BRUNER-DVOŘÁK Rudolf 2.7.1864-30.10.1921: Porovnání verzí
(BRUNER-Dvořák_Rudolf_2.7.1864-30.10.1921) |
Bez shrnutí editace |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
{{Infobox - osoba | {{Infobox - osoba | ||
| jméno = Rudolf BRUNER- | | jméno = Rudolf BRUNER-DVOŘÁK | ||
| obrázek = No male portrait.png | | obrázek = No male portrait.png | ||
| datum narození = 2.7.1864 | | datum narození = 2.7.1864 | ||
| místo narození = | | místo narození = Přelouč | ||
| datum úmrtí = 30.10.1921 | | datum úmrtí = 30.10.1921 | ||
| místo úmrtí = | | místo úmrtí = Praha | ||
| povolání = 87- Fotograf | | povolání = 87- Fotograf | ||
| jiná jména = | | jiná jména = | ||
}} | }} | ||
'''BRUNER-DVOŘÁK, Rudolf,''' ''* 2. 7. 1864 Přelouč, † 30. 10. 1921 Praha, fotograf, průkopník fotografické reportáže'' | |||
Otec Václav B. byl krejčím. Po vyučení fotografickému řemeslu | |||
1887 u mnichovského fotografa Carla Teufela založil | |||
B. v Přelouči portrétní atelier. Druhé jméno Dvořák začal | |||
nepochybně používat od 1889, kdy už působil na Královských | |||
Vinohradech, ale úředně mu to bylo povoleno až 1919. | |||
Od 1894 do konce života pak pracoval v centru Prahy, portrétní | |||
fotografii nakonec opustil a jako první z českých fotografů | |||
se specializoval na zakázkové práce mimo ateliér. Často fotografoval | |||
také architekturu, včetně náročných snímků interiérů. | |||
Velký úspěch mu přinesly snímky, které uveřejnil výstavní | |||
deník vydávaný na Zemské jubilejní výstavě v červnu 1891. | |||
Od prosince téhož roku mohl B. používat titul Momentní | |||
fotograf jeho c. a k. Výsosti Nejosvícenějšího pana arcivévody | |||
Františka Ferdinanda Rakouského z Este, kterého často doprovázel | |||
na honech, manévrech apod. B. tvůrčí činnost prošla | |||
třemi významnými obdobími. Během prvního (1891–1904) | |||
se soustředil hlavně na snímky z honů, manévrů a na reportáže | |||
z různých sportovních, politických, kulturních a také | |||
katastrofických událostí. Druhé období začalo v říjnu 1904, | |||
kdy B. přistoupil k intenzivní práci pro časopis ''Český svět'' a | |||
kdy se pak v krátké době stal jeho blízkým spolupracovníkem | |||
bratr Jaroslav (1881–1942), rovněž vyučený fotograf. | |||
Po četných cestách do západní Evropy rozšířil B. svůj zájem | |||
také na země jižní Evropy, kde jej zaujaly hlavně motivy | |||
z každodenního všedního života. Vrcholem jeho tvorby byla | |||
léta 1907–10. Tehdy vznikly mj. snímky z jednání hlav států | |||
na Konopišti a Miramare (Itálie), válečného loďstva v Terstu, | |||
ale také z různých interiérů pracovních prostor továren, které | |||
uplatnil např. v publikaci J. Preisse ''Český průmysl textilní'' | |||
''slovem i obrazem'' (1908). Nejrozsáhlejší cyklus jeho snímků, | |||
vydaný v Praze 1909, obsahoval 195 záběrů jeskyně Postojna | |||
(Slovinsko). Kolem 1910 uveřejnil ještě sérii nazvanou ''Obrazy'' | |||
''z honů''. Ve druhém desetiletí 20. století se B. zaměřil již | |||
spíše na podporu fotografických aktivit bratra Jaroslava, který | |||
dílnu po jeho smrti dále provozoval a vedl. | |||
'''L:''' P. Scheufler – J. Hozák, Krásné časy, 1995; P. Scheufler, Galerie c. k. fotografů, | |||
2001, s. 158; www.scheufler.cz | |||
Pavel Scheufler, Jana Brabencová | |||
[[Kategorie:C]] | [[Kategorie:C]] | ||
[[Kategorie:87- Fotograf]] | [[Kategorie:87- Fotograf]] | ||
[[Kategorie:1864]] | [[Kategorie:1864]] | ||
[[Kategorie:Přelouč]] | |||
[[Kategorie:1921]] | [[Kategorie:1921]] | ||
[[Kategorie:Praha]] |
Verze z 8. 1. 2017, 12:10
Rudolf BRUNER-DVOŘÁK | |
Narození | 2.7.1864 |
---|---|
Místo narození | Přelouč |
Úmrtí | 30.10.1921 |
Místo úmrtí | Praha |
Povolání | 87- Fotograf |
Trvalý odkaz | https://biography.hiu.cas.cz/Personal/index.php?curid=51679 |
BRUNER-DVOŘÁK, Rudolf, * 2. 7. 1864 Přelouč, † 30. 10. 1921 Praha, fotograf, průkopník fotografické reportáže
Otec Václav B. byl krejčím. Po vyučení fotografickému řemeslu 1887 u mnichovského fotografa Carla Teufela založil B. v Přelouči portrétní atelier. Druhé jméno Dvořák začal nepochybně používat od 1889, kdy už působil na Královských Vinohradech, ale úředně mu to bylo povoleno až 1919. Od 1894 do konce života pak pracoval v centru Prahy, portrétní fotografii nakonec opustil a jako první z českých fotografů se specializoval na zakázkové práce mimo ateliér. Často fotografoval také architekturu, včetně náročných snímků interiérů. Velký úspěch mu přinesly snímky, které uveřejnil výstavní deník vydávaný na Zemské jubilejní výstavě v červnu 1891. Od prosince téhož roku mohl B. používat titul Momentní fotograf jeho c. a k. Výsosti Nejosvícenějšího pana arcivévody Františka Ferdinanda Rakouského z Este, kterého často doprovázel na honech, manévrech apod. B. tvůrčí činnost prošla třemi významnými obdobími. Během prvního (1891–1904) se soustředil hlavně na snímky z honů, manévrů a na reportáže z různých sportovních, politických, kulturních a také katastrofických událostí. Druhé období začalo v říjnu 1904, kdy B. přistoupil k intenzivní práci pro časopis Český svět a kdy se pak v krátké době stal jeho blízkým spolupracovníkem bratr Jaroslav (1881–1942), rovněž vyučený fotograf. Po četných cestách do západní Evropy rozšířil B. svůj zájem také na země jižní Evropy, kde jej zaujaly hlavně motivy z každodenního všedního života. Vrcholem jeho tvorby byla léta 1907–10. Tehdy vznikly mj. snímky z jednání hlav států na Konopišti a Miramare (Itálie), válečného loďstva v Terstu, ale také z různých interiérů pracovních prostor továren, které uplatnil např. v publikaci J. Preisse Český průmysl textilní slovem i obrazem (1908). Nejrozsáhlejší cyklus jeho snímků, vydaný v Praze 1909, obsahoval 195 záběrů jeskyně Postojna (Slovinsko). Kolem 1910 uveřejnil ještě sérii nazvanou Obrazy z honů. Ve druhém desetiletí 20. století se B. zaměřil již spíše na podporu fotografických aktivit bratra Jaroslava, který dílnu po jeho smrti dále provozoval a vedl.
L: P. Scheufler – J. Hozák, Krásné časy, 1995; P. Scheufler, Galerie c. k. fotografů, 2001, s. 158; www.scheufler.cz
Pavel Scheufler, Jana Brabencová