ČERMÁK Jan 7.10.1870-6.3.1959: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(ČERMÁK_Jan_7.10.1870-6.3.1959)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 3: Řádek 3:
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 7.10.1870
| datum narození = 7.10.1870
| místo narození =  
| místo narození = Velké Meziříčí
| datum úmrtí = 6.3.1959
| datum úmrtí = 6.3.1959
| místo úmrtí =  
| místo úmrtí = Praha
| povolání = 72- Sportovec nebo činitel tělesné kultury
| povolání = 72- Sportovec nebo činitel tělesné kultury
37- Doprava, pošty, spoje
37- Doprava, pošty, spoje


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Jan ČERMÁK
}}
'''ČERMÁK, Jan''', ''* 7. 10. 1870 Velké Meziříčí, † 6. 3. 1959 Praha, průkopník letectví''
 
Pocházel z rodiny majitele mlýna. Po ukončení obecné školy
a měšťanky (1889) začal studovat obchodní akademii
v Chrudimi, kterou neukončil maturitou. Potom absolvoval
dva roky na Vysoké škole technické ve Vídni. Zajímal
se o sport, později také o kinematografii. U příležitosti Národopisné
výstavy 1895 předvedl let v balonu Ressel České
společnosti aeronautické. 1905–07 žil v Rusku. Na jaře 1910
vstoupil do Českého aviatického družstva a v létě téhož roku
odjel získávat letecké zkušenosti do Francie. V říjnu začal
v Plzni pokusy s letadlem s motorem Clément-Bayard konstruktérské dvojice Bloudek-Potůček a do 11. 12. s ním absolvoval první úspěšné lety. V únoru 1911 odešli se S. Bloudkem
do Vídně, kde u firmy bratří Bláhových postavili letadlo
Libella. Na něm se ve Vídeňském Novém Městě od května
1911 učil Č. létat, 6. 7. 1911 složil mezinárodně platnou pilotní
zkoušku a 14. 7. 1911 obdržel rakouský pilotní diplom
Fédération Aéronautique Internationale č. 23. Od srpna do
prosince 1911 pořádal veřejné letecké produkce v Srbsku
(tam byl prvním úspěšně létajícím pilotem), Chorvatsku,
Bulharsku, Rumunsku a Sedmihradsku. Po návratu domů
létat přestal a 1913 letadlo Libella prodal. K létání se vrátil
na čas během první světové války, kdy působil jako tovární
zalétávací pilot ve Vídni. Později již nelétal, letectví však se
zájmem sledoval. Po válce dokončil vysokoškolské technické
studium. Poslední let absolvoval v den svých 75. narozenin
v Klecanech u Prahy, část cesty i pilotoval.
 
'''L:''' ETK 2/1, s. 105; V. Rypl, Z dějin naší vzduchoplavby, 1926, s. 159n.;
P. Sviták, J. Č. průkopník sportu a techniky, 1988; H. Salz, Letectví a město
Plzeň 1, 2000, s. 18, 21n., 33, 36, 94; Z. Šmoldas, Průkopníci českého letectví,
1984, s. 136n.; P. Beneš, Naše první křídla, 1955, s. 79n.
 
'''P:''' NTM Praha, letecký archiv. Začátky letectví ve vzpomínkách prvního
českého diplomovaného pilota z roku 1911 (rukopis); SOkA Chrudim, fond
Obchodní akademie v Chrudimi, výroční zprávy 1887–1889.
 
Pavel Sviták
 
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:C]]
[[Kategorie:72- Sportovec nebo činitel tělesné kultury]]
[[Kategorie:72- Sportovec nebo činitel tělesné kultury]]
Řádek 16: Řádek 54:


[[Kategorie:1870]]
[[Kategorie:1870]]
[[Kategorie:Velké Meziříčí]]
[[Kategorie:1959]]
[[Kategorie:1959]]
[[Kategorie:Praha]]

Verze z 29. 11. 2016, 16:39

Jan ČERMÁK
Narození 7.10.1870
Místo narození Velké Meziříčí
Úmrtí 6.3.1959
Místo úmrtí Praha
Povolání

72- Sportovec nebo činitel tělesné kultury

37- Doprava, pošty, spoje
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=44713

ČERMÁK, Jan, * 7. 10. 1870 Velké Meziříčí, † 6. 3. 1959 Praha, průkopník letectví

Pocházel z rodiny majitele mlýna. Po ukončení obecné školy a měšťanky (1889) začal studovat obchodní akademii v Chrudimi, kterou neukončil maturitou. Potom absolvoval dva roky na Vysoké škole technické ve Vídni. Zajímal se o sport, později také o kinematografii. U příležitosti Národopisné výstavy 1895 předvedl let v balonu Ressel České společnosti aeronautické. 1905–07 žil v Rusku. Na jaře 1910 vstoupil do Českého aviatického družstva a v létě téhož roku odjel získávat letecké zkušenosti do Francie. V říjnu začal v Plzni pokusy s letadlem s motorem Clément-Bayard konstruktérské dvojice Bloudek-Potůček a do 11. 12. s ním absolvoval první úspěšné lety. V únoru 1911 odešli se S. Bloudkem do Vídně, kde u firmy bratří Bláhových postavili letadlo Libella. Na něm se ve Vídeňském Novém Městě od května 1911 učil Č. létat, 6. 7. 1911 složil mezinárodně platnou pilotní zkoušku a 14. 7. 1911 obdržel rakouský pilotní diplom Fédération Aéronautique Internationale č. 23. Od srpna do prosince 1911 pořádal veřejné letecké produkce v Srbsku (tam byl prvním úspěšně létajícím pilotem), Chorvatsku, Bulharsku, Rumunsku a Sedmihradsku. Po návratu domů létat přestal a 1913 letadlo Libella prodal. K létání se vrátil na čas během první světové války, kdy působil jako tovární zalétávací pilot ve Vídni. Později již nelétal, letectví však se zájmem sledoval. Po válce dokončil vysokoškolské technické studium. Poslední let absolvoval v den svých 75. narozenin v Klecanech u Prahy, část cesty i pilotoval.

L: ETK 2/1, s. 105; V. Rypl, Z dějin naší vzduchoplavby, 1926, s. 159n.; P. Sviták, J. Č. průkopník sportu a techniky, 1988; H. Salz, Letectví a město Plzeň 1, 2000, s. 18, 21n., 33, 36, 94; Z. Šmoldas, Průkopníci českého letectví, 1984, s. 136n.; P. Beneš, Naše první křídla, 1955, s. 79n.

P: NTM Praha, letecký archiv. Začátky letectví ve vzpomínkách prvního českého diplomovaného pilota z roku 1911 (rukopis); SOkA Chrudim, fond Obchodní akademie v Chrudimi, výroční zprávy 1887–1889.

Pavel Sviták