DÍTĚ Emanuel 22.9.1862-24.7.1944: Porovnání verzí
(DÍTĚ_Emanuel_ml._22.9.1862-24.7.1944) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
| jméno = Emanuel | | jméno = Emanuel DÍTĚ | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 22.9.1862 | | datum narození = 22.9.1862 | ||
| místo narození = | | místo narození = Praha | ||
| datum úmrtí = 24.7.1944 | | datum úmrtí = 24.7.1944 | ||
| místo úmrtí = | | místo úmrtí = Praha | ||
| povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik | | povolání = 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
}} | }} | ||
'''DÍTĚ, Emanuel''', ''* 22. 9. 1862 Praha, † 24. 7. 1944 Praha, malíř'' | |||
Syn malíře a fotografa Emanuela D. (1820–1872), u kterého | |||
získal první znalosti malířské techniky. 1880–82 studoval na | |||
pražské AVU u F. Čermáka a A. Lhoty, od 1882 pak díky | |||
podpoře mecenáše A. Olivy spolu s L. Maroldem na Akademii | |||
v Mnichově, nejprve u N. Gysise a O. Seitze, od 1886 v ateliéru | |||
prof. A. von Liezen-Mayera. 1889–92 jako stipendista | |||
Klárovy nadace procestoval Itálii a v Římě si zařídil ateliér | |||
v Palazzo Venezia, kde pracoval spolu s B. Knüpferem. 1903 | |||
až 1925 byl profesorem figurální kresby a malby na pražské | |||
VŠUP. | |||
Zpočátku se věnoval historickým námětům v duchu naturalistické | |||
tendence mnichovské orientace, záhy však v D. tvorbě | |||
převážila náboženská témata. Již v Mnichově vznikl obraz sv. | |||
Jana Nepomuckého jako almužníka pro kostel tohoto světce | |||
v Kutné Hoře, objednaný A. Olivou. Během pobytu v Itálii | |||
detailně poznal díla renesančních mistrů a upoutala jej vnitřní | |||
hloubka náboženského umění. Prvního úspěchu dosáhl obrazem | |||
''Stavba Hladové zdi v Praze'', oceněným ČAVU a zakoupeným | |||
ministerstvem kultu a vyučování. Po návratu do Prahy | |||
1892 pracoval zejména pro řád křižovníků s červenou hvězdou, | |||
ale i pro jiné řády a pražské kostely. Příležitostně se začal | |||
věnovat portrétu (podobizny A. Olivy, biskupa J. Doubravy, | |||
MUDr. E. Maixnera). Množství zakázek a pedagogická práce | |||
způsobily, že soudobých výstav se zúčastňoval zřídka. Dva | |||
roky byl členem SVU Mánes (1898–1900), po většinu života | |||
byl členem JUV. | |||
'''D:''' kolektivní výstava: 67. výstava JUV, Praha, 1933; obrazy: Stavba Hladové | |||
zdi v Praze za Karla IV., 1888 (státní hrad Karlštejn); Panna Marie, královna | |||
máje, 1889–1892 (Říčany, sirotčinec A. Olivy); Sv. Bartoloměj, 1892 (Hostouň | |||
u Prahy, kostel sv. Bartoloměje); Sv. Jiří, 1894 (Praha-Hloubětín, kostel | |||
sv. Jiří); Sv. Václav, 1896 (Praha, Strakova akademie, dnes Úřad vlády ČR); | |||
Nanebevzetí P. Marie, 1896 (Zlonice, kostel Nanebevzetí P. Marie); Sv. Tři | |||
Králové na cestě (objednáno pro kostel sv. Františka při klášteře křižovníků | |||
s červenou hvězdou v Praze, dnes NG Praha); Madona (kopie obrazu | |||
z římského chrámu Santa Maria Maggiore; Velehrad, bazilika P. Marie); Pieta | |||
(Linz, Landesgalerie); Sv. Kateřina Sienská (objednáno pro klášter dominikánů | |||
v Praze, dnes Galerie moderního umění Hradec Králové). | |||
'''L:''' Thieme – Becker 9, s. 333; J. L., Malíř E. D., in: Umění (Štenc) 16, 1944 | |||
až 1945, s. 118n.; Toman 1, s. 161n.; NEČVU 1, s. 139; Saur 28, s. 11n.; | |||
A. Filip – R. Musil, Neklidem k Bohu. Náboženské umění v Čechách a na | |||
Moravě v letech 1870–1914, 2006, passim. | |||
Tomáš Sekyrka | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | [[Kategorie:76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik]] | ||
[[Kategorie:1862]] | [[Kategorie:1862]] | ||
[[Kategorie:Praha]] | |||
[[Kategorie:1944]] | [[Kategorie:1944]] | ||
[[Kategorie:Praha]] |
Verze z 7. 1. 2017, 18:58
Emanuel DÍTĚ | |
Narození | 22.9.1862 |
---|---|
Místo narození | Praha |
Úmrtí | 24.7.1944 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 76- Malíř, iluminátor, ilustrátor nebo grafik |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=45480 |
DÍTĚ, Emanuel, * 22. 9. 1862 Praha, † 24. 7. 1944 Praha, malíř
Syn malíře a fotografa Emanuela D. (1820–1872), u kterého získal první znalosti malířské techniky. 1880–82 studoval na pražské AVU u F. Čermáka a A. Lhoty, od 1882 pak díky podpoře mecenáše A. Olivy spolu s L. Maroldem na Akademii v Mnichově, nejprve u N. Gysise a O. Seitze, od 1886 v ateliéru prof. A. von Liezen-Mayera. 1889–92 jako stipendista Klárovy nadace procestoval Itálii a v Římě si zařídil ateliér v Palazzo Venezia, kde pracoval spolu s B. Knüpferem. 1903 až 1925 byl profesorem figurální kresby a malby na pražské VŠUP.
Zpočátku se věnoval historickým námětům v duchu naturalistické tendence mnichovské orientace, záhy však v D. tvorbě převážila náboženská témata. Již v Mnichově vznikl obraz sv. Jana Nepomuckého jako almužníka pro kostel tohoto světce v Kutné Hoře, objednaný A. Olivou. Během pobytu v Itálii detailně poznal díla renesančních mistrů a upoutala jej vnitřní hloubka náboženského umění. Prvního úspěchu dosáhl obrazem Stavba Hladové zdi v Praze, oceněným ČAVU a zakoupeným ministerstvem kultu a vyučování. Po návratu do Prahy 1892 pracoval zejména pro řád křižovníků s červenou hvězdou, ale i pro jiné řády a pražské kostely. Příležitostně se začal věnovat portrétu (podobizny A. Olivy, biskupa J. Doubravy, MUDr. E. Maixnera). Množství zakázek a pedagogická práce způsobily, že soudobých výstav se zúčastňoval zřídka. Dva roky byl členem SVU Mánes (1898–1900), po většinu života byl členem JUV.
D: kolektivní výstava: 67. výstava JUV, Praha, 1933; obrazy: Stavba Hladové zdi v Praze za Karla IV., 1888 (státní hrad Karlštejn); Panna Marie, královna máje, 1889–1892 (Říčany, sirotčinec A. Olivy); Sv. Bartoloměj, 1892 (Hostouň u Prahy, kostel sv. Bartoloměje); Sv. Jiří, 1894 (Praha-Hloubětín, kostel sv. Jiří); Sv. Václav, 1896 (Praha, Strakova akademie, dnes Úřad vlády ČR); Nanebevzetí P. Marie, 1896 (Zlonice, kostel Nanebevzetí P. Marie); Sv. Tři Králové na cestě (objednáno pro kostel sv. Františka při klášteře křižovníků s červenou hvězdou v Praze, dnes NG Praha); Madona (kopie obrazu z římského chrámu Santa Maria Maggiore; Velehrad, bazilika P. Marie); Pieta (Linz, Landesgalerie); Sv. Kateřina Sienská (objednáno pro klášter dominikánů v Praze, dnes Galerie moderního umění Hradec Králové).
L: Thieme – Becker 9, s. 333; J. L., Malíř E. D., in: Umění (Štenc) 16, 1944 až 1945, s. 118n.; Toman 1, s. 161n.; NEČVU 1, s. 139; Saur 28, s. 11n.; A. Filip – R. Musil, Neklidem k Bohu. Náboženské umění v Čechách a na Moravě v letech 1870–1914, 2006, passim.
Tomáš Sekyrka