BIANCO Baccio del 4.10.1604-1656: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(BIANCO_di_Baccio_Bartolomeo_4.10.1604-29.6.1656)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 1: Řádek 1:
{{Infobox - osoba
{{Infobox - osoba
| jméno = Baccio Bartolomeo BIANCO di
| jméno = Baccio del BIANCO
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 4.10.1604
| datum narození = 4.10.1604
| místo narození = Florencie
| místo narození = Florencie (Itálie)
| datum úmrtí = 29.6.1656
| datum úmrtí = červem 1656
| místo úmrtí = Madrid
| místo úmrtí = Madrid (Španělsko)
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik
74- Architekt
74- Architekt


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Baccio Bartolomeo BIANCO di
}}
 
'''BIANCO, Baccio del''' ''(též Biagio, Bartolommeo), * 4. 10. 1604 Florencie (Itálie), † červen 1656 Madrid (Španělsko), malíř, štukatér, architekt, jevištní mechanik a dekoratér''
 
Narodil se v rodině florentského obchodníka Cosima di Raffaello
del Bianco a jeho ženy Catariny Partigiani. Ve vlastním
životopise uvedl, že se od osmi do šestnácti let učil u Giovanniho
Biliverta a zároveň studoval dílo Lodovica Cardi da
Cigoli, tehdy nejvíce ceněného florentského umělce. Po vyučení
se stal kreslířem a snad i vyráběl modely pro Giovanniho
Pieroniho, s nímž 16. 4. 1620 odjel do Rakouska. Navštívil
také Uhry. Do Prahy se dostal nejpozději 1622 nebo 1623
a zde pak pracoval převážně pro Albrechta z Valdštejna. Prostřednictvím
G. Pieroniho získal první velkou samostatnou
zakázku – vymalování audienční místnosti a hlavního sálu ve
Valdštejnském paláci na Malé Straně, připisuje se mu i výzdoba
tamní kaple a hlavní oltářní obraz. Na krátkou dobu
odešel do Vídně, ale protože se tam bez Pieroniho patronace
neuplatnil, vrátil se zpět do Prahy. Pravděpodobně na přelomu
1625/26 odcestoval do Milána a potom do Florencie
k rodičům. Tam si otevřel malířskou školu, v níž vyučoval
perspektivní malbu a architekturu, jen ve válečném roce
1642 se věnoval také fortifikačnímu stavitelství. Souběžně
pracoval i jako freskař (mj. se podílel na provedení iluzivních
maleb v Casa Buonarroti, 1628, 1637–38, kvadratury ve
Villa Mezzomonte, 1634 a ve Villa Corsi Salviati, 1638), zakládal
zahrady, vyráběl hodiny a kreslil kartony k mozaikám
a tapisériím, vyráběl jevištní dekorace na medicejském dvoře.
1650 přijal nabídku španělského krále Filipa IV. v Madridu
zprostředkovanou Ferdinandem II. Medici. Tam se zabýval
především tvorbou divadelních dekorací a různých mechanismů pro divadlo. Jeho prvním úkolem byly scény k opeře
''E Golfo'' ''de las'' ''Sirenas'' od Calderóna de la Barcy. Pro tohoto
umělce vyrobil dekorací více. Byl pohřben 29. 6. 1656
v madridském kostele San Lorenzo.
 
'''D:''' Práce na opevnění Petřína v Praze (kolem 1622); malba v prostorách Valdštejnského
paláce čp. 17/III na Malé Straně v Praze (v hlavním sále: Mars na
válečném voze, je vlastně oslavou Albrechta z Valdštejna; výzdoba Astronomické
chodby: základní kosmologické pojmy – světadíly, živly, sedm planet
a čtrnáct znamení zvěrokruhu; audienční pokoj: Apollónův vůz a čtyři roční
doby; sala terrena: antičtí bozi; nástěnné obrazy palácové kaple vznikaly zřejmě
prací pomocníků, 1623–29); nezachované práce pro křižovníky v Praze.
 
'''L:''' A. Jansen, Aus dem Leben des Malers und Ingenieurs Biagio del B. aus
Florenz, in: Zeitschrift für bildende Kunst 10, München 1875, 374n.; V.
Wagner, B. B. a Valdštejnský palác, in: Ročenka Kruhu pro pěstování dějin
umění za rok 1916, 1917, s. 19n.; Toman 1, s. 62; E. Poche – P. Preiss, Pražské
paláce (1. vyd.) 1973, s. 342, 346; EČVU, s. 42; J. Krčálová, Giovanni
Pieroni – architekt?, in: Umění 36, 1988, s. 511n. (zvláště 511, 512, 514).
 
Pavel Vlček


== Literatura ==
Praha 2004; s. 63n.
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:D]]
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]]
[[Kategorie:74- Architekt]]
[[Kategorie:74- Architekt]]
[[Kategorie:1604]]
[[Kategorie:1604]]
[[Kategorie:Florencie]]
[[Kategorie:Florencie]]
[[Kategorie:1656]]
[[Kategorie:1656]]
[[Kategorie:Madrid]]
[[Kategorie:Madrid]]

Verze z 26. 7. 2016, 07:08

Baccio del BIANCO
Narození 4.10.1604
Místo narození Florencie (Itálie)
Úmrtí červem 1656
Místo úmrtí Madrid (Španělsko)
Povolání

76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik

74- Architekt
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=135503

BIANCO, Baccio del (též Biagio, Bartolommeo), * 4. 10. 1604 Florencie (Itálie), † červen 1656 Madrid (Španělsko), malíř, štukatér, architekt, jevištní mechanik a dekoratér

Narodil se v rodině florentského obchodníka Cosima di Raffaello del Bianco a jeho ženy Catariny Partigiani. Ve vlastním životopise uvedl, že se od osmi do šestnácti let učil u Giovanniho Biliverta a zároveň studoval dílo Lodovica Cardi da Cigoli, tehdy nejvíce ceněného florentského umělce. Po vyučení se stal kreslířem a snad i vyráběl modely pro Giovanniho Pieroniho, s nímž 16. 4. 1620 odjel do Rakouska. Navštívil také Uhry. Do Prahy se dostal nejpozději 1622 nebo 1623 a zde pak pracoval převážně pro Albrechta z Valdštejna. Prostřednictvím G. Pieroniho získal první velkou samostatnou zakázku – vymalování audienční místnosti a hlavního sálu ve Valdštejnském paláci na Malé Straně, připisuje se mu i výzdoba tamní kaple a hlavní oltářní obraz. Na krátkou dobu odešel do Vídně, ale protože se tam bez Pieroniho patronace neuplatnil, vrátil se zpět do Prahy. Pravděpodobně na přelomu 1625/26 odcestoval do Milána a potom do Florencie k rodičům. Tam si otevřel malířskou školu, v níž vyučoval perspektivní malbu a architekturu, jen ve válečném roce 1642 se věnoval také fortifikačnímu stavitelství. Souběžně pracoval i jako freskař (mj. se podílel na provedení iluzivních maleb v Casa Buonarroti, 1628, 1637–38, kvadratury ve Villa Mezzomonte, 1634 a ve Villa Corsi Salviati, 1638), zakládal zahrady, vyráběl hodiny a kreslil kartony k mozaikám a tapisériím, vyráběl jevištní dekorace na medicejském dvoře. 1650 přijal nabídku španělského krále Filipa IV. v Madridu zprostředkovanou Ferdinandem II. Medici. Tam se zabýval především tvorbou divadelních dekorací a různých mechanismů pro divadlo. Jeho prvním úkolem byly scény k opeře E Golfo de las Sirenas od Calderóna de la Barcy. Pro tohoto umělce vyrobil dekorací více. Byl pohřben 29. 6. 1656 v madridském kostele San Lorenzo.

D: Práce na opevnění Petřína v Praze (kolem 1622); malba v prostorách Valdštejnského paláce čp. 17/III na Malé Straně v Praze (v hlavním sále: Mars na válečném voze, je vlastně oslavou Albrechta z Valdštejna; výzdoba Astronomické chodby: základní kosmologické pojmy – světadíly, živly, sedm planet a čtrnáct znamení zvěrokruhu; audienční pokoj: Apollónův vůz a čtyři roční doby; sala terrena: antičtí bozi; nástěnné obrazy palácové kaple vznikaly zřejmě prací pomocníků, 1623–29); nezachované práce pro křižovníky v Praze.

L: A. Jansen, Aus dem Leben des Malers und Ingenieurs Biagio del B. aus Florenz, in: Zeitschrift für bildende Kunst 10, München 1875, 374n.; V. Wagner, B. B. a Valdštejnský palác, in: Ročenka Kruhu pro pěstování dějin umění za rok 1916, 1917, s. 19n.; Toman 1, s. 62; E. Poche – P. Preiss, Pražské paláce (1. vyd.) 1973, s. 342, 346; EČVU, s. 42; J. Krčálová, Giovanni Pieroni – architekt?, in: Umění 36, 1988, s. 511n. (zvláště 511, 512, 514).

Pavel Vlček