ČETYNA Bohumír 29.10.1906-11.1.1974: Porovnání verzí

Z Biografický slovník českých zemí
(ČETYNA_Bohumír_1906-11.1.1974)
 
Bez shrnutí editace
Řádek 2: Řádek 2:
| jméno = Bohumír ČETYNA
| jméno = Bohumír ČETYNA
| obrázek = No male portrait.png
| obrázek = No male portrait.png
| datum narození = 1906
| datum narození = 29.10.1906
| místo narození = Trojanovice, o. Nový jičín
| místo narození = Trojanovice u Frenštátu pod Radhoštěm
| datum úmrtí = 11.1.1974
| datum úmrtí = 11.1.1974
| místo úmrtí = Kunčice pod Ondřejníkem, o. Frýdek Místek
| místo úmrtí = Čeladná u Frýdlantu nad Ostravicí
| povolání = 63- Spisovatel
| povolání = 63- Spisovatel
54- Etnograf
54- Etnograf


| jiná jména =  
| jiná jména =  
}}<br/><br/>Bohumír ČETYNA
}}
'''ČETYNA, Bohumír''' ''(vl. jm. Strnadel), * 29. 10. 1906 Trojanovice u Frenštátu pod Radhoštěm, † 11. 1. 1974 Čeladná u Frýdlantu nad Ostravicí, spisovatel, historik, folklorista, vlastivědný pracovník, editor''
 
Nejstarší syn malého zemědělce pasekáře a dřevorubce. Bratr
Antonín se stal malířem, grafikem a od 1945 profesorem
na Vysoké škole umělecko-průmyslové v Praze, Josef literárním
vědcem, spisovatelem, od 1956 ředitelem Slovanské
knihovny v Praze, a nejmladší Václav pracoval jako dělník
ve frenštátské textilce. Č. sbíral v rodišti od třinácti let pověsti
a pohádky. 1918–21 navštěvoval měšťanku ve Frenštátě
pod Radhoštěm, pak pracoval s otcem v lese a v hospodářství.
Na přání rodiny se měl stát knězem. 1923 vstoupil do Ústavu
sv. Cyrila a Metoděje, jezuitské koleje ve Velehradě u Uherského
Hradiště. Pro častá onemocnění a nezájem o studium odešel
již 1924 na Slovanské reálné gymnázium v Olomouci, kde
na něho zapůsobil učitel češtiny a němčiny Bohumil Nypl,
který ho přivedl i k prvním veršům a próze. Prvotiny publikoval
např. ve ''Vůdci dorostu'', ''Nivě'', ''Ruchu'', ''Moravskoslezském''
''deníku'', ''Lidových novinách'', ''Moravských novinách'' a ve ''Studentském''
''časopisu''. Do kvinty nastoupil na Českém státním reálném
gymnáziu v Brně. Tam se seznámil se spisovateli Jiřím
Mahenem a s Josefem Chaloupkou; živil se kondicemi. Sextu
přerušil a studia už nedokončil. 1929–31 konal prezenční
vojenskou službu v Brně a v Opavě. Od 1931 pracoval jako
sezonní dělník a pomáhal doma v hospodářství. 1936 navštěvoval
v Praze přednášky F. X. Šaldy, Miloše Weingarta, Josefa
Fischera a Aloise Musila. Díky bratrům Antonínovi a Josefovi
poznal některé pražské spisovatele. 1939–41 studoval historické
prameny o Valašsku, Frenštátsku a o Trojanovicích v archivech
v Brně a v Kroměříži, 1941–42 pracoval jako archivář
a správce muzejních sbírek ve Frenštátě pod Radhoštěm.
Byl totálně nasazen v obecním úřadě v Trojanovicích, kde
po osvobození zastával funkci tajemníka místního národního
výboru. 1946–50 spravoval sbírky frenštátského muzea, pak
se věnoval jen vlastní literární práci. V Praze se 1955 oženil
s Pavlínou Přibylovou z Frenštátu. Manželství zůstalo bezdětné.
Od 1955 byl členem Československého svazu spisovatelů,
od 1971 vedl jeho ostravskou pobočku, a to až do své smrti.
Byl pohřben na frenštátském hřbitově.
 
Od 1920 používal pseudonym Četyna (nářeční výraz označující
suchou chvoj jehličnatého stromu). Vstoupil do literatury
básněmi přírodních nálad a krajinných motivů z Valašska (''Rybář''
''krásy'', 1946, verše z období 1927–34); brzy psal také prozaické
žánrové obrázky ze života horalů, salašníků a pasekářů
(mj. ''Povídka o Ferdišovi'', ''Poklad strýca Kulicha'' a ''Příhoda jedné''
''noci''). Ve třicátých letech byl ovlivněn surrealismem (autobiografická
poéma ''Pomíjejícnost'', 1935), pokusil se o detektivní
a fantastické povídky (''Dvojníci v Orionu'', ze souboru ''Povídky''
''a podpovídky ze starých i nových časů'', 1958–59), zajímaly ho
osudy nezaměstnaných (''Milenci'', 1940). Svou nejvlastnější
tvůrčí oblast našel ve druhé polovině třicátých let v historické
próze. S ní však pozornost vzbudil až v padesátých letech, kdy
začala vycházet knižně a přerostla svým uměleckým významem
rámec regionální tvorby. Pro volnou tetralogii ''Hukvaldské''
''rebelie'' (1950–62, ''Valašský vojvoda'', ''Jednou za slunovratu'',
''Zbojníci'', ''Živly'') čerpal látku z dějů na hukvaldském panství
v majetku olomouckého biskupství v 17. a 18. století. Tato
díla vystavěl na důkladném studiu jak historických pramenů
v archivech, tak poznatků z archeologického výzkumu a literatury.
Do nich zakomponoval milostné příběhy a vykresloval
postavy a události, občas málo plasticky. Ze zamýšlené trilogie
''Sága rodu Košárků'' vydal jen první díl ''Koliby v soumraku''
(1959). Přirozenou tendenci k lyrizaci uplatnil v románu
''Drvaři'' (1963), mozaikovitém obraze života pasekářů a dřevorubců
v okolí Radhoště na počátku samostatné republiky.
Několikrát přepracovaný román se stal prvním dílem trilogie
''Velká ráztoka''. Pokračováním ''Drvařů'' byla ''Ráztoka'' (1964),
posledním dílem nedokončený román ''Sedm let hubených''.
Osobitou a stylově ucelenou knihu představují ''Besedy na staré''
''valše'', historická próza, na které pracoval usilovně ke konci
svého života a která vyšla až po jeho smrti (1974). Jde o promyšleně
komponovaný cyklus vážných i humorných příběhů
soustředěných kolem osoby Františka Hilšera, posledního
trojanovického fojta, lidového šprýmaře a mudrce. Pro děti
určil soubor sedmi obrázků zpod Radhoště od nejstarších dob
po meziválečné období (''Sedmikvítek'', 1957).
 
Věnoval se soustavně historii a národopisu rodného beskydského
kraje. Psal a otiskoval pod vlastním jménem odborné
studie mj. v časopisech ''Naše Valašsko'' (1940–50),
''Dolina Urgatina'' (1949–50), ''Valašsko'' (od 1952), ''Radostná''
''země'' (1952 až 1957), ''Český lid'' (od 1946) a ''Časopis pro etnografii''
''a folkloristiku'', jiné rovněž samostatně, jako např. ''Trojanovice''
(1943), ''Hory a lidé'' (1944) a ''Založení železných hamrů''
''ve Frenštátě pod Radhoštěm'' (1945). Spolu s učitelem Josefem
Rekem uspořádali a Č. vydal soubor lidových písní ''Trojanovice''
''zpívají'' (1944). Sám sestavil sborníky: o osvobození rodné
obce ''Dědina bojuje'' (1945), ''Nejstarší kronika města Frenštát''
''pod Radhoštěm'' (1950) a ''Paměti Jana Kalusa z Frenštátu pod''
''Radhoštěm'' (1958).
 
Od 1934 Č. spolupracoval s ostravským rozhlasem, pro nějž
připravoval národopisná pásma, povídky, fejetony a hru ''Svatební smlouva'' (1958), a později s televizí. Za války i po ní psal též hry a pásma pro ochotníky (''Valašský vojvoda'', ''Valchař se směje'', ''Prorok Benátský'' ad.) či se věnoval osvětové a kulturně politické činnosti. Proslul jako skvělý vypravěč.
 
V Trojanovicích byl 1985–89 postaven Památník bratří Strnadelů
a Jana Knebla, v Novém Jičíně 2006 uspořádán seminář
o Č. životě a díle. Jsou po něm pojmenovány ulice
ve Frenštátě pod Radhoštěm a v Ostravě.
 
'''D:''' SČL, s. 59n. (kde výběrový soupis díla a literatury); LČL 1, s. 498n. (kde
soupis díla a literatury); L. Knězek, Krajina černá lesem. Čtení o životě a díle
spisovatele B. Č., 1998 (kde soupis knižních prací), výběr: povídky a povídkové
soubory: Milenci, 1940; Krajina černá lesem, 1944; Přes hranici času,
1946; Valchař se směje aneb Tutlanci a pozorníci, 1958; Zahrádka trněná,
1961; Stíny sedmi rudokopů. Smok na pařezu, 1971; romány: Stříbrný obušek,
1972; Poselství zapomenutých, 1973; edice: Trojanovice v poezii a v próze,
1945 (sborník); ostatní práce: Radhošť v minulosti a přítomnosti, 1966
(kulturněhistorický přehled); Dva staří pamětníci Alois Křoupal a Josef Kokeš,
1972; dramatická pásma: Salašnické družstvo, 1952; Mírová cesta, 1953.
 
'''L:''' R. Havel – J. Opelík (ed.), Slovník českých spisovatelů, 1964, s. 70n.
(kde výběrový soupis literatury); SČS 1, s. 115n.; Slezsko 4, s. 29; Tomeš
1, s. 213n.; V. Menclová a kol., Slovník českých spisovatelů, 2005, s. 128n.;
M. Rusinský, Epik valašských rebelií (rozmnoženo, 1966); an., Kořeny tvorby
bratří Strnadelů (rozmnoženo, 1971); J. Svoboda (ed.), B. Č. Stíny sedmi
rudokopů, 1971; V. Martínek, Živné zdroje, 1972, s. 247n.; D. Šajtar, Mýtus
domova (B. Č.), 1993 (analytická kritika pozůstalosti B. Č.); Region Valašsko
2. 11. 1994; I. Málková – S. Urbanová, Literární slovník severní Moravy
a Slezska (1945–2000), 2001, s. 55n.; M. Mikulcová – M. Graclík, Kulturní
toulky Valašskem, 2001, s. 50; F. Všetička, Olomouc literární, 2002, s. 32n.;
D. Šajtar, Hledání klíče. Literatura v regionu, 2005, s. 30n.; O. Šuleř, Laskavé
podobizny, 2005, s. 42n.; D. Strnadel (ed.), Trojanovský horní konec.
Sborník ke 100. výročí narození B. Strnadla-Č. (1906–1974), 2006; Frenštátští
na svého barda nezapomněli. Spisovatel B. S.-Č. 100 let od narození,
in: Zpravodaj ostravského střediska OS, 2006, č. 31 (prosinec), s. 9 (http://
www.zar.cz/pdf/c31-prosinec06.pdf ).
 
'''P:''' Slezské zemské muzeum Opava; Památník Petra Bezruče Opava, pozůstalost
B. Č.
 
Miroslava Novotná


== Literatura ==
  Slezsko 4, 29; MČE 1, 843; SČl, 59-61; LČL 1, 498-500; SČS, 70-71; Kalendář výročí 2006; Olomouc 2005; s.37
[[Kategorie:B]]
[[Kategorie:B]]
[[Kategorie:63- Spisovatel]]
[[Kategorie:63- Spisovatel]]
Řádek 21: Řádek 150:
[[Kategorie:Trojanovice]]
[[Kategorie:Trojanovice]]
[[Kategorie:1974]]
[[Kategorie:1974]]
[[Kategorie:Kunčice_pod_Ondřejníkem]]
[[Kategorie:Čeladná]]

Verze z 7. 12. 2016, 12:49

Bohumír ČETYNA
Narození 29.10.1906
Místo narození Trojanovice u Frenštátu pod Radhoštěm
Úmrtí 11.1.1974
Místo úmrtí Čeladná u Frýdlantu nad Ostravicí
Povolání

63- Spisovatel

54- Etnograf
Trvalý odkaz https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=45094

ČETYNA, Bohumír (vl. jm. Strnadel), * 29. 10. 1906 Trojanovice u Frenštátu pod Radhoštěm, † 11. 1. 1974 Čeladná u Frýdlantu nad Ostravicí, spisovatel, historik, folklorista, vlastivědný pracovník, editor

Nejstarší syn malého zemědělce pasekáře a dřevorubce. Bratr Antonín se stal malířem, grafikem a od 1945 profesorem na Vysoké škole umělecko-průmyslové v Praze, Josef literárním vědcem, spisovatelem, od 1956 ředitelem Slovanské knihovny v Praze, a nejmladší Václav pracoval jako dělník ve frenštátské textilce. Č. sbíral v rodišti od třinácti let pověsti a pohádky. 1918–21 navštěvoval měšťanku ve Frenštátě pod Radhoštěm, pak pracoval s otcem v lese a v hospodářství. Na přání rodiny se měl stát knězem. 1923 vstoupil do Ústavu sv. Cyrila a Metoděje, jezuitské koleje ve Velehradě u Uherského Hradiště. Pro častá onemocnění a nezájem o studium odešel již 1924 na Slovanské reálné gymnázium v Olomouci, kde na něho zapůsobil učitel češtiny a němčiny Bohumil Nypl, který ho přivedl i k prvním veršům a próze. Prvotiny publikoval např. ve Vůdci dorostu, Nivě, Ruchu, Moravskoslezském deníku, Lidových novinách, Moravských novinách a ve Studentském časopisu. Do kvinty nastoupil na Českém státním reálném gymnáziu v Brně. Tam se seznámil se spisovateli Jiřím Mahenem a s Josefem Chaloupkou; živil se kondicemi. Sextu přerušil a studia už nedokončil. 1929–31 konal prezenční vojenskou službu v Brně a v Opavě. Od 1931 pracoval jako sezonní dělník a pomáhal doma v hospodářství. 1936 navštěvoval v Praze přednášky F. X. Šaldy, Miloše Weingarta, Josefa Fischera a Aloise Musila. Díky bratrům Antonínovi a Josefovi poznal některé pražské spisovatele. 1939–41 studoval historické prameny o Valašsku, Frenštátsku a o Trojanovicích v archivech v Brně a v Kroměříži, 1941–42 pracoval jako archivář a správce muzejních sbírek ve Frenštátě pod Radhoštěm. Byl totálně nasazen v obecním úřadě v Trojanovicích, kde po osvobození zastával funkci tajemníka místního národního výboru. 1946–50 spravoval sbírky frenštátského muzea, pak se věnoval jen vlastní literární práci. V Praze se 1955 oženil s Pavlínou Přibylovou z Frenštátu. Manželství zůstalo bezdětné. Od 1955 byl členem Československého svazu spisovatelů, od 1971 vedl jeho ostravskou pobočku, a to až do své smrti. Byl pohřben na frenštátském hřbitově.

Od 1920 používal pseudonym Četyna (nářeční výraz označující suchou chvoj jehličnatého stromu). Vstoupil do literatury básněmi přírodních nálad a krajinných motivů z Valašska (Rybář krásy, 1946, verše z období 1927–34); brzy psal také prozaické žánrové obrázky ze života horalů, salašníků a pasekářů (mj. Povídka o Ferdišovi, Poklad strýca Kulicha a Příhoda jedné noci). Ve třicátých letech byl ovlivněn surrealismem (autobiografická poéma Pomíjejícnost, 1935), pokusil se o detektivní a fantastické povídky (Dvojníci v Orionu, ze souboru Povídky a podpovídky ze starých i nových časů, 1958–59), zajímaly ho osudy nezaměstnaných (Milenci, 1940). Svou nejvlastnější tvůrčí oblast našel ve druhé polovině třicátých let v historické próze. S ní však pozornost vzbudil až v padesátých letech, kdy začala vycházet knižně a přerostla svým uměleckým významem rámec regionální tvorby. Pro volnou tetralogii Hukvaldské rebelie (1950–62, Valašský vojvoda, Jednou za slunovratu, Zbojníci, Živly) čerpal látku z dějů na hukvaldském panství v majetku olomouckého biskupství v 17. a 18. století. Tato díla vystavěl na důkladném studiu jak historických pramenů v archivech, tak poznatků z archeologického výzkumu a literatury. Do nich zakomponoval milostné příběhy a vykresloval postavy a události, občas málo plasticky. Ze zamýšlené trilogie Sága rodu Košárků vydal jen první díl Koliby v soumraku (1959). Přirozenou tendenci k lyrizaci uplatnil v románu Drvaři (1963), mozaikovitém obraze života pasekářů a dřevorubců v okolí Radhoště na počátku samostatné republiky. Několikrát přepracovaný román se stal prvním dílem trilogie Velká ráztoka. Pokračováním Drvařů byla Ráztoka (1964), posledním dílem nedokončený román Sedm let hubených. Osobitou a stylově ucelenou knihu představují Besedy na staré valše, historická próza, na které pracoval usilovně ke konci svého života a která vyšla až po jeho smrti (1974). Jde o promyšleně komponovaný cyklus vážných i humorných příběhů soustředěných kolem osoby Františka Hilšera, posledního trojanovického fojta, lidového šprýmaře a mudrce. Pro děti určil soubor sedmi obrázků zpod Radhoště od nejstarších dob po meziválečné období (Sedmikvítek, 1957).

Věnoval se soustavně historii a národopisu rodného beskydského kraje. Psal a otiskoval pod vlastním jménem odborné studie mj. v časopisech Naše Valašsko (1940–50), Dolina Urgatina (1949–50), Valašsko (od 1952), Radostná země (1952 až 1957), Český lid (od 1946) a Časopis pro etnografii a folkloristiku, jiné rovněž samostatně, jako např. Trojanovice (1943), Hory a lidé (1944) a Založení železných hamrů ve Frenštátě pod Radhoštěm (1945). Spolu s učitelem Josefem Rekem uspořádali a Č. vydal soubor lidových písní Trojanovice zpívají (1944). Sám sestavil sborníky: o osvobození rodné obce Dědina bojuje (1945), Nejstarší kronika města Frenštát pod Radhoštěm (1950) a Paměti Jana Kalusa z Frenštátu pod Radhoštěm (1958).

Od 1934 Č. spolupracoval s ostravským rozhlasem, pro nějž připravoval národopisná pásma, povídky, fejetony a hru Svatební smlouva (1958), a později s televizí. Za války i po ní psal též hry a pásma pro ochotníky (Valašský vojvoda, Valchař se směje, Prorok Benátský ad.) či se věnoval osvětové a kulturně politické činnosti. Proslul jako skvělý vypravěč.

V Trojanovicích byl 1985–89 postaven Památník bratří Strnadelů a Jana Knebla, v Novém Jičíně 2006 uspořádán seminář o Č. životě a díle. Jsou po něm pojmenovány ulice ve Frenštátě pod Radhoštěm a v Ostravě.

D: SČL, s. 59n. (kde výběrový soupis díla a literatury); LČL 1, s. 498n. (kde soupis díla a literatury); L. Knězek, Krajina černá lesem. Čtení o životě a díle spisovatele B. Č., 1998 (kde soupis knižních prací), výběr: povídky a povídkové soubory: Milenci, 1940; Krajina černá lesem, 1944; Přes hranici času, 1946; Valchař se směje aneb Tutlanci a pozorníci, 1958; Zahrádka trněná, 1961; Stíny sedmi rudokopů. Smok na pařezu, 1971; romány: Stříbrný obušek, 1972; Poselství zapomenutých, 1973; edice: Trojanovice v poezii a v próze, 1945 (sborník); ostatní práce: Radhošť v minulosti a přítomnosti, 1966 (kulturněhistorický přehled); Dva staří pamětníci Alois Křoupal a Josef Kokeš, 1972; dramatická pásma: Salašnické družstvo, 1952; Mírová cesta, 1953.

L: R. Havel – J. Opelík (ed.), Slovník českých spisovatelů, 1964, s. 70n. (kde výběrový soupis literatury); SČS 1, s. 115n.; Slezsko 4, s. 29; Tomeš 1, s. 213n.; V. Menclová a kol., Slovník českých spisovatelů, 2005, s. 128n.; M. Rusinský, Epik valašských rebelií (rozmnoženo, 1966); an., Kořeny tvorby bratří Strnadelů (rozmnoženo, 1971); J. Svoboda (ed.), B. Č. Stíny sedmi rudokopů, 1971; V. Martínek, Živné zdroje, 1972, s. 247n.; D. Šajtar, Mýtus domova (B. Č.), 1993 (analytická kritika pozůstalosti B. Č.); Region Valašsko 2. 11. 1994; I. Málková – S. Urbanová, Literární slovník severní Moravy a Slezska (1945–2000), 2001, s. 55n.; M. Mikulcová – M. Graclík, Kulturní toulky Valašskem, 2001, s. 50; F. Všetička, Olomouc literární, 2002, s. 32n.; D. Šajtar, Hledání klíče. Literatura v regionu, 2005, s. 30n.; O. Šuleř, Laskavé podobizny, 2005, s. 42n.; D. Strnadel (ed.), Trojanovský horní konec. Sborník ke 100. výročí narození B. Strnadla-Č. (1906–1974), 2006; Frenštátští na svého barda nezapomněli. Spisovatel B. S.-Č. 100 let od narození, in: Zpravodaj ostravského střediska OS, 2006, č. 31 (prosinec), s. 9 (http:// www.zar.cz/pdf/c31-prosinec06.pdf ).

P: Slezské zemské muzeum Opava; Památník Petra Bezruče Opava, pozůstalost B. Č.

Miroslava Novotná