se stýkal s J. Herbenem, J. S. Macharem, O. Bystřinou, generálem J. Kunzem aj. Věnoval se jak filologii, botanice, mykologii a zoologii, tak horské turistice a psaní příležitostných básniček, z nichž některé měly zajímavý satirický a sebeironický ráz. Několika svazečky knih dokázal autenticitu svého talentu. 1946 byl jmenován národním umělcem.

Nejcennější částí B. díla je sbírka Slezské písně, z níž na padesát básní dosáhlo všeobecného uznání. Originalitou se vymykají z dosavadního českého (i evropského) literárního vývoje. Intenzita jejich výrazu i poetická vynalézavost jsou natolik nadprůměrné, že se dosud některým kritikům zdá, že je nenapsal podivínský úředník, který později většinou tvořil pouhá rýmovaná skládání. Atypičnost B. zjevu vedla k tomu, že jeho dílu a osobnosti byly věnovány stovky studií. Básník programově vystupuje jako personifikované svědomí českého Slezska – Slezské písně jsou vrcholným projevem jeho sebeuvědomění. Na druhé straně však mají zobecňující charakter, vyjadřují touhu celého národa po rovnoprávnosti, spravedlnosti a svobodě, proto sbírka mohla působit i na zahraniční čtenáře. Postsymbolistní verše básníkovy milostné nenaplněnosti jsou plodem moderního subjektivního lyrismu, jenž politickou apelativnost, sociální baladičnost i aktuální žurnalismus vhodně vyvažuje, takže jako celek působí Slezské písně jednotně. Obsahově, jazykově i z hlediska poetiky je sbírka jedním z vrcholů moderní české poezie. Celá B. básnická tvorba, a to včetně stařeckých erotických veršíků, je nepochybným výrazem jediného autorského subjektu. Slezské písně ovlivnily výtvarné a hudební umění (L. Janáček, V. Novák). O B. talentu svědčí kompozice i jazyk skladby Stužkonoska modrá (1930), sbírka Jižní Morava v písních P. B. (1933) s vynikající básní o T. G. Masarykovi Židlochovický park a posmrtně vydaná milostná lyrika cyklu Labutinka (vyd. O. Králík, 1961). Příležitostná poezie včetně satirické tvoří obsah souboru Přátelům a nepřátelům (vyd. O. Králík, V. Ficek a J. Dvořák, 1958). Ke známosti Slezských písní v zahraničí dopomohla jak krajanská vydání v USA a Anglii, tak překlady R. Fuchse, F. Werfela, J. Golla, P. Eisnera do němčiny a překlad A. Cronii do italštiny. Značně rezonovaly mezi československými dobrovolníky za obou světových válek. Hypotézy o údajně pravých autorech sbírky se nikdy nepodařilo potvrdit. Někteří badatelé uvažovali o básníkově otci, bratranci i bratru, 2003 přišel J. Drozd s domněnkou, že autorem jádra sbírky byl místecký herec Ondřej Boleslav Petr († 1893). Všechny teorie ovšem vyvracejí textologické rozbory dochovaných rukopisů. Sporná zůstává otázka rukopisné prvotiny Básně opus V., signované pseudonymem Pavel Hrzanský. Nevyzrálé dílo připsal B. jeho editor a objevitel A. Boháč. Hypotézu potvrdil rovněž grafologický rozbor. V osobním B. výtisku Slezských písní z 1937 se zachovala nepublikovaná vlastnoručně vepsaná báseň s veršem „kůň za mnou letí polodivý“, který je ústředním obrazem uvedené juvenilie. B. psal též prózu, většinou rozverně humoristickou (Studie z Café Lustig, knižně 1934, Republika před sv. Petrem, 1920, Černá hodinka, 1931, Lolo a druhové, 1937, Mláďátko, 1948). Od 1946 byl členem České akademie věd a umění.

D: V. Ficek – A. Kučík, Bibliografie P. B., sv. 1–2, 1953–1958; LČL 1, s. 222n. (kde bibliografie).

L: G. R. Opočenský, P. B., 1908; V. Martínek, P. B., 1917; Z. Bár, O P. B., 1937; K. Rektorisová, Národní umělec P. B., 1946; Pět studií o P. B., 1947; J. Janů, P. B., 1947; D. Šajtar, Prameny Slezských písní, 1954; B. Pračka – O. Králík – J. Dvořák, B. proces 1915–1917, 1964; J. Dvořák (ed.), Slezské písně v korespondenci 1898–1918, 1967; V. Justl – J. Opelík (ed.), Bezručiana, 1967; O. Králík – V. Ficek – L. Pallas, Slezské písně – historický vývoj textu, 1967; V. Sivek (ed.), Dopisy P. B. a Otakara Bystřiny 1912–1931, 1967; J. Skutil (ed.), Jižní Morava a P. B., 1967; A. Závodský, Zora básníkova života, 1967; V. Ficek, Antonín Vašek a P. B., 1969; J. Urbanec, Mladá léta P. B. Život a dílo 1867–1903, 1969; J. Polák, P. B., 1977; A. Závodský, V blízkosti básníka, 1977; O. Králík – V. Ficek, Kapitoly o P. B., 1978; P. Marek (ed.), Frygickou čapku mám, 1978; B. Štorek (ed.), Listy P. B. Janu Herbenovi z let 1898–1930, in: ČMM 63, 1978, s. 119n.; P. B., Jen jedenkrát. Zásilky Času 1899–1914 (ed. V. Macura), 1980; J. Dvořák, Bezručovské studie, 1982; P. Hrzanský, Básně opus V. (ed. A. Boháč), 1984; LČL 1, s. 219n.; F. Buriánek, P. B., 1987; J. Drozd, Autoři Slezských písní, 2003.

P: Památník P. B. Opava.

Martin Kučera