CREUTZ Ulrich †1560: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
m (Holoubková přesunul stránku CREUTZ Ulrich 1516-1560 na CREUTZ Ulrich ?-1560 bez založení přesměrování)
Bez shrnutí editace
Řádek 26: Řádek 26:
pojetím. Ve františkánském kostele v Kadani (františkánů –
pojetím. Ve františkánském kostele v Kadani (františkánů –
observantů) signoval svým jménem i vlastní značkou mramorový
observantů) signoval svým jménem i vlastní značkou mramorový
náhrobek Jana Hasištejnského z Lobkovic, na němž je
''náhrobek Jana Hasištejnského z Lobkovic'', na němž je
zesnulý vyobrazen jako kostlivec. Je mu připisováno autorství
zesnulý vyobrazen jako kostlivec. Je mu připisováno autorství
tzv. lobkovického epitafu z 1516 a epitafu Dětřicha z Vitzthumu
tzv. ''lobkovického epitafu'' z 1516 a ''epitafu Dětřicha z Vitzthumu''
z 1517, oba umístěné tamtéž. Kromě toho zhotovil několik
z 1517, oba umístěné tamtéž. Kromě toho zhotovil několik
krucifixů nacházejících se také v Kadani a jejím okolí.
krucifixů nacházejících se také v Kadani a jejím okolí.
Pro kostel ve Vilémově vytvořil Madonu s dítětem, pro kostel
Pro kostel ve Vilémově vytvořil ''Madonu s dítětem'', pro kostel
ve Vintířově Krista vstavšího z mrtvých a dále dřevěné reliéfy
ve Vintířově ''Krista vstavšího z mrtvých'' a dále dřevěné ''reliéfy''
sv. Kateřiny a sv. Barbory umístěné v obci Místo; známý je
''sv. Kateřiny' a ''sv. Barbory'' umístěné v obci Místo; známý je
jeho krucifix z Nové Vsi u Chomutova či Sousoší sv. Anny
jeho krucifix z Nové Vsi u Chomutova či ''Sousoší sv. Anny''
v kostele v Otvicích.
v kostele v Otvicích.


Řádek 45: Řádek 45:
byl odsud 1525 vypovězen. Jeho tamním vrcholným dílem
byl odsud 1525 vypovězen. Jeho tamním vrcholným dílem
byla sochařská výzdoba kazatelny dómu, se značkou jako
byla sochařská výzdoba kazatelny dómu, se značkou jako
na kadaňském náhrobku; zřejmý je i jeho podíl na tzv. Kunhutině
na kadaňském náhrobku; zřejmý je i jeho podíl na tzv. ''Kunhutině''
oltáři a na epitafu biskupa Günthera z Bünau v Merseburgu.
''oltáři a na epitafu biskupa Günthera z Bünau'' v Merseburgu.
1535–36 figuroval jako sochař, placený však většinou
1535–36 figuroval jako sochař, placený však většinou
za jednoduché kamenické práce ve stavebních účtech zámku
za jednoduché kamenické práce ve stavebních účtech zámku

Verze z 9. 11. 2016, 19:12

Ulrich CREUTZ
Úmrtí 1560
Povolání 75- Sochař nebo medailér
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=44162

CREUTZ, Ulrich, * ?, † 1560 ?, řezbář, sochař

Byl umělcem období pozdní gotiky, který za svými zakázkami putoval zejména v podkrušnohorské oblasti. Pocházel patrně z jižního Německa, tam a v Norimberku se mu rovněž dostalo řemeslného školení. Nelze vyloučit, že se jedná o osobnost totožnou s Ulrichem Croitzem, jenž vytvořil asi 1512–14 sochy pro kostel sv. Jiří v Nördlingen. Do Čech přišel dle Josefa Opitze na pozvání Lobkoviců či Vitzthumů (též Fictumů). Usadil se v Kadani, působil ve službách Jana z Lobkovic, krátce, zhruba 1516–20, tam vedl patrně i vlastní dílnu, z níž vycházela jak díla řezbářská, tak i řada kamenných náhrobků, na jejichž zhotovování se specializoval. Jeho práce se vyznačovala vlastními výrazovými rysy, realistickým pojetím. Ve františkánském kostele v Kadani (františkánů – observantů) signoval svým jménem i vlastní značkou mramorový náhrobek Jana Hasištejnského z Lobkovic, na němž je zesnulý vyobrazen jako kostlivec. Je mu připisováno autorství tzv. lobkovického epitafu z 1516 a epitafu Dětřicha z Vitzthumu z 1517, oba umístěné tamtéž. Kromě toho zhotovil několik krucifixů nacházejících se také v Kadani a jejím okolí. Pro kostel ve Vilémově vytvořil Madonu s dítětem, pro kostel ve Vintířově Krista vstavšího z mrtvých a dále dřevěné reliéfy sv. Kateřiny' a sv. Barbory umístěné v obci Místo; známý je jeho krucifix z Nové Vsi u Chomutova či Sousoší sv. Anny v kostele v Otvicích.

Pracoval pravděpodobně s pomocníky, a ovlivnil tak tvorbu v místních i regionálních dílnách, především v Chomutově a okolí. Na jeho práce navázali v podkrušnohorské oblasti i sochaři následující generace, reprezentovaní především Kryštofem Waltrem I. C. bývá ztotožňován s kameníkem Creutzem, 1521 přijatým za měšťana v saském Halle, který byl odsud 1525 vypovězen. Jeho tamním vrcholným dílem byla sochařská výzdoba kazatelny dómu, se značkou jako na kadaňském náhrobku; zřejmý je i jeho podíl na tzv. Kunhutině oltáři a na epitafu biskupa Günthera z Bünau v Merseburgu. 1535–36 figuroval jako sochař, placený však většinou za jednoduché kamenické práce ve stavebních účtech zámku Hartenfels v Torgau.

L: J. Opitz, Gotische Malerei und Plastik Nord-Westböhmens. Katalog der Austellung von Brüx-Comotau, 1928, s. 534n.; M. Radová-Štiková, K dílu U. C., in: Umění 16, 1968, s. 72n.; J. Kumstátová, U. C., diplomová práce, Katedra dějin umění Filozofické fakulty UK Praha, 1974.

Ivana Ebelová